Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: kebakko - 13.02.2021, 23:14:25

Otsikko: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kebakko - 13.02.2021, 23:14:25
Faktaruutu:
-240 diesel vm. 91
- D24 + M47
-ajettu 439tkm
-varusteina mm. Kattoluukku, sähkölasit edessä, ohjaustehostin, lämmitettävät ja sähkösäätöiset sivupeilit, sähköantenni, keskuslukitus, takalasin aurinkoverho ja lisänä orig. jälkiasennus kierroslukumittari.
-katsastettu viimeksi 2013
Katsastettu taas 22.2.2021!

Viikottaisten kilometrien noustessa tuhanteen alkoi mielessä kypsyä ajatus pieniruokaisemman diesel auton hankinnasta, kun 320000 mailia ajettu vinokone ei se kaikista suurin talousihme ole. No eipä kyllä ole tämä uusin tulokas myöskään mikään ympäristöteko, ainakaan positiivinen sellainen. Kuitenkin pitänyt 200srj volvoja visuaalisesti erittäin miellyttävinä sekä erittäin luotettavina ja ikäänsä nähden hyvinä ajaa oli sellainen saatava. Moottoriksi valikoitui tietysti kohtuullisen kulutuksen toivossa D24, jonka ansiosta ainakin kiire loppui. Tämän auton ansiosta oma D24 neitsyys on mennyttä, mutta toivotaan kuitenkin että pysytään muiden volvojen osalta vielä oikealla tiellä.

Itse asiaan: torstai-iltana sain sosiaalisen median palstan kautta yv:llä tarjouksen useammastakin yksilöstä. Kriteereitä oli: 240 sedan, D24 ja ajokuntoinen. Yksi näistä tarjouksista pisti silmään ja sitä oli perjantain kotimatkalla käytävä katsomassa. Kyseessä oli kohtuullisesti varusteltu ja siistissä alkuperäiskunnossa oleva yksilö, joka tosin oli seissyt vuodesta 2014 lähtien. Omistaja fiksuna oli kuitenkin liikutellut sitä aika-ajoin jolloin jarrut eivät olleet jumiutuneet.
Paikan päällä hetken autoa tutkittuani ja hieman lumipenkasta kaivamisen jälkeen tulin tulokseen, että tämä lähtee mukaan välittömästi mikäli siihen saadaan valot. Takavaloista oli lampunkannat hävinneet ajan saatossa muihin autoihin ja etuvalot paloivat yhtä kirkkaana kuin myrskylyhdyt. Lopulta 1.5h ihmettelyn ja lampunkantojen etsinnän jälkeen valot saatiin toimimaan ja viaksi paljastui sekä sökö akku, heikosti lataava laturi sekä jumiutunut hehkurele (kärjet hitsanneet yhteen). Hehkureleen maajohdon poistamisella ja seiskasta lainatun akun voimin pääsimme aloittamaan kotimatkan, toki ensin siirtokilvet haettuna. Ensimmäisenä suunnaksi otettiin lähellä sijaitseva hyvinkään motonet josta mukaan tarttui tärkeimpänä tuliterä akku sekä lisäksi öljyt ja  kaikki mahdolliset suodattimet. Akku ruuvatiin heti pihassa paikoilleen ja samalla 740 sai akkunsa takaisin. Tästä eteenpäin matka jatkui vielä 250km kotiin lähes ongelmitta. Ainoat ongelmat siis olivat oikeastaan ummehtunut haju sisällä sekä käsittämättömän huonot ajovalot (heijastinpintoja ei käytännössä enää ole). Auto sai jäädä talliin sulamaan aamua varten.

Ostokunto
(https://i.imgur.com/HXM1htV.jpg)

(https://i.imgur.com/p3PEIMo.jpg)

(https://i.imgur.com/xUQjS32.jpg)

(https://i.imgur.com/H4rSawP.jpg)

(https://i.imgur.com/BZODoD4.jpg)

Tänä aamuna aloin päivänvalossa jynssäämään autoa heti puhtaaksi. Ulkopuolella oli vihreää möhnää ja sammalta pinttynyt maalipintaan joten aika kovilla myrkyillä täytyi pestä. Alta kuitenkin paljastui oikein kelpo maali.
Sisustan imurointi oli seuraava toimenpide ja pelkästään sillä sisustan yleisilme parani merkittävästi ja penkkien väri vaihtui harmaista koirankarvoista siniseksi kankaanksi. Vielä täytyy pestä penkit huolella. Kattoverhoilusta jynssäsin kunnon myrkyillä mustat täplät pois, tästä ei kuvaa.

Puhdistelun jälkeen vaihtelin vielä öljyt kaikkialle, öljynsuodattimen, polttoainesuodattimen ja ilmansuodattimen olisin vaihtanut, mutta varaosatiskillä oli yksi näppäilyvirhe käynyt ja olikin yhtäkkiä tullut pyöreä suodatin matkaan >:(

Tässä huomaa kontrastin
(https://i.imgur.com/ZAkCfGE.jpg)

Valmista
(https://i.imgur.com/HgEmfQQ.jpg)

(https://i.imgur.com/bxNW5FL.jpg)

Pesua
(https://i.imgur.com/I1uasTM.jpg)

(https://i.imgur.com/rQQQPkg.jpg)

(https://i.imgur.com/3fv6QWV.jpg)

(https://i.imgur.com/rB63naW.jpg)

Takaluukku oli mukava yllätys verhoilujen alta.
(https://i.imgur.com/bs12csY.jpg)

(https://i.imgur.com/N7biMzQ.jpg)

(https://i.imgur.com/EGn2222.jpg)

(https://i.imgur.com/hzi0AI2.jpg)

(https://i.imgur.com/N23XB2T.jpg)

(https://i.imgur.com/h1htmof.jpg)

Vikoja mitä tällä hetkellä autossa on ovat lähinnä seisomisesta johtuvia. Sulakkeet ovat hapettuneita, sähkölasit  eivät toimi, valot huonot jne.

To do listalla vielä ainakin:

-vänkärin puolen helmassa 10x10cm reiän paikkaus. edellinen omistaja laikannut jo ruosteet pois ja korjauspalakin oli mukaan  :)

- sisustan viimeistely: penkkien pesu, radion asennus, sähkölasien korjaus

- valojen ehostus: taakse loputkin lampunkannat ja ajovaloumpioiden / heijastinpintojen vaihto

- maalipinnan myllytys ja vahaus

-jakoremmin vaihto. Samalla jakopäänkoppien ja venttiilikopan maalaus.

-olemassa olisi valmiiksi yksi täydellinen vakioalusta sisältäen tukivarret, vakaajat, tolpat ym., joka pulverimaalattu mustaksi ja laitettu joka paikkaan uudet puslat. Sen vaihtaminen mahdollisesti tähän.

-katsastus

Moottori tässä oli erittäin positiivinen yllätys, kylmässäkin sekunnin startilla käyntiin ja käynti mukavan tasainen. Kuulostaa urbaanilta legendalta, mutta öljyä tämä ei vuoda mistään ja sitä myöskin todistetusti oli moottorissa :2funny:

Näillä jatketaan :hg:


Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: wurth - 13.02.2021, 23:49:28
Täytyy vähän kateellisena kehua että mahtavan laitteen oot löytänyt  :)
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: An55i - 14.02.2021, 12:25:01
On kyllä upea löytö, tekniikasta huolimatta  S* Kattoluukku melkoinen harvinaisuus :o Onneksi päätyi hyviin käsiin O0
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kerosiini - 14.02.2021, 12:57:09
Hienon yksilön löysit!  8)
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kebakko - 15.02.2021, 01:07:42
Kiitoksia kommenteista, onhan tuo mielenkiintoinen löytö D24 240 kattoluukulla. Osasyynä lienee varmastikin se, että alunperin auto myyty Saksaan, josta sitten jossain vaiheessa kulkeutunut Suomeen.

Sunnuntain aikana pesin vielä kaikki penkit ja lattiamatot tekstiilipesurilla ja kunnon myrkyillä. Lähti kyllä uskomattoman paljon törkyä, mutta lopputuloskin oli ihan mukava ja vuosien aikaansaama ummehtunut hajukin toivottavasti pikkusen heikkeni. Nyt sai taas jäädä talliin kuivumaan ja viikonloppuna täytyisi se helma hitsata ja valot laittaa kuntoon niin alkaisi olla katsastuskuntoinen.
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: mheguli - 15.02.2021, 08:18:50
Punainen jäähdytysneste onkin vähän eksoottisempi näky näissä valurautateknologiaan nojaavissa. Liekö siitä haittaa - en tiedä.

Mikä namiska kierroslukumittarin alapuolella on?
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: TJA - 15.02.2021, 08:38:05
Siisti peli, vaikka riisseli onkin.

Me tilattiin heijastinpinnat PolarPartsilta, makso 22,90e/kpl että ei paha hinta.
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kebakko - 15.02.2021, 08:45:28
Punainen jäähdytysneste onkin vähän eksoottisempi näky näissä valurautateknologiaan nojaavissa. Liekö siitä haittaa - en tiedä.

Mikä namiska kierroslukumittarin alapuolella on?

Joo, eiköhän näissäkin vihreää kuuluisi olla ja sellaista sinne täytyisi laittaa, samalla kun jakopää remonttia tekee jne. Samallapa sitä huuhtelee järjestelmän kunnolla

Tuolle napille en ole vielä löytänyt funktiota mitä siitä pitäisi tapahtua. Tällä hetkellä kun siitä ei tapahdu yhtään mitään.
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: Tucci - 15.02.2021, 10:01:09
Joo, eiköhän näissäkin vihreää kuuluisi olla ja sellaista sinne täytyisi laittaa, samalla kun jakopää remonttia tekee jne. Samallapa sitä huuhtelee järjestelmän kunnolla

Tuolle napille en ole vielä löytänyt funktiota mitä siitä pitäisi tapahtua. Tällä hetkellä kun siitä ei tapahdu yhtään mitään.
Sähköantenni vai säädettävä tihkukytkin?
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: Slerbahuuli - 15.02.2021, 10:20:29
Joo, eiköhän näissäkin vihreää kuuluisi olla ja sellaista sinne täytyisi laittaa, samalla kun jakopää remonttia tekee jne. Samallapa sitä huuhtelee järjestelmän kunnolla

Tuolle napille en ole vielä löytänyt funktiota mitä siitä pitäisi tapahtua. Tällä hetkellä kun siitä ei tapahdu yhtään mitään.
Punainen neste syö lämppärin kennon juotokset ainakin 900srj volvoissa.
Uudemmissa härveleissä on alumiini/muovi kennot jotka eivät välitä nesteestä.

Komea, olen kateellinen. S*
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kebakko - 22.02.2021, 02:10:31
Viikonloppu oli vähän ehkä turhankin aktiivinen tämän auton suhteen. Kun en ennen viikonloppua autoon päässyt käsiksi varasin katsastuksen kunnianhimoisesti lauantai päivälle. Lopultahan se osoittautui käsittämättömäksi haasteeksi joka johti 34h yhtämittaiseen valvomiseen jotta tavoitteeseen päästiin eli auto valmiiksi katsastuskuntoon.

Perjantaina iltapäivästä vapaalle päästyäni kävin peräti kolmessa eri varaosaliikkeessä hakemassa osia liki puolen tuhannen edestä. Alusta tässä oli osin jo väsynyt niin päätin sitten pistää kerralla kunnolla uusiksi. Uusia osia tuli alapallot, raidetangon päät, koiranluut, etuiskarin yläpäät, takaiskarit, kaikki puslat eteen (oli jo valmiiksi), ajovalo umpioiden heijastimet, vesipumppu, jakoremmi ohjainrullan kanssa, ilmansuodatin, vihreät jäähdytinnesteet, pyyhkijänsulat sekä kilvenvalot. Muuta mitä tuli vielä hankittua käytettynä oli sisustan muovit  keskikonsolin ”taakse” peittämään lämmityslaite, vänkärin puolen ”kick paneeli” eteen ja sekalainen seurakunta takavalon polttimonkantoja.


Iskarin yläpäät hiukan loppu
(https://i.imgur.com/Q9l5j6D.jpg)

Heijastinpinnat samoin
(https://i.imgur.com/FMRKddz.jpg)

Ihan vain pikkusen kirkastui maailma
(https://i.imgur.com/4pJEUKD.jpg)

Mainitsin aiemmin, että löytyy se toinen alusta. Päätin jumpata keulan osalta osat keskenään toisen auton kanssa. Tähän siis maalatuilla osilla ja uusilla puslilla oleva.
(https://i.imgur.com/BKRGCby.jpg)

Jarrukilvet on sen verran lahot, että joutaisi uusia
(https://i.imgur.com/WO4dzfI.jpg)

Ensimmäistä kertaa joutui tätä autoa hitsaamaan. Vähemmän yllättäen sitä rapeaa paljastui pienen piikillä tökkimisen jälkeen neljästä eri kohdasta, kummankin puolen helmojen päistä, takapenkin alta kuskin puolelta ja vänkärin helmasta keskivaiheilta. Niiden hitsauksesta nyt ei tullut työn imussa otettua yhtään kuvaa. Noh eiköhän kaikki ainakin näiden minun romujen osalta ole nähnyt jo ruostekorjauksia ;D
(https://i.imgur.com/fAOgLb2.jpg)

Lisäksi vielä ne takavalot tuli laitettua kuntoon. Oli pientä häikkää, kun vänkärin puolella paloi aluksi kokoajan jarruvalo, mutta sekin saatiin korjattua. Nyt palaa kaikki muut paitsi pakkivalo, johtuu pakkivalokatkaisijasta.

Lopulta auto oli omasta mielestä siinä kunnossa, että sillä kehtaisi lähteä liikkeelle, eikä kyllä yhtään liian ajoissa sillä lopulta myöhästyin vartin ajasta. Lopputuloksena hylsy.
 Syystä että:

-jarruletku vaurioitunut vasemmalla edessä
-käsijarrun jarruvoima alle 16% kokonaismassasta. Oli kuitenkin vain 30% eroa sekä tehoa 1,5 & 1,0 KN!
-takatukivarren iso pusla väljä vänkärin puolella

Kehotuksia:
-Peruutusvalo ei toimi
-käsijarrukahvan liikematka yli 3/4 (tästä erimieltä)
-vänkärin puolen valon suuntaus liian alhaalle

Noh leuka rintaan ja rahapussi auki. Tuli siinä samantien haettua uudet käsijarrukengät, ne taka-akselin isot puslat kummallekin puolelle ja 2kpl jarruletkuja. Sunnuntain aikana ne sitten siitä vaihtelin. Piti olla taas helppo tunnin remontti, vaan eipä ollutkaanjumiutuneiden jarrunippojen ja pulttien johdosta. Pitkän taistelun tuloksena auto olisi tällä hetkellä valmiina uusintakierrokselle.

Olihan se vähän heikossa hapessa
(https://i.imgur.com/k8yFmOn.jpg)

Tuli nyt sitten toinenkin puoli uusittua
(https://i.imgur.com/pF0FjUK.jpg)

Joku taannoin rahoissaan uusinut jousetkin
(https://i.imgur.com/hBIafE8.jpg)

Jatketaan harjoituksia taas ensi viikonloppuna myllytyksen ja sen jakopää remontin parissa.
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kebakko - 22.02.2021, 15:05:57
Itse kun en tätä pääse arkipäivien puitteissa katsastamaan niin annoin toimeksiannon sukulaiselle, että käy tämän tällä viikolla katastamassa. Juuri sain korvanappiini tiedon, että katsastus hyväksytty huomautuksitta :) nyt ensimmäistä kertaa taas liki 8 vuoteen katsastettuna ja liikenteessä.
mittarilukema: 439910km
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kebakko - 27.02.2021, 22:00:18
Taas on jotain askarreltu josta kehtaa tännekin päivitellä. Heti perjantaina otin auton jälleen työn alle, tarkoituksena suorittaa aiemmin mainitut huollot ym. Loppuun.

Aloitin homman irroittamalla venttiilikopan. Olipahan muuten tukevassa ruosteessa, mutta onneksi kuitenkin ruosteen alta paljastui iham kohtuullisen tasainen pinta vielä. Pohjalle vedin sinkillä höystetyn pohjamaalin ja päälle ihan perus akryyli mattamustaa.
(https://i.imgur.com/m525pTp.jpg)

Samalla kun siitä hioin ruosteet pois samalla raivolla sitä takalokareista ja helmoista päästin loputkin pintaruosteet pois. Helmat oli jo lähtöjään tummanharmaat / haalistuneet mustat, joten niihin vedin mustan kiveniskumassan päälle. Takalokarit ensiapuna paikkamaalasin ruosteisilta osin, myöhemmin sitten maalaa takakyljet, tai vaikka koko auton. Niihinkin pohjalle sinkkipohjamaali ja päälle lähimmäksi osunut hopea jonka päälle vielä lakka. Tuli ihan ok olosuhteisiin nähden, näyttää ainakin paremmalta kuin ruoste. Tämän päälle vielä päätin vetokoukun ehostaa, kun sekin oli kuorrutettu ruosteella.

Maalin kuivaessa aloin tekemään samalla sitä jakopääremonttia. Olipahan taas mielenkiintoinen ruveta etsimään ja soittelemaan kenellä olisi tarpeeksi jytky momenttiavain, jotta kuningaspultin saa siihen 450nm kiristettyä. Onneksi yhdeltä kaverilta sitten sellainen löytyi. Jakoremmin, ohjainrullan sekä vesipumpun uusin ja samalla huuhtelin huolellisesti koko jäähdytysjärjestelmän ja täytin sen vihreällä nesteellä.
(https://i.imgur.com/EOD0yVC.jpg)

Samalla moottoritilan yleisilme parani huomattavasti, vielä kun nuo hapettuneet alumiiniosat saisi puhdistettua jotenkin fiksusti ilman suurempia purkutoimenpiteitä. Käyttöauta kun ei viitsi purkaa turhan takia.
(https://i.imgur.com/daCxVrg.jpg)

Myös sisätiloja hiukan hieroin, lisäsin puuttuvia muoveja ja harmaantuneet matot käsittelin.
(https://i.imgur.com/ZAtzyG4.jpg)

Lopuksi vielä myllytin koko auton ja vahasin tutulla ja turvallisella colliniten 476s vahalla. Johan oli aikakin myllyttää. 2-3 steppinä riippuen paneelin kunnosta päästiin riittävään lopputulokseen.
(https://i.imgur.com/HJLP2eX.jpg)
(https://i.imgur.com/4bn2eGe.jpg)

Vielä sekalainen määrä erilaisia kuvia perään. Vielä täytyisi sieltä täältä puuttuvat listanpätkät kiinnittää ja osa hankkia. Voisin myös käydä pyöräyttämässä alla olevilta peltivanteilta nuo nastarenkaat auton mukana tulleiden scorpiuksien päälle.

”maalattu” helma ja myllytetty kylki
(https://i.imgur.com/sLGv0Qk.jpg)

(https://i.imgur.com/nLbaQ0u.jpg)

(https://i.imgur.com/LWdpztF.jpg)

(https://i.imgur.com/F3nSE93.jpg)

(https://i.imgur.com/wRmOdzx.jpg)

Nyt jokapäiväisessä ajossa ja mittariin pyörähti 440tkm  :)
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kebakko - 01.03.2021, 02:32:05
Tänään oli pakko vielä puhdistella auto ja pikku juttuja korjailla. Radion laitoin kiinni, kun sitä tässä ei aiemmin ollut. Sen verran uudistusta oli pakko hakea tähän, että ostin uuden BT soittimen, tosin kohtuullisen hillityn sellaisen. Kaiuttimina kuitenkin on ja pysyy volvon HT-205. Siinä samassa myöskin herkistelin sähköantennin. Nyt toimii kumpaankin suuntaan radion ollessa päällä taikka pois.
 (https://i.imgur.com/bGWy9S7.jpg)

(https://i.imgur.com/2uFHW4z.jpg)

Samalla aikani kuluksi järjestelin takakontin. Laitoin vararenkaan ja renkaanvaihtotyökalut paikoilleen. Sattuipa olemaan autossa tallessa vielä tuo vararenkaan kiinnitysremmi, verhoilu ja jonkinlainen työkalupussi, työkalut tosin ajan saatossa häipyneet.

