Samppasport  Futurez

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 881113 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3495 : 19.03.2019, 08:48:29 »
Niin kuin Trump sanoisi: valeuutisia kaikki. Kuolemantapauksia tieliikenteessä tapahtuu keskimäärin n. 20 kuukaudessa. Talvikuukausina (joulukuu-helmikuu) niitä tapahtuu vähemmän, noin 10 kuukaudessa (lähde: tilastokeskus). Kun otetaan huomioon, että vain noin 15% tapauksista renkailla uskotaan olevan ylipäänsä vaikutusta tapahtumien kulkuun (https://yle.fi/uutiset/3-6798853), niin talvikuukausina tapahtuu vuosittain keskimäärin 5 kuolemantapausta, joissa renkaat ovat osasyyllisiä. Osassa onnettomuuksista kuolee enemmän kuin yksi kerralla.

Tästä nyt voi sitten laskea prosentteja miten haluaa: jos yhdessä autossa viidestä oli kitkat, kitkarenkaat ovat yliedustettuna. Jos yhdessäkään ei sattunut olemaan kitkoja, niin nastat ovat yliedustettuna. Jos yhdessä autossa oli kesärenkaat, niin kesärenkaat ovat voimakkaasti yliedustettuina kuolemaan johtaneissa talvikauden onnettomuuksissa. Sattuma vaikuttaa paljon.

Kokolailla turhaa laskea prosentteja kaikista kuolemantapauksista, koska renkaat eivät vaikuta suurimpaan osaan niistä millään tavalla. Vaikka laskettaisiinkin kuten uutisessa oli laskettu, niin otanta on edelleen kovin pieni ja sattumalla on suuri rooli.

Tilannenopeus on suurin yksittäinen vaikuttava tekijä siihen, tuleeko onnettomuudessa ruumiita ylipäänsä. Ehkä kitkojen käyttäjät noudattavat paremmin nopeusrajoituksia. Toisaalta pohjoisemmassa saa ajaa talvellakin 100 km/h ihan laillisesti ja siellä nastarenkaita käytetään enemmän.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3496 : 20.03.2019, 08:00:39 »
Kyllä kitkat on hengenvaaralliset.

Pinnat tallella R2:ssa vaikka auton huiput kokeiltu (Joka tosin ei ollut mikään häävi 101 hepalla). Ensimmäiseen 200km autobahnalla ainoa, joka meni ohi oli moottoripyörä. Saa nähdä miten kitkarenkailu sujuu, jos tuo päivälämpötiöa nousee  ;D
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3497 : 20.03.2019, 08:33:00 »
Kyllä kitkat on hengenvaaralliset.

Pinnat tallella R2:ssa vaikka auton huiput kokeiltu (Joka tosin ei ollut mikään häävi 101 hepalla). Ensimmäiseen 200km autobahnalla ainoa, joka meni ohi oli moottoripyörä. Saa nähdä miten kitkarenkailu sujuu, jos tuo päivälämpötiöa nousee  ;D
Ei se vauhti mitään, mutta se äkkipysähdys...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3498 : 20.03.2019, 08:40:33 »
Enempi epäilisin "tutkivan viestintäkonsultin" pätevyyttä tuon tutkimuksen suhteen.

Suotta epäilet.

Eihän tuossa tehty muuta kuin laskettu aineistosta osuuksia kuolemaan johtaneista onnettomuuksista. Ainoa "tutkmuksellinen" elementti oli itsestään selvästi renkaista johtumattomien tapausten rajaaminen pois (nukahtamiset, itsemurhat, sairaskohtaukset)

En nyt jaksa uskoa, että pätevyys ei riitä aineiston syöttämiseen laskenta/tilasto-ohjelmaan. Juuri muutahan tuossa ei ole tehty. Ja kuten uutisessakin sanotaan: "Sekä OTI, Traficom että Väylävirasto ovat tutustuneet huolellisesti Jouko Lahden materiaaliin. Tuoreita laskelmia pidetään luotettavina."
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3499 : 20.03.2019, 08:46:09 »
Kokolailla turhaa laskea prosentteja kaikista kuolemantapauksista, koska renkaat eivät vaikuta suurimpaan osaan niistä millään tavalla. Vaikka laskettaisiinkin kuten uutisessa oli laskettu, niin otanta on edelleen kovin pieni ja sattumalla on suuri rooli.

Jos luet tuon uutisen vielä kerran, huomaat että aineisto kattoi vuodet 2000-2017. Ei nyt kovin pieni aineisto. (otannastahan ei ole kyse, on laskettu ihan koko tapahtumajoukosta)

Ja selvityksen tekijä itsekin toteaa, että jatkotutkimusta tarvittaisiin selittämään, mistä havainto johtuu.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3500 : 20.03.2019, 09:02:00 »
Jos luet tuon uutisen vielä kerran, huomaat että aineisto kattoi vuodet 2000-2017. Ei nyt kovin pieni aineisto. (otannastahan ei ole kyse, on laskettu ihan koko tapahtumajoukosta)

Ja selvityksen tekijä itsekin toteaa, että jatkotutkimusta tarvittaisiin selittämään, mistä havainto johtuu.
En nyt varsinaisesti epäile, etteikö luvut ole oikein. Tutkimus ei vaan kerro lainkaan siitä, ovatko kitkat turvallisemmat kuin nastat. Hienoja otsikoita havainnosta on revitty, vaikka kaikki asiantuntijat ovat havaintoon vaikuttavista tekijöistä ymmällään.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3501 : 20.03.2019, 09:08:25 »
Ja otannasta vielä. Henkilövahinkoon johtavia onnettomuuksia tapahtuu noin kerran ajettua 200 tkm kohden. Kuolemaan johtavia vielä paljon harvemmin. Kuolonkolarit ovat ihan jäävuoren huippu kaikista ajosuoritteista. Siksi otanta on pieni ajosuoritteeseen nähden.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3502 : 20.03.2019, 09:55:42 »
En nyt varsinaisesti epäile, etteikö luvut ole oikein. Tutkimus ei vaan kerro lainkaan siitä, ovatko kitkat turvallisemmat kuin nastat. Hienoja otsikoita havainnosta on revitty, vaikka kaikki asiantuntijat ovat havaintoon vaikuttavista tekijöistä ymmällään.

Ei kerro ei, eikä ole tarkoituskaan kertoa. Eikä edes tuossa uutisessa niin väitetä. Se jos joku siitä sellaisen tulkinnan tekee, että kitkat ovat nastoja turvallisemmat (tai päinvastoin!) on ihan tulkitsijan omassa päässä oleva ongelma.

Havainto on kuitenkin olemassa ja ihan selkeä. On siis mahdollista, että kitkat ovat nastoja turvallisemmat, mutta on toki myös mahdollista että havainto selittyy jollakin faktorilla X joka vaikuttaa taustalla.

Otanta on väärä käsite tässä yhteydessä. Otanta tässä tarkottaisi sitä, että valitaan tapahtuneista kuolonkolareista jokin osajoukko jollain kriteereillä ja sitten tutkitaan vain niitä. Tässä selvityksessähän ei näin tehty vaan aineistona oli koko tapahtumajoukko.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3503 : 20.03.2019, 16:00:09 »
Onkohan nastarenkaat yliedustettuina sairauskohtauksissa? Piikkimiehet kuolee witutukseen?

Mutta asiallisesti, kitkamiehet saattavat ajaa hitaammin,  varsinkin huonoissa olosuhteissa. Nopeushan korreloi aika suoraan henkilöautossa olevien henkilövahinkoja.
« Viimeksi muokattu: 20.03.2019, 16:03:42 kirjoittanut The_OttoB »
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3504 : 20.03.2019, 16:19:12 »
Mutta asiallisesti, kitkamiehet saattavat ajaa hitaammin,  varsinkin huonoissa olosuhteissa. Nopeushan korreloi aika suoraan henkilöautossa olevien henkilövahinkoja.

Tästäkään ei oikein voida vetää suoranaista yhtäsuuruusmerkkiä renkaiden turvallisuuteen.

Muuten voitaisiin vääntää kehäpäätelmä, että turvallisinta olisi laittaa auton alle niin paskat renkaat, ettei niillä kykene ajamaan sellaisia nopeuksia joissa sielu alkaa irrota lihoista...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3505 : 20.03.2019, 16:59:13 »
Mielenkiintoinen tutkimus olisi myös renkaan iän vaikutus.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Aukki

  • Master (evp)
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1780
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3506 : 20.03.2019, 17:55:29 »
Mielenkiintoinen tutkimus olisi myös renkaan iän vaikutus.

Sekä jos että kuka milloinkin sen kuoleman aiheuttaneen  vahingon on aiheuttanut/kärsinyt: kuljettaja,  vastaantulija, ohittaja, jalankulkija, postinkantaja, emmää ny keksi enempää.
Aikuisten mopoautoilua jo vuodesta 2022

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3507 : 20.03.2019, 22:53:46 »
Ei se vauhti mitään, mutta se äkkipysähdys...

Kuten Suomessakin, niin se ennakoiva-ajo ja muiden havainnointi on aika oleellista...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3508 : 20.03.2019, 23:08:29 »
Kuten Suomessakin, niin se ennakoiva-ajo ja muiden havainnointi on aika oleellista...
Jos tämä liittyy vielä siihen autobahnilla ajeluun, niin siellä se on vielä aika paljon oleellisempaa. Kun vauhtia on 200+, niin on parempi olla aika hyvin kartalla siitä, mitä useamman sadan metrin päässä edessä olevat puuhaavat (ja aikovat puuhata)

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3509 : 21.03.2019, 08:01:44 »
Tästäkään ei oikein voida vetää suoranaista yhtäsuuruusmerkkiä renkaiden turvallisuuteen.

Muuten voitaisiin vääntää kehäpäätelmä, että turvallisinta olisi laittaa auton alle niin paskat renkaat, ettei niillä kykene ajamaan sellaisia nopeuksia joissa sielu alkaa irrota lihoista...

Tässä itseasiassa piilee totuuden siemen. Aikoinaan katsoin yhden dokumentin auto-onnettomuuksista, syistä ja niiden ennalta ehkäisystä. Yksi panelisti sanoi, että ne loppuisi kaikki kun laitettaisiin jokaisen auton keulaan 10kg dynamiittia
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

 

Carcom Oy  Ateho