Futurez  Kulkukoira

-98 S90 2.9 Huoltomuistio

  • 33 Vastauksia
  • 10243 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1762
Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
« Vastaus #15 : 13.08.2018, 07:29:40 »
Kyllä, 28mm hihna tuli jo 1995->.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
« Vastaus #16 : 13.08.2018, 08:09:39 »
Onkohan hihna liian tiukalla tai löysällä?

Ei tuommoinen, noin raju "hammasnäkymä" selkäpuolella ole minusta täysin normaalia. Tai en minä ainakaan ole moista nähnyt missään. Kuitenkin satoja jakopäitä vaihtaneena.

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
« Vastaus #17 : 13.08.2018, 18:16:36 »
Onkohan hihna liian tiukalla tai löysällä?

Ei tuommoinen, noin raju "hammasnäkymä" selkäpuolella ole minusta täysin normaalia. Tai en minä ainakaan ole moista nähnyt missään. Kuitenkin satoja jakopäitä vaihtaneena.
Kävin ihmettelemässä lisää ja kyllä hihna vaikuttaisi olevan ihan sopivalla tiukkuudella. Rullat näyttäisi olevan myös ehjiä ja melko uuden näköisiä.
Ensiviikolla on tulossa 1200km lomareissu niin mietin pitäisikö toi hihna vaihtaa varmuuden vuoksi, mutta olisi hyvä tietää ensin, että miksi se on mennyt tuon näköiseksi :P
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
« Vastaus #18 : 30.08.2018, 16:43:20 »
Ennen lomareissua tuli tehtyä vielä pientä huoltoa.
Uusi polttoainesuodatin:



Uudet töötit. Liitännät koitin tehdä mahdollisimman hyvin, ettei hapetu. Paremmalla ajalla voisi töötit siirtää maskin taakse.



Pakoputki tuntui vähän pörisevän ja löytyihän sieltä yksi aika rapsakka kiristin:


Lomareissun aikana tuli ajettua noin 1600km ja kulutus oli 8,6 8). Muuten auto toimi loistavasti, mutta Oulun motonetin parkkiksella joutu tekemään pientä kenttähuoltoa kun vanha termostaatti rupesi jumittamaan.


Käyttäjältä oooozz| tuli hankittua S80 T6 suuttimet :hg:. Vanhat oranssit suuttimet irti, ruskeat tilalle ja viinaa tankkiin. Kaikki toimii ihan normaalisti, saa nähdä miten kulutuksen käy. Voisi vielä joku päivä käydä muutoskatsastamassa tuon, niin saa helpot 200€ pois.
« Viimeksi muokattu: 30.08.2018, 16:53:05 kirjoittanut Makkara »
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
« Vastaus #19 : 30.08.2018, 17:57:42 »
Lainaus
Käyttäjältä oooozz| tuli hankittua S80 T6 suuttimet :hg:. Vanhat oranssit suuttimet irti, ruskeat tilalle ja viinaa tankkiin. Kaikki toimii ihan normaalisti, saa nähdä miten kulutuksen käy. Voisi vielä joku päivä käydä muutoskatsastamassa tuon, niin saa helpot 200€ pois.


Varaudu haasteisiin, kun kelit viilenee. M4.4 oppii joka kylmäkäynnistyksessä ja tavoittelee aina bensalle määriteltyä karttaa. Kun käytät akun navan irti, pari kolme starttia menee nätisti, mutta siitä eteenpäin alkaa aina vaan heikkenemään. Bensanpaineen nosto ei auta. Suuttimet on oltava ns. reilusti isommat ettei long term adaptaatio enää pysty korjaamaan karttaa. Sen jälkeen ei sitten toimikkaan enää mikään :)

Edit: kannattaa myös tehdä jotain huohotukselle, kun ajaa viinalla. Vakiokartta menee kokoajan bensa stoikassa (tarpeettoman rikkaalla). Tämä lisää renkaiden ohi kulkevan viinahöyryn määrää melkoisesti. 5-6tkm on ihan maksimi öljyn vaihtoväli orkkis huohotuksella.
« Viimeksi muokattu: 30.08.2018, 18:02:09 kirjoittanut Tico »
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
« Vastaus #20 : 03.09.2018, 23:06:38 »
Varaudu haasteisiin, kun kelit viilenee. M4.4 oppii joka kylmäkäynnistyksessä ja tavoittelee aina bensalle määriteltyä karttaa. Kun käytät akun navan irti, pari kolme starttia menee nätisti, mutta siitä eteenpäin alkaa aina vaan heikkenemään. Bensanpaineen nosto ei auta. Suuttimet on oltava ns. reilusti isommat ettei long term adaptaatio enää pysty korjaamaan karttaa. Sen jälkeen ei sitten toimikkaan enää mikään :)

Edit: kannattaa myös tehdä jotain huohotukselle, kun ajaa viinalla. Vakiokartta menee kokoajan bensa stoikassa (tarpeettoman rikkaalla). Tämä lisää renkaiden ohi kulkevan viinahöyryn määrää melkoisesti. 5-6tkm on ihan maksimi öljyn vaihtoväli orkkis huohotuksella.
Aika erilaisia kokemuksia muilta lukenut, mutta aika näyttää.
Tuolla hyllyssähän noi vanhat suuttimet odottaa jos ei jaksa talvella kikkailla etanolin kanssa.
Toistaiseksi auto on pelannut loistavasti. Käy nätisti, eikä vedot ole ainakaan huonontuneet (persdynolla päinvastoin).

