Ateho  Elekma

TAK: Volvo 960 T6 Twincharger

  • 447 Vastauksia
  • 147050 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3194
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #345 : 10.08.2020, 12:38:04 »
Mulla on ollu tää sama ongelma 4 vuotta ja siksi ohjaan käsikytkimellä flektin relettä. Päivitin siihen aikanaan releen ja paksut lyhyet piuhat, mutta ei vaikutusta. Samalla öljynpaine tippuu mittarilla hetkellisesti flektin pamahtaessa päälle. Jostain se jännitehäviö sinne ilmestyy, liekö sitten akku, laturi tai piuhojen riittävyys ongelmana. Selvitellään tuota tallilla joku päivä, jos vaikka saataisiin se mullekkin vihdoin korjailtua  ;D Mites onko muilla megan käyttäjillä tämmöisiä ongelmia?

Jos ei muuta ratkaisua löydy eikö tuo käsikytkin kannattaisi vaihtaa perinteiseen termokytkimeen?
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 168
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #346 : 10.08.2020, 12:58:57 »
Jos ei muuta ratkaisua löydy eikö tuo käsikytkin kannattaisi vaihtaa perinteiseen termokytkimeen?

Tuohan olisi ehdottomasti paras ratkaisu. Ei ole vaan vielä ollut aikaa ja intoa hoitaa tuota  ;D Muistelisin, että jossain vanhoissa autoissa olisi tällainen kytkin ihan vakionakin. Niitä saa myös kaksitoimisina, jos haluaisi hyödyntää flektin molempia nopeuksia.  ::)
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #347 : 15.08.2020, 09:21:29 »
Mihin menee lämpöanturin maadotukset?

Minä olen käyttänyt yhtä Esim. Bilteman venepuolelta olevaa maarimaa, johon vedän kaikki maadoitukset megasta ja antureita. Jokainen maadoitusjohto omanaan, johdot pultataan kiinni. Siitä sitten yksi kunnon maajohto runkoon, ei millään peltiruuvilla kiinnitettynä vaan vähintään 8mm pultilla maalit putsattuna pois.  Itse en myöskään käytä liitoksia johtosarjan sisällä. Pikkusen tulee enempi johtoa mutta voi olla varma sillon että liitokset ei sekoile.

Moottorin maadoitus kannattaa myös olla kunnossa. 

Vältän myös moottoriin antureiden puolien yms. maadoittamista. Vaikka se helpompaa olisi mutta tosia asia on se että ennemmin tai myöhemmin joku näistä miljoonasta maapaikasta on löysällä.
Kun kaikki maadoitukset on yhdessä paikkaa on aika helppo työntää sormi maarimaan ja tarkistaa onko kaikki kiinni. 

Abiko liittimiä ei pitäisi käyttää oikeastaan missään, jos mahdollista. 
Valmiit relekannat on todellinen harmi, et pääse mitenkään tarkistamaan kaikkia releen kannassa olevia johto pinnejä onko kunnolla kitkaa.

Sulakerasioina kannattaa käyttää vain ja ainoastaan sellaisia missä johto ruuvataan pultilla kiinni. Vene puolelta löytyy näitäkin.

Releet kannattaa yli mitoittaa vähintaa x2 mikä on käytössä oleva kuorma.

Siinä perus juttuja... 
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #348 : 15.08.2020, 22:28:50 »
Mihin menee lämpöanturin maadotukset?

Minä olen käyttänyt yhtä Esim. Bilteman venepuolelta olevaa maarimaa, johon vedän kaikki maadoitukset megasta ja antureita. Jokainen maadoitusjohto omanaan, johdot pultataan kiinni. Siitä sitten yksi kunnon maajohto runkoon, ei millään peltiruuvilla kiinnitettynä vaan vähintään 8mm pultilla maalit putsattuna pois.  Itse en myöskään käytä liitoksia johtosarjan sisällä. Pikkusen tulee enempi johtoa mutta voi olla varma sillon että liitokset ei sekoile.

Moottorin maadoitus kannattaa myös olla kunnossa. 

Vältän myös moottoriin antureiden puolien yms. maadoittamista. Vaikka se helpompaa olisi mutta tosia asia on se että ennemmin tai myöhemmin joku näistä miljoonasta maapaikasta on löysällä.
Kun kaikki maadoitukset on yhdessä paikkaa on aika helppo työntää sormi maarimaan ja tarkistaa onko kaikki kiinni. 

Abiko liittimiä ei pitäisi käyttää oikeastaan missään, jos mahdollista. 
Valmiit relekannat on todellinen harmi, et pääse mitenkään tarkistamaan kaikkia releen kannassa olevia johto pinnejä onko kunnolla kitkaa.

Sulakerasioina kannattaa käyttää vain ja ainoastaan sellaisia missä johto ruuvataan pultilla kiinni. Vene puolelta löytyy näitäkin.

Releet kannattaa yli mitoittaa vähintaa x2 mikä on käytössä oleva kuorma.

Siinä perus juttuja...

Lämpöanturin maa on lohkossa, kuten kaikki puolat myös. Tuollainen yhdellä rimalla tehty maadoitus olisi kieltämättä paljon parempi. Ikäviä nuo kannen maapaikat siinä mielessä on että jengathan ovat silloin alumiinissa. Moottorilohko on kahdella eri maapiuhalla kiinni rungossa. Abikoja on tuossa vielä mutta kun sähköt tein uusiksi niin niiden määrä kuitenkin varmaan puolittui  :D  Sulakerasia on tuollainen venepuolen rasia. Tänään oli ensimmäisen koeajelujen päivä, ja ilmeisesti tuo flektin/lämpöanturin ongelma johtui ainakin osittain akun vajaasta latingista ja tyhjäkäynnistä. Ainakin kun autoa käytteli ja hieman ajeli niin flektin käynnistyessä 94 asteessa lämpö edelleen hyppäsi sinne 105 asteen tietämille, mutta laski kyllä hyvin nopeasti alle sadan ja sittemmin alle tuon 94 astetta. Ongelma siis ehkä hoiti itse itsensä.

Mutta päivän agendaan, eli koeajoihin. Oli sen verran työntäyteinen päivä ettei kamera osunut käteen tällä kertaa.

Aamulla hitsasin pakoputken ja cut-outin loppuun. Pakoputki oli yksinkertainen mutta tuosta cut-outin asennuksesta tuli kyllä käsittämättömän ahdas. Cut-out irtautuu downpipen yläosasta ja kääntyy downpipen alle, jossa 3' v-bandilla on venttiili kiinni. Venttiilistä sitten lähtee putki auton alaiseen ulkoilmaan. ''Screamer pipen'' ja runkopalkin välille jäi noin puoli senttiä ja vastaavasti pakosarjan ja putken välille yhtä lailla puoli senttiä. Sieltä kuitenkin löysi paikkansa. Perämurikkaan meni Castrolin Syntrax 75w-140 Limited Slip -öljyt. Murikka taisi olla melkoisen tyhjä kun öljyä meni lähestulkoon kaksi litraa. Nimellisen vaihtotilavuuden pitäisi olla kai noin 1,3. Kardaanin laippa tuli koneistajalta ja istui kardaanin kanssa ilman ongelmia. Pulteiksi 12,9 M10 ja nordlockit kaikkiin alle. Jos tällä kertaa pysyisi kardaani paikoillaan.

Sitten vaan siirtokilvet kiinni ja varovasti kokeilemaan.

- Ohjaustehostin kenkkuili enemmän tai vähemmän koko päivän, aluksi rutisi (eikä tehostanut) kun viimeistä päivää ja kun rutina vihdoin loppui niin ei tuntunut vieläkään tehostavan kunnolla. Eritoten ihmetytti, että joka kerta kun auton sammutti, tehostajan säiliön korkin välistä puski öljyä. Aluksi ulospuskeva öljy oli kuplien täyteistä mutta pikkuhiljaa kuplat katosivat. Oletan että kuplat tulivat hammastangon ilmaantumisesta, mutta tehostus ei kuitenkaan muuttunut normaaliksi missään välissä vaikka nestettä lisäilinkin. Viimeksi kun autolla ajeltiin niin tehostin toimi vielä, ja ainoa ero tähän uuteen setuppiin on että jouduin muuttamaan säiliön lähtöjä hieman.

