KL-varaosat  Race.fi

#Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut

  • 50 Vastauksia
  • 27737 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #45 : 07.07.2023, 17:18:48 »
Moi
Nyt pitääkseni kiinni skarpista päivitystahdista pitänee vielä mainita että moottori kävi auki, hoonasin pytyt ja putsasin renkaat ja urat kun ei mitään kunnon syytä oikeen löytynyt. Ykkösen laki oli hiukan levinnyt kohdista joihin tulppa oli merkinnät tehneet ja hioin ne pois. Myös ylin männänrengas oli ehkä aavistuksen nahkea liikkumaan urassa muttei kuitenkaan jumittanut.
Kasassa on ja nyt elringin pahvilla, tässä osui liekkirenkaat jo kohtuu lähelle, mutta silti piti ottaa väljät aivan toiseen reunaan että osui edestä kunnolla. Ei kuitenkaan tarvinnut vinguttaa. Tämä oli siis vakiopahveista kallein.
Siitä puheenollen kun otin pahvin pultit ja tulpat autodocilta, tuli ne viimein perille niin että tulpat ja kannenpultit oli karanneet paketeista ja sekaisin isossa laatikossa, jopa yks tulpan nippeli oli pyörinyt irti  ::)
Ihme että pahvi ei ollut mutkalla  :D
Nyt toki kasauksen jälkeen kuumana syttyy öljynpainevalo tyhjäkäynnillä niin pitää varmaan tarkastaa vielä o-renkaat. Huohotus kyllä ainakin parilla käyttökerralla tuntui poistuvan.
Käytin siirtojalan irti ja yritin tiirailla o-rengasta sen reiästä mutta en siitä viisastunut. Näyttää vaan siltä että saa varmaan käyttää joko apurungon tai moottorin irti ja koska kisaviikonloppu lähestyy niin taas lykkääntyy  :buck2:
Ei ollut laittaa uusia laakereita viimeksi niin mietin myös että laitanko nyt samalla vai antaako olla. Pikku jälkiä oli jostain satunnaisista roskista muttei mitään vakavampaa.

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #46 : 30.07.2023, 11:27:55 »
Öljypohja tuli käytettyä irti, ei onnistunu vaihtamalla apurunkoon kutosen kannenpultit ja laskemalla niiden varaan, öljypohjan pultit sai kyllä auki muttei vielä riittänyt.
Seuraavana päivänä sitten laatikko pois ja moottoria ylös, imuputken kun irrotti välistä niin sai pois. Yllätyksekseni O-renkaat ok eikä mitään ihmeellistä näkynyt  :P
Liimasin pohjan uudelleen ja sipasin O renkaille myös ohuen liiman. Kasasin ja kokeilin ni taas valo kuumana tyhjäkäynnillä.
Asettui sit viimein anturin vaihdolla  :D

Vaihdoin apparin raidetangon ja pään, etupalat ja kirin käsijarrun. Käytin katsastuksessa ja vuoden saa taas mennä. Ajoin leimalta suoraan iltavuoroon ja aloin siirtymään ahtopaineohjauksessa closed loopille mutta joku pytty jäi pois 0.5bar kohdalla. Heti syyttävä sormi epäilyttävän näkösille tulpille ja kokeilin BMW:hen otettuja k20tt tulppia. Ei auttanu mutta kolmosen Puola auttoi. Testilenkillä hetken toimi ja nyt olikin kakkosen Puola mykkä  :D
Aloin jo epäillä latausaikoja mutta ilmeisesti oli vaan huono tuuri joka tuntuu seuraavan mun perässä.

Hyvin pian tämän jälkeen meni kolmosen ratas ja auto oottaa taas nosturipaikkaa  :D
Kunnostin yhden m90 laatikon etuvedon osilla jo tätä varten.
Tämänkin piti olla vähän ajettu ja uudekseltaan vaihdettu kolmosvian takia ja heti syttyi Esab valo silmissä kun oli halvalla myynnissä. Nyt pisti kuitenkin silmään punainen silikonimato laatikon välissä kun aloin purkamaan  ::)
Kolmonenhan oli jo hitsattu mutta oli ratas hakkautunut ja syncrorengas poikki.

Venttiilin varret näytti myös märältä ja savua tulee sen mukaisesti mutta saa nyt kyllä savuta ::)
Tähänhän tuli uudet kumit kun kansi oli auki. Tilasin kyllä taas uudet, eri merkkiset mutta ei houkuttele vaihtaa kun pitäis taas käyttää kansi irti.
Mutta jos jotain positiivista niin voimaa tuntuis olla eikä venttiilikosketuksia ole tapahtunut vaikka tahtoo ampua kylmällä öljyllä edelleen yli. Meinasin laittaa vikat anturitulot käyttöön ja laittaa öljyn lämmölle ja paineelle tunnistimet.

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #47 : 07.08.2023, 16:57:14 »
Kunnostettu laatikko ei toiminut aivan oletetulla tavalla, 3-4 kytkeytyy huonosti päälle ja välillä jää vaan murisemaan, Noh ei hätää oli yks kolmosen lukkorengasvikainen laatikko myös ja hitsasin tämän kiinni, loota paikalleen ja täsmälleen sama oire  :(
Ekana kunnostettu loota auki ja hitsasin siirtäjän kynsiin tavaraa muovien tilalle, nyt menee nelonen joka kerta mutta kolmonen edelleen todella vaikea saada päälle. Pitää varmaan purkaa ja tutkia lisää.
Laatikossa jossa kolmonen hampaista rikki menee kaikki vaihteet päälle mutta se on jollottanut koko ajan mitä mulla on ollut niin ei viittis siihen ehjää kolmosta laittaa, mikäli on väljyyttään mennyt rikki. Alkaa luonnistua tuo m90 laatikon purkaminen ja kasaaminen :D
Tietysti kun leikkaa yhdestä kopan ja täppää sen kiinni gs6-53dz ni loppuu tämä sekoilu.

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #48 : 07.10.2023, 21:17:21 »
Terppa

Tuli kasattua laatikko jossa parhaat rattaat. Johon siirtäjät otin ekasta laatikosta niin toimii niinkun kuuluukin, tuli samalla jatkettua keppiä myös kuulan alta. Keppi jäi ehkä etuviistoon ja säädöstäkin loppui vara :-\

Puolajumppaakin harrastin, mutta se hiljentyi kummasti kun naputtelin kärkivälit 0.65
Montako 'ehjää' puolaa kerkes lie mennä jo roskiin. Edelleen on 2 haljennutta paikallaan ja toimii ajossa hyvin. Tyhjäkäynnillä kyllä jää välillä joku syttymättä, mutta oli ehtinyt jo karstoittua nuo uudetkin tulpat koska ne venavarren kumit on edelleen vaihtamatta.
Latausajan pienensin myös kahteen ja +10% kilosta eteenpäin. maxxecun logissa jännite tippuu myös aika alas jonnekkin 8 voltin hujakoille startissa tämänhetkisellä akulla niin pienensin volttikorjauksen liki nollaan.

Tuli myös hankittua harrastetoverin kanssa lisää harrastevehkeitä


Eli jenkkilässä tehtyjä tehonmittausromuja, sattu tulla sopivasti myyntiin kun ollaan jonkun aikaa jo haaveiltu.
Toki napapenkkihän olis ollu ehkä fiksumpi, mutta ei ihan harrastevehkeiks kehtaa kyllä ostaa, sen verran tyyriit oli jo nuo rullatkin. :D
Nelipilarinosturia hahmoteltiin myös tuohon eteen ja kokeiluiden perusteella tuntuis että saa ihan toimivan systeemin.
Vähän hankaloittaa sidontaa ajoramppien päissä oleva poikittaispalkki ja kuvassa näkyvät puut on ollut alla koska rampithan tavallaan roikkuu pilareissa, niin jää pitkittäissuunnassa keinuminen pois. Pitää myös tehdä pitemmät ajorampit että pääsee muillakin autoilla rullille tai nosturille. Toki myös pitäisi pultata nosturi kiinni lattiaan :D
Penkkiromujen mukaan tuli vasemmalla näkyvät vanerirampit mutta niistä tehdään varmaan sitten jotain muuta, kokeiltiin kerran niillä mutta tavallaan jää viemään turhaa tilaa kun ei tästä (ainakaan vielä) elinkeinoa ole tulossa.

Farkku on palvellut käyttöauton virkaa oikeastaan koko kesän, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ja täytyy sille ihan julkinen kiitos kirjoittaa > kiitti
Harmi kun ei kilometrit päädy mittariin niin en osaa sanoa paljonko on tullut, mutta kuukausi töissäkäymistä = ~1900km
+ tähän päälle muutama pitempi reissu suomenmaalla. Taidankin laittaa seisontaan , kun sää alkaa näyttää merkkejä suolauksesta ja katotaan mitä päivityksiä talvella tehdään.

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #49 : 15.12.2023, 14:31:40 »
Farkkua on tullu pyöriteltyä penkissä jonkunkymmentä vetoa, oli aluks kisko käytössä ilman imusarjan painesäätöä. Siinähän tuli tietysti raja vastaan kun painetta rupes olla ~1.5bar
Tämä muutettiin ja sen jälkeen 1.6 tuli rajaksi mitä bilteman portti perburg venttiilillä ohjattuna pystyi nostamaan.
Tästäkin selvittiin lisäjousella ja nyt rupes jos kilon pinnassa loppumaan kipinä.
Ostin taas uudet tulpat ja ne jo vaihdoinkin viikko sitten mutta ei ole muka kerinny kokeilla.
En muista tarkkoja tietoja, mutta olisko ollu jotain 460-470 luokkaa paras veto.
500 pitäis saada rikki tälle vuodelle.

