Nokka-akselin päässä oleva ura tulee toinen vaakatason yläpuolelle, toinen alapuolelle. Ulkoa en muista mutta voin pajalla käydessä työkalusta tarkastaa kuinkapäin on.
Muistinvaraisesti sanon että imupuolella ylös ja pakopuolella alas. Näet sen kyllä kun kampura on merkissään, mikä mäntä on ylhäällä ja venttiilit vaihtaa.
VVT pyörän asennolla ei ole väliä, ainoastaan sillä että nokka-akseli on oikeassa asennossa pultti kiristäessä.
Kova pyörä suositellaan laittamaan säätövaransa puoliväliin.
Purkaminen on helpoin aloittaa kampiakseli ajoitusmerkissä, koska tällöin nokkia paikoillaan pitävä työkalu sopii suoraan paikoilleen. Vai onko sinulla ollut kansi irti?
Jako on muutoinkin hankala saada kohdilleen ilman työkalua, sillä venttiilinjouset pyrkii kiertämään nokka-akseleita väärään asentoon. Jos päädyt työkalun tekemään, vinkkinä nokka-akselin päissä on M7 kierteet, omat tein M8 pultista kierteyttämällä uudelleen. Työkalu helpottaa myös nokka-akselin paikoillaan pysymistä pyöriä kiristettäessä.
Laitan vielä momentit tähän jos sinulla ei niitä ole.
Kovapyörä
20 Nm
VVT
90 Nm
korkki
35 Nm
Kampiakselinpään mutteri
180 Nm
Ohjainrulla ja kiristin 25 Nm
tämä kai automaattikiristimellä jossa komentti 40 Nm
Asentotunnistimen roottori 17 Nm
Moniurahihnapyörä kampiakselille
25 Nm + 30 astetta