(https://i.imgur.com/zN4EcRc.jpg)

Samalla nyt muutaman sadan kilometrin aikana seurailin hiukan kulutusta. Ensimmäisellä 100 kilometrillä kulutus oli 7.14L sisältäen yhden pysähdyksen ja n. 10km keskustan läpi ajaon.
Seuraavalla 300 kilometrillä rehellistä seka-ajoa moottoritiellä ja keskustassa kulutus oli 8.3L
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: TVS - 01.03.2021, 09:39:58
 Joko sun tarttee kääntää napsu lisää ennakkoa tai sitten näissä on joku todella hullun tihee peräväli, 945 tdic vei normaaliajossa litran vähempi ja pitkässä siivussa pääsi kutoseen.
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kebakko - 01.03.2021, 16:34:45
Joko sun tarttee kääntää napsu lisää ennakkoa tai sitten näissä on joku todella hullun tihee peräväli, 945 tdic vei normaaliajossa litran vähempi ja pitkässä siivussa pääsi kutoseen.

Mitään aiempaa kokemustahan ei ole paljonko nämä yleisesti vievät, kun on ensimmäinen D24 itselle. Pidin kuitenkin itse tuota 8 kohtuullisena lukuna seka-ajolle 70-luvun teknologialla.
Perävälityksestä ei ole varmuutta. Tuntuu kyllä kohtuullisen lyhyeltä mutta toisaalta ei sitä kyllä näillä tehoilla raaskisi pidempääkään pistää. 4 vaihteella voi kruisailla helposti 50km/h taajamassa. Pitäisi tuo kierroslukumittari kytkeä niin ei tarvitsisi mutuilla asian suhteen.
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: jar-ii - 02.03.2021, 09:29:35
Komia tiisseli  :smitten:

Mulla oli -84 D24+M46. Siinä 7 kulmilla pyöri kulutus sekalaisessa ajossa.
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kebakko - 09.03.2021, 21:29:53
Komia tiisseli  :smitten:

Mulla oli -84 D24+M46. Siinä 7 kulmilla pyöri kulutus sekalaisessa ajossa.

Kiitoksia taas kommenteista -H-

Tuo kulutus nyt on vähän niin ja näin, eipä se häiritse kun tuntuu bensan jälkeen kulut pieneltä. Voisihan sen ennakon tsekata vielä, mutta sitä ennen täytyy vasen etujarru herkistellä kun on alkanut laahaamaan. Ainahan se on positiivista jos vielä alhaisemmaksi saisi.

Eilen illalla kun säätiedotuksen perusteella on pakkasta koko viikko niin puunasin taas auton kuntoon. Sisustastakin tuli otettua pari kuvaa:
(https://i.imgur.com/ptfuHDW.jpg)

(https://i.imgur.com/aRyLob6.jpg)
Penkithän eivät ole oikeasti likaiset vaan varjoista johtuen näyttävät tuolta, kuitenkin juuri kaikki istuimet pesty huolella.

Tänään kävin myös paikallisella kumisuutarilla vaihdattamassa noilta alla olevilta peltivanteilta hyvät nastat scorpiuksien päälle. Vanteissa oli lähtöjään jo kohtuu hyvä maali niin keskikupit maalasin ja pyöräytin alle. Näyttää paremmalta kuin pelleillä ja kapseleilla. Peltivanteille ei tullut mitään päälle. Taitaa kohta olla noita kakslankun peltejä jo kolme sarjaa ovenpönkkänä.

Fiilistelykuvia:
(https://i.imgur.com/Dnuqm92.jpg)
(https://i.imgur.com/FYlA6YK.jpg)

(https://i.imgur.com/TIyXxPW.jpg)

Huomenna täytyy vaihdella etusatuloihin kaikki kumiosat ja samallakos sitä jarrupalatkin vaihtaisi kun ei niitäkään paljoa ollut jäljellä.
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: mheguli - 10.03.2021, 11:03:36
240 kartano diesel vei reippaassa ajossa 7,2 litraa satasella. Pienellä maltilla pääsi ongelmitta alle 7 litran. Täältäkin siis ääni ennakon hienosäädölle ja jarrujen herkistelylle. Vaikka D24 onkin varsin perinteistä teknologiaa, niin ei se mikään mersu ole. ;) 5-sylinterinen W123 300 D vei kuulemma 9 litraa helpostikin...

Kesän motarinopeudet 240:n aerodynamiikalla varmasti nostavat kulutusta reippaasti.

Joka tapauksessa, tämä auto herättää jatkuvaa kateutta.  :)
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kebakko - 11.03.2021, 13:21:48
Eilen illalla kotiin ajaessa meinasi hampaat tippua suusta kardaanin taimmaisen ristikon hajottua. Yhdestä laakerista oli kuori haljennut ja neulat varisseet tielle. Kaikki varaosaliikkeet tietysti olivat silloin jo kiinni ja tänään aamuhämärissä täytyi taas lähteä liikkeelle. Kaivelin omia osavarastoja ja kuinka ollakaan niin 960 kardaanissa oli saman kokoiset ristikot. Vanhan 240 ristikon palastelin kylmän viileästi rälläkällä ja sen ehjän, mutta tosin käytetyn sain helposti ilman surempia ongelmia irti 960 kardaanista ja asennettua 240 kardaaniin.

Samalla kun auto oli tallissa purin kuskinpuolen satulan kokonaan palasiksi ja rasvaprässillä puristin toisen puolen jumiutuneet männät pois. Kevyesti hoonasin ruosteet pois satulasta ja kiillotin männät, jonka jälkeen uudet tiivisteet ja palat. Samalla vaihdoin kaikki ilmaruuvit. Nyt ei enää laahaa. Varuiksi ostin toisellekin puolelle korjaussarjan, mutta se jäi hyllyyn varalle sillä apukuskin puolen satulassa kaikki kumit oli ehjiä ja männätkin liikkuivat kevyesti pohjaan, niin päädyin vain laittamaan uudet palat. Jopa ilmaruuvit kaikki liikkuivat, tosin yhden niistäkin vaihdoin, kun kanta oli pyöristynyt.

Mittarin pyörähti tänään 442000km  :)
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kebakko - 17.03.2021, 19:22:57
Alkuviikosta sain viimein käsiini kaikki muut listat lukuunottamatta vänkärin puolen takakaaren etureunaan tulevaa mädätyslistan pätkää. Samalla hankin sisustaan keskikonsolin sivuille lämmityslaitteen peittävät muovit.
Tänään taas sitten saapui tilaamani autonhoitotuotteet niin pitihän sitä taas puunata auto minttiin. Pesin ulkopinnan ja moottoritilan, imuroin sisustan ja takakontin ja käsittelin sisustan muoveja mustaksi. Tuhkakupin ostin tähän myös.
Laseihin tuli lasipinnoite, tosin mallia turtlewax joten katsotaan nyt kauan kestää, ainakin vettä hylkii hyvin.
Naksuttelin uusilla kiinnikkeillä nuo helman pitkät listat kiinni ja kuskin puolelle sen takakaaren mädätyslistan pätkän. Takapuskurin päälle tuleva listakin asettui paikoilleen pienen tappelun jälkeen.
Lopuksi vielä mustille osille käsittely.
(https://i.imgur.com/0YRnkMU.jpg)

(https://i.imgur.com/AxW95g8.jpg)

(https://i.imgur.com/3l1QNy1.jpg)

(https://i.imgur.com/zy8Jre5.jpg)

(https://i.imgur.com/juwYzLJ.jpg)

Ja lopuksi vielä täytyy tunkea koko auton kuva kuten lähes jokaiseen päivitykseen :idiot2:
(https://i.imgur.com/bBUewU1.jpg)
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: TJA - 18.03.2021, 10:49:49
Otitko mistä kiinnikkeet? Nimimerkki: skandixin pussi käytetty tyhjäksi toiseen lankkuun.
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kebakko - 18.03.2021, 10:59:52
Otitko mistä kiinnikkeet? Nimimerkki: skandixin pussi käytetty tyhjäksi toiseen lankkuun.

Kiinnikkeet löytyi Pirkanmaan V-palvelulta suoraan hyllystä. Sieltäpä nuo kaikki edellä mainitut osat oli ja ei voi kyllä kuin kehua palvelua.  O0
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kebakko - 24.04.2021, 23:51:05
Tovi on vierähtänyt ja voisipa sanoa, että ongelmitta, mutta olen ainakin päässyt kunnolla tähän deekuharrastukseen sisälle eli öljyä ei tarvitse vaihtaa kunhan vain lisää riittävän usein niin vaihtuu itsellään.

Pari viikkoa sitten pyöräytin ainoan vannesarjan alle missä kesäpyörät
(https://i.imgur.com/3p4gfhc.jpg)

Oikeastaan 2-3vk sitten aloin huomaamaan että ruvennut syömään öljyä käsittämättömän paljon ja huohottaakin siten että savua tulee enemmän pellin alta kuin pakoputkesta (huohotin hönkii ulkoilmaan). Sellainen 1.5l kului öljyä 200-300km matkalla. Reilu 600km reissun jälkeen sai lisätä 2.5 litraa öljyä ennenkuin edes tikun pää kastui. Noh vaikka deeku onkin rupesi tuntumaan että on vähän liian paljon, kun joutuu useammin lisäämään öljyä kuin tankkaamaan  :idiot2:
Viime viikon puolessavälin sitten hain toiveikkaana alakerran ilman kantta. Hyväkuntoinen alakerta olikin, todennäköisesti hetki sitten remontoitu kun sylintereissä ei mitään rappua, kampiakselin kaulat kiiltävät, männissä ei juuri kulumisen merkkejä ja hyvin ohut kerros karstaa päällä. Porattu ylikokoon 77mm. Päätin kuitenkin lohkon viedä koneistamolle kun ollut ilman kantta jonkun aikaa, dekistä otettiin siivu ja sylinterit hoonattiin. Kaveriksi tulee uudet laakerit, männänrenkaat ja tiivisteet. Eilen kävin lohkon hakemassa takaisin

Uusi aihio
(https://i.imgur.com/vsv04rz.jpg)

Ongelmaksi muodostui myös moottoripukkien vähyys ja sain inspiraation tehdä yhden lisää. Kyseinen malli tosin sopii tällä hetkellä vain tappi- ja vinokoneelle, mutta eikai sitä muita moottoreita edes kuuluisi asentaa. Tuli vähän liiankin hyvä vaikka itse sanonkin sillä alkoi tuo motonetin rimpula tuntua huonolta ::)
(https://i.imgur.com/Ek74RYS.jpg)

(https://i.imgur.com/UloTAu7.jpg)

Sitten kun moottori saatiin pukkiin pääsi lyömään moottorin osiksi.
(https://i.imgur.com/WBMcLvP.jpg)

(https://i.imgur.com/njY96vC.jpg)

Sitten lohko koneistamolle ja takaisin tullessa näky oli se mitä osasin odottaa. Mukavaa kiiltävää koneistettua pintaa ja ulkopuolella öljyn ja muun alta paljastunutta ruostetta. Millä lie maalattu nämä moottorit kun järjestäen aina jakopään suojat, lohko ja venttiilikoppa ruosteessa.
(https://i.imgur.com/aDs1hyK.jpg)

Hoonauksen jälkeen nääkyy hyvin, ettei ole turhaa rappua.
(https://i.imgur.com/zfVhGkJ.jpg)

Sillä välin kun lohko oli koneistamolla otin autosta kannen irti ja joka venttiilin välistähän se oli tyypilliseen tapaan halki. Pari oli hiukan pahempaakin. Ei kuitenkaan vuoda, mutta jos jollain on hyväkuntoinen kansi olen kiinnostunut.
(https://i.imgur.com/uTBI0Eo.jpg)

Sitten vain teräsharjalaikka laulamaan ja lohko puhtaaksi
(https://i.imgur.com/BzXZCc8.jpg)

Tuon jälkeen karhensin pintaa vielä hiukan hiomapaperilla, vaikka kyllä tuo epoksi tarttuu kuin tauti harjattuunkin pintaan. Reseptinä siis pohjalle epoksi ja päälle akryylimaali. Tuota kiiltävää mustaa sattui olemaan ylimääräinen purkki jo valmiiksi niin päädyin siihen. Puolikiiltävä olisi varmaankin ollut hiukan hillitympi. Maalailin poikkeuksellisesti nyt koko lohkon kaikkialta eli vaihdelaatikon päästä ja tuosta etupuolelta vanhoilla tiivisteillå kohdistin etukopalle ja vesipumpulle oikean kokoiset alueet ja lopun maalasin, kun näyttää olevan tehtaalla vain koneistettu koko etuosa paljaaksi, osittain turhaa jolloin jää turhaa ruostuvaa pintaa esille. Lisäksi maalasin vielä syöttöpumpun korvakon ja myös sen jakopään taimmaisen suojan.

(https://i.imgur.com/smwCYt4.jpg)

(https://i.imgur.com/wtLw3Qy.jpg)

Ja muutama tunti sitten pääsin maalaamaan pintamaalin ja nyt täytyy odottaa vielä pari tuntia ja sitten voi aloittaa moottorin kasaamisen.

(https://i.imgur.com/oLXaKAR.jpg)

(https://i.imgur.com/XM0bRzA.jpg)

(https://i.imgur.com/DIRHl3N.jpg)

(https://i.imgur.com/i0Cfaej.jpg)

(https://i.imgur.com/mjI8Nxt.jpg)

Joutessani kun maali kuivui niin ajattelin, että jotain kiiltävää on saatava tuon mustan kaveriksi ja päädyin kiillottamaan imusarjan. Ensin rälläkällä raa’asti valurosot pois ja siitä epäkeskolla p80-p600 jonka jälkeen käsin vesihionta p800-p2000 ja lopuksi kiillotus rälläkän huopalaikalla ja hienolla kiilotusvahalla. Täytyy vielä käsitellä metal polishilla tms, että saa edes hiukan suojaa päälle.
(https://i.imgur.com/5MJi7YK.jpg)

Moottoria kun aloittaa kasaamaan täytyy ensimmäisenä mitata paljonko mäntä tulee dekin yli. Ostin kyllä 3 lovisen pahvin varuiksi. Dekistä jouduttiin nimittäin höyläämään kohtuullisen paljon kun oli ottanut jo sen verran jälkeä ja korroosiota ilman kantta ollessaan. Jos tulee liikaa niin menee mäntien sorvaamiseksi, mutta epäilen vahvasti että ei tarvitse tehdä.

Näillä mennään tällä kertaa ja ensi viikolla liikutaan taas tällä autolla ;)
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: EmppuS - 24.04.2021, 23:58:09
Siistiä jälkeä tulee! Itelläkin pitäisi laittaa varmaan kone osiksi ja katsoa mitä sisuskaluille kuuluu. Öljynsyönti tosin on näille koneille enemmän sääntö kuin poikkeus.
Hieno kaksnelikantti kyllä, eikä kaikista yleisimmällä tekniikalla.
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kebakko - 27.04.2021, 11:50:16
Siistiä jälkeä tulee! Itelläkin pitäisi laittaa varmaan kone osiksi ja katsoa mitä sisuskaluille kuuluu. Öljynsyönti tosin on näille koneille enemmän sääntö kuin poikkeus.
Hieno kaksnelikantti kyllä, eikä kaikista yleisimmällä tekniikalla.

 -H-

Sunnuntaina pääsin kasailemaan alakertaa. Vielä puuttuu sieltä öljypumppu, imuputki ja öljypohja.


(https://i.imgur.com/I5YwQpT.jpg)

(https://i.imgur.com/LNpFDVs.jpg)

Männänrenkaat oli tällä kertaa hastings merkkiset. Oikein positiivinen kuva jäi. Katkosvälykset tarkistin joka sylinterille ja kaikissa oli valmiiksi välys kohdallaan ja pienimmässä arvossa, joka on varmasti hyvä näin matalaviritteiselle vapaastihengittävälle dieselille. Ylin rengas näissä oll kromattu.

(https://i.imgur.com/JR2YeWM.jpg)

Männänlaet harjasin kevyesti messinkiharjalla karstasta.
(https://i.imgur.com/NIuvIeO.jpg)

Lopuksi vielä kellottelin paljonko mäntä ylittää dekin ja se ylitti vain 0.6mm :idiot2: ei ”pitäisi” olla edes mahdollista varsinkin kun dekistä höylätty tavaraa. Varmistin mittauksen vielä perinteisin keinoin eli suorakulma männän päälle ykk:ssa ja rakotulkki väliin ja sillä sain saman tuloksen. No, tärkeintä ettei tule yli liikaa, että mäntiä tarvitsisi sorvata.
(https://i.imgur.com/FNvQKTg.jpg)

Homma kuitenkin lopahti siihen kun kannessa oli ohjureiden kanssa ongelmia. Löytyy kyllä sopiva tuurna niiden ohjureiden vaihtamiseksi, mutta motonetista ostetut ohjurit osoittautuivat farssiksi. Jo lähtöjään niissä todella nihkeä välys ja venttiili mahtui juuri ja juuri niissä liikkumaan. Sitten kun ohjurin naputteli paikoilleen onnistuneesti niin silloin venttiili ei mahtunut käytännössä edes enää liikkuumaan. Liekö sitten kuuluisi välys hioa kohdalleen lopuksi. Ohjurit ovat näissä alkujaankin messinkiä tai vast. Uusi kansi on kokoajan etsinnässä.
Koska hommst seisoo oli pakko pikkusen laittaa jotain niin päädyin viimein nostamaan romumoottorin pois auton keulalta. Käyntivälystä tähän oli siunaantunut 0,4mm joka on vain 13,3 kertaa alkuperäisen 0,03 välyksen verran.
Talli olikin tällä kertaa varattu, mutta eipä se ole varsinainen este.

(https://i.imgur.com/RFYTaD9.jpg)

Tilalle jäi sotkuinen konehuone ja keula nousi troposfääriin asti kun tuon rautamöhkäleen nosti pois.
Täytyy moottoritila pestä ja vahailla ennen uuden moottorin asennusta.
(https://i.imgur.com/cimCy3w.jpg)

Moottorista keräilin talteen kaikki korvakkeet, vauhtipyörän ja kytkimen sekä öljypohjan.
Jotakin positiivistakin löytyi sillä kytkin oli käytännössä täysin uusi. Luulenpa, että valtaosa sille tulleista kilometreistä on minun ajamiani.
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: TVS - 27.04.2021, 22:06:13
Näille on aika tyypillistä tuo, että seisottuaan kauan tai vaparin jälkiahtaessa männänrenkaat vetää jumekseen ja hetken päästä menee öljyä tolkuttomia määriä. Jostain syystä vanhemmissa deekuissa myös katoaa männänrenkaat aivan mystisesti, on tullut vastaan useampi missä on 5+mm katkosrakoja ylimmissä renkaissa, pahimmassa oli ylimmät renkaat niin done että ne ei pysyny reiässä paikollaan omineen vaan tipahti läpi  :2funny:.

Ohjurit tarttee vaan 8mm (olihan se 8?) kalvaimella pyöritellä läpite niin on hyvä. Ohjurit noista onkin aina ihan katastrofiväljät, ja usein siks myös seetit täytyy koneistaa läpite kun sinnetänne huljuava vena hakkaa seetit pyöreiks. Ja halkeama ei haittaa jollei se ole esikammioonpäin. Halkeama rupeaa haittaamaan siinä vaiheessa kun se alkaa vuotaa seetin takaa kanavaan, ts saa olla melko rajusti halki.
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kebakko - 27.04.2021, 23:10:11
Näille on aika tyypillistä tuo, että seisottuaan kauan tai vaparin jälkiahtaessa männänrenkaat vetää jumekseen ja hetken päästä menee öljyä tolkuttomia määriä. Jostain syystä vanhemmissa deekuissa myös katoaa männänrenkaat aivan mystisesti, on tullut vastaan useampi missä on 5+mm katkosrakoja ylimmissä renkaissa, pahimmassa oli ylimmät renkaat niin done että ne ei pysyny reiässä paikollaan omineen vaan tipahti läpi  :2funny:.

Ohjurit tarttee vaan 8mm (olihan se 8?) kalvaimella pyöritellä läpite niin on hyvä. Ohjurit noista onkin aina ihan katastrofiväljät, ja usein siks myös seetit täytyy koneistaa läpite kun sinnetänne huljuava vena hakkaa seetit pyöreiks. Ja halkeama ei haittaa jollei se ole esikammioonpäin. Halkeama rupeaa haittaamaan siinä vaiheessa kun se alkaa vuotaa seetin takaa kanavaan, ts saa olla melko rajusti halki.

Männänrenkaita en erikseen jaksanut tarkistaa, mutta rakotulkilla tsekksin, kun männän ja sylinterin välissä oli käsittämättömän suuri rako jo silmälläkin katsottuna niin 0,4mm sain tulokseksi. Joskin epävirallisella mittaustyylillä. Ei jäänyt kuitenkaan epäselvyyttä siitä onko kone valmis vai ei. Käynyt niin sohloksi ettei mitään mahdollisuutta pitää öljyjä sisällä. Todennäköisesti oli ensimmäinen kerta kun kyseistä moottoria edes avattiin.

halkeamille venttiilien välissä on vihreäkantisessa määritetty arvo, että saavat olla max 0,5mm leveät. Voihan se pitää rajummallakin halkeamalla, mutta en jaksa itse nähdä vaivaa, että laittaisi muuten tehdyn moottorin päälle "ehkä vielä toimivan" kannen.
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: Slerbahuuli - 28.04.2021, 06:05:59
Mielenkiintoista seurata tämmöstä, oma "ensikosketus" volvoihin tuli juuri 240 vaparidiisselin takapenkillä, kun isän Fiatti ampui tasauspyörästön kohti maantietä ja sukulaismiehen volvolla hinattiin spagettikulho korjaamolle.
Sen mitä pikkupoikana muistan, oli öljyn käry ja iso auto jossa yhtä pieni takapenkki kuin isin autossa. :D Lempinimenä tuolla muistoni volvolla oli "tieliikenne traktori", kiire sillä ei kuulemma ollut mihinkään.

Tuon aikakauden VW dieseleissä taitaa kaikista löytyä tuo halkeama seetien välistä. Muutaman 1.9 Disun kannen olen nähnyt, joissa on halkeamat lähteneet seeteistä kohti esikammiota ja yhden kutosdieselin (VW LT), jossa oli seetirengas pudonnut irti, kun oli venttiilien välistä halennut pala kantta pois. Halkeamatonta tuollaista (4/6 pyttysen) kantta en ole nähnyt missään.
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kebakko - 03.05.2021, 13:44:25
Viikonloppuna ei ollut vappujuhlat vaan D24 juhlat.

Ensimmäisenä puhdistin ja tarkistin öljypumpun ja se oli ok niin kasailin sen ja pulttasin lohkoon kiinni ja samalla vauhdilla imuputken ja öljypohjan. Sen jälkeen syöttöpumppu ja muuta romua pikkuhiljaa ympärille.
(https://i.imgur.com/r3iegtp.jpg)

(https://i.imgur.com/Zvf4sy4.jpg)

Väliin tuli 3 lovinen pahvi. ohuempikin olisi toiminut, mutta tuota oli helpoiten saatavilla eikä viitsinyt ostaa uutta tyyristä 70e pahvia tilalle kun hankin tuon jo aiemmin, kun on ainoa mikä sopii jokaiseen moottoriin.
(https://i.imgur.com/oRKF2Fl.jpg)

Totesin myös, että ehjät 12mm pulteilla ja kovilla nostajilla olevat kannet ovat arvoltaan ja saatavuudeltaan kultaan verrattavissa, joten vein kannen suosiolla koneistamolle epäonnistuneiden ostoyritysten jälkeen. Kannessa oli liekkirenkaan kohdalla uria ja ohjurit olivat väljät tyypilliseen tapaan, kuten TVS aiemmin jo totesi jonka seurauksena seetit olivat aivan pyöreät. Ohjuri onkin lyhyt messinki(?) ohjuri joka on kaukana venttiilin lautasesta niin ei mikään ihme.
Lopulta kanteen tehtiin siis uudet seetit, venttiilit puhdistettiin lasikuulapuhalluksella, uudet ohjurit ja kannesta otettiin siivu pois. Vihreäkantinenhan sanoo, ettei kannelle saisi tehdä oikeastaan yhtään mitään, vaan jos seetit on pilalla taikka tiivistepinnassa heittoa niin heti pitäisi ostaa uusi ::) hyvin se toimii näinkin, eikä varmasti uudelle häpeä toimivuudeltaan.
(https://i.imgur.com/xnQqtTT.jpg)

Venttiilin välykset tietysti muuttuivat siinä samalla ja tietysti, kun venttiileistä ja kannesta hiottiin tavaraa, niin siirtyivät lähemmäksi nokkaa, jolloin tarvitaan ohuempaa palaa. Onneksi koneistamolla olivat hiukan helpottaneet elämää ja ottaneet hiukan venttiilin päästä pois.
Sanotaanko näin, että oli kyllä viimeinen kerta kun säädän itse, ellei sitten tule joku mielenhäiriö ostaa repullinen 31mm säätöpaloja, mitä ei mihinkään oikeaan moottoriin voi edes käyttää. No onneksi edes niin päin, että hiomalla selvisi, sillä vapun aikaan on vaikea löytää säätöpaloja. Lopulta päädyin hinkkaamaan säätöpaloista aina tarvittavan määrän tavaraa lasia vasten pois (0.05 - 0.30mm) ja mikrometrillä mittailin aina viidestä kohtaa, että pysyy tasapaksuisena. En viitsinyt tässä vaiheessa oikoa ja roskapönttö tyyliin vetäistä siivua rälläkällä pois. Toinen vaihtoehto olisi ollut venttiilin päästä ottaa hiukan, mutta olisi ollut miltei mahdoton pysyä kärryillä mitoista.

Sitten vain loppumoottori nippuun.
(https://i.imgur.com/9F6s4wX.jpg)

(https://i.imgur.com/OnFkEWo.jpg)

Olisipa erikoistyökalut. No onnistui se näinkin. Moottori lattialle ja vauhtipyörästä kiilasi kytkinasetelman pulteilla lattiaa vasten ja momenttiin
(https://i.imgur.com/CTlPask.png)

Ajoitus oli helppoa moottorin ollessa maassa ja ilman vielä suutinputkia yms. Yksinkertaisesti tein heittokelloon 4mm ”tangosta” sopivan tapin mikä ottaa männän päähän kiinni ja toisessa päässä heittokelloon sopiva 3mm kierre ja lohkon kylkeen magneettivarrella kiinni. Vihreäkantinen käskee ennakoksi -82 eteenpäin 0.85mm. Asetin ennakon tälle 0.9mm ja tarkistusmittauksella arvoksi tuli 0.88mm. Hyvin roklottaa.
(https://i.imgur.com/EnVYxEt.jpg)

Sitten moottori keulille. Kyllä se sinne istui hyvin, muttei ihan yhtä hyvin sujahtanut kuin vino- tai tappikone.
(https://i.imgur.com/rmItwnC.jpg)

Sitten vain loput tavarat kuten, pako- ja imusarjat, apulaitteet, suutinputket, johdot, letkut, voimansiirto (laatikko tietysti istui moottorin mukana) ja nesteet ja öljyt sisälle.
Kun käynnistykseen päästiin auto ei millään meinannut startata ja kokeilin, että sammutinsolenoidi toimii, lisäsin polttoainetta, tarkistin polttoainejärjestelmän liitokset jne. Lopulta starttasi, kun imaisin sähköpumpulla järjestelmästä tyhjät pois. Aluksi käynnistäessä kuului metallinen supsutus ja meinasi taas epätoivo jo vallata, mutta sekin oli vain jakopään pelti joka pikkusen teki tuttavuutta kiristinrullan kanssa. Pienen taittelun jälkeen sekin istui. Sitten vain pesu autolle, kesävanteet alle ja ajamaan.
(https://i.imgur.com/gcRvOu0.jpg)

(https://i.imgur.com/TNtVjwt.jpg)Ajoin ensin moottorin lämpöiseksi jonka jälkeen kannelle jälkikiristys.

Aiemminkin soveltanut ja myös nyt sovelsin tälläistä raskaampaa sisäänajotyyliä eli kunnon kiihdytyksiä ja vetoja heti alkuun ja ”pakotetaan” männänrenkaat hioutumaan sylinteriin. Ajelin sellaisen 300km eilen ja nyt voisi öljyt vaihtaa. Sitten vain kilometrejä lisää ;)

Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: EmppuS - 03.05.2021, 19:24:29
Viikonloppuna ei ollut vappujuhlat vaan D24 juhlat.
Sietää juhlia kun on kone kunnossa! Itse en ole omaa remonttia vieläkään edes aloittanut...
On muuten kuin uusi nyt. Mielenkiintoinen projekti seurata.
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: TVS - 03.05.2021, 22:50:39
Tässä onkin jo mennyt homma putkeen, mutta se, miksi tuota kantta ei pitäisi mennä oikomaan, on se, että nokkalinja on mieluusti vähän kiero ja lohkoon kiristämisen jälkeen saattaa nokka olla pyörimättä kunnolla. Oon kuullu useistakin missä on menny keppi poikki joko asentaessa tai hyvin pian asennuksen jälkeen...
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kebakko - 04.05.2021, 00:36:42
Tässä onkin jo mennyt homma putkeen, mutta se, miksi tuota kantta ei pitäisi mennä oikomaan, on se, että nokkalinja on mieluusti vähän kiero ja lohkoon kiristämisen jälkeen saattaa nokka olla pyörimättä kunnolla. Oon kuullu useistakin missä on menny keppi poikki joko asentaessa tai hyvin pian asennuksen jälkeen...

Niin, se on ainoa peruste mitä olen kuullut asialle. Kuitenkin luulisi asian olevan ongelma missä tahansa varsinkin pitkässä ohc kannessa. en kuitenkaan ole aiemmin kuullut ettei kantta saisi suoristaa tämän takia, mutta varmasti muitakin on olemassa, ja en näe syytä miksi edes sellaista kantta jossa nokka ei pyöri kunnolla laittaisi kiinni tai varsinkaan suoristaisi. Toki nuo arvot, missä vaiheessa kansi on hylkytavaraa on kohtuullisen suuret, sillä pituussuunnassa maksimiheittona vihreäkantinen pitää 0.5 milliä. Rupeaa tuon jälkeen kyllä varmasti nokkalinjakin heittämään.
Aiemmin harrastanut enemmän työntötankomoottoria missä ei kyseistä ongelmaa ole, joten kokemus aiheesta sinällään vähäinen. koskaan aiemmin en edes ohc kantta ole koneistamolla käyttänyt.

Samaan hengenvetoon todettakoon, että tämä kansihan ei ollut kiero, vaan ainoastaan tiivistepinnassa sen verran syöpymää liekkirenkaiden maastossa, ettei kannata hakata päätä seinään. Sen osalta ei omassa kannessa nokkalinjan kanssa ongelmia aiemmin eikä myöskään nyt.
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: Slerbahuuli - 04.05.2021, 06:48:35
LT volkkarin ja volvon kansia näkynyt paikallisella koneistamolla paljonkin. Kieroimmat (keittäneet) pitäneet muistaakseni nokkapukeista kiinnittämällä ja heittokellolla mittaamalla asentaa oikaisukoneeseen, mutta toimivia ne kaikki on olleet.

Eli en ottais liiallista stressiä. Miljoona asiaa voi mennä pieleen jos alkaa paljon miettimään. Nakertaahan se, mutta jos oikein pelottaa niin tutkii vaikka välillä.
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kebakko - 04.05.2021, 07:29:00
Eli en ottais liiallista stressiä. Miljoona asiaa voi mennä pieleen jos alkaa paljon miettimään. Nakertaahan se, mutta jos oikein pelottaa niin tutkii vaikka välillä.

Kuten jo aiemmin totesin omassa kannessanihan ei tuon suoruuden kanssa ollut ongelmia missään vaiheessa. Ja yöunia nyt ei yhden moottorin takia kannata menettää, vaikka hajottaisi sen samana iltana, sekin on jo käynyt.

Mielenkiintoista vain seurata ja keskustella, että mikä näissä moottoreissa sitten mättää vai mättääkö mikään tuon kannen suhteen, kun siitä ehkä turhankin paljon puhutaan.

Jottei ajauduttaisi tämän auton topicin suhteen sivuraiteelle ja suurempaan deeku FAQ:iin, niin eilen kävin taas lenkin ajamassa. Hyvin lähti kylmänäkin käyntiin ja sunnuntain 300km reissun jäljiltä ei ollut mitään korjattavaa ilmennyt.
(https://i.imgur.com/qptDmi3.jpg)
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: TVS - 04.05.2021, 22:22:11
Joo, siis tosi paljonhan noita on oiottu vaikka ohjeet kieltää niin tekemästä. Ja kun koneen käyttää paloina ja käy läpi nuo kaikista umpisohlot ohjurit, rengastaa ja laakeroi niin tuolla luulisi kirjan mukaan huoltaen ronklottelevan kauas ja takasin. Ja kun pumpun säädöt osuu kohdilleen ja suuttimet on OK niin saat tolkun taloudellisuuden koko lailla pomminvarmaan tekniikkaan, harmi vaan että vaparinahan tuo on koko lailla rauhallinen liikkeissään. Mutta vaparissa on 1000x parempi ääni, että jollei ole liikaa kiire niin tunnelma on parempi  :D.

Sattuko uus kellari olemaan öljyruiskuilla, en huomannut mitään mainintaa asiasta?
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kebakko - 04.05.2021, 22:49:48
Mihinkä sitä kiire valmiissa maailmassa ja nykyisellä perävälityksellä huippunopeudenkin saa kelattua suomen teille riittäviin lukemiin, joskaan ei hirveästi sen ylitse :D

Lainaus
Sattuko uus kellari olemaan öljyruiskuilla, en huomannut mitään mainintaa asiasta?

Eipäs muuten ollut, tulin ostaneeksi samanlaisen aihion kun oli aiempikin moottori enkä liioin miettinyt että näitä on öljyruiskuillakin saanut.
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: EmppuS - 04.05.2021, 22:58:06
Mihinkä sitä kiire valmiissa maailmassa ja nykyisellä perävälityksellä huippunopeudenkin saa kelattua suomen teille riittäviin lukemiin, joskaan ei hirveästi sen ylitse :D
No, jos D24-koneisen vehkeen hankkii ni on taatusti aika rauhallinen luonne :D
D20-kone on sitten ihan oma lukunsa, mutta nekin tosin ovat hävinneet liikenteestä aika tehokkaasti.
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kebakko - 09.05.2021, 23:33:22
Tänään pyörähti mittariin 450tkm.
Samalla tasalukemalla oli mukava vaihdella castrolit moottoriin ja tietysti suodatin siinä samalla. Sen jälkeen ajelin autolla jonkin aikaa ja onhan se mahtavaa kun toimii ongelmitta eikä syö öljyä.
Pakko sanoa, että käyntiääni on pienentynyt merkittävästi siitä hirveästä roklotuksesta mikä se oli vanhalla moottorilla.
Nyt on uudella moottorilla tullut yhteensä jo n. 700km.

Kulutusta en vielä ole kauheasti seurannut, mutta äskettäin mittasin 81,4km  matkalla, josta 25km kaupungissa ja loput moottoritietä kulutukseksi 6,0l mikä tekisi 100 kilometrillä 7,3l. Merkittävä parannus aiempaan n.8 litraan ja varmasti maantiellä 80-100km/h vauhdeilla pääsee 6l puolelle. Perävälityshän tässä on kyllä kohtuullisen tiheä.
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: h4nkki - 10.05.2021, 10:00:04
Hienoa diesel meininkiä!! :) Pakko arvostaa!  -H-
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kebakko - 17.05.2021, 18:12:39
Hienoa diesel meininkiä!! :) Pakko arvostaa!  -H-

 -H- -H-

Viikonloppuna tuli nautittua reilusti, liki tuhannen kilometrin verran dieselin väännöstä ja hämmästyttävästä tehosta.
Kulutusta jälleen seurailin ja matka-ajossa sain tulokseksi 6,46l / 100km. (Mitattu 325km matkalla)
 Rupeaa olemaan lukemat siinä mitä alunperin hainkin ylipäätään dieselin ostamisella, eli edullisia kilometrejä ajomäärällä 4-5tkm / kk verrattuna Vinokoneeseen.

Alkoi myös lähestymään tuo kannen jälkikiristyksen takaraja, joten senkin suoritin. Eli vihreäkantisen ohjeen mukaan kansipultteja tulee kiristää ensimmäisen 1000-2000km ajon jälkeen vielä 90 astetta. Nyt tuli tehtyä se kilometrimäärällä 1700.

Nyt mittarissa 451200km ja uudella moottorilla kilometrejä hiukan vajaa 2000.

Samalla sitten päätin jälleen puunata auton sellaiseen kuntoon että kehtaa taas ottaa kuvia.

(https://i.imgur.com/AV5JPwu.jpg)

(https://i.imgur.com/cxIkDhZ.jpg)
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kebakko - 13.07.2021, 06:24:58
Tällä muuttui ajotuntuma yhtä vakaaksi kun vanhuksella kävely ilman kävelykeppiä. Eikä ihme, kun vänkärin puolen tolppa näytti tältä. Iskarihan se oli valuttanut mehut pihalle, niinkuin oli arvattavissa.
(https://i.imgur.com/P0kWs81.jpg)

Tuli kumpikin vaihdettua uuteen. Laitoin tavalliset kyb:in nesteiskarit, kun mitään performance iskareita tuskin tämänhetkisellä suorituskyvyllä tarvitsee. Ironista sinällään, että tuo vänkärin puolen iskari oli selkeästi uudempi, mutta joku kyläseppä vaihtanut vain toisen, joka oli jotain aivan käsittämätöntä merkkiä. Kuljettajan puolen oli monroe iskari ja se tuntui ihan hyvältä, mutta eipä noita yksittäin hyödytä vaihtaa.
Kyllä olikin taas mukava ajaa lankulla missä on alusta kunnossa, tekee taas mieli hakkiutua 700- ja 900-sarjalaisista eroon ;)

Syystä tai toisesta muistelin, että 5tkm öljynvaihtoväli koskisi myös vapaastihengittäviä, mutta eihän se niin ollutkaan. Piti ohjekirjasta varmistaa. Noh, vaihtelin tähän öljyt ja öljynsuodattimen silti. Suodattimeksi tietenkin bosch ja öljyksi castrolia.
Mittarissa 455tkm ja lisää tulee :smitten:
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: EmppuS - 17.08.2021, 21:38:42
Oletkos yhtään museointia harkinnut? Ensi vuonna saisit varmaan aika pienellä vaivalla museoleiman tuohon.
Paljonko 0-100 tällä autolla muuten on, tuskin mikään päätähuimaava :D
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kebakko - 18.08.2021, 15:30:21
Oletkos yhtään museointia harkinnut? Ensi vuonna saisit varmaan aika pienellä vaivalla museoleiman tuohon.
Paljonko 0-100 tällä autolla muuten on, tuskin mikään päätähuimaava :D

Itseasiassa olen miettinyt museoinnin suhteen, että ei varmaan vaatisi läpi pääsyyn kuin radion vaihdon alkuperäiseen ja tuon yhden mädätyslistan pätkän. Etulokarissa on myös lommo minkä museoon oikoisin, mutta homma nyt ei ole vaivannut erityisesti, vaikka on kyllä mielessä korjata joka tapauksessa.
Käyttöautohan tää kuitenkin on niin ei museoon viitsi laittaa.

En ole mitannut kiihtyvyyttä, mutta ei se kyllä nopea ole :D eiköhän se jotain reilun 15s luokkaa ole.
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kebakko - 26.09.2021, 18:38:16
Mittarilukema 462568km / 26.9.2021

Seuraava 10tkm öljynvaihto rupesi lähestymään ja yhdessä kohtaa mittariston tripin nollaus jumitti myös matkamittarin jolloin n. 1500km jäi kertymättä. Nyt toimii taas mittari.

Moottoriöljyt, suodatin ja vaihteistoöljyt vaihdettu.

Muita toimenpiteitä ei ole tarvinut tehdä kuin nauttia maantietä diesel lankulla 1000km viikossa.

Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kebakko - 16.11.2021, 17:18:00
Ihan kiitettävästi on kertynyt tälläkin kilometrejä tälle vuotta. Juuri pyörähti mittariin 469tkm mikä tarkoittaa, että mun ajossa katsastuksen jälkeen (22.2.2021) tullut 30tkm. Olipa muuten myös vajaan kuukauden keväällä pois ajosta tuon uuden moottorin tekemisen takia.

Mitään ongelmia ei ole ollut, dieseliä tankkiin ja matka jatkuu. Öljytkin pysyvät sisälä eikä sitä tarvitse lisäillä.

Viikko sitten rupesivat kelit menemään niin hurjaksi ja tiet liukkaiksi kun välillä on öisin jo -7 astetta pakkasta ja välillä taas vettä tiellä, joka sitten yöksi jäätyy niin pyöräytin talvirenkaat alle. Talvivanteina edelleen scorpiukset.
(https://i.imgur.com/R9IL2AU.jpg)


Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: Duke - 16.11.2021, 20:10:56
On kyllä hieno laitos. Itsekkin Amis ajoista asti halunnut automaatti vapari diesel 240:piä, kun siellä kerran sai ajaa. Äänet on kyllä niin parhaat. Yks vapari deeku oli kyllä pellolla ajossa. Pitää vaan tyytyä tohon omaan bensa vehkeeseen joka on ainakin yhtä hidas B19A-automaatti kombolla  :D
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: h4nkki - 19.11.2021, 09:34:16
Nää on näitä pelejä ajoilta, kun autot olivat vielä autoja, ja dieselit työnsivät voimaa lähinnä putkesta taivaalle..  S*
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kebakko - 12.12.2021, 11:11:04
Häpeäkseni täytyy myöntää, että viimeinen kuukausi on mennyt muiden autojen ja hommien parissa. Tälle autolle kohdistettu huomio on jäänyt pienemmälle.

Torstaina tullessa isolta kirkolta jäi matka n. 100km vajaaksi, kun 3 syl suutinputki alkoi vuotamaan. Pakkasta oli reilu -20 niin siinä tilanteessa lopulta totesin helpommaksi hakea veturin ja trailerin kotoa ja viedä tämä auto kärryssä tallille.

Eilen sain hankituksi sen suutinputken ja samalla kauan kaivatun mätälistan pätkän vänkärin puolen takakaareen. Suutinputken vaihdolla homma alkoi taas rokkaamaan ja moottorikin luonnollisesti käymään 6 sylinterillä taas. Jännä kuitenkin kun silmäilin putkea pitkään enkä siitä ulkoista vikaa löytänyt, mutta ei se enää vain pitänyt.

Samalla kun auto oli kerta sulateltu tallissa puunasin sen arvoiseensa kuntoon. Ensin pesin moottoritilan kaikesta sinne suihkunneesta dieselistä ja muusta liasta. Sen jälkeen ulkopinnoille pesu kunnon myrkyillä, että varmasti lähtee kaikki vahat ja pinnoitteet. Kuivailin auton, jonka jälkeen maalipinnan ja vanteet vahasin fussolla. Mustat muoviosat autoglymin bumper&trim gelillä ja jokaiseen lasiin laitoin lasipinnoitteen.

Samalla raivolla irroitin takavalot ja lakkasin ne. Ei täysin poistanut ongelmaa, mutta näyttävät ne nyt paremmilta.

Sisustan imuroin huolella. Samalla kytkin penkinlämmittimet, kun niistä oli jostain syystä irroitettu liittumet. Ainakin kuskin jakkara rupesi lämpiämään. Sisätilan pistokkeen asensin myös, kun sisälle on tullut aina mun aikana tyhjä defan johto. Ei kyllä mulla ole sille mitään käyttöä, mutta onpahan nyt kuitenkin varusteita

Taas kehtaa ajella :) ensi viikolla täytyy öljyt vaihtaa, kun rupeaa taas 10tkm lähestymään.

(https://i.imgur.com/Dx1beyP.jpg)

(https://i.imgur.com/1myzpMT.jpg)
(https://i.imgur.com/Fxh9X9l.jpg)

(https://i.imgur.com/Y2mbpVn.jpg)

(https://i.imgur.com/g0SKf4S.jpg)

(https://i.imgur.com/EyR7acc.jpg)
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kebakko - 20.12.2021, 08:18:26
Mittarilukema 471740 / 19.12.2021

Vaihdettu uusi laturi sekä moottoriöljyt ja suodatin.
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kebakko - 06.02.2022, 19:58:55
Tänään pyörähti mittariin 477tkm, eli vajaassa vuodessa tullut kilometrejä 38tkm. Ihan kohtuullinen määrä vanhalle diesel lankulle, mutta on vaan niin mahdottoman hyvä käyttöauto.
 
Viime viikon maanantaina katsastin tämän. Tarkoituksena oli kun kerrankin oli arkipäivä vapaana käydä vain näyttämässä kunnei ehtinyt mitään tarkastuksia tekemään ennakkoon vaan suoraan ajaa konttorille. Noh yllättihän se kun mitään hylkyyn johtanutta vikaa ei löytynyt vaan suoraan läpi. Huomautus tuli tosin vuotavasta hammastangosta ja puuttuvista etujarrukilvistä, jotka oli jo ennakkoon tiedossa. Taas saa ajaa vuoden  :idiot2: jos tänä vuonna saisi puoli miljoonaa rikki.
Hammastanko onkin nyt ensimmäisenä korjauskohteena. Uuden kun löytäisi järkihintaan ostaisin heti, mutta pakko varmaan etsiä käytetty.

Pikkuhiljaa alkoi myös voima katoamaan, sekin kokonaiset 82hp mitä tässä on. Lopulta torstaina kävi enää viidellä ja hyytyi jo loivassakin mäessä. Lähdin ensimmäisenä ilmeisimmistä eli vaihdoin polttoainesuodattimen ja katsoin pumpun ajoituksen kuntoon. Ennakkoa oli edelleen 0.92mm, niinkuin kuuluukin. Edelleen kävi viidellä.
Seuraavaksi otin työn alle venttiilien säädön ja vika paljastui sieltä. Uudet seetit ovat tietysti painuneet ja yhdessä pakoventtiilissä oli enää välystä 0 ja melkein kaikissa imuissa 0.10mm. Katastrofia ei onneksi vielä ehtinyt tapahtua, sillä välykset kun hieroi kohdalleen lähti taas käymään kaikilla ja nekin vähäiset vedot mitä tästä moottorista irti lähtee palasivat. Nyt välys imuventtiileissä 0.2mm ja pako 0.4mm. Samalla ostin ja ruuvasin uudet suutinputket kiinni jotka hankin lähinnä ulkonäön takia.

Renkaista oli varsinkin takaa katkenneet melkein kaikki nastat ja rupesi ainainen sutiminen, luistuttelu ja  kiinni jääminen tympimään niin ostin kerrankin oikeasti hyvät renkaat. Kilometrejäkin kun tulee, niin on mukavampi päästää oikeasti turvallisilla renkailla. Renkaiksi valikoitui good yearin ultragripit turbo mallin ”matalaprofiili” renkaan koossa eli 195/60 R15. Scorpiukset joutuivat väistymään, sillä ideana oli, että nämä renkaat sopii muihin takavetoihin esim. Uudempiin 740 ja 940 tarvittaessa, jos niihin vielä tulee sotkeennuttua. Pyöräytin ne näiden kesävanteiden päälle, kun ei muitakaan 15” tähän hätään ollut. Helppo kuitenkin omassa tallissa taas sitten kesän tullen vaihtaa kesänahkat samoille vanteille.

Lopuksi vielä pesu ulkoa ja sisältä ja moottoritilasta ja imusarjankin nopeasti pyyhkäisin huopalaikalla puhtaaksi hapettumasta.

(https://i.imgur.com/0W3is8I.jpg)

(https://i.imgur.com/CqGKXqj.png)

(https://i.imgur.com/YAUiQvV.jpg)

(https://i.imgur.com/9j4mXiu.jpg)

(https://i.imgur.com/79FIbah.jpg)
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kebakko - 10.06.2022, 00:27:34
Tämä on kyllä paras auto mikä minulla on koskaan ollut :)
Ei ole taaskaan tarvinut oikeastaan kuin ajaa, kunhan huollot on tehnyt ajallaan.
Moottoriöljyt ja suodattimen vaihdoin 483tkm kohdalla.
Nyt mittarissa 492tkm, joten taas se olisi öljynvaihdon aika.