Tässä vielä räpsy noista sedanin penkeistä, apparin penkistä piti katkaista poikkiputkea takaa että sitä sai vielä vähän alemmas vyön lukon tullessa tielle.


Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #50 : 04.04.2024, 01:05:03 »
Hyvää iltaa!

Päätin toteutta pitkän haaveeni ja laittaa vähän uudemman auton käyttikseksi, tai yhdeksi niistä.
Eli v90 vuodelta 97, 180hp versiona. Legenda kertoo että auto olis saanut 204hv nokat elämässään ennen minua, mene ja tiedä.



Vanteet kuvotti jo ostopaikalta lähtiessä eikä tilanne ollut muuttunut kotiin päästessä joten nappasin kusiset tinavanteet nurkasta ja tökkäsin paikalleen. Alustan löysyydessä ja auton korkeudessa oli kanssa pientä totuttelua, joten päätin jättää totuttelun sinne missä sitä todella tarvii ja nappasin puolitoistalenkkiä jousista pois vanteiden vaihdon yhteydessä.
Takapäällehän en uskaltanut samaa käsittelyä tehdä niin pitää sille miettiä jotain muuta :D
Harkinnassa on myös coiloverit eteen mutta välttänee nyt hetken näin.
Huoltokirjaa lukiessa tuli myös ilmi että on aloittanut elämänsä saksassa, pitänee varmaan vilkaista alapuolelle ihan ajatuksen kanssa  ::)

 

Nopeasti on tullut esille:
Nippusiteet ilmastoinnin kompuran kytkimessä ja puttuva putki tältä kuivaimelle
Penkinläppärin? nappulat puuttuu vaihdekepin vierestä.
Aurinkolippa puuttuu kuskilta.
Kattovalo ei toimi ja mittariston taustavalo.
Apparin ajovalo osottaa aivan minne sattuu.
Rattiakseli 'yllättäen' jumittaa.
Etuloksujen alareunassa ruostetta, konepellissä sävyero ja etupuskurista lähtee maali.


Manuaalivaihteiston ystävänä mulla on nyt ongelma, että otanko tämän 'koe'ajoon vai jatkanko vihreällä 240:llä ajelua.
Jotain tälle kuitenkin on pakko tehdä. Totutella, manualisoida tai edes vaimennin lisätä. :(
Aski sinällään toimii varmaan niinkuin kuuluu, turbiinilukon käyttö on vähän kyseenalaista mutta varmaan kuulunee vuosikertaan, en vaan itse automaateista tykkää. Tippuishan tuolla manualisoinnilla varmaan kulutuskin sen verran, että maksais itsensä takaisin. Tai ainakin niin on hyvä uskoa :D
Välitys tuntuu myös jotenkin lyhkäseltä kun 100kmh huutaa 2500rpm
Tulishan tuossa hyvä syy kokeilla vihreää penkissä vähän pitemmälle kun sillä ei tarttis mennä seuraavana päivänä töihin :D

Vinokoneen säestämänähän tuo tietenkin tuli talvisen kelin johdosta haettua, kun vihreä on mulla ollut nyt koko talven käyttöauton roolissa ja on sitä virkaa palvellut kyllä hyvin. M90 piti kyllä aika ujellusta jos tyhjäkäyttämättä lähti pakkasilla heti ajamaan mutta ei ole sen kummemmin äkkäillyt.


Farkkuunkin tuli ruuvattua talvipyörät alle ihan vaan että on helpompi siirrellä, kun penkissä kävi pari autoa säädössä niin piti muutenkin ottaa irti.

Tätä tuli vielä pyöriteltyä penkissä ennen irroitusta mutta tulokset jäi kyllä unholaan, tarkotus olis kokeilla vielä vähän ennakoita ihmetellä. Tarkotushan oli talvella käyttää kansi auki ja laittaa jälleen venavarren kumit mutta äkkiä näyttäis että tuo jää vielä ajokaudelle :D

Muutenkin on ollut näitten harrastejuttujen kanssa vähän hiljaista, kun menin lupaamaan yhden pehmeän väyrysen leimaamisen, on muuten saanu muistella peltitöitä :-\

Jos joku tunnistaa v90 entiseksi kalukseen, saa siitä jotain tiedonmurusia lipsautella.
E: Kiinnostaa jos joltain löytyy puuttuvien osien tilalle palikoita ja ennenkaikkea jos joku haluaa vaihtaa vaalean sisustan tummaan! Meneeköhän näistä v90 sisustan osat ristiin 960 tai 850 kanssa, jotain yhteneviä juttuja on havaittavissa mutta yhtälailla on erojakin  :D
« Viimeksi muokattu: 04.04.2024, 01:08:59 kirjoittanut vesterinen_99 »

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy