Kopsasin tuon alla olevan TB:n sivuilta, kun se putkahti Googlella ensimmäisenä. Kun katsoo viskoluokat kohdalleen, ainakaan nämä ASEA luokitukset eivät kovin paljon lupaa / vaadi. Joten ainakaan näiden laatukriteetien pohjalta on vaikea löytää perusteluja, miksi jokin toinen moottoriöljy maksaa 5 kertaa enemmän kuin toinen. Uudet vaatimukset näyttävät liittyvän lähinnä katteihin ja hiukkassuotimiin. Monet r(W)aggineet syövät öljyä kannullisen tai kaksi vaihtovälillä ja se on normaalia, joten lienee saman tekevää millaista öljyä vanha Volvo hiukank syö - jos on syödäkseen. Sattuisiko muuten kukaan tietämään, mitä eroa on kevyen ja raskaan kaluston öljyillä?
ACEA on eurooppalainen autonvalmistajien yhteistyöjärjestö, joka on kehittänyt nykyaikaiset eurooppalaiset autot ja käyttöolosuhteet paremmin huomioivan moottoriöljyjen laatuluokituksen. ACEA-luokitus on jaettu moottorityyppien mukaan kolmeen pääryhmään: bensiinimoottorit, kevyen kaluston dieselmoottorit ja raskaan kaluston dieselmoottorit.
Kevyen kaluston bensiini- ja dieselmoottoriöljyt
•A1/B1 Kevyen kaluston bensiini- ja dieselmoottoreihin suunniteltuja pienikitkaisia ja matalaviskositeettisia ns. polttoaineensäästö-öljyjä. A1/B1 -luokan öljyjen käyttö ei ole sallittu kaikissa ajoneuvoissa. Soveltuvuus on tarkistettava ajoneuvon käyttöohjekirjasta.
•A2/B2 Suunniteltu normaalikäyttöön ja normaaleille öljynvaihtoväleille. Luokitus esiintyy lähinnä vanhemmissa ajoneuvoissa. Voidaan korvata A3/B3 tai A3/B4 -luokan öljyillä.
•A3/B3 Kevyen kaluston bensiini- ja dieselmoottoreihin suunniteltuja öljyjä moottorivalmistajien pidennetyille vaihtoväleille.
•A3/B4 A3/B3 -luokkaa vastaava, mutta lisätty vaatimuksia suoraruiskutusdieselmoottoreille. Voidaan käyttää ajoneuvoissa, joissa vaatimus on A3/B3.
•A5/B5 Pienikitkaisia ja matalaviskositeettisiä öljyjä pidennetyille vaihtoväleille. Niiden käyttö ei ole sallittua kaikissa ajoneuvoissa. Soveltuvuus tarkistettava ajoneuvon huoltokirjasta.
C1, C2, C3 ja C4 ovat ns. Low SAPS -öljyjä, joissa rikki, fosfori ja metallipohjaiset lisäaineet ovat pääosin korvattu uudemman teknologian lisäaineilla. Tämän Low SAPS ominaisuutensa vuoksi nämä öljyt eivät vaikuta haitallisesti uudenaikaisten ympäristöystävällisempien moottoreiden pakokaasujärjestelmien toimintaan. Ohuita C1 ja C2 energiansäästö-öljyjä tulee käyttää vain moottoreissa, joihin ne on hyväksytty.
•C1 Ohut ns. polttoaineensäästö-öljy, joka alittaa erittäin tiukat Low SAPS rajat.
•C2 Ohut ns. polttoaineensäästö-öljy, joka alittaa tiukat Low SAPS rajat.
•C3 Low SAPS öljy, joka alittaa tiukat Low SAPS rajat. Sama Low SAPS raja kuin C2, mutta pienempi polttoaineensäästövaatimus.
•C4 Low SAPS öljy, joka alittaa erittäin tiukat Low SAPS rajat. Lähes sama Low SAPS raja kuin C1:ssä, mutta polttonesteen säästövaatimus vastaa C3:a.