Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: Powerquest - 23.11.2019, 21:01:29
-
Minulla on älyttömän upea takuunalainen s90 r-design. Haluaisin vaan autoon hieman lisää tehoa. Saako tehoa optimoitua uuteen Volvoon ilman riskejä takuusta tms?
-
Minulla on älyttömän upea takuunalainen s90 r-design. Haluaisin vaan autoon hieman lisää tehoa. Saako tehoa optimoitua uuteen Volvoon ilman riskejä takuusta tms?
Volvon oma Polestar ei vie takuuta, mutta sitä ei taida saada D3 malliin. Huollossa näkevät, jos on ohjelmoitu muualla.
Itse en ainakaan ole arvannut virittää vielä, kun on takuu voimassa.
-
Huollossa voi sanoa ettei saa päivittää niin ei se viriohjelma häviä. Ei kai se takuuta vie muulta kuin jos Ecu hajoaa, mikä ei ole ollenkaan yleistä
-
Itse käytin oman volvoni muutattamassa vakioksi volvon liikkeellä. Kytkin jyrisi tietyllä kierosalueella. Nyt toimii taas hyvin.
Vakioksi muuttaminen makso 116e.
Tämä ei nyt varsinaisesti liittynyt tähän aiheeseen mutta kannattaa aina miettiä ohjelmointia että kannattaako.
-
Minulla on älyttömän upea takuunalainen s90 r-design. Haluaisin vaan autoon hieman lisää tehoa. Saako tehoa optimoitua uuteen Volvoon ilman riskejä takuusta tms?
On myös sellaisia virityspaketteja että käyttäjä voi itse vaihdella vakiosoftan ja virisoftan välillä. Esim. Rica on sellainen. Syytä mainita että huolto todennäköisesti näkee ohjelmointikertojen lukumäärän.
-
Ei kai se takuuta vie muulta kuin jos Ecu hajoaa, mikä ei ole ollenkaan yleistä
Saattavat olla eri mieltä takuusta Volvolla, jos moottori/vaihdelaatikko-osastolle tulee mekaanista vikaa. Aivan sama liittyykö vian syntyminen millään tavalla virisoftaan.
-
Saattavat olla eri mieltä takuusta Volvolla, jos moottori/vaihdelaatikko-osastolle tulee mekaanista vikaa. Aivan sama liittyykö vian syntyminen millään tavalla virisoftaan.
Tämä. Käytännössä vie takuun moottorilta ja voimansiirrolta.
-
Tämä. Käytännössä vie takuun moottorilta ja voimansiirrolta.
Olisi ällistyttävää jos ei veisi. Puhutaan kuitenkin väännön ja tehonlisäyksestä ja peukaloidaan auton softaa..
-
Okei. Jos vie takuun, niin en taida sitten uskaltaa riskeerata on kyseessä kuitenkin täysin uusi hyvinvarusteltu kalliinpuoleinen auto. Ulkonäkö vaan hieman hämää kuökupuoleen nähden. No toisaalta kyllähän tuollakin kerkeää. Kulutus on ainakin hyvin maltillinen. Jännä muutenkin, olen tottunut mersuihin, mutta tässä s-90 (vm2019) ei etuvetoisuutta juuri huomaa vs mese. On sen verran tasapainoinen ajettava sekä ehkä hieman persoonallisempi kun e-mese.
-
"Huollossa voi sanoa ettei saa päivittää niin ei se viriohjelma häviä. Ei kai se takuuta vie muulta kuin jos Ecu hajoaa, mikä ei ole ollenkaan yleistä".
En ole kovinkaan syvällisesti perehtynyt 90-sarjan sielunelämään, mutta jo -17 mallisessa kerrotaan omistajalle, että auto kerää dataa ja toimittaa sitä valmistajalle. Tätä dataahan nyt havittelevat vakuuttajatkin. Valistunut veikkaus on, että tehonlisäykset kantautuvat myös "pääkonttoriin" muun tiedon mukana.
Vaimolla on kakkoskulkineessa BSR:n PPC-optimointi, ja palautan auton vakioksi ennen vuosihuoltoa&katsastusta. En ole kysynyt asiaa huoltomieheltä, mutta muistaakseni BSR kertoi muutosten näkyvän huollon TechII näytöllä.
Omamekaanikko kertoi huolto-ohjelmaan kuuluvasta päivityksestä, jossa autoon asennetaan veloituksetta tuoreimmat versiot ohjelmistosta. "Ei saa päivittää" -ohje ei oikein sovi näihin uudempiin malleihin. Viime huollon päivityksessä esimerkiksi holhousta vähän helpotettiin, nyt postilaatikolta pääsee liikkeelle ilman keplottelua turvavyö auki ja Pilot Assistin toiminnassakin oli hienosäätöä. Seuraavassa päivityksessä tulee ainakin lisää törmäilyn estoja eikä auto vielä muutenkaan ole ihan valmis -mahtaako koskaan valmistuakaan.
Takuun umpeuduttua isot valmistajat (BSR, Rica etc) helposti sujuvine päivityksineen saattavatkin olla tehostajille ykkösvaihtoehto, ellei Polestarin tarjonta tyydytä.
On se vaan hienoa, ettei hyvää autoa ole pilattu 7 vuoden korealaistakuulla S*
-
Niin..se softan peukalointi ei pelkästään vie takuuta vaan vaatii myös muutoskatsastuksen.
Minulla ei ole varsinaisesti ole mitään softauksia vastaan. Olen niitä itsekin teettänyt ja todennäköisesti softautan nykyisenkin. Mutta siis vie takuun ja laitonta ilman muutoskatsastusta.
Suora lainaus erään softauksia tekevän firman sivulta:
”Lähtökohtaisesti Suomen laki velvoittaa muutoskatsastukseen AINA, kun ohjelmaa muutetaan.”