Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: Rantsu - 26.11.2016, 23:00:11

Otsikko: D24T sahaamalla käymään.
Kirjoitti: Rantsu - 26.11.2016, 23:00:11
Eli vikana tällä kertaa seuraavaa.. Vähäisenkin seisonnan jälkeen sahuuttaa käymään. Hehkut katottu ja ok on. (Kaksi viimeistä kokeiltu hehkutuksen aikana että kannat menevät tulikuumaksi) Takaiskuventtiilikin on pumpun ja suotimen välissä, kun oli ilmakuplaa letkussa. Nyt kiritty sekin vuoto. Mikä nyt iha olematon kupla siellä näkyy. Suodattimen ja tankin välillä. Vika alkoi ihan yht äkkiä. Ennen lähti iha avainta näyttämällä laakista pyörimään. Mutta jos polttis pääseekin vähän tankkiin valumaan. Niin tuo takaisku näyttäs pitävän aika hyvin, ettei pumpulta pääse ainakaan valumaan. Kun voi letkun irroittaa pumpulta. Eikä lähde valumaan. Viisaammilta vinkkejä? Huom tekee samaa myös lämpösellä koneella. Mutta yön yli seisseenä korostuu..
Otsikko: Vs: D24T sahaamalla käymään.
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 27.11.2016, 02:47:08
Vika vaikuttaisi ihan siltä että jostain vetää ilmaa polttoaine-järjestelmään, mikäli hehkut pelaa. Tankkilaitteen liitännöistä on hyvä aloittaa, koska ainakin 740-sarjalaisissa se on peltiä, ja vanhetessaan ruostuu>alkaa vuotamaan liitännöistä. 940-sarjassa se on muovia, mutta kai sekin voi alkaa vuotamaan tai sitten on joku letku/putki murtunut ja vetää ilmaa.

tosin tuosta jos on osa hehkuistakin pimeänä niin varmasti saa sahata....
Otsikko: Vs: D24T sahaamalla käymään.
Kirjoitti: Rantsu - 27.11.2016, 12:27:07
Liitäntöjä on koiteltu laittaa paremmin kiinni ja ei vaikutusta. Sahaamisen aikana ei lupaile yhtään käymään. Vaan lähtee sitten kerrasta hyvin pyörimään. Ei pätki eikä hörähtele.
Otsikko: Vs: D24T sahaamalla käymään.
Kirjoitti: Kojontti - 27.11.2016, 12:43:11
Pumpun käyttöakselistefalta voi vetää ilmoja myös. Ja kaasu, mutta se yleensä vuotaa uloskin.
Otsikko: Vs: D24T sahaamalla käymään.
Kirjoitti: Rantsu - 27.11.2016, 13:30:45
Pystyykö tuota mitenkään todentamaan? Pystyykö tuo pumppu paluulinjasta vetämään ilmaa?
Otsikko: Vs: D24T sahaamalla käymään.
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 27.11.2016, 17:29:32
En oikein usko että paluu vetäisi ilmaa, ja jos on vielä tulopuolella takaisku välissä. Tuo pumpun käyttöakselin stefa on hyvä veikkaus ilmavuodon syyksi.
Otsikko: Vs: D24T sahaamalla käymään.
Kirjoitti: Rantsu - 27.11.2016, 22:08:32
Kuulemma saa pumppu paikallaanni vaihettua sen taikka sitten 60e disupajalla vaihtaavat. Pitää ny vielä kokeilla suora letku astiaan missä polttoainetta.. mites muuten paskana oleva suutinhan tekee kans tollasta?
Otsikko: Vs: D24T sahaamalla käymään.
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 27.11.2016, 22:15:30
Paljon vuotava suutin aiheuttaisi kyllä jo käyntihäiriöitäkin ja kovan savutuksen. Omasta D24:sesta vuoti vanhat suutinkärjet vähäsen, eikä niillä ollut käyntiin kovin suurta vaikutusta. Omasta mielestäni tuo pumpun akselin stefan vaihto pumppu paikallaan on kyllä melko hankala homma, enkä varmaksi sano että edes onnistuu välttämättä, koska se pumpun teline on siinä edessä ja hihnapyörä voi olla tiukasti kiinni. Tilaakaan ei juuri tulipellin välissä ole.

helpommalla taitaa päästä kun purkaa sen pumpun irti, eikä sekään mikään iso homma ole.
Otsikko: Vs: D24T sahaamalla käymään.
Kirjoitti: Rantsu - 27.11.2016, 22:24:17
Ainakin paikallinen dieselpajan jamppa väitti että hän saa sen paikallaan vaihdettua just ja just. Ja tuntiin epäili saavansa läjään. Samaan euromäärään tulis ajotuskin kohilleen. Kun omassa merkit näyttää ny miten sattuu. Kun vaihtu manuaalin hilppeet kampiakselin jatkoksi ja kelloa en omista
Otsikko: Vs: D24T sahaamalla käymään.
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 27.11.2016, 22:30:20
Onko tuo vika nyt sitten ollutkin alunperin väärässä ennakossa ?...sekin aiheuttaa huonon käynnistymisen, eikä tarvitse paljoakaan heittää. Jos on pumpun merkeillä säädetty pelkästään niin varmasti heittää ennakko. Aika tarkasti ennakot ovat merkit kohdallaan ollessa jotain 0.7-0.8mm välillä.

pumppuhan pitäisi säätää vauhtipyörässä olevan 0-merkin avulla....että eihän se säätö onnistu mikäli sitä ei ole tai se on väärässä kohdassa, ellei sitten tee jollakin YKK merkkiä vauhtipyörään
Otsikko: Vs: D24T sahaamalla käymään.
Kirjoitti: Rantsu - 27.11.2016, 23:00:02
Siis ajoituksen sama jamppa sääti kesällä kellolla. Ei siinä ny mitää varsinaista vikaa silloinkaan edes ollut, mutta nyt syksyllä alkoi yht äkkiä tuo huono käyntiin lähtevyys. Ja automaatista manuaaliin vaihdon tein nyt ihan äskettäin. Että vika on ollut jo jonkin aikaa. Luulin aluksi että vika olisi palaneessa hehkussa, mutta 4 ekaa hehkua meni punaiseksi kun virtaa antoi ja 2 -viimestä kokeiltu paikoillaan ollessaan. Ja virtaa saadessaan kannat menivät kuumiksi. Pahottelut sekavista viesteistä. Kännykän näytössä joku härö, että nakkelee välillä väärät kirjaimet  :D
Otsikko: Vs: D24T sahaamalla käymään.
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 28.11.2016, 00:43:24
Hehku voi hajota niinkin että pelkkä runko kuumentuu ja kärki ei. Eli ne 2 viimeisintäkin pitäisi testata irrallaan, että hehkuuko kärjestä..
Otsikko: Vs: D24T sahaamalla käymään.
Kirjoitti: TVS - 28.11.2016, 22:46:09
Eio hehkuvika, lähtee neljälläkin hehkulla  kyllä heti käymään, käy vaan vajailla.
Otsikko: Vs: D24T sahaamalla käymään.
Kirjoitti: Rantsu - 10.12.2016, 09:24:44
Nyt taas kokeiltu ottaa suoraan limsapullosta ainetta. Ei kyllä vaikuttas että pumppu vuotaisi. Ei tuu kuplia pumpulta päin eikä valu polttoaine takaisin pulloon. Ja ei käyntiin lähtöön mitään vaikutusta. Mikäs ihme tuolle yht äkkiä voinut tulla?
Otsikko: Vs: D24T sahaamalla käymään.
Kirjoitti: temle - 10.12.2016, 10:59:33
Onko aina yks hehkutus kerta vai ootko kokeillu kaks kertaa peräkkäin .kansivika ?.hehkut tosiaan ilmanputsari.turbon letkut .onko suuttimet koeponnistettu ja mites pumpun kunto .muut polttoaineen tuloon liittyvät.oletko pumpannu  käsipumppua ennen käynnistystä .kuuluuko tuossa rikastinvipu sisällä jolla säätää ennakkoa käynnistettäessä.
Otsikko: Vs: D24T sahaamalla käymään.
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 10.12.2016, 18:27:31
VE-pumpussa ja D24:sessa ei ole mitään käsipumppua, kuten traktorin siirtopumpussa tai maasturissa. Ahtopaine-letkuilla ei ole mitään tekemistä käyntiinlähdön kanssa, vaikka olisi irti imusarjasta kokonaan ahtoputki niin ei vaikuta mitään käymiseen/käynnistymiseen, (tehot vaan saattaa olla hiukan hukassa). Pumpussa on sisäinen siirtopumppu ja se pumppu ilmaantuu automaattisesti. Tuon myös pitäisi käynnistyä ihan ok, vaikka ei olisi kylmäkäynnistin käytössä.

Onko se pumpun-akselin stefa jo vaihdettu ?...ennakko olisi myös hyvä tarkistaa onko kohdallaan...
Otsikko: Vs: D24T sahaamalla käymään.
Kirjoitti: Rantsu - 11.12.2016, 21:43:28
Juu ei oo käsipumppua. Ei ole stefaa vaihdettu tai ennakkoa tsekattu. Mutta jos stefa vuotaa, niin eikö se näkyisi tuossa, kun ottaa suoraan pullosta ainetta? Eikö sieltä kuplaa tulis pumpulta päin ja valuis aine takaisin pumppuun sammuksissa?
Otsikko: Vs: D24T sahaamalla käymään.
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 11.12.2016, 22:31:28
Ei välttämättä koska moottorin ollessa sammuksissa on sammutinsolenoidi nestepäässä kiinni ja takaisin virtausta ei pitäisi olla. Paluu puolella pitäisi näkyä kuplia jos jostain vuotaa ilmaa, eli paluunippaan läpinäkyvä letku kiinni. Vika on joko ilmavuoto, ennakko pielessä tai nestepää väljä. Mikäli pumpussa vakio bosch nestepää, niin aika vähäinen mahdollisuus silloin tuo väljyys. Siirtopumppukin saattaa olla kulunut, eikä jaksa imeä kunnolla.
Otsikko: Vs: D24T sahaamalla käymään.
Kirjoitti: Rantsu - 11.12.2016, 23:15:56
Ihan on vakio. Kiitos vinkistä pitääpä testata heti kun pääsen vapaalle taas. Mutta jos ei jaksa imeä pienillä kierroksilla (startatessa) Niin tuonhan voi paikata erillisellä siirtopumpulla? Kytkee vaikka hehkulta ottamaan virtaa?
Otsikko: Vs: D24T sahaamalla käymään.
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 11.12.2016, 23:28:30
Kyllä sen siirtopumpun täytyy pyöriä aina kun kone on käynnissä. Eli laittaa vaikka releellä ja heräte sammuttimen solenoidilta. Kannattaa ensin kokeilla sähköistä pumppua siellä polttoaineputken välissä, että onko vaikutusta käyntiin lähtöön.
Otsikko: Vs: D24T sahaamalla käymään.
Kirjoitti: Rantsu - 11.12.2016, 23:30:41
Tattista vinkistä :)
Otsikko: Vs: D24T sahaamalla käymään.
Kirjoitti: bolinder - 30.07.2018, 12:03:54
Tästä hyvää jatkaa mulla tekee deekuu just tolleen että yön seisonnan jälkeen hörähtää ja sitten ankara sahaus että lähtee jos laittaa pihti yöksi tuloletkulle niin silloin saa heti käyntiin oisko vika stefassa sillä on ajettu ehkä 50tkm mutta vuosia sillä on varmaan 12v
Otsikko: Vs: D24T sahaamalla käymään.
Kirjoitti: Lays - 30.07.2018, 15:25:01
Tästä hyvää jatkaa mulla tekee deekuu just tolleen että yön seisonnan jälkeen hörähtää ja sitten ankara sahaus että lähtee jos laittaa pihti yöksi tuloletkulle niin silloin saa heti käyntiin oisko vika stefassa sillä on ajettu ehkä 50tkm mutta vuosia sillä on varmaan 12v

Kuulostaa siltä, että valuu löpöt tankkiin, laita takaiskuventtiili?
Otsikko: Vs: D24T sahaamalla käymään.
Kirjoitti: bolinder - 30.07.2018, 16:53:30
Laita vai korjaa? Kait nyt kunnossa oleva pumppu pitäisi toimia ilman lisälaitteita vai mitä meinasit?
Jännä vaan kun vika tuli yhtäkki päälle eikä näy oikein vuotoa, tai voihan tuo stefa päästää sen verran ettei näy muutenkin vaikea nähdä sinne
Otsikko: Vs: D24T sahaamalla käymään.
Kirjoitti: Kalamies - 30.07.2018, 17:40:36
Taka-akselin tienoolta huomaamattomasti puhki mädäntynyt polttoaineputki tekee ainakin just tota  ::)
Otsikko: Vs: D24T sahaamalla käymään.
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 30.07.2018, 18:22:04
Kyllähän ehjä pumppu toimii ilman patentti takaiskujakin. Ettei olisi se pumpun akselinstefa kovettunut pilalle, jos kerran 12v vanha jo, tai sitten polttoaineletku puhki ja vetää ilmaa.
Otsikko: Vs: D24T sahaamalla käymään.
Kirjoitti: bolinder - 30.07.2018, 19:38:00
Sitä meinasinkin ettei tarttis toimiakseen patentteja, mietin itsekin putkivuoto mutta tuo kuitenkin lähtee silloin kun on pidänny lukkopihtiä suodattimen letkussa
Otsikko: Vs: D24T sahaamalla käymään.
Kirjoitti: TVS - 30.07.2018, 21:26:42
Vuoto kauempanakin kyllä teettää tuota sahausefektiä, nimim: etinpä melko kauan vuotoa kun oli putki ruostunu puhki siitä tankkilaitteen lähdöstä tulevan letkun jälkeen korin puolelta, siis sieltä huoltoluukun vierestä korin puolelta. Ei vuotanu ulos kun on tankkia ylempänä, mutta veti ilmaa sisään. Jostain syystä kun tuo vuoto oli, se vaju tyhjäks se pumpun imuletku ihan minuuteissa, ja sitten sai hangata, mutta kun tuon yhden vuodon sai kuntoon niin kuukauden pihassa maattuaankin ekasta puristuksesta jysähtää tulille.
Otsikko: Vs: D24T sahaamalla käymään.
Kirjoitti: bolinder - 02.08.2018, 09:38:55
Vaihoin stefan ja ainaskin aamulla lähti heti, mulla on suuttimet huollossa niin vaihan niitä vielä,  vaikka tuo nyt tuntuu toimivan. Pistin tilapäiset hyllystä suuttimet paikalle että pääsee ajaa, eli niillä ei viitsi kauan ajaa
Otsikko: Vs: D24T sahaamalla käymään.
Kirjoitti: bolinder - 30.08.2018, 11:54:53
Tämä muuten kunnossa oli vika vuotavissa suuttimissa, uudet kärjet ja alusprikat ja hyvä tuli, lähtee nyt  heti käymään