Carcom Oy  Ateho

Liian tarkka ylinopeuksien valvonta?

  • 30 Vastauksia
  • 5930 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Liian tarkka ylinopeuksien valvonta?
« Vastaus #15 : 17.05.2021, 10:21:52 »
hhmmmm.... tuo kuulostaa hieman siltä että tämän keskustelun aloittaja on vajakki.... hei, sehän olen minä.
Ja kun kaikilla ei ole sitä "nykykippoa".

Jos ajamisesi on jatkuvaa pumppaamista ja poliisin pelkäämistä, ja tasaisen matkanopeuden ylläpitäminen nykyisten toleranssien rajoissa tuntuu ylitsepääsemättömän vaikealta, niin kyllä, jonkinlaista vajausta täytyy motorisissa ja kognitiivisissa kyvyissä olla.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Jortsi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 631
  • www.vrcf.fi
Vs: Liian tarkka ylinopeuksien valvonta?
« Vastaus #16 : 19.05.2021, 19:41:43 »
Miten niin liian tarkkaa? Ei se ole sen vaikeampaa pitää tavoitenopeutena 60km/h kuin 70km/h. Suomessa vaan on totuttu ajelemaan about rajoitus +10%, mitä useimmiten teen itsekin (mittarinopeus). Ylinopeus on ylinopeutta ja turha siitä on nillittää kiinni jäädessä. Maksaa sakot kiroillen pois, mitä on myös tullut tehtyä  ;D 

Nopea teoreettinen laskelma pienen ylinopeuden tarpeellisuudesta: Nuorgam-Hanko (Nelostietä 1415km, Googlemaps) veisi aikaa 100km/h keskinopeudella 14h 9min ja 107km/h "sakkorajalla" 13h 14min.
Vikakoodien lukua Roi-Oulu maastossa!

Showroom

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Liian tarkka ylinopeuksien valvonta?
« Vastaus #17 : 20.05.2021, 05:09:14 »
Tuli 100e sakko, nopeus 68km. TomTom navikaattori ehdotti nopeutta 80km. Sattui toukokuun alussa yöllä, huono ilma.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6023
Vs: Liian tarkka ylinopeuksien valvonta?
« Vastaus #18 : 20.05.2021, 08:58:17 »
Waze tietää rajoitukset paremmin mut ei sekään aina talvirajoituksia
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Vs: Liian tarkka ylinopeuksien valvonta?
« Vastaus #19 : 20.05.2021, 21:23:13 »
Waze tietää rajoitukset paremmin mut ei sekään aina talvirajoituksia
Muuttuvat nopeusrajoitukset päivyttyvät Wazeen ainakin turun motarilla.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
Vs: Liian tarkka ylinopeuksien valvonta?
« Vastaus #20 : 22.05.2021, 23:02:48 »
Jos ajamisesi on jatkuvaa pumppaamista ja poliisin pelkäämistä, ja tasaisen matkanopeuden ylläpitäminen nykyisten toleranssien rajoissa tuntuu ylitsepääsemättömän vaikealta, niin kyllä, jonkinlaista vajausta täytyy motorisissa ja kognitiivisissa kyvyissä olla.

Kiitos tästä diagnoosista. Minulla on MS tauti joka aiheuttaa erilaisia ongelmia juuri noilla osa-alueilla. Kiitos vajakiksi kutsumisesta. En väitä että nopeuden tarkkailu olisi jotenkin ylitsepääsemättömän vaikeaa. Kuten aiemmin kirjoitin hieman sarkastisesti (?), meneekö kuskilta liikaa aikaa mittarin tarkkailuun ja sen takia sitten sattuukin jotain?
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6023
Vs: Liian tarkka ylinopeuksien valvonta?
« Vastaus #21 : 22.05.2021, 23:13:31 »
Ilman cruisea ei saa poistua taajamasta !  :nohnoh ;)
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Vs: Liian tarkka ylinopeuksien valvonta?
« Vastaus #22 : 22.05.2021, 23:24:27 »
Ite tykkäään tuosta mersun vakkarista on tarkka ja myös moottorijarrutuksessa toimiva. Saattaa puskurissa roikkuvan yllättää :idiot2:
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Liian tarkka ylinopeuksien valvonta?
« Vastaus #23 : 23.05.2021, 11:24:26 »
"suurin sallittu nopeus"... Ei jätä kysymyksiä. Aika selkeesti tuo raja joka pätkällä ilmotettu. Autoissa on nopeusmittari jolla tätä nopeutta valvotaan. Sen on joka autonvalmistaja kalibroinut tarkoituksella sellaiseksi kuin se on. Mikä sitten usein aiheuttaa liikenteen pumppaamista ja kuormittaa omaa prosessoria on olematon turvaväli ja ennakointikyvyn puute.
Paljonko voittaa jos ajaa 105km/h vastaan esim 95km/h kun ottaa vielä huomioon vällilliset vaikutukset muulle liikenteelle? Tai eihän sillä kai väliä ole kunhan saa ajaa kuten haluaa ja on letkassa eka joka pääse suikkaan liittymään.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Liian tarkka ylinopeuksien valvonta?
« Vastaus #24 : 23.05.2021, 12:07:48 »
"suurin sallittu nopeus"... Ei jätä kysymyksiä. Aika selkeesti tuo raja joka pätkällä ilmotettu. Autoissa on nopeusmittari jolla tätä nopeutta valvotaan. Sen on joka autonvalmistaja kalibroinut tarkoituksella sellaiseksi kuin se on. Mikä sitten usein aiheuttaa liikenteen pumppaamista ja kuormittaa omaa prosessoria on olematon turvaväli ja ennakointikyvyn puute.
Paljonko voittaa jos ajaa 105km/h vastaan esim 95km/h kun ottaa vielä huomioon vällilliset vaikutukset muulle liikenteelle? Tai eihän sillä kai väliä ole kunhan saa ajaa kuten haluaa ja on letkassa eka joka pääse suikkaan liittymään.
Minua ei haittaa ns. "tasanopeus" tai edes pikkuisen alle, jos nopeuden ylläpito on tasaista. Pumppunopeuden ylläpito on kaikista rasittavinta - se vie keskittymiskyvyn ja kuluttaa reilusti enempi polttoainetta, kuin tasainen marssivauhti.

Ja tuon takia olen jo vuosia pitänyt periaatteena, että jos tienpäällä saavutan toisen auton, menen ohi. Näin vaikka ajaisimme hetkellisesti tarkastellen samaa nopeutta. Sille on kuitenkin olemassa jokin syy, miksi saavutin tuon auton alunperinkään ja aivan liian usein syy on epätasainen ajonopeuden ylläpito, mikä tuntuisi olevan liki ylitsepääsemättömän vaikeaa tänäpävänä jopa autoilla, joissa on vakionopeuden säädin.

Viimeksi eilen ohitin maantiellä Hiacen, jonka saavutin "liki samasta nopeudesta huolimatta". 100kmh rajoitettu maantie ja näin Hiacen varmaankin noin 10-15km ajan, mutta hyvin hitaasti valuin lähemmäksi kokoajan. Kun sitten lopulta olin "hajuetäisyydellä", meni Hiace samaa vauhtia kuin minäkin, ehkä 1-2kmh hitaampaa, mutta ylämäissä vauhti tipahti hieman alle rajoituksen. Ilmeisesti haisussa oli kuormaa päällä.

Ruikkasin reilusti ohi kunnon turvavälillä ja jatkoin "oman nopeuden" ajamista. Näin sekä haisukuski, -että minä saimme jatkaa normaalisti keskittymättä muihin. Haisukuskin ei tarvinnut tuijotella peilejä, eikä minun tarkkailla edessä menijää kaiken muun lisäksi.

Toki jos matkaa olisi ollut jäljellä enään hieman tai liikenne jonoutunut, olisin jäänyt pitkän turvavälin päähän köröttelemään ja pitänyt silmäni "kaukana tulevaisuudessa", eli pidemmällä letkassa, en haisulin takavaloissa. Kuitenkin kun matkaa oli jäljellä vielä reipas 60km kohteeseen ja maantie pölisi siitepölystä, menin ohi.

Nopeuteni pyrin sovittamaan vallitseva rajoitus +1...+4kmh. Autoni nopeusmittari valehtelee "vaatimattomat" 20% (riippuen miten laskee. 100kmh=120 mittarissa ja 80kmh=95 mittarissa) ja on täten todella rasittava seurata tarkasti. Lisäksi autosta ei löydy vakionopeuden säädintä, kaasupoljin on sähköinen ja moottori vapaasti hengittävä ja pieni nuhapumppu melkein puolitoistatonnisessa (ajokunnossa) kopassa. Silti tasaisen nopeuden ylläpito onnistuu "melko hyvin" ja pääasiassa nopeuden heitot jäävät noin 3-4kmh huojuntaan. Miksi tämä on niin vaikeaa monelle, joiden autoissa papu riittää varmasti tasaisen nopeuden ylläpitoon ja löytyy se vakkari?


Mielestäni sakotuskulttuuri suomessa autoliikenteen osalta on kieroutunut. Pelkkä nopeusmittarin tuijottaminen ei kerro mitään vallitsevasta tilanteesta. Jos loivassa alamäessä tai hieman ennen vastamäkeä nopeus nousee yli rajoituksen, niin mitä sitten? Jos tie, keli ja liikenne tämän sallivat, niin mitä haittaa siitä on? Jos kuljettaja on tietoinen ympärillään tapahtuvasta (niin edellä- kuin takana), niin eikös turvallisuus tällöin täyty? Orjallinen mittarin tuijottaminen on pois havainnointiajasta - minun mielestäni. Eilen väläytin peltipoliisin, hieman tuon edellä mainitsemani haisulin ohituksen jälkeen. Rajoitus laski 100kmh--->80kmh suunnilleen tasamaalla. Jo hyvissä ajoin aloin rullaamaan moottorijarrulla ja kun tulin kameralle, mietin vielä mielessäni "tuleekohan taas hupivälähdys?" - ja tulihan se. Nopeusmittari näytti kameran kohdalla 95kmh - todellinen on tuolloin 80-81kmh ja tämän tarkistin myös kojelautakamerasta.
Kysynkin, mitä hyötyä tuollaisesta on? Aloitin hidastamisen heti, kun näköni erotti nopeusrajoitusmerkissä lukevan jotain muuta kuin "100". Jos tie on suunniteltu niin, että normaali ajaminen edellyttää jarruttelua, on suunnittelu epäonnistunut raskaasti (jarrutus on aina poikkeava tapahtuma, joka vaatii huomiota).
Jos ohitustilanteessa rajoitus ylitetään "järkevällä marginaalilla" suhteessa liikennetilanteeseen ja ohituksen jälkeen nopeus sovitetaan takaisin rajoitusnopeuteen - miksi se on iso ongelma? Toki olen sitä mieltä, että otsalumpio täynnä keltaista nestettä aivan kipeitä ohituksia tekevät vajaamieliset saisi kerätä pois. Jos juhannus-ruuhkassa on pakko siinä silminkantamattomiin ulottuvassa jonossa suikkia "auto kerrallaan täysiä" ohi, niin suorilta liputus sivuun - ei aiheuta kuin vaaratilanteita.

Joskus nuorempana ohittelin itsekkin +20 autoa kerralla juhannusruuhkassa, en enään. Sillä ei voita yhtään mitään, jos jonoa on kilometritolkulla joka suuntaan. Tuollaisessa ruuhkassa olisi kaikista fiksuinta kaikkien vain tiputtaa hiukan nopeutta ja ajaa tasaisesti - pumppaaminen ja haitariefekti jäisivät pois ja todennäköisesti keskinopeus koko jonolla nousisi hieman, vaikka "suurin sallittu" jäisikin tavoittamatta.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6023
Vs: Liian tarkka ylinopeuksien valvonta?
« Vastaus #25 : 23.05.2021, 18:19:11 »
Sakotuskulttuurihan kieroutuu sen takia että kaikkea ei ole mahdollista automaattivalvoa ja yhtään ihmisliikennepoliisia ei tule lisää.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4084
  • www.vrcf.fi
Vs: Liian tarkka ylinopeuksien valvonta?
« Vastaus #26 : 10.06.2021, 09:55:39 »
Tällekin tarkan nopeusvalvonnan sektorille pukkaa lisää haasteita. jotkut puupäät kun ovat tulleet siihen tulokseen että polkupyörien ja joukkoliikennevälineiden epäreilua kilpailuasemaa on buustattava henkilöautoihin verrattuna koska yksityisautoilu on vaan edelleen liian nopea tapa siirtyä paikasta toiseen.

Lainaus
Käytännössä uudella nopeusrajoitusehdolla voitaisiin myös edistää esimerkiksi pyöräilyn ja julkisen liikenteen nopeuskilpailukykyä suhteessa henkilöautoliikenteeseen.

koko juttu Iltasanomissa

En vaan millään jaksa uskoa että tuonkaltaisllla "ohjaustoimilla" päästään millään muotoa tilanteeseen jossa henkilöautoliikenteen kilpailukyky pitkien etäisyyksien maassa saataisiin tapettua.

No miten tämä liittyy topicin aiheeseen? Olisikohan niin että tarvitaan aika vimmatusti lisää resursseja siihen että haaveiltujen nopeusrajoitusten valvonta saataisiin edes osittain hoidettua? Ei taida olla helppo pala niin kuin käyttäjänimimerkki Mustalaatikko edellä pohtii.   

Kieroutumista minä tässä havaitsen ja sitä että idologian vuoksi yritetään ajaa normaali suomalainen autonkäyttäjä niin kuin käärme pyssyn piippuun. No isoja paloja saa kakusta haaveilla mutta haukata ei kannata jos ei resurssit riitä nielemiseen.
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6023
Vs: Liian tarkka ylinopeuksien valvonta?
« Vastaus #27 : 10.06.2021, 11:40:27 »
Ei kai kukaan taajaman ulkopuolelle kuvittele nopeusetua fillarille. Jossain keskustassa on hyväkin juttu että tasataan liikenneryhmien nopeutta, kun ne käyttävät samaa tilaa. Stadissa fillari on jo monessa paikkaa nopein, esim. fillari pasilasta ruoholahteen pieksää julkiset milloin vaan, jos jättää suihkussa käymisen tarpeen pois. Eli helpointa olisi edistää fillarointia lisäämällä peseytymismahdollisuuksia  :)  Ylinopeutta valvovien robottien hinta laskee koko ajan ja ne yleistyy sitä mukaa. Kun sanoin että kaikkea ei voi automaattivalvoa tarkoitin muita liikennerikoksia kuin nopeutta.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4084
  • www.vrcf.fi
Vs: Liian tarkka ylinopeuksien valvonta?
« Vastaus #28 : 10.06.2021, 12:49:38 »
Nyt asia paremmin ymmärretty, kiitos selvennyksestä.
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Liian tarkka ylinopeuksien valvonta?
« Vastaus #29 : 10.06.2021, 19:41:29 »
Jossain keskustassa on hyväkin juttu että tasataan liikenneryhmien nopeutta, kun ne käyttävät samaa tilaa.
Tasata lausutaan hidastaa.

Suomi on siitä kummallinen maa, ettei täällä liikennesuunnittelussa ole lainkaan parametrinä matkaan kuluva aika. Riittää, kunhan pääsee perille. Ei haittaa, vaikka 10 km matkaan kuluisi toista tuntia.

Oivana esimerkkinä rakenteilla oleva etanajokeri, joka konttaa 25 km matkaa täyden tunnin ja jota siitä huolimatta kehutaan pikaraitiotieksi. Tai suunnitteilla olevat kaupunkibulevardit = 1 kaista suuntaansa ja oliko vielä tulollaan se hauskuus, ettei erillisiä bussipysäkkejä ole, vaan bussit pysähtyvät tien tukkeeksi. Saattaa joukkoliikenteen käyttäjilläkin matkanteko hidastua, mutta sehän ei haittaa, kun hlöautoilla matkanteko hidastuu vielä enemmän = joukkoliikenteen kilpailukyky paranee.

Sattuneesta syystä meillä ei tie tietyömaita suunnitellessakaan tarvitse mallintaa vaikutusta matka-aikoihin eikä tarvi yrittää löytää optimaalisia ratkaisuja.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron