Race.fi  Puotilan autokorjaamo

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1447 Vastauksia
  • 604358 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7591
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Illalla tein laatikon takakannakkeen ja muutin tukipalkin. Olin joskus tehnyt M4x keppitelineestä M90:een ja käytin siitä etuosan. Takapään jatkoin auton vanhan laatikon telineellä. Tein takapäästä koriin kiinnittyvän. Kiinnikkeeksi muovasin M4x pakkilukon vastakappaleen lyhyen putkenpätkän kera. Vaihteensiirtotankona toimii lyhennetty M46 tanko. Keppiin tein vaihdevälinlyhentimen ja liike on sopivan lyhyt.




Niin kuin alapuolelta otetuista kuvista näkee, pohja kaipaa ruosteenpoistoa. Puhallutan ja maalaan koko pohjan ennen kuin alan vaihtamaan jarruja tai muitakaan osia.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7591
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Kahtena iltana pyöritellyt putken- ja letkunpätkiä imu- ja ahtoputkiksi. Yksi supistejatko piti ostaa, muuten toistaiseksi pärjännyt nurkissa pyörivillä ja V70 vanhoilla osilla. Imuputki alkaa 3" ja supistuu matkalla turboon sopivaksi. M66:n kanssa imuputki on laatikon päältä kuristavamman näköinen kuin automaateissa ja 5-vaihteisissa. Nyt ei ainakaan pitäisi sitä tapahtua.



Alavesiletkun käärin osittain lämpösuojaan ja dp:n käärin myös kunhan saan sen tehtyä. Josko vähän saisi lämpökuormaa pois konehuoneesta. Ahto- ja imuputkien kääriminen on mielessä vaikka pakosarjan lämpöpelti jää paikalleen. Tai sitten vain lisäkerros lämpöpellin päälle. Mutta sen tarpeen tietää vasta kunhan saa ajoon. Kaikenlaista muutakin pientä tullut tehtyä samalla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7591
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Otin valkean pois liikenteestä toistaiseksi. Voisi tilata uudet puolat jossain välissä, osa on vanhoja alkuperäisiä ja osan uusin silloin kun muutin Englantilaisen etuvetopuolille. Perjantaina hajosi jälleen yksi heti kun löysäsin reilun kiihdytyksen jälkeen. Sinällänsä hajonneet hyvin, koska on antaneet täyden tehon niin pitkään kuin antaa ja sen jälkeen täysin pimeä.

Punaiseen laitoin kardaanin ja kytkinsylinterit paikalleen. Polkimen muutos enää ja pääsee testaamaan kytkintä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7591
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Eilen sain työstettyä kytkinpolkimen, dp:n ja pakoputken alkuosan. Tänään kävin ostamassa foorumilaiselta 600x300x76 välijäähyn.

Ilmasin kytkimen ja vaikuttaisi toimivan ilman muutoksia normaalisti. Laatikon tiputan ja puran nyt kun kaikki kamppeet on sovitettu paikalleen. Ostaessa oli tiedossa pakin huono kytkeytyminen ja vitosen pomppaaminen pois moottorijarrulle siirtyessä. Eiköhän siirtäjästä ole liukupinnat lähteneet. Korjaan tilanteen ja samalla tarkastan muutkin osat vaikka hyvin se tuntuisi vaihtavan.

Dp:n ensisentit on vakioputkella, siitä katille 2,5" ja katilta eteenpäin 3", koska meinaan käyttää valkean vanhaa putkistoa.




Öljypohjankin pääsee irrottamaan. Etusumpun saumoissa on muutama huokoinen kohta josta öljy hyvin hiljalleen tulee läpi.
« Viimeksi muokattu: 22.10.2022, 23:27:14 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Noi öljypohjien hitsaukset on aina todella haastavia, jos enemmän kuin yksi sauma.

Itselläkin tunkeumaaineet olemassa, jos joskus joutuu tuollaisia tekemään mutta siitä se vasta soppa syntyykin, kun se tulee vielä pienemmästä läpi kuin öljy.

Yleisesti öljypohjat, jotka ei ole hitsattu sisältä ja päältä tulee vuotamaan.  Valualumiini tekee sauman viereen kuplia joista öljy tihkuu ulos ja epätodennäköistä että kupla tulisi kummallekkin puolelle samaan kohtaan tupla saumalla, itse vielä hitsaan yleensä ulkosauman kahteen kertaan.

Nuo 960 pohjat on hvviä hitsata, melkein voisi sanoa että materiaali on todella hyvää hitsata vaikka on syönyt öljyä sisään.

Etuvedon pohjat on aivan eri materiaalia ja melkein voisi sanoa että mahdoton saada pitämään.   Tunkeumaaineet kun laittaa päälle niin koskematon originel pohja päästää valusta tunkeumaaineen läpi.   Ne on todella huonoja.
« Viimeksi muokattu: 25.10.2022, 07:44:00 kirjoittanut boost »
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7591
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Niinhän se on. Öljyhän tulee läpi etusumpun hitseistä ja se on etuvedon pohjasta tehty. Sauma pyrki kuohumaan monessa kohdassa vaikka pinnat oli puhtaat, toisin kuin takasumpussa joka hitsautui hyvin. Jarrukliineri ei tullut läpi vaikka uitti jonkun aikaa, mutta eipä öljykään tullut läpi kuin useamman päivän kuluttua. Kunhan saan pohjan irti hitsautan saumat uudestaan.

Illalla kävin puuhailemassa pikkujuttuja ja maalaamassa imuputken ja turbolta lähtevän ahtoputken nyt kun se on hitsattu.
« Viimeksi muokattu: 25.10.2022, 11:21:59 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7591
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Sovitin välijäähyn paikalleen punaiseen ja se olisi enää lähtöjen paikalleenhitsausta ja ylätukia vaille.

Jos jollain on nurkissa 99-> ilmastointikompuran tilalle tuleva ohjainrullan teline niin saa tarjota. Mieluummin käyttäisi alkuperäistä kuin tekee itse.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7591
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Ilta meni sujuvasti keräillessä alustan osia kasaan hiekkapuhallusta ja sinkitystä varten. Etutolpista poistin iskarit ja tukivarsista helat. Reaktiotangot piti ottaa autosta, koska käsillä ei ollut kuin vanhanmalliset. Koska eteen ei ole 200 paksua vakaajaa(ellen lainaa Englantilaisesta tai valkeasta), laitan 960 faceliftistä.



Otin laatikon pois ja aukaisin sen. Siellähän vitosen/pakin siirtäjä kilisee iloisesti eli liukupinnat lähteneet.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7591
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Illalla otin punaisesta koneen pois, irrotin öljypohjan, merkkasin vuotokohdat ja putsasin öljynjäämät. Lämmitin hitsattavat kohdat vielä pillillä jottei huokosissa olisin niin paljoa kuonaa.

Alustan osista joutui puhdistamaan massakokkareita jotka ei olleet puhalluksessa lähteneet sekä maalinjäämiä sieltä täältä. Niissäkin sai aikaa kulumaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7591
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Sunnuntaina kasasin punaisen laatikon ehjällä siirtäjällä ja paikallaan siirrellessä toimii. Kaasunpuutteen takia öljypohja odottaa hitsarilla edelleen, toivotaan että tänään saisi homman edistymään.

Alustan osat sain eilen sinkityksestä(eräs foorumilainen sai hoidettua homman sopivasti ;)) .Illan aikana irrottelin kierteen suojina olleet pultit ja mutterit sekä putsasin ylimääräiset sinkit pois esim. olka-akselien laakeripinnoilta. Viikonlopulla tajusin, että Panhard unohtui matkasta. Josko senkin käyttäisi sinkityksessä tai sitten tyytyy vain puhallutukseen ja maaliin.



Työntelin uretaanit etutukivarsiin, reaktiotankoihin ja taka-alatukivarsiin. Etutukivarsiin tuli valkean vanhat jotka jäivät jouten kovempien mustien tieltä. Reaktiotankoihin olikin täysi sarja kovempia ja puoli sarjaa pehmeämpiä, joten laitoin puolet ja puolet jottei melu kantaudu ihan niin selvästi sisälle.

Iltaohjelmaan kuului myös rintapellin pikkuruosteiden putsailu. Pohjamaalasinkin sen jo, mutta siitä jäi otos ottmaatta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7591
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Maalasin konehuoneen pohmamaalatut osat ja jatkoin kasailua. Tarkoitus ei ollutkaan tehdä täyttä konehuoneen ehostusta, kunhan on edes hieman siistimpi.



Sain öljypohjan haltuun, maalailun ohessa laitoin sen paikalleen ja kaadoin öljyt sisään. Laatikkoon vaihdoin vaihteensiirtotangontiivisteen ja kippasin siihenkin öljyt. Nostin koneen, laatikon ja kardaanin paikalleen, enää olisi koekäyttöä vaille. Etutolppiin sovitin iskareita ja niissä onkin sisällä turhan paljon sinkkiä. Bilsteinien käänteisen rakenteen takia iskari on paljon paksumpi kuin perinteinen. Poistettava ylimääräiset pois.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Lainaus
Alustan osat sain eilen sinkityksestä

Komean näköiset ja pitäs olla hyvä suoja ruostetta vastaan. Olen kans käyttänyt jotain tavaraa kuumasinkityksessä, mutta en autonosia (vielä)  :D Vetokoukku runko olis myös kiva käyttää sinkityksessä.
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7591
  • Sairaan nopee
    • Videoita

Komean näköiset ja pitäs olla hyvä suoja ruostetta vastaan. Olen kans käyttänyt jotain tavaraa kuumasinkityksessä, mutta en autonosia (vielä)  :D Vetokoukku runko olis myös kiva käyttää sinkityksessä.
Kyllähän ne kestääkin myös käyttöä. Sinkitytin tukivarret ja etupalkin ehkä 15v sitten yhtä autoa varten ja samat osat nykyisin Englantilaisessa, edelleen ruosteettomina.

Keskiviikkona sain punaisen välijäähyn takaisin, pesin, maalasin mustaksi ja ruuvasin ahtopaine/imulämpöanturin vasempaan päähän. Nostin paikalleen ja ahtoputkien linjaukset näyttää edelleen hyvältä. Putsarikotelon pohja muuttaa vielä muotoaan niin se osasto siistiytyy hieman.





Samalla kertaa maalasin dp:n VHT Flameproofilla, kiedoin lämpönauhan pintaan ja asensin paikalleen. Jäähdytin oli vaihtolistalla jo aiemmin(ylälähtö lyhentynyt) ja jäähdytysnesteen täytön jälkeen vielä selvemmin. Alalähdön vierestä vuosi päädyn välistä. Kaksi kynttä oli kääntynyt auki, painoin ne pihdeillä tiukempaan ja tiivistyi tähän väliin riittävästi. Käyttelin vähän ja ajoin hallin ympäri rauhakseltaan. Eipä ilman ahtoputkistoa kovin rajusti kiihdytelläkään :D
« Viimeksi muokattu: 04.11.2022, 11:27:39 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7591
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Tapahtumat olleet aika vähissä punaisen osalta, josko tässä hitaasti pääsisi jälleen vauhtiin.

Kompurankorvausjalka löytyi muutaman romiskyselyn jälkeen Backfältiltä. Viimeinen lajiaan niilläkin. Eipä ihme, koska hyvin vähän ilmastoimattomia kakkoskoppasia tai loppupään S/V40 on alkujaankaan ollut liikenteessä. Uuden rullan ostin siihen jo ja uusi syylärikin odottaa asennusta.

245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Tapahtumat olleet aika vähissä punaisen osalta, josko tässä hitaasti pääsisi jälleen vauhtiin.

Kompurankorvausjalka löytyi muutaman romiskyselyn jälkeen Backfältiltä. Viimeinen lajiaan niilläkin. Eipä ihme, koska hyvin vähän ilmastoimattomia kakkoskoppasia tai loppupään S/V40 on alkujaankaan ollut liikenteessä. Uuden rullan ostin siihen jo ja uusi syylärikin odottaa asennusta.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Toki tuon sai varmasti halvemmalla ja varmaan nopeamminkin, mutta jatkoa ajatellen niin näitähän saa nykyään:

https://houseofmotorsport.com/sv/produkter/ac-delete-volvo-5-6-cyl-vitmotorer-99-09/
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

 

Carcom Oy  Ateho