Kulkukoira  Proturbo

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2749 Vastauksia
  • 886358 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Miksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1470 : 25.03.2014, 20:11:32 »
Tänään YRITIN vaihtaa takajousta omaan 960/S90 voleen ja eihän siitä tullut... ***##.   No jooo rojekti eteni takkuisasti mutta eteni niin että toiseltapuolelta sai jousipännin pois ja siirryttiin toiselle puolelle ja yritettiin irrottaa sitä tukivartta navasta josta saa säädettyä takapään aurausta, noh se sitten osoittautuikin erittäin jumiutuneeksi väännettii annettii vasaaraa ja vähän isompaakin lekaa eikä se hievahtanutkaan. Ulosvetimellä koitettiin mutta kumi vain rupesi antamaan periksi.

Mitään vinkkejä miten voisin huomenna aamusta vielä yrittää irroittaa siläl jos ei saa irti niin on laitettava takaisin kasaan ja pas.. rikkinäiset nivot takaisin alle...


Muokkaus/Lisäys:
Heh..  V:> pienenmuotoinen hermonjen menetys oli tuolloin havaittavissa =D Noh kyllä sen jousen sinne sai vaihdettua ja nyt tuli s90 sitte kunnon raktori =D offroad pojat kateellisia kun on niin korkia volvo ;)  -H-
« Viimeksi muokattu: 01.04.2014, 21:29:19 kirjoittanut Miksa »

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1471 : 25.03.2014, 20:55:55 »
Kuinkahan paljon jäykemmät takajouset kannattais tohon BC-Racingiin ottaa, kun ne tulee tohon multilinkkiin? Setin mukana tulee vakiona 6kg/mm jouset. Jousien pituudesta ei ole tietoa, mutta pitää varmaan ottaa hieman pidemmät koska takapäässähän joutuu turvautumaan perinteiseen rälläkkä ratkaisuun tuolla setillä..

Etujousetkin näyttäs olevan 5kg/mm, tartteiskohan niidenkin olla hieman jäykemmät tuolla Pervolla?

Saakos sitä ihan multilinkkiin tarkoitettuna vai sovellatko jäykkäakselisen sarjasta? Sen verran kokemusta että ainakin jäykkäakselisen farkun kuormajousi on melko pehmeä multilinkkiin erilaisen geometrian takia. Eli itse ottaisin useamman pykälän jäykemmät jos tosiaan jäykkäperäisen sarja kyseessä.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1472 : 25.03.2014, 23:18:12 »
Kuinkahan paljon jäykemmät takajouset kannattais tohon BC-Racingiin ottaa, kun ne tulee tohon multilinkkiin? Setin mukana tulee vakiona 6kg/mm jouset. Jousien pituudesta ei ole tietoa, mutta pitää varmaan ottaa hieman pidemmät koska takapäässähän joutuu turvautumaan perinteiseen rälläkkä ratkaisuun tuolla setillä..

Etujousetkin näyttäs olevan 5kg/mm, tartteiskohan niidenkin olla hieman jäykemmät tuolla Pervolla?

Pitäs vähän kysellä minkä verran maksaa erikseen nuo jouset.  En usko että kauheesti niitä eteen jäykentelee kannattaa, taitaa suht jämäkät olla nuo alkuperäisetkin.  Niin ja sillä pervolla tuskin kolmattasataa kierrät moottoriratoja, vaan uskoakseni sulla se tulee matalaan hissunkissun kyläpyöritykseen.


Takapäästä ei ole tietoa, kun tosiaan ei koskaan tuommoista linkkiperää ole ollut.
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa linttanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1473 : 26.03.2014, 16:45:20 »
Varmaan kysytty vaikka kuinka monta kertaa, mutta ei ole kärsivällisyyttää alkaa selaamaan läpi. Autoa pitäisin saada vähän alemmas ja jäykemmäksi kun tuntuu että kaatuu koko vehje ku ajaa mutkaan vähänkin kovempaa ;D
Elikkäs paljon uskaltaa laikata vakio jousista ilman että katsastusmieheltä tulee sanomista?
Ja kuinka paljon tällä konstilla madaltuu?

Poissa Zam1z

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • Mustalaatikko
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1474 : 26.03.2014, 23:57:39 »
Selailee vaan, niinkuin muutkin tekee...
Laikalla madaltuu just niin paljon kun laikkaat, mutta se kysyy sitä kärsivällisyyttä.
Anna siis olla vakiona, niin ei tarvi murehtia sitä katsastusmiestäkään  O0

Ps. Tuolla on toi hakukenttä mihin voi kirjoittaa hakusanoja. Ettei nyt ihan v*ttuiluks mene, niin vedäppä vaikka ensalkuun yks kierros.
« Viimeksi muokattu: 27.03.2014, 00:01:07 kirjoittanut Zam1z »
EX: 440x2,340,360,760+muut

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1475 : 27.03.2014, 16:48:08 »
Edessä ja takana dieselin jouset 2 kierrosta lyhennettynä EI pysy paikoillaan.  1.5 kierrosta lyhennetyt vielä pysyy.

Poissa linttanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1476 : 27.03.2014, 16:50:18 »
Eikös diisselin jouset ole pidemmät ainakin edessä?

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1477 : 28.03.2014, 08:05:00 »
Eikös diisselin jouset ole pidemmät ainakin edessä?
Ainakin lesjöön tarvikejousiluettelon mukaan. Muuta eroa niissä ei sitten olekaan.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1478 : 28.03.2014, 17:35:19 »
Pitäs vähän kysellä minkä verran maksaa erikseen nuo jouset.  En usko että kauheesti niitä eteen jäykentelee kannattaa, taitaa suht jämäkät olla nuo alkuperäisetkin.  Niin ja sillä pervolla tuskin kolmattasataa kierrät moottoriratoja, vaan uskoakseni sulla se tulee matalaan hissunkissun kyläpyöritykseen.


Takapäästä ei ole tietoa, kun tosiaan ei koskaan tuommoista linkkiperää ole ollut.
Ainakin noihin muihin merkkeihin on saanut noita jousia vaihdella ihan ilmaseksi. Ja oliko kuukauden vai kahden viikon kuluessa jos reklamoi, että on liian löysää tai tarvii lyhkäsempää jousta niin sekin hoituu pelkillä toimituskuluilla.

Ja joo, tosiaan kylää tuolla vaan kierretään :D

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1479 : 01.04.2014, 10:02:21 »
Tahtoisin tiedustella madallusvinkkejä tuohon 960 faceliftiin liittyen, kyseessä siis sedan -95. Eteen ajattelin näin aluksi kustannussyistä katkoa vakiojousista 40-60mm poies ja lyhentää iskareita. Takapää onkin sitten eri juttu, mikä on edullisin tapa tiputtaa perää 40-50mm? Autossa ei entisen omistajan mukaan enää ole nivoja, en ole vielä ehtinyt tarkastaa asiaa. Lehtijousihan ei kanna koko perän kuormaa ja autossa on pohjaanlyöntikumet, jotka ottaa takana kiinni pisteessä x. Silloinhan lehtijousi taipuu vaan ja autoa voi laskea kierrejousilla tai coilovereilla?

Mutta kysymys on kuinka huono ajettava se on, jos vakio lehden kans madaltaa ~40mm verrattuna, että sinne vaihtaa sellasen sport-lehden? Sillä vakio lehti saattaa väsyä, jos se on kovassa rasituksessa jatkuvasti (riippuen toki madallusasteesta). Tässä topicissa oli maininta lehtijousen poistamisesta ja ajamisesta esim. pelkillä coileilla, onko tätä kukaan kokeillut? Ja mitä maksaisi coiloverit taakse? Tiedän, ettei se enää ole oikein budjettiratkaisu, mutta tiedustelen vaan. Paitsi jos sport-lehden ostolta säästyy ja ajelee pelkillä coileilla, ilman lehtijousta, niin sillon ne on hankinnan arvoiset..  ::)
« Viimeksi muokattu: 01.04.2014, 10:04:52 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Miksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1480 : 01.04.2014, 21:40:18 »
Tahtoisin tiedustella madallusvinkkejä tuohon 960 faceliftiin liittyen, kyseessä siis sedan -95. Eteen ajattelin näin aluksi kustannussyistä katkoa vakiojousista 40-60mm poies ja lyhentää iskareita. Takapää onkin sitten eri juttu, mikä on edullisin tapa tiputtaa perää 40-50mm? Autossa ei entisen omistajan mukaan enää ole nivoja, en ole vielä ehtinyt tarkastaa asiaa. Lehtijousihan ei kanna koko perän kuormaa ja autossa on pohjaanlyöntikumet, jotka ottaa takana kiinni pisteessä x. Silloinhan lehtijousi taipuu vaan ja autoa voi laskea kierrejousilla tai coilovereilla?

