Kulkukoira  Proturbo

Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91

  • 61 Vastauksia
  • 14225 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #45 : 16.11.2021, 17:18:00 »
Ihan kiitettävästi on kertynyt tälläkin kilometrejä tälle vuotta. Juuri pyörähti mittariin 469tkm mikä tarkoittaa, että mun ajossa katsastuksen jälkeen (22.2.2021) tullut 30tkm. Olipa muuten myös vajaan kuukauden keväällä pois ajosta tuon uuden moottorin tekemisen takia.

Mitään ongelmia ei ole ollut, dieseliä tankkiin ja matka jatkuu. Öljytkin pysyvät sisälä eikä sitä tarvitse lisäillä.

Viikko sitten rupesivat kelit menemään niin hurjaksi ja tiet liukkaiksi kun välillä on öisin jo -7 astetta pakkasta ja välillä taas vettä tiellä, joka sitten yöksi jäätyy niin pyöräytin talvirenkaat alle. Talvivanteina edelleen scorpiukset.



« Viimeksi muokattu: 15.07.2023, 17:55:52 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2164
  • Näillä mennään
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #46 : 16.11.2021, 20:10:56 »
On kyllä hieno laitos. Itsekkin Amis ajoista asti halunnut automaatti vapari diesel 240:piä, kun siellä kerran sai ajaa. Äänet on kyllä niin parhaat. Yks vapari deeku oli kyllä pellolla ajossa. Pitää vaan tyytyä tohon omaan bensa vehkeeseen joka on ainakin yhtä hidas B19A-automaatti kombolla  :D
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa h4nkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • Dieselisti
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #47 : 19.11.2021, 09:34:16 »
Nää on näitä pelejä ajoilta, kun autot olivat vielä autoja, ja dieselit työnsivät voimaa lähinnä putkesta taivaalle..  S*
Takavetoisia menneitä:142 Deluxe 1971-> 144 GL 1972-> 340 GL 1987-> 245 SE 1993
Etuvetoisia menneitä: V70 Tdi 1998->440Tbo 1990-> 460 1,8i 1994-> V40 D2 2014-> V50 D5 2008->V70 D3 2013->S60 D3 2011

Nyt käytössä:  XC60 2014 ja volkkari

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #48 : 12.12.2021, 11:11:04 »
Häpeäkseni täytyy myöntää, että viimeinen kuukausi on mennyt muiden autojen ja hommien parissa. Tälle autolle kohdistettu huomio on jäänyt pienemmälle.

Torstaina tullessa isolta kirkolta jäi matka n. 100km vajaaksi, kun 3 syl suutinputki alkoi vuotamaan. Pakkasta oli reilu -20 niin siinä tilanteessa lopulta totesin helpommaksi hakea veturin ja trailerin kotoa ja viedä tämä auto kärryssä tallille.

Eilen sain hankituksi sen suutinputken ja samalla kauan kaivatun mätälistan pätkän vänkärin puolen takakaareen. Suutinputken vaihdolla homma alkoi taas rokkaamaan ja moottorikin luonnollisesti käymään 6 sylinterillä taas. Jännä kuitenkin kun silmäilin putkea pitkään enkä siitä ulkoista vikaa löytänyt, mutta ei se enää vain pitänyt.

Samalla kun auto oli kerta sulateltu tallissa puunasin sen arvoiseensa kuntoon. Ensin pesin moottoritilan kaikesta sinne suihkunneesta dieselistä ja muusta liasta. Sen jälkeen ulkopinnoille pesu kunnon myrkyillä, että varmasti lähtee kaikki vahat ja pinnoitteet. Kuivailin auton, jonka jälkeen maalipinnan ja vanteet vahasin fussolla. Mustat muoviosat autoglymin bumper&trim gelillä ja jokaiseen lasiin laitoin lasipinnoitteen.

Samalla raivolla irroitin takavalot ja lakkasin ne. Ei täysin poistanut ongelmaa, mutta näyttävät ne nyt paremmilta.

Sisustan imuroin huolella. Samalla kytkin penkinlämmittimet, kun niistä oli jostain syystä irroitettu liittumet. Ainakin kuskin jakkara rupesi lämpiämään. Sisätilan pistokkeen asensin myös, kun sisälle on tullut aina mun aikana tyhjä defan johto. Ei kyllä mulla ole sille mitään käyttöä, mutta onpahan nyt kuitenkin varusteita

Taas kehtaa ajella :) ensi viikolla täytyy öljyt vaihtaa, kun rupeaa taas 10tkm lähestymään.










Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #49 : 20.12.2021, 08:18:26 »
Mittarilukema 471740 / 19.12.2021

Vaihdettu uusi laturi sekä moottoriöljyt ja suodatin.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #50 : 06.02.2022, 19:58:55 »
Tänään pyörähti mittariin 477tkm, eli vajaassa vuodessa tullut kilometrejä 38tkm. Ihan kohtuullinen määrä vanhalle diesel lankulle, mutta on vaan niin mahdottoman hyvä käyttöauto.
 
Viime viikon maanantaina katsastin tämän. Tarkoituksena oli kun kerrankin oli arkipäivä vapaana käydä vain näyttämässä kunnei ehtinyt mitään tarkastuksia tekemään ennakkoon vaan suoraan ajaa konttorille. Noh yllättihän se kun mitään hylkyyn johtanutta vikaa ei löytynyt vaan suoraan läpi. Huomautus tuli tosin vuotavasta hammastangosta ja puuttuvista etujarrukilvistä, jotka oli jo ennakkoon tiedossa. Taas saa ajaa vuoden  :idiot2: jos tänä vuonna saisi puoli miljoonaa rikki.
Hammastanko onkin nyt ensimmäisenä korjauskohteena. Uuden kun löytäisi järkihintaan ostaisin heti, mutta pakko varmaan etsiä käytetty.

Pikkuhiljaa alkoi myös voima katoamaan, sekin kokonaiset 82hp mitä tässä on. Lopulta torstaina kävi enää viidellä ja hyytyi jo loivassakin mäessä. Lähdin ensimmäisenä ilmeisimmistä eli vaihdoin polttoainesuodattimen ja katsoin pumpun ajoituksen kuntoon. Ennakkoa oli edelleen 0.92mm, niinkuin kuuluukin. Edelleen kävi viidellä.
Seuraavaksi otin työn alle venttiilien säädön ja vika paljastui sieltä. Uudet seetit ovat tietysti painuneet ja yhdessä pakoventtiilissä oli enää välystä 0 ja melkein kaikissa imuissa 0.10mm. Katastrofia ei onneksi vielä ehtinyt tapahtua, sillä välykset kun hieroi kohdalleen lähti taas käymään kaikilla ja nekin vähäiset vedot mitä tästä moottorista irti lähtee palasivat. Nyt välys imuventtiileissä 0.2mm ja pako 0.4mm. Samalla ostin ja ruuvasin uudet suutinputket kiinni jotka hankin lähinnä ulkonäön takia.

Renkaista oli varsinkin takaa katkenneet melkein kaikki nastat ja rupesi ainainen sutiminen, luistuttelu ja  kiinni jääminen tympimään niin ostin kerrankin oikeasti hyvät renkaat. Kilometrejäkin kun tulee, niin on mukavampi päästää oikeasti turvallisilla renkailla. Renkaiksi valikoitui good yearin ultragripit turbo mallin ”matalaprofiili” renkaan koossa eli 195/60 R15. Scorpiukset joutuivat väistymään, sillä ideana oli, että nämä renkaat sopii muihin takavetoihin esim. Uudempiin 740 ja 940 tarvittaessa, jos niihin vielä tulee sotkeennuttua. Pyöräytin ne näiden kesävanteiden päälle, kun ei muitakaan 15” tähän hätään ollut. Helppo kuitenkin omassa tallissa taas sitten kesän tullen vaihtaa kesänahkat samoille vanteille.

Lopuksi vielä pesu ulkoa ja sisältä ja moottoritilasta ja imusarjankin nopeasti pyyhkäisin huopalaikalla puhtaaksi hapettumasta.









Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #51 : 10.06.2022, 00:27:34 »
Tämä on kyllä paras auto mikä minulla on koskaan ollut :)
Ei ole taaskaan tarvinut oikeastaan kuin ajaa, kunhan huollot on tehnyt ajallaan.
Moottoriöljyt ja suodattimen vaihdoin 483tkm kohdalla.
Nyt mittarissa 492tkm, joten taas se olisi öljynvaihdon aika.

