RallyBaron  Samppasport

Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'

  • 75 Vastauksia
  • 34802 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
« Vastaus #30 : 20.07.2012, 10:00:03 »
No jos kerran aikaa on ja nysvätä meinaat, niin patapata on hyvää kamaa maalaamattomille muovi ja kumiosille, tulee ihan uudenveroisen näköiset. Ellet sit meinaa kaikkia vaihtaa  ;)
Tää olikin hyvä vinkki, enpä tuota tienny... Tuolla on kyllä paljon sellaisia alipaineletkuja, mitkä on rispaantunu ihan rikki. Ahtoputkessakin on taitoksissa sellaisia halkeamia, mutta kaipa noi nyt vielä kestää. Eräs kaveri sanoi, että vaikka tuossa T25 on suurempi tuo imupuoli, niin tuon orkkisputken saa siihen päälle venytettyä. Ei kyllä jaksais mitään silikoonivirityksiä sinne vedellä, niin laitetaan nyt ainakin aluksi tuolla orkkiksella.

Älä sitten hukkaa vähänkään käyttökelpoisia ylimääräisiä osia jos on vähänkään säilytystilaa niille.
Muut heimoveljet voi tarvita niitä joskus yllättäen  ;)

Katsastus"setä" sano muuten eilen ettei ole ikinä nähny tollasta autoa.  ::)
Mulla on yhdestä autosta takalasi ja takasivulasit jemmassa ja nyt on sit aika paljon pakoputkea mitä en voi enää turbon kanssa käyttää. Eli kyllä tuota krääsää pikkuhiljaa kerääntyy. Niin ja yks moottorikin tuossa on :)

Jottei ihan chattailyksi mene, niin tosiaan kytkimeksi tulossa Black Diamondin kevlar kytkin. Pitäisi kai kestää hieman paremmin tehoa. http://www.venommotorsport.com/black-diamond-performance-kevlar-clutches.html
Sitten kun auton saa toimimaan niin lähtee ainakin yksi ecu modattavaksi hollantiin. Sit ollaan toivottavasti lähempänä 200 hepoa kuin 120:tä.
Lisäksi olisi ehkä fiksua asentaa öljynlauhdutin, jos ratapäiville joskus meinaa.


edit: tänään tehtyä

Aloittelin tänään tuota apurungon putsausta

Ensin ohjaustehostin ym. roippeet pois paikaltaan

Muutama ruostetäplä siellä näkyy, ei kuitenkaan löytynyt kuin pintapuolista ruostetta.

Rälläkkä ja teräsharjalaikka niin sai suuremmat massat ja ruosteet pois. On muuten aika kettumaista hommaa, lähinnä tuon sottaavuuden takia. Vieläki hiukset täynnä mustaa töhnää.
vs.



Huomenna sitten puhallellaan, sen verran testailin että näytti tuo halpisvärkki toimivan. Joskin sen verran välttävästi että eipä tuolla mitään isompaa aluetta jaksais putsailla, mutta noi vähät ruosteet mitä jäi niin varmasti tuolla saa pois. Sitten vielä putsaus ja voikin laittaa pohjamaalia päälle.
« Viimeksi muokattu: 20.07.2012, 19:46:38 kirjoittanut DaKyy »

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
« Vastaus #31 : 21.07.2012, 22:25:52 »
Eipä sit puhalleltukaan. Oli semmoinen sää ulkona ettei pystyny maalaamaan. Katsotaan huomenna uusiks.

Konehuoneesta pitäis myös ruosteita pyyhkästä pois:





Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
« Vastaus #32 : 23.07.2012, 10:34:13 »
Tuli se apurunko puhalleltua eilen puhtaaksi ja maalailtua epoksipohjamaalilla


Seuraavaksi pitäis kiveniskumassaa lyödä päälle. Taas tosin semmoiset säät ettei onnistu.

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
« Vastaus #33 : 16.08.2012, 00:42:20 »
Taas jottain edistystä.

Apurunko alkais olla kunnossa. Tulipa huomattua että tuo paikka joka näissä kaikissa tuppaa ruostumaan, on juuri siinä kohdassa missä ohjaustehostimen letkujen kiinnityspaikat on. Jos ne vuotaa niin tiputtaa juuri tuohon kohtaan mikä oli molemmissa apurungoissa ruosteessa.

Tämmöinen siitä sitten tuli:


Hommasin sitten samoin tein uudet alapallonivelet, raidetangon päät ja koiranluut. Molemmat raidetangon haitarikumit vaihdoin myös. Jarrupuolelle pitäis varmaan myös uudet palat ja levyt katsoa.


Konetilaa vähän siistitty myöskin, vakaajan tanko revitty ulos kokonaan että pääsi vähän putsailemaan. Ja putsattavaa riitti, oli jo korkea aikakin putsailla. Kuva vasemmasta runkopalkista:


Ja oikealla puolella oli paljon paremman oloinen...


Putsailua hieman jo aloiteltu:


Tuon jälkeen vielä puhallettu mahdoton määrä hiekkaa autotallin lattialle (tais se talli vajaan kuukauden pysyäkin siistinä). Näihin tuli maalikin jo päälle, pitänee ottaa vielä kuvia ja päivitellä tähän... Joskin ei ole kuin kilikalia sohittu sinne.


Tietääkös joku muuten mikä tämän tarkoitus on? Oli kiinni tuossa 440:n apurungossa, mutta 480:n varaosakirjasta en osasta löytänyt. Onkos tuo joku tärinänvaimennus tms. paino?



Jakopääremppa tuli tehtyä, vesipumppu vaihtui samalla


Öljyt valuttelin koneesta ulos, huolestuttavasti laatikon puolelta valahti semmoinen 2dl liru vanhaa tavaraa ulos... Näytti tuo proppu olevan hieman sen oloinen että olisi sitä kautta tullut ulos. Vielä pitäisi laittaa uudet ölpät sisään, turbo paikalleen ja kytkin vaihtaa.

Tän päivän (eilisen) ohjelmassa oli PA-pumpun vaihto ja moottorin johtosarjan irroittelu ja asennus.

Pumppu esille:


Tässä kuvassa onkin jo uusi pumppu (vasen) ja vanha pumppu vierekkäin.

Laitoin nyt suoriltaan tuon turbon pumpun mittareineen päivineen tankkiin, muistelin että vanhemman 440:n tankki olis saman kokoinen. Kalibroitu varmaankin eri tavalla, mutta tuon saanee säädettyä ajotietokoneesta kohdilleen. Jos ei onnistu niin vaihdan tuon sensorin vasta sitten.

No, pumppu meni kuin menikin paikalleen - en nyt laittanut vielä takakeskikonsolia ja penkkejä takaisin paikalleen ennen kuin tiedän että pumppu pelittää eikä vuoda.

Johtosarja olikin sitten kiva. Pois ottaminen oli suht helppoa:


Eli se ecun pistoke mahtuu tuosta reiästä juuri sopivasti.

Olihan tuo vanha johtosarja aika mitättömän kokoinen:


Kun tämä johtohelvetti piti tunkea tilalle:


Tämmöistä epätoivoista räpellystä se sitten on kun siellä menee jo valmiiksi 25 johtoa ja vielä yksi ecun pistoke pitäisi reiästä mahtua:


Menihän se sinne paikoilleen lopulta:


Nämä johdotukset pitäisi vielä selvittää. Alempi liitin on vanhan moottorin johtosarjan auton järjestelmiin kytkettävä liitin ja ylempi taasen uusi. Liitin kyllä sopii mutta mitä nuo mahtaa edes olla?


Sitten on vielä nämä kolme johtoa, jotka ovat tuon sytkäecun liittimen vieressä, eipä ole hajua mihin tulee. Vaikuttaisi enemmänkin siltä että ne pitäisi jättää noin?

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
« Vastaus #34 : 16.08.2012, 16:34:02 »
Jätä vaan nuo 3 piuhaa juurikin noin kun samalla tavalla ne näkyy olevan tuossa omassakin alkuperäisessä 460 turbossa...

nuo 2 mustaa liitintä tulee mielestäni kiinni sinne puhaltimen moottorin luona oleviin liittimiin ja menevät bensapumpulle, bensamittarille ja suuttimille...osa johdoista menee kait ajotietokoneellekin...
« Viimeksi muokattu: 16.08.2012, 16:37:17 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
« Vastaus #35 : 16.08.2012, 23:49:49 »
Jees, ajattelinkin noiden olleen tuolla tavalla.

Niin, toinenhan noista mustista vaan sinne paikalleen menee, kun tuon vanhan sieltä irroitin :) Paikka on siis tiedossa mihin kuuluu, ajattelin vaan voiko sen suorilta kytkeä noihin samoihin johtoihin. Ajotietokone mulla on myös tallessa, voipi olla että sekoilee jotain tuolla vanhalla ajotietokoneella ja uudella eculla.

Sit taas asiaan. Tänään aloittelin kytkinremppaa. Onhan tuo nyt mukavampi tehdä noin kun kone on vielä ulkona.

Hetken kesti että kaikki pultit löyty. Mukavan vi##umaisesti on osa laitettu. Tuntuivat olevan suuri osa melko löysällä ja osa vaikutti kadonneen... Taidettu siis vaihtaa jonkun eetu-petterin toimesta.
   

Kyllä siellä vielä levy oli paikallaan.


Ja vauhtipyörä oli... Ei nyt niin erinomaisessa kunnossa:
 

Siksipä otin sen irti ja taidan laittaa koneistamolle, josko tuosta vielä kalun saa? Jos nyt oikein olen ymmärtänyt niin nuo halkeamat tuossa pinnassa johtunee ihan lämmöstä, eli on tainnut päästä lipsumaan. Yksi vaihtoehto tietty olisi uusi (lue: käytetty) vauhtipyörä. Vai oliskos turku/salo akselilla vinkata hyvää pajaa jossa tuosta saisi siipaistua vähän pois? Painelevy tarttis myös putsailla, mut se onnistunee kotikonstein.
« Viimeksi muokattu: 17.08.2012, 00:19:03 kirjoittanut DaKyy »

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
« Vastaus #36 : 17.08.2012, 00:27:05 »
omaan silmään näyttää nuo halkeamat pahalle. Ota ihmeessä parempi vauhtis, ennenkuin nuo tulee kuskin jaloille  :o

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
« Vastaus #37 : 17.08.2012, 00:42:38 »
Täytynee metsästää vaihturiakin, eipä noi nyt suomessakaan mansikoita näytä maksavan. Harmi kun Raisiossa olisi purkamolla -92 Turbon vauhtipyörä myynnissä, mutta taitaa vaihtua -91 kohdalla suurempi vauhtipyörä ja kytkinlevy (200 -> 215mm). Voishan sen käydä kuitenkin vilkaisemassa jos olis oikean kokoinen.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
« Vastaus #38 : 17.08.2012, 01:01:35 »
Täytynee metsästää vaihturiakin, eipä noi nyt suomessakaan mansikoita näytä maksavan. Harmi kun Raisiossa olisi purkamolla -92 Turbon vauhtipyörä myynnissä, mutta taitaa vaihtua -91 kohdalla suurempi vauhtipyörä ja kytkinlevy (200 -> 215mm). Voishan sen käydä kuitenkin vilkaisemassa jos olis oikean kokoinen.
onkos vaparissa ja turbossa sama vauhtipyörä, noita 1.8 vaparin littuja löytyy 3 kpl joutavana -93-94 vuosimalleista, silmämääräsesti ainakin pieni asetelma

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=84-1573
Kytkinpaketti Volvo/Renault


    400s 1,6-1,8 "järeämpi" [1987-1996]
    400-Turbo 88->91 (ø200mm) [1988-1991]
ilmeisesti sama littu

uudempaan turboon sitten
Kytkinpaketti Volvo-400Tbo 92-
 400-Turbo 92->96 (ø215mm) [1992-1996]
« Viimeksi muokattu: 17.08.2012, 01:07:17 kirjoittanut Ari E »

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
« Vastaus #39 : 17.08.2012, 01:27:16 »
Varaosakirjan perusteella eivät ole samat. Onhan mulla tuo vapari tuossa menossa romikselle, eli jos ne olis samat niin oisin sen sieltä voinut napata :)

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
« Vastaus #40 : 17.08.2012, 11:54:00 »
eiku vaparihan on reniksin kehällä ja turbo lh:n vastaavalla ?

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
« Vastaus #41 : 17.08.2012, 16:48:31 »
En usko että ajotietokone piittaa siitä uudesta ECU:sta yhtään mitään kun sinne tulee ainoastaan tieto suuttimilta, moottorin johtosarjasta ja loput tieto tulevat sitten muuta kautta, nopeusanturilta ja moottorin lämpöanturilta....

itse kokeilin omassa autossa LH-jetronic db37 adapteria, eikä vaikuttanut ajotietokoneeseen mitenkään kun käänsi virrat päälle... :P..eli autossa ei ollut kumpikaan orkkis poksi kiinni ja ajotietokone toimi silti...
« Viimeksi muokattu: 17.08.2012, 16:50:24 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
« Vastaus #42 : 17.08.2012, 17:07:54 »
Koneistamossakin olivat sitä mieltä että ei kannata enää koittaa saada tuosta kalua. Pitää nyt sitten etsiskellä jostain parempikuntoista. Olisi muutenkin maksanut yli 60 euroa tuo homma, melko suolaista. Vaikka nyt käytetyn ostaa niin pitäisi siitä melkein silti vetäistä puhtaaksi tuo kytkimen puoli...

eiku vaparihan on reniksin kehällä ja turbo lh:n vastaavalla ?
Juu, jotain eroa noissa kehissä lienee. Yksi vaihtoehtohan on se myöhemmän mallin vauhtipyörä, johon saa sitten isomman kytkimenkin, mutta kun on tuo kytkin jo hommattu niin ei viitsisi sitä enää ruveta vaihtamaan. Lisäksi tuon kehän takia pitäisi sitten ecukin vielä vaihtaa.

En usko että ajotietokone piittaa siitä uudesta ECU:sta yhtään mitään kun sinne tulee ainoastaan tieto suuttimilta, moottorin johtosarjasta ja loput tieto tulevat sitten muuta kautta, nopeusanturilta ja moottorin lämpöanturilta....

itse kokeilin omassa autossa LH-jetronic db37 adapteria, eikä vaikuttanut ajotietokoneeseen mitenkään kun käänsi virrat päälle... :P..eli autossa ei ollut kumpikaan orkkis poksi kiinni ja ajotietokone toimi silti...

Juu, täytynee koittaa tuolla omalla ajotietokoneella ensin, orkkiksessa kuitenkin nuo bensamittarin kaksi alinta viivaa punaisia :)

Kuulemma tuosta autoon menevästä johtosarjasta pitää vielä tsekkailla että menevät minne kuuluukin, eivät välttämättä ole samat. Missäköhän mulla mahtaa olla ne sähkökuvat... B18FT:n sähkökaaviot mulla onkin.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
« Vastaus #43 : 17.08.2012, 17:31:55 »
Testasin tuota adapteria -89 turbon johtosarjassa ja kyllä siinä meni ne singnaalit sinne minne pitikin ja samoin tuossa -91 460:pissä, kun lähti vielä adapterin kokeilun jälkeen käyntiinkin orkkis pokseilla...

eli periaatteessa tuon auton pitäisi toimia myös -89 oransseilla pokseilla jos vaihtaa kummatkin (bensan ja sytkän)...vakiot ovat punaisilla tarroilla...
« Viimeksi muokattu: 17.08.2012, 17:34:05 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
« Vastaus #44 : 18.08.2012, 01:27:06 »
Jees, eipä tuossa muuta tarvinne katsella, kuin että jatkuva 12V ja 12V heräte tulee oikeisiin kohtiin.

 

Ateho  Elekma