RallyBaron  Samppasport

Biodiesel

  • 99 Vastauksia
  • 28475 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Biodiesel
« Vastaus #45 : 21.04.2017, 23:25:55 »
Traktorista kun vaihdan PA-suodattimia joka toinen vuosi, niin siihen ainakin on muodostunut jotain limaista levän tapaista aina suodattimiin. Siinä on käytetty aina ihan peruspunaista löpöä tai normaali dieseliä. Ei se tukkoon ole tuosta mennyt tai hyytynyt kertaakaan.

Poissa Teemu R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: Biodiesel
« Vastaus #46 : 21.04.2017, 23:38:12 »
Traktorista kun vaihdan PA-suodattimia joka toinen vuosi, niin siihen ainakin on muodostunut jotain limaista levän tapaista aina suodattimiin. Siinä on käytetty aina ihan peruspunaista löpöä tai normaali dieseliä. Ei se tukkoon ole tuosta mennyt tai hyytynyt kertaakaan.
On niihinkin sitten vissiin laitettu jotain muutakin kun originaalia diiseliä tai kerkeää muuten kertyä jotain muuta diiseliin. 8 vuotta sitten tarkistetussa löpösäiliössä ei ollut levästä tietoakaan. Sitä levää ei tarvi olla kovinkaan näkyvästi niin vetää tiuhan suodattimen tukkoon niin,että pistooli ei toimi kunnolla.
« Viimeksi muokattu: 21.04.2017, 23:40:41 kirjoittanut Teemu R »
Volvo 740 TDIC -89(ZBU)(kuusakoski vei), Volvo 245 classic -93(IGE), Volvo 945 B230FT+AW71(UGX), Volvo 940 B230(FT)+ZF GS6-37DZ -97(ZGR) ja Volvo 940 B230FK+AW71(GBU)

Poissa JL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 229
  • www.vrcf.fi
Vs: Biodiesel
« Vastaus #47 : 22.04.2017, 00:30:42 »
Edelleenkään sähköautorintamalla ei ole valmista, kuin tesla, joka ei ihan hirveästi houkuttele. Lupasin itselle jo taannoin, että seuraava on sähköauto, no onko sen jälkeen tullut vielä 1 tai 2 dieseliä, pitääkö sortua vielä yhteen dieseliin, silläkin uhalla, että se elinkaaren aikana muuttuu ongelmajätteeksi?

My diesel kuitenkin olisi Suomen talouden kannalta vähintään yhtä hyvä kuin sähkö.

Noi on pahoja kysymyksiä! Itse olen ajanut 60000km sähköllä duuniajoa, tossa (sydän)talvella tapoin jääkarhunpentuja jäteöljyvatkaimella, kun tuon sähkiksen range jäi vähän pieneksi  :-\
Mielestäni tärkeintä (Big Picture) on kokonaisuus - onko sähkö riittävän edullista / millä (oma suosikkini on ydinvoima, parasta!) se on tuotettu? Varsinkin kaupunkien keskustoissa pitäisi välttää saastuttavia menopelejä... kaikki duunihommat sähkiksille  8)

Mutta, kansantalouden kannalta on todella tärkeää olla riippumaton (tai ainakin mahdollisimman riippumaton) tuontiöljystä, joten nämä ranskis / jäte-jutskat ovat  *taavih->

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Biodiesel
« Vastaus #48 : 22.04.2017, 09:31:57 »
MY Diesel ei sisällä aineosia mitkä aiheuttaisivat levääntymistä ;)

Neste uusiutuvan dieselin käyttäjän ei tarvitse pelätä epäpuhtauksista johtuvaa mikrobikasvustoa, joka saattaisi tukkia auton polttoainesuodattimia. Neste uusiutuvan dieselin käyttö ei myöskään lisää auton huoltotiheyttä tai esimerkiksi öljynvaihtotarvetta, kuten jotkut perinteiset biopolttoaineet saattavat tehdä. Sen käyttö ei vaadi mitään muutoksia auton polttoainejärjestelmiin auton iästä tai merkistä riippumatta. Se on otettavissa käyttöön saman tien.

Neste uusiutuva diesel on tehty kylmiin, jopa arktisiin oloihin. Ominaisuuksiltaan se vastaa parhaita fossiilisia dieseleitä. Autoilijan ei tarvitse pelätä auton jättävän tien päälle kovimmillakaan talvipakkasilla.

Neste uusiutuvan dieselin korkea setaaniluku, 75-95, tarkoittaa, että polttoaine palaa puhtaasti ja auton moottori saa siitä enemmän tehoja irti. Se myös helpottaa auton moottorin käynnistymistä kylmässä ja vähentää polttoaineen kulutusta etenkin kaupunkiajossa.

Perinteisen biopolttoaineen setaaniluku on tyypillisesti 50-60. Sen kylmäkestävyys ja säilyvyys ovat uusiutuvaa dieseliä huomattavasti heikompia; kylmäkäytettävyysongelmia on havaittu jo +5 °C lämpötilassa.