Mutta kysymys on kuinka huono ajettava se on, jos vakio lehden kans madaltaa ~40mm verrattuna, että sinne vaihtaa sellasen sport-lehden? Sillä vakio lehti saattaa väsyä, jos se on kovassa rasituksessa jatkuvasti (riippuen toki madallusasteesta). Tässä topicissa oli maininta lehtijousen poistamisesta ja ajamisesta esim. pelkillä coileilla, onko tätä kukaan kokeillut? Ja mitä maksaisi coiloverit taakse? Tiedän, ettei se enää ole oikein budjettiratkaisu, mutta tiedustelen vaan. Paitsi jos sport-lehden ostolta säästyy ja ajelee pelkillä coileilla, ilman lehtijousta, niin sillon ne on hankinnan arvoiset..  ::)

En osaa tuohon ajettavuus kysymykseen vastata, mutta. Jos autossasi ei ole nivoja ja perä ei tällä hetkellä makaa alhalla niin silloin sinne on vaihdettu myös se komposiittilehtijousi. Ja tuo normaali-iskareille tarkoittettu lehtijousihan kannattelee koko perän kuorman helposti. Itse juuri vaihdoin normaalit iskarit ja komposiittilehtijousen, niin perä on jossai kolmen metrin korkeudessa  ::)

Mitä etupään rälläkkä madallukseen tulee niin, minulla sellainen käsitys että nuo "S90" etujouset supistuvat kummastakin päästä jolloin rälläkkä madallus ei onnistu. En ole etupäästä ihan varma, itsekkin miettinyt miten saisi madallettua hieman keulaa.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1481 : 01.04.2014, 22:20:51 »
En osaa tuohon ajettavuus kysymykseen vastata, mutta. Jos autossasi ei ole nivoja ja perä ei tällä hetkellä makaa alhalla niin silloin sinne on vaihdettu myös se komposiittilehtijousi. Ja tuo normaali-iskareille tarkoittettu lehtijousihan kannattelee koko perän kuorman helposti. Itse juuri vaihdoin normaalit iskarit ja komposiittilehtijousen, niin perä on jossai kolmen metrin korkeudessa  ::)

Mitä etupään rälläkkä madallukseen tulee niin, minulla sellainen käsitys että nuo "S90" etujouset supistuvat kummastakin päästä jolloin rälläkkä madallus ei onnistu. En ole etupäästä ihan varma, itsekkin miettinyt miten saisi madallettua hieman keulaa.

Okei, no pitää tutkia ensi viikolla tarkemmin. Kiitos kuitenkin vastauksesta! :) Perä on kyllä ihan normaalikorkeudella..kai.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa ville93

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1482 : 01.04.2014, 22:42:30 »
Okei, no pitää tutkia ensi viikolla tarkemmin. Kiitos kuitenkin vastauksesta! :) Perä on kyllä ihan normaalikorkeudella..kai.
kyllä etujouset on samallaiset ku 740 ja 940....
volvo 740 b200et -87

Poissa Miksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1483 : 01.04.2014, 23:57:11 »
Okei, no pitää tutkia ensi viikolla tarkemmin. Kiitos kuitenkin vastauksesta! :) Perä on kyllä ihan normaalikorkeudella..kai.

No kyllähän se omassakin kai siinä normaali korkeudella on, mutta kun tottui siihen kun kattonu sitä alhaalla nivomatit ku petti ni tuntuu että ois todella korkea :D ja jos ne etu jouset samat kuin 940 niin voisi itekki kokeilla laikalla lyhentää.

Poissa viiksivallu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 923
  • If it works, don't fix it.
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1484 : 02.04.2014, 13:16:19 »
Olis tulossa seiskasatkuun 60/40mm madallusjousisarja, iskareita pitäis nyt katella. Elikkä kummosta iskaripakettia pitäis katella?
« Viimeksi muokattu: 02.04.2014, 13:21:09 kirjoittanut viiksivallu »

 

Kulkukoira  Proturbo