Sitten vähän "huonoja" uutisia.


Eli perästä löytyy normi iskarit ja jäykkä lehtijousi kaverina. Tarkoitus olisi ollut laittaa coilit taakse, mutta pitää nyt vähän miettiä vaihtoehtoja. Nykyiset iskarit on jo parhaat päivänsä nähneet, joten ne pitää uusia, mutta mielellään olisi samalla pudottanut pari senttiä tota perää :P
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
« Vastaus #21 : 04.09.2018, 20:46:08 »
Aika erilaisia kokemuksia muilta lukenut, mutta aika näyttää.
Tuolla hyllyssähän noi vanhat suuttimet odottaa jos ei jaksa talvella kikkailla etanolin kanssa.
Toistaiseksi auto on pelannut loistavasti. Käy nätisti, eikä vedot ole ainakaan huonontuneet (persdynolla päinvastoin).

Vaihtoehto on myös kunnollinen mappaus E85:lle.
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
« Vastaus #22 : 04.09.2018, 20:55:56 »
Vaihtoehto on myös kunnollinen mappaus E85:lle.
Huikkoster nimimerkin suutinvaihdettu 960 toimi paremmin E85:lla kuin tuo oma säädetty ysi... :2funny:

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio //E85
« Vastaus #23 : 04.09.2018, 21:34:20 »
Mutta mulla olikin motronic 1,8. En tiiä miten 4,4 suhtautuu asiaan.

Eihän se ekalla lähtenyt käyntiin kylmänä mutta lähti aina muutamalla startilla. Lohkolämppäri auttoi.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
« Vastaus #24 : 04.09.2018, 21:38:58 »
Vaihtoehto on myös kunnollinen mappaus E85:lle.
Tekeekö joku tolle moottorinohjaukselle? Voisi olla aika varteenotettava vaihtoehto.
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa Xanthe_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • Tunari
    • http://xanthe.cc
Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio //E85
« Vastaus #25 : 04.09.2018, 21:54:01 »
Lämpimästi suosittelen moottorinohjaukselle jotain tekemistä kun yritätte RE85:sta ajella. Se 20%-25% rikkauden lisäys vaatimus niin lambda ja ECU ei tykkää Closed Loopissa sinusta kun yritätte kikkailla sen karttojen ja muuttujien ohi huijaamalla kun se näkee sen huijauksen läpi ja pyrkii vakio päämäärään eli 14.7 AFR eikä nyt vaadittua 9.765 AFR  :nohnoh
*Kotisivut*  "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
850 -97 farmari, 2.4 10V {850 OBD-II Android app kehittäjä}

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio //E85
« Vastaus #26 : 04.09.2018, 22:07:25 »
Itseasiassa lambda 1 on se tavoite ja se on sama bensalla ja etanolilla. Etanolia vaan tarvitaan se ~30% enemmän jotta siihen päästään. Tämän takia vain suutinten vaihdollakin saa toimimaan. Tästä nyt on useita kokemuksia ja kymmeniä tuhansia kilometrejä.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio //E85
« Vastaus #27 : 05.09.2018, 09:07:57 »
Motronic 4.4 mukautuu -+25% ja closed loopissa lambda on 1 vaikka tuplais suuttimien koon
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio
« Vastaus #28 : 08.09.2018, 18:00:24 »
Tekeekö joku tolle moottorinohjaukselle? Voisi olla aika varteenotettava vaihtoehto.

Laita viestiä, jos kiinnostaa.
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: -98 S90 2.9 Huoltomuistio //E85
« Vastaus #29 : 12.09.2018, 14:52:31 »
Ensimmäiset kulutusmittaukset etanolilla saatu. 50%/50% kaupunkia ja maantietä 12,9l/100km. Laskeskelin, että samalla rahalla 98 ajaessa pitäisi päästä 9 kulutukseen, niin kai tosta jotain säästöä syntyy.
Vaikka auto toiminut hyvin, niin silti mietinnässä jos vaihtaisi kohta orkkissuuttimet takaisin ja ensi kesänä jatkaisi kokeilua  :P.
Sellainen ominaisuus tullut esiin, että vaikka nytkin on +15, niin yön yli seisoneena vaatii kaksi starttia. Ensimmäisellä vain hörähtää ja toisella palmun alta käyntiin :idiot2:.

Ajelen pääasiassa vain töihin ja takaisin 4km, talvella ei töistä lähtiessä mahdollisuutta lämmitykseen, niin mietin vain että kannattaako alkaa leikkimään etanolilla. Ei välttämättä käynnistyksen takia, vaan muiden mahdollisten haittojen takia kun joka päivä tulee vain muutama kilometri pätkäajoa kylmällä koneella :-\
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron