RallyBaron  Samppasport

740 facelift IFM "T-Reg"

  • 220 Vastauksia
  • 73294 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JesseV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • www.vrcf.fi
740 facelift IFM "T-Reg"
« : 07.02.2015, 18:49:20 »
Morjesta morjesta, vähän tässä pitkään miettiny pitäskö jotain triidiä tehä ku ei oo mikään tosiharrastaja(TM). Mutta tehdään nyt.

Eli kesäkuun puolivälissä 2013 syntymäpäiväni korvilla tuli ostettua ensimmäinen Volvo. Tässä nyt puolentoistavuoden omistajuuden jälkeen kyllä en voi kuin ihmetellä, miksi en aiemmin ole vaihtanu Mazdasta takavetovolvoon. Vaikka tässä "opiskelijabudjetilla" mennään niin kyllä mielihyvää tulee kun pääsee ruuvaileen ja laittamaan omaa autoa. Tän ikäsessä Volvossa tuntuu olevan mielettömän helpot huoltokohteet ja halvat varaosat (varsinkin purkuautoista ei-niin-kuluvat osat), että pienemmälläkin budjetilla pärjää bensakuluista riippumatta.

Käyttäjänimeltä P11S1 tuli ostettua tämä seitennelikymppinen tosiaan puoltoistavuotta sitten. Autohan on ihan perus 740GL B230F-koneella ja M47 laatikolla. Vuosimallihan on '90 tai '91, en aivan varma ole, mutta ensirekisteröinti '90 loppupäästä. Konepelti ja kojelauta kuitenkin 940:stä yms.

Ostohetkellä kyllä pisti jo silmään, että hyvin pidetty yksilö kyseessä:




Yrittäny pitää hyvää maalipintaa yllä oston jälkeen ja vuosi oston jälkeen näyttikin tältä:





Kuitenkin auton laittaminen/ruuvaaminen on niin kivaa ja hyvää ajankäyttöä, että tuli vaihdettua esim. kirkkaat vilkut ja muuta palikkaa (joita nyt ei kuvasta näe) ilman suurempaa syytä, pitääkseni autoa hyvässä kunnossa:




Noh, nyt 10,5 vuoden auton omistajuuden jälkeen (Mazda 323 oli tätä ennen reilu 9 vuotta) piti sitten ensimmäinen kolarikin ajaa.. Eli ajoin edelläolevaa päin liukkaalla kelillä alamäessä ruuhka-aikaan Tampereella. Siitähän ei Volvo tykänny vaikka tällaista panssarivaunumallia onkin. :) Törmäyshetkellä ehkä 10-15km/h ja ihan tärähdyksestä hajos valojen lasia/muovia:



--> Olikin aika virkistää ajatuksia ysikeulasta. Aiemmin jo ajattelin, että ysissä paljon hienompi keula kuin tässä 740 faceliftissä ja nyt reilu puolikeulaa oli valmiiksi vaihtokunnossa. Ei muutakon foorumi selaukseen 1-2 viikoksi ja löytyi läheltä ysisatkun keulan osia sen verran, että tehtäänpäs vaihto:




Tänään tilanne on tämä:










19.10.2015: päivitellääs tähän alotukseen vähän kuvia:









2016:



« Viimeksi muokattu: 24.07.2016, 23:13:06 kirjoittanut JesseV »

Poissa JesseV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #1 : 07.02.2015, 18:52:04 »
Niin juu, kesällä 2014 tuli väännettyä tuplavakaaja ajanvietteenä:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11605.msg860359#msg860359



Seuraavaksi sitten pientä madallusta.. Ei kuitenkaan tarkotuksena viistää asvalttia, mutta eihän tuo nyt vakiona näytä edes henkilöautolta. :)
« Viimeksi muokattu: 07.02.2015, 18:54:43 kirjoittanut JesseV »

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #2 : 09.02.2015, 00:12:41 »
Kyllä se vaan vieläkin siistiltä peliltä näyttää! :) Tästä on hyvä seurata jatkossa mitä autolle tapahtuu.

Ysin valot paransi ilmettä mukavasti. Seuraavaksi 940puskurit ja orkkis tyylisesti osittain korinväriin, jossei näitä viitsi maalailla.  ;)
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa JesseV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #3 : 25.02.2015, 20:33:05 »
Rujot peltivanteet siistitty ja maalattu.





Näyttää kovin etukenoiselta ylemmässä kuvassa. :) Tossa keväämmällä lesjöt eteen ja taakse lyhempää kuormajousta.

Pro-tippejä otetaan vastaan vinoon nousevasta etulasista. Ylösveivattuna takareunaan jää joku 5mm rako ja suhisee kovemmassa vauhdissa.

Poissa juuso-t

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
  • ruma mutta oma
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #4 : 25.02.2015, 20:41:45 »
Rujot peltivanteet siistitty ja maalattu.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Näyttää kovin etukenoiselta ylemmässä kuvassa. :) Tossa keväämmällä lesjöt eteen ja taakse lyhempää kuormajousta.

Pro-tippejä otetaan vastaan vinoon nousevasta etulasista. Ylösveivattuna takareunaan jää joku 5mm rako ja suhisee kovemmassa vauhdissa.

Taitaa olla lasia pitävä rauta osittain puhki ruostunut. Näin ainakin oli yhdessä 240:ssä
they're boxy but they're good
-164e

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #5 : 25.02.2015, 20:46:04 »
Laskeeko myös hassusti ja liikkuu nihkeästi? Jos kyllä, niin tämä saattaa olla rikki.

Poissa JesseV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #6 : 25.02.2015, 21:04:08 »
Tuntuu se laskevan aika normisti. Ei myöskään kovin ruosteiselta näyttänyt. Se lasi menee viimesen sentin matkalla vasta vinoon ylös nostaessa.

Poissa JesseV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #7 : 05.04.2015, 20:01:42 »
Lasinnostin vielä laittamatta, mutta pieni madallus, pesu ja kesärenkaiden vaihto tuli tehtyä. Madallus perus lesjöt + 240:n iskarit eessä ja takana pätkästyt kuormajouset.









Seuraavaks varmaan vx3:ea nokalle, rämisevän pakoputken peltisuojuksen poistoa, ikkunan säätöä ja vahausta (yo. kuvissa viime kesän collinitet vielä) yms pientä näpertelyä. Ainiin ja nuo puskurit ja listat tarvii ehostaa.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #8 : 05.04.2015, 20:26:37 »
Se on tyylikäs.

Nuo etusumarit(?) kaipaisi jotain kylläkin ehkäpä...

Sisustasta kuvia, lienet perus GL tasoinen kangassisusta? Sitä onkin sitten hyvä ehostaa jatkossa  ;)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa JesseV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #9 : 05.04.2015, 20:33:07 »
Jeps, vakiosisusta. Sinistä muovia, kangaspenkit. Puolinahkaset vois olla kivat, jos bongais jostain.

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #10 : 05.04.2015, 22:26:20 »
Hyvältä näyttää! O0 Sumarit pois puskurista ja johdot tuonne ysin umpion sumuvaloihin kiinni.  ;)
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa JesseV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #11 : 08.05.2015, 21:14:41 »
Poistin sumarit, maalasin puskurit ja kylkilistat rubbercompilla (P11S1:ltä otin mallia  :hello:) eilen ja toissapäivänä. Tänään putsailin sisätilat ja ovien karmit yms aika perusteellisesti. Vahailin bumber carella kaikki ikkunoiden listat yms muut mustat muoviosat ulkoa sekä pesasin auton.





Puskurit olivat sellaisessa kunnossa, että kuumailmapuhaltimellakin jäi aika harmaaksi ja laikukkaaksi, joten tuo Rubbercomp oli suht helppo ratkasu ja hyvin näyttää toimivan.
Kunnon rakeiset kännykkäkuvat aina parasta...





Jotenkin tuota sisätilojen siisteyttä rikkoo nuo kuluneet harmahtuneet muoviset lattiamatot. :(


Huomenna perkule tuon ikkunan nostimen kimppuun kun jää vieläkin vinoon. Jotain muuta pientä vielä niin on kesäkunnossa.  ELK


EDIT: Maski on tallissa kuivumassa vielä.

EDIT2: kävin just kolvailemassa nuo ysisatkun valojen sumarit toimimaan:



Jollain aivan markan polttimoilla. Pitkissä ja ajovaloissa sinilasiset halogeenit, parkissa 180 lumenin warm white -ledit. Parkit livenä /valoisalla paljon paremman näköiset, niinkuin kuvasta näkyy, samaa sävyä kuin peruspolttimo mikä sumareissakin. En viittiny mitään valkoista lediä laittaa, ei oikeen sovi tämmöseen vanhaan kulmikkaaseen autoon kuitenkaan. :)
« Viimeksi muokattu: 08.05.2015, 23:26:11 kirjoittanut JesseV »

Poissa JesseV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #12 : 09.05.2015, 15:35:42 »
Räminä loppui pakoputkesta, tuo downpipen ympärillä oleva suojapelti oli irti ja piti inhottavia resonanssiääniä.



Ja maski maalattu:





Ainainen ongelma kun laittaa kuntoon osan niin sitten seuraava kohde näyttää taas huonommalta. Esim. nyt pistää silmään renkaiden harmaus. :)

Mutta en kyllä perkule tuota ikkunannostinta ymmärrä. Kiskot näyttää rullaavan ihan näppärästi eikä silminnähden viallisia. Ylösrullatessa puolivälissä takareuna käy ehkä sentin irti, mutta korjaantuu jonkinverran yläasentoon mennessä. Kuitenkin jää se ~3mm rako ja jää suhisemaan. Alasrullatessa takapää laskee hieman ensiksi ja sitten etupään kanssa tasaisesti alas. Jokin tuossa etureunassa tai etupään nostimessa bugaa.

EDIT: Olinpas tyhmä.. luulin, että tuossa yhdessä kiskossa kuuluu olla pieni mutka, kun yhteensuuntaankin veivatessa se vaihtaa suunnan juuri sen mutkan kohdalla. Näytti niin tehdastekoselta, enkä ajatellut että siihen sellaista vois käytössä tulla. Mutta sen suoristettua toimii taas täydellisesti.   :D




EDIT2: Laitetaan nyt vielä samaan syssyyn ledipäivittelyt. Mittaristoon kaikki seitsemän polttimoa muutettuna ledeiksi, kirkkaudensäätö toimii jotenkuten, aika kapea säätöväli tosin:



« Viimeksi muokattu: 10.05.2015, 20:36:42 kirjoittanut JesseV »

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #13 : 11.05.2015, 23:36:20 »
Johan parani keulan ilme taas! Hyvältä näyttää muutenkin.  :)
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #14 : 12.05.2015, 18:08:30 »
Ei voi mitää. FL-Seiska alkaa näyttää vaan niin hyvältä!
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron