Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: tomtomi - 03.01.2020, 14:44:41

Otsikko: Mk2 V70 2.4 bensa TT-Thermo 1000xc asennus
Kirjoitti: tomtomi - 03.01.2020, 14:44:41
Tarkoitus on asentaa tollanen uuden mallinen TT-Thermo 1000xc 2005 vuoden V70:een bensakoneella. Autossa ei ole ollut mitään lämmitintä aikaisemmin.

Olisikohan parempi laittaa lämppärin kennon letkuun vaiko moottoriöljyn lämmönvaihtimen letkuun? Lämmönvaihdin kuulostaisi ehkä paremmalta, lämmittäisi ehkä vähän öljyäkin.

Ei nyt vielä pääse auton alle katsomaan, mutta miten sen saisi mahtumaan tuonne lämmönvaihtimelle ja kuinka sen saisi kiinni?
Otsikko: Vs: Mk2 V70 2.4 bensa TT-Thermo 1000xc asennus
Kirjoitti: J2K - 04.01.2020, 05:35:29
Valmistajan suositus tuolle mallille on että asennus ylemmäs. Siihen alas lämppärille laittaisin itse.
Varmaankin tämän jo luit?
Jos jotain apua on...
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=70067.0
Otsikko: Vs: Mk2 V70 2.4 bensa TT-Thermo 1000xc asennus
Kirjoitti: Joukose - 05.01.2020, 15:49:38
Hei, itse asennutin sillee että on sisäkierron vesiletkussa, pumpullinen tt-thermo, lämpiää koko auto todella nopeaa..
Otsikko: Vs: Mk2 V70 2.4 bensa TT-Thermo 1000xc asennus
Kirjoitti: tomtomi - 05.01.2020, 20:07:25
(https://i.ibb.co/tm8yr26/IMG-20200104-190130.jpg) (https://ibb.co/tm8yr26)

(https://i.ibb.co/VmZdk39/IMG-20200104-190101.jpg) (https://ibb.co/VmZdk39)

Siinä nyt oma näkemys. Johdot puuttuu kuvista, mutta sielläpä nekin nyt on.

Kiertosuunta on lämmönvaihtimeen päin, eli eikös autokin tuossa kohtaa kierrätä samaan suuntaan?
Otsikko: Vs: Mk2 V70 2.4 bensa TT-Thermo 1000xc asennus
Kirjoitti: Huikkoster - 05.01.2020, 20:27:28
Pysyyköhän tuo lyhyt letku kiinni? Tuossa ei ole moottorin liikkumiselle paljoa varaa.

Jos lämmittimen siirtäisi sivullepäin ja käyttäisi S-muotoista letkua niin ei olisi ongelmaa :).
Otsikko: Vs: Mk2 V70 2.4 bensa TT-Thermo 1000xc asennus
Kirjoitti: tomtomi - 08.01.2020, 11:57:05
Pysyyköhän tuo lyhyt letku kiinni? Tuossa ei ole moottorin liikkumiselle paljoa varaa.

Jos lämmittimen siirtäisi sivullepäin ja käyttäisi S-muotoista letkua niin ei olisi ongelmaa :).

Kävi mielessä, voi olla että pitää vielä muuttaa  ;D
Otsikko: Vs: Mk2 V70 2.4 bensa TT-Thermo 1000xc asennus
Kirjoitti: Hajuvesivolvo - 09.01.2022, 17:11:29
Kysytääs tässä. Mikä on lämmönvaihtimen letkun halkaisija? Entä lämmityslaitteen kennon letkun halkaisija?
Otsikko: Vs: Mk2 V70 2.4 bensa TT-Thermo 1000xc asennus
Kirjoitti: disketti88 - 28.01.2022, 09:15:31
(https://i.ibb.co/tm8yr26/IMG-20200104-190130.jpg) (https://ibb.co/tm8yr26)

(https://i.ibb.co/VmZdk39/IMG-20200104-190101.jpg) (https://ibb.co/VmZdk39)

Siinä nyt oma näkemys. Johdot puuttuu kuvista, mutta sielläpä nekin nyt on.

Kiertosuunta on lämmönvaihtimeen päin, eli eikös autokin tuossa kohtaa kierrätä samaan suuntaan?

Hei

Oheisessa kuvassa TT-Thermon asennustapa on moottorin kiertoa vastaan eli TT-Thermon pumppu työntää nyt öljynlauhduttimeen päin ja imupää ottaa moottorin suuntaan olevasta paluuletkusta kun optimi olisi asentaa moottorin jäähdytyskierron mukaisesti.

Kuvassa vasemmalla puolella öljypohjassa kiinni olevan öljynlauhduttimen vasemman puoleinen letku (jossa TT-Thermo on kiinni) on moottorille palaava letku. Öljynlauhduttimessa oikean puoleinen jossa pieni metallinen käyrä jatkos on moottorilta saapuva.

Optimi asennus olisi hyvä tehdä kiertosuunnan mukaisesti ja siten, että TT-Thermon ulostulo ohjaisi suoraan moottorin jäähdytysjärjestelmän jakeluputkiston suuntaan jolloin lämmittää tasaisesti koko moottorin eli käytännössä kikkailemalla vaihtaisi TT-Thermossa kiinni olevat putket toisin päin.
Otsikko: Vs: Mk2 V70 2.4 bensa TT-Thermo 1000xc asennus
Kirjoitti: disketti88 - 28.01.2022, 09:39:17
Ennen:


(https://i.ibb.co/2yp1TXj/IMG-20211206-142240.jpg) (https://ibb.co/2yp1TXj)

(https://i.ibb.co/bzzLfhy/IMG-20211206-142202.jpg) (https://ibb.co/bzzLfhy)

Öljynlauhduttimessa oikeanpuoleinen letku jossa kaartuva metalliosa on moottorilta saapuva. Vasemman puoleinen letku on moottorille lähtevä (paluu).




Jälkeen:

(https://i.ibb.co/7pyMpqC/IMG-20220127-165438.jpg) (https://ibb.co/7pyMpqC)

TT-Thermo kytkettynä moottorille lähtevään (paluu) letkuun

(https://i.ibb.co/tpN2dvs/IMG-20220127-165321.jpg) (https://ibb.co/tpN2dvs)

(https://i.ibb.co/KhFdv9y/IMG-20220127-165353.jpg) (https://ibb.co/KhFdv9y)

Volvo XC90 2006 D5 moottoriin asennettuna TT-Thermo 1500XC öljynlauhduttimen paluuletkuun eli sama paikka johon esim calix letkulämmitin asennetaan.

TT-Thermolle täydellinen asennuskohta ohjausvaihteen kiinnityspultin kohta öljynlauhdutinta vastapäätä johon laitteen mukana tulevan kiinnikkeen saa kiinni ja tuettua isolla prikalla lähtö ylöspäin valmistajan ohjeen suosituksen mukaisesti.

Lisäksi Biltemasta 16mm kahden mutkan vesiletkua, josta leikkaa toisen mutkan pois ja jättää letkun päihin tuuman verran kiinnityspintaa niin mahtuu suoraan paikalleen ja lyhyt 15-20cm pätkä 16mm vesiletkua, jolla kytkee öljynlauhduttimelta TT-Thermon alaosaan.

Autossa Calix johtosarja johon laitettu calix -> defa adapteri, koska TT-Thermossa on vain defan pistoke.

Autossa polttoainelämmittimenä Eberspächer Hydronic DW4SC joka on asennettuna apparin puolelle ohjaustehostimen säiliön viereen, tuloletku moottorilta ja lähtöletku suoraan sisäkennolle.

Sen verran tuo Hydronic jarruttaa letkuston välissä, että TT-Thermo ei jaksa kierrättää sisäkennoston kautta jäähdytysnestettä (ainakaan tehokkaasti), mutta lämmittää reippaanlaisesti moottorin jäähdytysjärjestelmän jakeluputkiston ja moottorin niin, että sisätilat lämpenevät todella nopeasti kun ajoneuvon käynnistää.

Lisävaihtoehtona harkitsen lisäpumppua sisäkennolle menevään letkuun, mutta toistaiseksi sisätilanlämmitin riittää.