Perinteisen biodieselin käyttö rajataankin dieselin EN 590 -polttoainestandardissa enimmillään 7 prosenttiin. Tätä suuremmat pitoisuudet saattavat aiheuttaa ongelmia, mm. polttoainejärjestelmän kumi- ja muoviosien vaurioitumista tai karstaa moottorin polttoainesuuttimiin. Lisäksi perinteinen biodiesel kykenee sitomaan itseensä vettä, mikä voi aiheuttaa herkemmin biokasvustoa polttoainetankkiin varastoinnin aikana.

Erinomaiset kylmäominaisuudet, korkea setaaniluku ja moottorin käyttöikää pidentävä puhtaampi palaminen takaavat, että moottori toimii moitteettomasti ja tehokkaasti. Neste My uusiutuvan dieselin käyttö ei lisää huoltotoimien tarvetta ja sen säilyvyys tankissa on erinomainen.   
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Biodiesel
« Vastaus #49 : 22.04.2017, 19:55:36 »
Aikalailla samaa tekstiä oli, kun Pro Diesel lanseerattiin.

Onko nyt mydiisseli siis entistä Prota tavallaan ja Pro jotain muuta ja normidiisseli vielä muuta.? Ainakin omassa Pron pakokaasun tuoksu tuntuu muuttuneen. Mutta voi johtua partikkelisuodattimen poltosta.

Poissa Kaide

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
Vs: Biodiesel
« Vastaus #50 : 22.04.2017, 20:25:36 »
Aikalailla samaa tekstiä oli, kun Pro Diesel lanseerattiin.

Onko nyt mydiisseli siis entistä Prota tavallaan ja Pro jotain muuta ja normidiisseli vielä muuta.? Ainakin omassa Pron pakokaasun tuoksu tuntuu muuttuneen. Mutta voi johtua partikkelisuodattimen poltosta.
Pro on sekoitus fossiilista ja juurikin tuota my: tä eli NexBTL:ää

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Biodiesel
« Vastaus #51 : 23.04.2017, 08:11:27 »
Ns. dieselbakteeri on dieselin kirous, ilmiö on ollut aina olemassa. Säännöllisessä käytössä olevissa ei ole ongelmia, mutta pitkään/paljon seisovissa veneissä tuoi on todellinen vaiva. Lisää esim. tuolla: https://www.dieselbakteeri.fi/

Jos ja kun bioversiossa ei ole enempää haasteita, niin tankkiin vaan. Niin korjataan vaihto- ja ympäristötasetta oikeaan suuntaan.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Biodiesel
« Vastaus #52 : 23.04.2017, 09:51:09 »
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: Biodiesel
« Vastaus #53 : 23.04.2017, 10:42:48 »
Puhdistaakohan tuo biodiesel karstoittunutta moottoria, niinkuin 95E10 tekee?

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Biodiesel
« Vastaus #54 : 23.04.2017, 11:02:03 »
Puhdistaakohan tuo biodiesel karstoittunutta moottoria, niinkuin 95E10 tekee?
Puhdistaa varmaankin siltä osin, kun tuo My Diesel palaa puhtaammin.
https://www.youtube.com/watch?v=e-bb6zss4sg
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: Biodiesel
« Vastaus #55 : 23.04.2017, 13:33:17 »
Puhdistaa varmaankin siltä osin, kun tuo My Diesel palaa puhtaammin.
https://www.youtube.com/watch?v=e-bb6zss4sg

Aikamoinen ero :o

Ne dieselautoilijat varmasti kiittää, keillä on auton päästöt muutenkin jo rajoilla.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Biodiesel
« Vastaus #56 : 23.04.2017, 13:41:21 »
Aikamoinen ero :o

Ne dieselautoilijat varmasti kiittää, keillä on auton päästöt muutenkin jo rajoilla.
Tuo todella korkea setaaniluku (80 vs Pro diesel 60) tekee tuon. En tiedä, että voiko korkea setaaniluku aiheuttaa ongelmia?

Neste MY:n setaaniluku on 80, mikä on merkittävästi fossiilista dieseliä suurempi. Korkeampi setaaniluku tarkoittaa polttoaineen nopeampaa syttymistä, pienempiä päästöjä ja vähemmän moottorimelua. Puhdas palaminen vähentää moottorin karstoittumista merkittävästi. Neste MY on varma valinta ankarimpiinkin olosuhteisiin, ja sen säilyvyys tankissa on erinomainen.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Biodiesel
« Vastaus #57 : 24.04.2017, 09:04:24 »
Täytyypä kokeilla tuota mikrodieseliä, kun sattuu tankki taas joskus tyhjäksi. Ehkä parilla tankkauksella jo huomaa eroa, jos on huomatakseen.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Biodiesel
« Vastaus #58 : 24.04.2017, 10:39:19 »
Täytyypä kokeilla tuota mikrodieseliä, kun sattuu tankki taas joskus tyhjäksi. Ehkä parilla tankkauksella jo huomaa eroa, jos on huomatakseen.
Polttoainelämmittimen toiminnassa itse huomasin, kun tuo tietyissä olosuhteissa manuaalisesti sammutettu lämmitin ei enää tuoksahdakkaan nenään :)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Biodiesel
« Vastaus #59 : 24.04.2017, 21:13:15 »
Mikähän jarruttaa jakelupisteiden lisäämistä? Ollaanko vielä koekaniineja vai eikö tuotantokapasiteetti riitä.

 

Carcom Oy  Ateho