Meininki oli saada tänään kasaan siten, että huomiselle ois jäänyt enää pikkujuttuja. Mutta eihän se ihan niin mennyt.
Vaihdoin muutaman muun epäilyttävän näköisen männän, rengastin ja laitoin veiviin paikoilleen. Ylimmän renkaan otin niihin 2,5l purkukoneen männistä, koska niissä oli arviolta paremmin puristusvoimaa jäljellä kuin vaihtomäntien omissa. Eilen jo kattelin että paikallaan olleet männäntapit ovat ihmeen kuluneen näköiset ja oloiset. Mittauksen perusteella ovat kauttaaltaan 3-4 satkua alle määrämitan eli ei niitä voi paikoilleen enää laittaa. En niitä edes tullut mitanneeksi kasatessa, katsoin vaan että ovat suorapintaiset ja siistit. Mikä lie niihinkin iskenyt, veivien yläsilmät puolestaan ovat oikeassa koossa. Vaikka kasausvaiheessa käytin STP:n ja moottoriöljyn seosta, ei sekään loputtomiin välissä pysy koneen seisoessa, mutta luulis tapin karkaisun kestävän paremmin kuin veivin helan. Vaihtomäntien tapit ovat huomattavasti napakammat(normaalit) veiviin ja tarkoitus oli käyttää niitä vanhoissa männissä. Eipä vaan onnistu, koska vanhat männät ovat ilmeisesti uudempaa mallia. Niissä on 5mm pidempi tappi sekä hitusen suurempi venttiilikolo. Tapin seinämäkin paksumpi.
Aikomus oli hommata sopivat tapit ja niputtaa kone, kyselyäkin laitoin jo tapeista. Sen jälkeen hiipi mieleen ajatus siitä minkä verran painoeroa tapeilla on. Karkean punnituksen perusteella eroa on 45g. Ei oikein niin suurta painoeroa viitsisi jättää koneeseen(?). Koska vaihtomäntiä on vain viisi, täytyy ostaa yksi tai pari samanlaista. Homma jämähti tähän vaiheeseen, putsailin öljypohjan puolelta tiivistemassan jämät pois, laitoin pohjan valeeseen, etupalkin heitin paikoilleen jotta saa rullaavaksi, öljysin pytyt ja laitoin suojaa päälle. Viikolla joutuu kumminkin olemaan pihalla.
Sit vaan odotellen.