Tänään kuitenkin öljynvaihdon ja pesun lisäksi päätin tehdä hiukan muutakin. Kevätaurinko kärtsäsi aiemmin lakatut takavalot aivan harmaaksi ja suorastaan hävetti niiden kunto. Viimeksi kun lakkaus näytti kestävän puoli vuotta niin nyt lähdin erilaisella metodilla liikkeelle. Vesihioin valot täysin sileäksi epäkeskokoneella ja p500 abralonilla. Sen jälkeen myllytys suoravetokoneella keltaisella leikkaavalla laikalla ja aineella jonka jälkeen sinisellä kiillotuslaikalla ja aineella. Lopputulos oli todella hyvä, vaikka hiukan epäilin jääkö turhan karkea jälki p500 jälkeen. Päälle vedin vielä fusson suojaamaan.

Ennen ja jälkeen
(https://i.imgur.com/onUcJqI.jpg)

(https://i.imgur.com/7fShvqw.jpg)

Hiottu
(https://i.imgur.com/NEdracp.jpg)

Kiillotettu
(https://i.imgur.com/iPJ4jBo.jpg)

Taas arvoisessaan kunnossa.
(https://i.imgur.com/IOmajU2.jpg)

Kyseessähän on lähinnä täysin kokeellinen juttu. Katsotaan kauan kestää. Luulen että ihan hyvin, koska ainakin kiillotetut muoviset ajovaloumpiot ovat pysyneet kirkkaina, kun on puolen vuoden välein vahaillut.
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: Volvomies89 - 10.06.2022, 23:01:07
Hae automaalaamosta 2k autolakkaa ja muovitartuntaa niin rupee pysymään kiiltävinä lamput.
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kebakko - 23.08.2022, 00:16:46
Öljyt tuli vaihdettua 493tkm kohdalla.

Viikonloppuna saavutettiin jonkinlainen merkkipaalu, sillä mittariin pyörähti 500tkm. Nyt uuden moottorin kuljettamana ajettu n. 50tkm ja 1.5v omistusaikana kokonaisuudessaan 61tkm.
(https://i.imgur.com/hASG18e.jpg)

Jarrut olivat jo aika loppu levyjen osalta varsinkin takaa. 500tkm huoltona päätin tehdä jarrut uusiksi joka kulmaan.
(https://i.imgur.com/oS6MllG.jpg)

Ensin herkistelin pari juuttunutta mäntää. Toisesta etusatulasta oli yksi mäntä ja kummastakin takasatulasta yksi mäntä jumissa/liikkui nahkeasti. Niistä kiillotin männät, hoonasin sylinterit ja laitoin uudet tiivisteet ja/tai pölysuojat. Sen jälkeen päästin satulat puhtaaksi teräsharjalaikalla. Maalasin satulat kokeeksi ihan vain pensselillä ja bilteman jarrusatulamaalilla. Saa nähdä kauanko kestää, mutta ainakin näyttää vähän kivemmalta kuin ruosteiset möykyt, vaikka pensselin jäljet jäivätkin näkyviin. Ilmausvaiheessa päälle valunut jarruneste ei ainakaan heti sulattanut maalia.

Ilmausruuvit uusin joka ikisen. Niissä ei nykyään kyllä viitsi pihistellä, kun on aina aivan hirveä työmaa jos katkaisee sellaisen. Ja kaikki alle kahden euron tähden.

Jarrupalat laitoin joka nurkkaan uudet. Eteen oe laatu brembot ja taakse tarvike lpr saatavuuden johdosta.

Sitten tietysti ne levyt joka kulmaan.

Käsijarrukengät laitoin uudet säätöruuvien kanssa ja herkistelin käsijarrun linkut.

Jarrunesteet vaihdoin samalla kokonaisuudessaan.

(https://i.imgur.com/XqT3FqS.jpg)

(https://i.imgur.com/4nc5fif.jpg)

(https://i.imgur.com/KVulHpm.jpg)

Ja taas mennään ;)
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kebakko - 18.02.2023, 17:03:07
Viimeisimmän päivityksen jälkeen on ajeltu jokapäiväistä ajoa ja moottoriöljyt + suodatin vaihdettu pariinkin kertaan.

Tällä hetkellä mittarissa 517tkm. Alkaa olla 2 vuotta täynnä siitä, kun tämän ostin. Ihan ei päästy 100tkm kahdessa vuodessa, mutta lähelle kuitenkin. Ostaessa oli kilometrejä 439tkm, joten sellainen n. 80tkm on ehtinyt kertyä.

142 ollessa talviteloilla päätin käydä tätä näyttämässä Toijalassa. Keli oli parempi, kuin alkuun oletin auton puhtauden kannalta. Kuitenkin 150km jälkeen oli auto taas jo ehtinyt likaantua aamulla kiillotettua imusarjaa myöden.
Hauska reissu kuitenkin ;)

(https://i.imgur.com/CjqDoat.jpg)

Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kebakko - 03.08.2023, 01:42:05
Päivittely on jäänyt vähäisemmälle, mutta eipä ole paljoa tapahtunutkaan.
Mittarissa tällä hetkellä 524800km.

Alkaa koulut olla tältä erää käytynä ja uuden työpaikan johdosta täytyy myös kulkupeliä päivittää, joten tästä on aikomus luopua. Lähinnä työmatkan pituudesta johtuen, mutta myös siitä, että käyttöautoilun harrastaminen on alkanut käydä hermoille ja surettaisi uittaa tätä enää yhtään enempää tiesuolassa.

Viimeiset pari viikkoa tämä oli työn alla ja suoritin tärkeimmät huollot ja vikojen korjauksen ennen myyntiä.

Ovien alareunat olivat alkaneet kärsiä ja hitsailin 3 oveen paikan ja samalla takakaaren ruosteet hioin ja maalasin kevään jäljiltä. Myös niihin oviin piti tehdä jo paikkamaalauksia, mikä on yksi indikaattori, että talviajo saa riittää.

Jakopäällä oli ajettu omana aikana jo se lähes 100tkm, niin vaihdoin jakohihnan, vesipumpun, kiristinrullan sekä syöttöpumpun hihnan ja ajoitin syöttöpumpun uudestaan.
(https://i.imgur.com/VnR02Su.jpg)

(https://i.imgur.com/jvR0pNA.jpg)

Polttoainetankki oli myös alkanut vuotamaan vanhuuttaan ja se joutui romulavalle. Hetken katselin käytettyjä ja totesin, että samanlaisia nekin on, joten tilasin uuden tankin ja kaikki siihen liittyvät tiivisteet. Uusi tankki oli valmiiksi pohjamaalattu ja suihkutin päälle pari kerrosta kiveniskumassaa. Pohjapuolelle suihkin myös kerroksen alustamassaa. Jos edes vähän estäisi ruostumista tulevaisuudessa.
(https://i.imgur.com/NYG5bYT.jpg)

(https://i.imgur.com/2JyX3mb.jpg)

Samalla, kun tankkia irrotin otin tukea pappamutkasta, joka jäikin käteen. Hieman tutkittuani totesin, että etuputkesta taaksepäin koko pakoputki on harvinaisen laho. Vaihtelin sitten myös pakoputken etuputkesta taaksepäin. ”Etuväliputkea” ei ollut saatavilla, niin tein sellaisen metritavarasta. Etuputki oli tyydyttävässä kunnossa ja menee vielä, mutta olisin senkin vaihtanut jos olisi yhtään helpommin saatavilla.
(https://i.imgur.com/0VrX4gQ.jpg)

(https://i.imgur.com/BPjvt2C.jpg)

Myös perus huollot tein samalla ja vaihdoin Moottoriöljyt, öljynsuodattimen, polttoainesuodattimen, ilmansuodattimen ja vaihteistoöljyt.

Mittaristo on myös hieman temppuillut ja syyksi paljastui katkennut tripin nollauspainike, jonka rielaleet oli jumittaneet mittarin. Poistin ylimääräiset tavarat välistä ja sain mittarin taas toimimaan. Myös tripin nollauskin toimii napin korjauksen jälkeen ongelmitta.

Aiemmin keväällä hankin kaverilta tähän kesävanteiksi virgot. Vanteet olivat tyydyttävässä kunnossa, mutta hieman näytin niille hiekkapaperia ja maalia. En ruvennut enempää kittailemaan tmv. kun tarve oli saada vanteet heti alle. Niiden päälle tilasin uudet 195/60 15 kumit.
(https://i.imgur.com/FkarapD.jpg)

Tunnelmaa
(https://i.imgur.com/OutEEzb.jpg)

Ensimmäistä kertaa taas maailmalla parin viikon tallissa seisomisen jälkeen.
(https://i.imgur.com/d0eUd34.jpg)

Näillä mennään taas. Myynti-ilmoitus tulee, kun tulee.

 :'(
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: TJA - 03.08.2023, 15:28:47
Nättiä tekemistä. Mistä löysit bensatankin (tai tässä tapauksessa polttoainesäiliön)?
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kebakko - 03.08.2023, 15:35:27
Nättiä tekemistä. Mistä löysit bensatankin (tai tässä tapauksessa polttoainesäiliön)?

Tuli pirkanmaan v-palvelun kautta.
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kebakko - 06.08.2023, 03:31:55
Tosiaan unohtuipa aiemmin mainita, että keväällä uusin tähän puhaltimen moottorin ja lämmityslaitteen hanan myös.

Viimeisimpänä hommana selvittelin etupäästä oikealta kuuluvaa kolinaa ja vaihdoin sille puolelle jo epätoivossani iskarin yläpään, mutta lopulta syyksi selvisi ihan hiukan löysällä oleva tukivarren taempi kiinnike. Sen kiristämisen jälkeen katosi kaikki ylimääräiset sivuäänet ja rullaa hienosti.

Nyt myynnissä.
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: anssi68 - 06.08.2023, 08:30:47
Mistä ja minkä valmistajan hanan laitoit??
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kebakko - 06.08.2023, 15:12:05
Mistä ja minkä valmistajan hanan laitoit??

Ihan vain tarvike hana motonetin tiskiltä. Tässä tosiaan on jo se muovinen hana.
Otsikko: Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
Kirjoitti: kebakko - 07.08.2023, 14:27:06
Yhdenlaisen aikakauden loppu tuli tänään.

Tämä on myyty, mutta luulen, että jatkaa elämäänsä vielä pitkään hyvissä käsissä.

Topicin voi pistää lukkoon.