- Kaasuläpän vaijeri irtosi muutamaan kertaan. Tässä ei vielä sinänsä mitään, koska vaijeri on hieman kötöstys, mutta kerran kaasuläppä jumittui noin 20% auki-asentoon. En tiedä oliko asialla mitään tekemistä mutta hetken aikaa kun auto jäähtyi niin sitten ei enää jumittanut. Täytynee purkaa ensi kerralla remmiahdin pois että pääsee läppään käsiksi ja tutkimaan mistä tuo voi johtua. Samalla voisi tutkia saako tuon vaijerin korvattua tangolla, jotta saisi ylimääräiset välykset pois.

- Mekaaninen ahdin ja sen kytkennät toimivat kuten pitääkin  *taavih->  Asetukset ovat nyt niin että Megasquirtin toinen ohjauspiuha pitää remmin aina päällä 0-2500 rpm ja toinen vastaavasti 0-4000 jos tps > 10%. Nämä ehdot voivat siis olla päällekkäiset tuolla 0-2500 rpm -alueella. Kaasulla leikkiessä ahtimen saa päälle tai pois riippuen ihan miten kaasua käyttää. Nyt kun autossa on pakoputki kiinni niin mekaanisen ahtimen äänet tulevat esiin paljon voimakkaammin, ja esimerkiksi tasakaasulla 2400 rpm ajaessa remmi pitää sellaista vinkunaa ettei auton pakoääniä kuule kabiinissa lainkaan. Vaikkei autolla nyt kovin hurjia vetoja uskaltanut vielä ajaa niin kyllä remmi vaikutti alakierroksille tuovan selkeästi lisää vääntöä. Auto tuntui paljon ''kevyemmältä'' kuin aiemmin. Seokset olivat vanhalla kartalla hämmentävän hyvin kohdallaan. Alakierroksille laiteltiin hieman lisää.

- Yksi remmin hihna sai surmansa jo ensimmäisten 1000 metrin aikana, mutta tämä mitä todennäköisimmin johtui löysälle jääneestä kiristinrullasta. Kiristinrulla pääsi kääntymään pitkittäisakselinsa suhteen ja hihna luiskahti rullan ja rullan telineen väliin. Lopputuloksena puolet hihnasta mustana möhnänä ympäri konetilaa. Noh, uutta hihnaa motonetistä ja kiristin ensin oikeaan tiukkuuteen ja sitten varmasti kireälle ja vanhat hihnanmuruset paineilmalla pois ja taas tuntui pelaavan. Jotenkin tuo kiristinmekanismi tuntui olevan melkoisen kranttu oikean tiukkuuden suhteen. Useampikin silmäpari tutki hihnalinjoja ja kiristinrullan suoruutta hihnan linjalla eikä tuosta mainittavaa heittoa silmällä löytynyt, mutta siltikin hihna tahtoi ajaa kiristinrullan jompaankumpaan laitaan, riippuen hihnan tiukkuudesta.

Kokonaisuutena päivä vahvasti positiivisen puolella. Seuraaviin Malmi Street Dragseihin voisi tähdätä, mikäli niistä nyt kortopa-viruksen tiimoilta mitään tulee.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #349 : 12.09.2020, 18:54:16 »
Hetken aikaa ollut hommat hiukan hiljaisemmalla.

Ohjaustehostimen letkuista meni säiliön ja tehostimen välinen linja vaihtoon. Toivottavasti tokenee sillä. Vanha teki turhan tiukan mutkan ja oli asennusasennossaan hieman menossa jo lyttyyn ja toivottavasti tuo tehostuksen puuttuminen johtui siitä.

Viimeiset kaksi viikonloppua on mennyt polttoainekiskoon letkukaroja hitsatessa. Halusin eroon alkuperäisistä 90 asteen liittimistä ja niitä paikallaan pitävästä peltilipareesta, koska suuttimien liittimet eivät mahtuneet sen kanssa irti, ja tilasin tätä varten Tarvikemotista 2 kpl 8 mm letkulle tehtyä hitsattavaa letkukaraa.

Mutta ei vaan onnistu. Ei niin millään. Sauma on huokoista kuin mikä ja pientä suihkua tulee joka puolelta saumoja  :P  Luulin jo jossain vaiheessa että osaan hitsata alumiinia mutta tästä ei nyt tahto tulla ei niin yhtään mitään. Eloksointi on hiottu pinnasta pois, saumaa on puhdistettu bräkkiksellä ennen hitsausta (ja annettu bräkkiksen haihtua pois ennen hitsaamista) ja rosteriharjalla vähän joka välissä ja tigistä on kokeiltu eri asetuksia mutta mikään ei poista tuota huokosen muodostumista saumaan. Jos tähän on jollakulla jokin kuningasajatus mitä kannattaisi vielä kokeilla niin mielellään otetaan vastaan. Sekin kävi jo mielessä että voiko tuo 25 vuotta vanha kisko olla itsessään niin pinttynyt että johtuu ihan vaan siitä. Tallissa on ilma melko kosteaa kun on pinta-alaltaan pieni ja ovet ovat isot, mutta tuskin sekään nyt tuota täysin selittää. Kohta tuo kisko on kyllä muutenkin roskiskamaa kun on lämmöstä mennyt jo niin banaaniksi että keskimmäisten suuttimien kohdalla ei tahdo o-renkaat olla enää tarpeksi syvällä koloissaan. Sekin hieman ihmetyttää, että vaikkei tuo kisko nyt kovin massiivinen kappale ole, niin siltikään ei tahdo edes sulaa kunnolla ennenkun tigissä on ~100 ampeeria virtaa pulssi päällä. Tuntuu ainakin melko isolta vaaditulta virralta.

Pikkuhiljaa kun siirtää oikeiden ensiajojen tavoitteet ensi kesään niin ainakin tulee lisäaikaa ratkoa näitä ongelmia  :)

« Viimeksi muokattu: 12.09.2020, 19:45:27 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #350 : 12.09.2020, 20:11:50 »
Kokeileppa tilata Nuken kisko niin pääset hommassa eteenpäin :)

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #351 : 12.09.2020, 20:38:00 »
Mulla tihutti jokunen vuosi takaperin takavedon orkkiskiskosta toinen päätyplommi. Hitsasin siihen alsabiitin tilalle. Aika kuumaksi sai lämmittää toholla alkuun ja lisäaineena valualumiinille tarkotettu AlSi12.

Reippaasti vaan rälläkällä puhtaalla laikalla tuoretta perusmateriaalia esille, jos yrität vielä sen pelastaa.
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #352 : 12.09.2020, 20:53:42 »
Hitsasin vähän aikaa sitte yhen 80-luvun BMW ZF vaihteiston kopan (Volvon koppa tilalle).
Siinä ei auttanu muu kuin puhdistuksen jälkeen hitsata, ja sen jälkee kovametalliterä vinkuun ja ajaa huonot saumat auki. Sitte ku veti uusiks saumaa, ni onnistu ihan toisella tavalla.

Aika selkeesti hikoili öljyä tuo laatikko ja kaikenlaista epäpuhtautta oli laatikon materiaalissa, ja tosiaan välillä meni ihan mahdottomaksi hitsata. Laatikko oli varmaan myös vähemmän 'puhdasta' seosta mitä Volvon koppa.

Voisi olla hyvä koittaa lämpöä antaa sille ja sit putsata -> saumaa?
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #353 : 12.09.2020, 22:32:08 »
Tuossa illan päätteeksi rälläköin toisen liittimistä kokonaan irti. Hioin laikalla kiskoa kunnolla puhtaaksi ja aloin hitsaamaan pelkkää palkoa suoraan tähän vastahiottuun pintaan: edelleen sama efekti, hitsipalon pinta hyvin huokoinen. Tässä huomasi myös sellaisen että hitsatessa pelkkään paljaaseen hiottuun kiskoon ilman lisäainetta nousi kiskosta silti skeidaa sulaan. Ennen hitsausta pinta näytti tasaiselta ja ei-huokoiselta, ja heti kun alkoi hitsaamaan muuttui pinta huokoiseksi. Ei ole minkään aiemman aluhitsaushomman kanssa käynyt ennen näin.

Tuo vingun käyttö vois olla kova sana. Sillä ainaki pääsis rälläkän laikasta eroon (muuttujana). Kun kai sekin on mahdollista että vaikka on hiomalaikka jolla on hionut pelkkää alumiinia niin laikka itsessään on sen verran kulunut että siitä irtoaa jo möhnää kiskoon tuossa hiomavaiheessa, joka sitten pulpahtaa pintaan kun alkaa hitsaamaan. Ja lämpö varmasti kanssa auttaisi. Jos tuon saa prässillä/muulla väkivaltakeinolla oikaistua vielä niin saatan kokeilla vielä kerran uudelleen.

Katsotaan mitä tapahtuu. Ihan ei luonne haluaisi vielä antaa periksi tuon kanssa.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #354 : 12.09.2020, 22:54:25 »
Ite pyrin mahdollisuuksien mukaan välttämään rälläkällä hiomista, kun alumiinia on tarkoitus hitsata.
Lämmitä vaikka tigillä ilman lisäainetta se skeida kunnolla pintaan, putsaa ja kokeile uudestaan?
Ensin kuitenkin vingulla putsaa sen mitä voi.

En oo ite tota omaa kiskoa hitsannu (o-rengas kävi vuotamaan seisonnan jälkeen), kun silloin ei ollu vielä ac/dc tiggiä mut on sekin ihan onnistuneesti hitsautettu.
Ei ollut kuulemma kovin helppo hitsata, sen muistan.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #355 : 12.09.2020, 23:17:01 »
Kuvailin äsken ehkä hieman harhaanjohtavasti, mutta kun tigillä lämmittää niin skeida ei itseasiassa nouse pintaan, vaan muodostaa ikäänkuin pieniä ''kraatereita'' lämmitettyyn kohtaan ja näiden kraaterien kohdalta ei materiaali tahdo sulaa niin millään. Kraaterien pohjalla oleva lika (tai mikä sen kraaterin ikinä muodostaakaan) ei tahdo nousta pintaan vaan on ikäänkuin jämähtänyt kiskon materiaaliin sisälle. Ja tuollaista on hyvin vaikea oikein millään muulla kuin hiomalla/vinguttamalla saada pois.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #356 : 13.09.2020, 00:22:06 »
Yleismallin polttoainekiskoa vaan, porailee suuttimille reiät ja päihin liittimet kiertämällä kiinni.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #357 : 18.10.2020, 22:07:32 »
Ehkä mielummin hitsaten an-nippa tai O-rengaslaippa. Vähän vuotavia kokemuksia kierreliitoksista bensakiskoon. Pääty ei ole aina ihan suora ja tiivistävä kannas on kapea.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #358 : 20.10.2020, 14:20:28 »
Noi vakio kiskot on vissiin jotain kova anodysoituja, mutta ku ottaa rälläkällä millin pois materiaalista, niin rupee tarttuu. Omaan kiskoon hitsattiin bilteman an8 lähdöt päätyihin ja ekan jälkeen hoksattiin, että oli aika vahva pinnoite :D.
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #359 : 20.10.2020, 14:42:56 »
Anodisoinnin saa poistettua myös kemiallisesti. Viemärin aukaisuainetta, Kodin putkimiestä (= lipeätä) ja uittaa osaa siellä  ;)
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

 

Elekma  Autoracing