Tänään kuitenkin öljynvaihdon ja pesun lisäksi päätin tehdä hiukan muutakin. Kevätaurinko kärtsäsi aiemmin lakatut takavalot aivan harmaaksi ja suorastaan hävetti niiden kunto. Viimeksi kun lakkaus näytti kestävän puoli vuotta niin nyt lähdin erilaisella metodilla liikkeelle. Vesihioin valot täysin sileäksi epäkeskokoneella ja p500 abralonilla. Sen jälkeen myllytys suoravetokoneella keltaisella leikkaavalla laikalla ja aineella jonka jälkeen sinisellä kiillotuslaikalla ja aineella. Lopputulos oli todella hyvä, vaikka hiukan epäilin jääkö turhan karkea jälki p500 jälkeen. Päälle vedin vielä fusson suojaamaan.

Ennen ja jälkeen




Hiottu


Kiillotettu


Taas arvoisessaan kunnossa.


Kyseessähän on lähinnä täysin kokeellinen juttu. Katsotaan kauan kestää. Luulen että ihan hyvin, koska ainakin kiillotetut muoviset ajovaloumpiot ovat pysyneet kirkkaina, kun on puolen vuoden välein vahaillut.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3444
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #52 : 10.06.2022, 23:01:07 »
Hae automaalaamosta 2k autolakkaa ja muovitartuntaa niin rupee pysymään kiiltävinä lamput.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #53 : 23.08.2022, 00:16:46 »
Öljyt tuli vaihdettua 493tkm kohdalla.

Viikonloppuna saavutettiin jonkinlainen merkkipaalu, sillä mittariin pyörähti 500tkm. Nyt uuden moottorin kuljettamana ajettu n. 50tkm ja 1.5v omistusaikana kokonaisuudessaan 61tkm.


Jarrut olivat jo aika loppu levyjen osalta varsinkin takaa. 500tkm huoltona päätin tehdä jarrut uusiksi joka kulmaan.


Ensin herkistelin pari juuttunutta mäntää. Toisesta etusatulasta oli yksi mäntä ja kummastakin takasatulasta yksi mäntä jumissa/liikkui nahkeasti. Niistä kiillotin männät, hoonasin sylinterit ja laitoin uudet tiivisteet ja/tai pölysuojat. Sen jälkeen päästin satulat puhtaaksi teräsharjalaikalla. Maalasin satulat kokeeksi ihan vain pensselillä ja bilteman jarrusatulamaalilla. Saa nähdä kauanko kestää, mutta ainakin näyttää vähän kivemmalta kuin ruosteiset möykyt, vaikka pensselin jäljet jäivätkin näkyviin. Ilmausvaiheessa päälle valunut jarruneste ei ainakaan heti sulattanut maalia.

Ilmausruuvit uusin joka ikisen. Niissä ei nykyään kyllä viitsi pihistellä, kun on aina aivan hirveä työmaa jos katkaisee sellaisen. Ja kaikki alle kahden euron tähden.

Jarrupalat laitoin joka nurkkaan uudet. Eteen oe laatu brembot ja taakse tarvike lpr saatavuuden johdosta.

Sitten tietysti ne levyt joka kulmaan.

Käsijarrukengät laitoin uudet säätöruuvien kanssa ja herkistelin käsijarrun linkut.

Jarrunesteet vaihdoin samalla kokonaisuudessaan.







Ja taas mennään ;)
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #54 : 18.02.2023, 17:03:07 »
Viimeisimmän päivityksen jälkeen on ajeltu jokapäiväistä ajoa ja moottoriöljyt + suodatin vaihdettu pariinkin kertaan.

Tällä hetkellä mittarissa 517tkm. Alkaa olla 2 vuotta täynnä siitä, kun tämän ostin. Ihan ei päästy 100tkm kahdessa vuodessa, mutta lähelle kuitenkin. Ostaessa oli kilometrejä 439tkm, joten sellainen n. 80tkm on ehtinyt kertyä.

142 ollessa talviteloilla päätin käydä tätä näyttämässä Toijalassa. Keli oli parempi, kuin alkuun oletin auton puhtauden kannalta. Kuitenkin 150km jälkeen oli auto taas jo ehtinyt likaantua aamulla kiillotettua imusarjaa myöden.
Hauska reissu kuitenkin ;)



Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #55 : 03.08.2023, 01:42:05 »
Päivittely on jäänyt vähäisemmälle, mutta eipä ole paljoa tapahtunutkaan.
Mittarissa tällä hetkellä 524800km.

Alkaa koulut olla tältä erää käytynä ja uuden työpaikan johdosta täytyy myös kulkupeliä päivittää, joten tästä on aikomus luopua. Lähinnä työmatkan pituudesta johtuen, mutta myös siitä, että käyttöautoilun harrastaminen on alkanut käydä hermoille ja surettaisi uittaa tätä enää yhtään enempää tiesuolassa.

Viimeiset pari viikkoa tämä oli työn alla ja suoritin tärkeimmät huollot ja vikojen korjauksen ennen myyntiä.

Ovien alareunat olivat alkaneet kärsiä ja hitsailin 3 oveen paikan ja samalla takakaaren ruosteet hioin ja maalasin kevään jäljiltä. Myös niihin oviin piti tehdä jo paikkamaalauksia, mikä on yksi indikaattori, että talviajo saa riittää.

Jakopäällä oli ajettu omana aikana jo se lähes 100tkm, niin vaihdoin jakohihnan, vesipumpun, kiristinrullan sekä syöttöpumpun hihnan ja ajoitin syöttöpumpun uudestaan.




Polttoainetankki oli myös alkanut vuotamaan vanhuuttaan ja se joutui romulavalle. Hetken katselin käytettyjä ja totesin, että samanlaisia nekin on, joten tilasin uuden tankin ja kaikki siihen liittyvät tiivisteet. Uusi tankki oli valmiiksi pohjamaalattu ja suihkutin päälle pari kerrosta kiveniskumassaa. Pohjapuolelle suihkin myös kerroksen alustamassaa. Jos edes vähän estäisi ruostumista tulevaisuudessa.




Samalla, kun tankkia irrotin otin tukea pappamutkasta, joka jäikin käteen. Hieman tutkittuani totesin, että etuputkesta taaksepäin koko pakoputki on harvinaisen laho. Vaihtelin sitten myös pakoputken etuputkesta taaksepäin. ”Etuväliputkea” ei ollut saatavilla, niin tein sellaisen metritavarasta. Etuputki oli tyydyttävässä kunnossa ja menee vielä, mutta olisin senkin vaihtanut jos olisi yhtään helpommin saatavilla.




Myös perus huollot tein samalla ja vaihdoin Moottoriöljyt, öljynsuodattimen, polttoainesuodattimen, ilmansuodattimen ja vaihteistoöljyt.

Mittaristo on myös hieman temppuillut ja syyksi paljastui katkennut tripin nollauspainike, jonka rielaleet oli jumittaneet mittarin. Poistin ylimääräiset tavarat välistä ja sain mittarin taas toimimaan. Myös tripin nollauskin toimii napin korjauksen jälkeen ongelmitta.

Aiemmin keväällä hankin kaverilta tähän kesävanteiksi virgot. Vanteet olivat tyydyttävässä kunnossa, mutta hieman näytin niille hiekkapaperia ja maalia. En ruvennut enempää kittailemaan tmv. kun tarve oli saada vanteet heti alle. Niiden päälle tilasin uudet 195/60 15 kumit.


Tunnelmaa


Ensimmäistä kertaa taas maailmalla parin viikon tallissa seisomisen jälkeen.


Näillä mennään taas. Myynti-ilmoitus tulee, kun tulee.

 :'(
« Viimeksi muokattu: 03.08.2023, 01:47:45 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1043
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #56 : 03.08.2023, 15:28:47 »
Nättiä tekemistä. Mistä löysit bensatankin (tai tässä tapauksessa polttoainesäiliön)?

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #57 : 03.08.2023, 15:35:27 »
Nättiä tekemistä. Mistä löysit bensatankin (tai tässä tapauksessa polttoainesäiliön)?

Tuli pirkanmaan v-palvelun kautta.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #58 : 06.08.2023, 03:31:55 »
Tosiaan unohtuipa aiemmin mainita, että keväällä uusin tähän puhaltimen moottorin ja lämmityslaitteen hanan myös.

Viimeisimpänä hommana selvittelin etupäästä oikealta kuuluvaa kolinaa ja vaihdoin sille puolelle jo epätoivossani iskarin yläpään, mutta lopulta syyksi selvisi ihan hiukan löysällä oleva tukivarren taempi kiinnike. Sen kiristämisen jälkeen katosi kaikki ylimääräiset sivuäänet ja rullaa hienosti.

Nyt myynnissä.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5110
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Kebakon käyttis pt. 3: 240 Diesel -91
« Vastaus #59 : 06.08.2023, 08:30:47 »
Mistä ja minkä valmistajan hanan laitoit??
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

 

Kulkukoira  Proturbo