Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Beris - 22.05.2013, 21:14:35

Otsikko: BerBerin Kaksneljäkantti
Kirjoitti: Beris - 22.05.2013, 21:14:35
Laitetaas tarinaa tännekkin meikäläisen vollesta. Samat setit löytyy NPSn foorumilta.
2012 keväällä tuli ostettua sukulaiselta hänellä kauan ollut 240, jonka olin jo mopoiässä luvannut lunastavani kun auton vaihto tulee eteen. Moottorina B230Fuckmeimslow. Vuosmalli 91 ja sisustaltaan sekä ulkopinnoiltaan suhteellisen hyvässä kunnossa. Pari ruostepaikkaa korjattiin ovien alareunoista heti alkuun. Alle hommattiin Artecin Edition L 17x8 & 9 blingfactoryn adaptereilla ja alustaksi 60/40 jouset. Tällä (http://distilleryimage6.s3.amazonaws.com/a211a2aec9e411e1bef722000a1e8bb5_7.jpg) setupilla mentiin koko viime kesä ja auto sai mennä talveksi kuivaan talliin lepäämään.

Talven ja kevään aikana tehtiin päätös siitä, että 2013 Volvo olisi edelliskesää paremmassa edustuskunnossa. Vanhat vanteet ja renkaat meni kevään aikana myyntiin, kuten myös adapterit. Puolivahingossa tuli ostettua OZ Turbot tältä foorumilta. Vanteisiin oli muutettu 5x100 jako. Ei näitä pitänyt aluksi Volvoon laittaa, mutta kun sopivat kehätkin löytyi niin alettiin näitä valmistamaan. Blingfactoryltä jälleen adapterit tilaukseen. Maalia, megun alupolissia ja uudet tarrat niin saatiin Özit vähän siistimpään kuntoon. Levyyttä vanteille tuli 9 ja 9 1/2.

(http://i1351.photobucket.com/albums/p784/berisable/f3c17e97-cf61-4fb5-a743-9f0b622027f1_zpseb612373.jpg) (http://i1351.photobucket.com/albums/p784/berisable/51530381-d522-43d3-823a-951f365900c9_zpsadf36143.jpg)
Alustahommia ruvettiin periaatteessa tekemään jo talvella kun VRCF ltä löytyi säädettävä panhard tanko ja käytetyt etutolpat. Tommi Kaitolalta  (http://www.tommyrace.fi/)tilasin coilitarvikkeet ja jouset. Perus mirklaukset, että saatiin kierreosa mahtumaan tolppaan ja heppailtiin kiinni. Päälle rosteksit.

(http://i1351.photobucket.com/albums/p784/berisable/8d75d4f4-2dfa-4fcc-99ac-7c7c6273d693_zps3d2de7a7.jpg) (http://i1351.photobucket.com/albums/p784/berisable/dd24e8bc-d6e1-44ac-88dd-1ab9514b137c_zps2c06da2e.jpg) (http://i1351.photobucket.com/albums/p784/berisable/da0078ee-07cc-4e87-bd84-599a16849ba0_zpsb4dda42e.jpg)

Renkaiksi valikoitui 195/50 joka nurkkaan. Coiloverit lyötiin alle ensin turhan pitkillä jousilla, iso kiitos Kaitolalle (http://www.tommyrace.fi/) mahtavasta asiakaspalvelusta. Jouset vaihtui lyhkäsempiin yhdellä puhelulla ja postilla. Nykyiset jouset muistaakseni 7'' pitkät ja kierrettä vielä reilusti jäljellä. Kuvassa pitemmät jouset.
Takapään hierominen on vielä kokonaan vaiheessa, 40mm madallusjouset ja panhardikin vielä vaihtamatta. Takakaarien malli (jokainen 240 takakaarta pällistellyt ymmärtää) on paskamainen ja nykyiset jouset liian löysät. Pikkuhiljaa pikkuhiljaa.

(http://i1351.photobucket.com/albums/p784/berisable/54da2a46-add8-40b7-baac-eb372ef6d2e6_zpsda409815.jpg) (http://i1351.photobucket.com/albums/p784/berisable/e8e43989-7757-46b1-901a-ad9c14c3ca96_zpsdc2e5a53.jpg)

ToDoo listalla seuraavaksi tosiaan takapään ihmetteleminen oikeaan asentoon, etupäätäkin lasketaan sentti pari vielä helposti. Ulkokuoreen pieniä perus sipistelyjä; maskin maalausta, takavalojen ehostamista (ehkä kokopunaiset), pakoputken piilotusta....etc. Koitetaan jatkossa saada muitankin kuvia kuin paskoja puhelinfotoja. Tästä on ihan hyvä jatkaa.

(http://farm6.staticflickr.com/5445/8772032516_a3ccb60243_z.jpg) (http://www.flickr.com/photos/berisable/8772032516/)
Volvo240 (http://www.flickr.com/photos/berisable/8772032516/) by Berisable (http://www.flickr.com/people/berisable/), on Flickr
Otsikko: Vs: BerBerin Kaksneljäkantti
Kirjoitti: Jonski. - 23.05.2013, 00:47:37
On kyllä ihan helvetin tyylikäs!  8)
Otsikko: Vs: BerBerin Kaksneljäkantti
Kirjoitti: REX - 23.05.2013, 17:16:07
Täyttä timanttia :) Kokopunaiset takavalot kyl hieman arveluttaa..
Otsikko: Vs: BerBerin Kaksneljäkantti
Kirjoitti: AtAi - 23.05.2013, 17:31:44
Vasemmasta 2ruutua haalistunu ja oikeesta yks, melkeen kyllä tohon lookkiin sopii paremmin orig. värit ku kokopunaset, ne ei sovi mihenkäs. Jotain takapäänpiristykseksi voi keksiä, mutta kokopunaseksi lakatut takavalot tuo vaan pommilookkia.

Ps. mulla vois olla ehkä noi sinisen vakiovalot ylimääräsenä....
Otsikko: Vs: BerBerin Kaksneljäkantti
Kirjoitti: Divi - 23.05.2013, 17:34:25
GLT/Turbo mallien tyyliin musta teippaus takavalojen väliin? (http://divi.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+240+-88/DSC_0329.jpg/medium)
Otsikko: Vs: BerBerin Kaksneljäkantti
Kirjoitti: eliäs - 24.05.2013, 14:12:19
Aivan mahtavan tyyli laite  :o
samat kirjaimet näkyy rekkarissa mullakin  ::)
Otsikko: Vs: BerBerin Kaksneljäkantti
Kirjoitti: Beris - 24.05.2013, 19:21:31
Nooh tota punasta kalvoa on jo postissa odottamassa niin kokeillaan sillä .. Helppo ottaa pois jos ei miellytä. Päivitellään taas kun jotain tapahtuu.
Otsikko: Vs: BerBerin Kaksneljäkantti
Kirjoitti: Juupezi - 27.05.2013, 20:00:31
Komee on volle  :)
Otsikko: Vs: BerBerin Kaksneljäkantti
Kirjoitti: Beris - 16.06.2013, 21:02:09
Täällä ei ole viimeaikoina kauheasti ole tapahtunut, rengasrikkoa ja mystisiä sähkövikoja lukuunottamatta. Topikin voisi melkein siirtää tonne ShÖwroomin puolelle. Säädettävä panhardi löysi tiensä omalle paikalleen ja sain taka-akselin keskelle. RallyRacelta odotellaan Sachsin jäykkyyssäädettäviä takaiskareita ja edestä laskettiin n. 1,5cm vielä alemmas. Pakko se on uskoa, että 16 on optimi koko tähän autoon. Mennään nyt tämä kesä - tai se mitä siitä on jäljellä - tällä setupilla ja mietitään talvella lisää. Pari kuvatusta loppuun.

(http://farm6.staticflickr.com/5446/9060270014_8b1939f286_z.jpg) (http://www.flickr.com/photos/berisable/9060270014/)
Volvo 240 (http://www.flickr.com/photos/berisable/9060270014/) by Berisable (http://www.flickr.com/people/berisable/), on Flickr

(http://farm4.staticflickr.com/3767/9060272086_85688bc876_z.jpg) (http://www.flickr.com/photos/berisable/9060272086/)
Volvo 240 (http://www.flickr.com/photos/berisable/9060272086/) by Berisable (http://www.flickr.com/people/berisable/), on Flickr
Otsikko: Vs: BerBerin Kaksneljäkantti
Kirjoitti: Beris - 15.07.2013, 15:08:18
Mitään ihmetyksiä ei oo tapahtunu. Nollie (http://www.nopokemonshit.com/u287) lainas volkkarin apujousia niin sai ton etupään jouset ees jotenkin paikoillaan katsastuksen ajan. Eniten leimalla jännitti noi homemade coilit, mutta eipä niistä mutinoita tullut. RallyRacelta (http://www.rallyracefin.fi/) tuli vihdoin uudet takaiskarit saa vaihdella alle kun jumpataan taas Ozia alle.

(http://distilleryimage7.ak.instagram.com/b5357caeed4511e2b9c422000a1f968f_7.jpg)
Otsikko: Vs: BerBerin Kaksneljäkantti
Kirjoitti: Beris - 12.08.2013, 16:06:46
Kaksatku saatu katsastettua ja vannekset taas vaihdettu sekä jousitus säädetty kunnon korkeudelle. Eipä muita muutoksia kun takaa otin kierroksen jousista pois ja vaihdoin Rallyracelta ostetut jäykkyyssäädettävät iskarit kiinni. GHOSTille kiitos, toimitti ehjät takavalot meikäläiselle. Vielä pitäis kiinnitys korjata toiseen kunhan saan aikaiseksi.

Talviautokin tuli tonteille Riihikoskelta; 88 740 2l koneella ja automaatilla. Kelpaa viedä talvella. Sisältä melko virheettömässä kunnossa ja ulkona pari pientä kosmeettista heikkoutta, mitkä ei talviautossa juuri haittaa. Seissyt joulukuusta saakka pressuvarastossa; heittämällä leimalta läpi.

(http://distilleryimage10.ak.instagram.com/a7a9b5aeff7f11e2950f22000a1ddb60_7.jpg)

Ainut murhe on lataus mikä nyt reistailee. Ostaessa laturin valo ja kaikki muutkin valot paloi mittaristossa. Akku simahti katsurin nosturille. Uusi akku, jännitteensäädin ja hiilet motonetista. Mittariston häikkävalot sammus. Mutta, vanha jännitteensäädin oli varustettu tekstillä 14v joka meikäläisen mielestä tarkoittaa sitä, että se säätää laturilta tulevan jännitteen 14v? Uudessa säätimessä oli teksti 12v eikä laturi anna hiirenkään vertaa enempää kuin tuon 12v kun mikään sähkölaite ei ole päällä ja yleismittarilla mittaa. Nyt kun vähän ajeltu niin alkaa käynnistyksen yhteydessä vilauttelee noita valoja taas, sammuu kun painaa kaasua. Pitäisikö kokeilla noilla uusilla hiilillä ja vanhalla säätimellä? Miksi tällaisia säätimiä edes ylipäätääs myytäisiin jos ne eivät toimisi? Vai onko laturi nyt vetelemässä viimeisiään..?
Otsikko: Vs: BerBerin Kaksneljäkantti
Kirjoitti: Justus - 12.08.2013, 16:18:15
No ei tuu toimimaan jos jännite on vain 12V.
Kyllä laturista pitäis se n.14V tulla ulos kylmänä.

Sinuna veisin tuon säätimen takaisin kauppaan ja etsisin 14V mallisen.
Otsikko: Vs: BerBerin Kaksneljäkantti
Kirjoitti: Beris - 13.08.2013, 02:33:53
Miksi tällaisia 12v säätimiä sitten myydään? Tää on se suurin kysymysmerkki mulle :D
Otsikko: Vs: BerBerin Kaksneljäkantti
Kirjoitti: Justus - 13.08.2013, 08:37:20
Miksi tällaisia 12v säätimiä sitten myydään? Tää on se suurin kysymysmerkki mulle :D

Juu en kans käsitä, enkä ole sellaista koskaan vielä missään nähnyt.

Voisko olla, että on vaan nimellisjännite leimattu ja sit se säädin onkin paskana, tai sit sun laturi on paskana.
Otsikko: Vs: BerBerin Kaksneljäkantti
Kirjoitti: Beris - 13.08.2013, 12:00:38
Niimpä tätä juuri miettinyt. Koitetaan nyt vielä tolla vanhalla säätimellä ja uusilla hiilillä, ei ihan vielä viitsisi 300e talviautoon ostaa uutta laturia.
Otsikko: Vs: BerBerin Kaksneljäkantti
Kirjoitti: Beris - 14.10.2013, 19:16:53
Aika laittaa lankku talviunille. Ensi kesäksi uudet vanteet ja uudet kujeet. Oli pakko ottaa parit syksyset kuvat vielä kun sain sisustankin putsattua sen näköiseksi, että on kiva taas talven jälkeen jatkaa harrastusta :)

(http://farm4.staticflickr.com/3802/10272473556_f7e5bd72c0_c.jpg) (http://www.flickr.com/photos/berisable/10272473556/)
240 Fall (http://www.flickr.com/photos/berisable/10272473556/) by Berisable (http://www.flickr.com/people/berisable/), on Flickr

(http://farm9.staticflickr.com/8266/10272574663_cec826e19b_z.jpg) (http://www.flickr.com/photos/berisable/10272574663/)
240 Fall (http://www.flickr.com/photos/berisable/10272574663/) by Berisable (http://www.flickr.com/people/berisable/), on Flickr
Otsikko: Vs: BerBerin Kaksneljäkantti
Kirjoitti: Volvopoju - 23.10.2013, 20:32:32
kuinkas jäykät nuo jouset on? (lbs) en huomannut että ois lukenut?
Otsikko: Vs: BerBerin Kaksneljäkantti
Kirjoitti: Beris - 25.10.2013, 14:58:14
7'' pituutta ja 300lbs
Otsikko: Vs: BerBerin Kaksneljäkantti
Kirjoitti: Pumpe - 25.10.2013, 15:42:27
Onko vanteet myyty jo?  olis nannat mun 760:piin mutta eipä taida olla rahaa oikeisiin vanteisiin  S*
Otsikko: Vs: BerBerin Kaksneljäkantti
Kirjoitti: Beris - 26.10.2013, 18:52:05
Ei ole myyty eikä ole vielä laitettu myyntiinkään. Tänään räjäytin vanteet taas osiin ja tarkoitus olisi maalata uudestaan, kiillottaa lipat ja laittaa uudet pultit. Tietty kaikki on myytävänä (myös auto) joten laita YV jos tosissaan kiinnostaa, adapterit voidaan myydä myös samalla kaupalla :)
Otsikko: Vs: BerBerin Kaksneljäkantti
Kirjoitti: Beris - 02.11.2013, 17:29:52
Kokeillaan kepillä jäätä: http://www.nettiauto.com/volvo/240/6032890
Otsikko: Vs: BerBerin Kaksneljäkantti
Kirjoitti: Beris - 31.03.2014, 07:26:03
Kevät alko mukavasti kun Volvo päätti jättää kesken koulumatkan tien viereen :D Lavalle lykätessä otti pientä kosmeettista osumaa. Vika ei lopunviimein ollut mikään ihmeellinen, joten yhtä kokemusta viisaampana kohti kesää.

(http://distilleryimage2.ak.instagram.com/b473f866a30911e39c3412ffebc89ea2_8.jpg)

Ozit pysy ku pysyki viel tämän kesän Volvon alla :)Eipä niitä varmaan raaski myydä.. Talven aikana perus purku kunnostus kasaus-operaatio uusien pulttien kanssa. Hieman tuli siistimpi ilme kuin mustiksi dipatuilla pulteilla.
Taakse vaihtui 215/45 Toyot ja adapterien kanssa on kikkailtu vähän joka suuntaan enkä ole itekään ihan perillä että millä ETllä nyt mennään. Takapään raapiminen saatiin kuitenkin kuriin, mutta etuvanteita pitäisi vielä saada 1-1.5cm sisemmäs.
Tästä on hyvä lähtee taas parantamaan kesää kohden.
Kuvassa taka-akseli vähän vinossa näyttää vähän tyhmältä tuo takapää.

(http://distilleryimage7.ak.instagram.com/98c3970ab81911e3b4c6124d293a9c07_8.jpg)
Otsikko: Vs: BerBerin Kaksneljäkantti
Kirjoitti: Beris - 01.04.2014, 15:47:53
Pari vähän parempaa kuvaa.

(https://farm8.staticflickr.com/7026/13559351343_8056c54839.jpg) (https://flic.kr/p/mEcdKH)

(https://farm8.staticflickr.com/7028/13559348243_408d05ae18.jpg) (https://flic.kr/p/mEccQg)
Otsikko: Vs: BerBerin Kaksneljäkantti
Kirjoitti: miksu01 - 22.04.2014, 20:49:26
Miks en mä oo tajunnu et toi kuva on tosta runosmäestä vaikka nään sun auton joka aamu ku vien muksut tarhaan :D Mä ajan ite Tällä hetkellä sellasella punasella pörinä E kadetilla.. pitää morjestaa seuraavaks ku tulet vastaan nyt ku tiiän et oot foorumilaisia :)
Otsikko: Vs: BerBerin Kaksneljäkantti
Kirjoitti: Beris - 23.04.2014, 10:56:51
Hahh juu käpälää pystyyn vaan :D
Otsikko: Vs: BerBerin Kaksneljäkantti
Kirjoitti: nikked - 23.04.2014, 16:01:02
Pirun tyylikäs kulkine !!  ;D Sopii nuo vanteet hyvin tuohon kokonaisuuteen !
Otsikko: Vs: BerBerin Kaksneljäkantti
Kirjoitti: Beris - 27.09.2015, 22:09:00
Kirjotellaan nyt tämmönen pieni vuosipäivitys, jos jotain vaikka vahingossa kiinnostaisi  :)

(http://i1351.photobucket.com/albums/p784/berisable/volvo2_zpsazdofq6e.jpg)

Tänä kesänä ei juurikaan ole Volvolle mitään suurempaa tapahtunut. Vanteina on tämän kesän pyörinyt kieli poskella teetetyt Bomegan talvivanteet koossa 16x9,5 & 8,5. Ei juuri hirvittävän näyttävät, mutta ajaneet asiansa paremman puutteessa. Tuli näiden vanteiden kanssa haettua optimaalista ET lukemaakin pyörän sisäreunan puolelta ja aika pienellä spacerillä sai GMn etuvetopeltivanteet istumaan.

(http://i1351.photobucket.com/albums/p784/berisable/volvo_zpsp3ereugd.jpg)

Jälkeenpäin tuli jopa harmiteltua, ettei näistä tullut vielä vähän leveämpiä kun jäävät niin kovin sisään. Toisaalta ehkä hyvä.. OZ:toilla otti kaareen kiinni ihan riittävästi.

(http://i1351.photobucket.com/albums/p784/berisable/volvo3_zpslldsdzrd.jpg)

Pakoputken jouduin vaihtamaan viime kesän raapimusten jäljiltä ja "uudet" takavalot löysivät vihdoin täksi kesäksi paikkansa. Maalipinta käytiin kesän aikana läpi Meguiarsin savella ja viimeisteltiin Colliniten 476Sllä. Hyvin on auto pysynyt ryhdissä ja voimissaan, vaikka mittarissakin on jo karvan vajaa 320tkm. 

Tämä auto pysyy edelleen meikäläisellä kesäkäyttiksenä. Opiskelijabudjetilla ei ole varaa eikä paikkaa laittaa isomman projektin alle, joten kohta saa taas peitellä Volvon talviunille.  :hello:
Otsikko: Vs: BerBerin Kaksneljäkantti
Kirjoitti: Jeese - 28.09.2015, 22:42:18
Minkälaine oli tuo takapään ratkasu, eli mitkä iskarit ja jouset? Ja paljo on auton matalimmasta kohdasta maahan matkaa? Pirun siisti kulkine!  :hello:
Otsikko: Vs: BerBerin Kaksneljäkantti
Kirjoitti: Beris - 28.09.2015, 23:00:07
Minkälaine oli tuo takapään ratkasu, eli mitkä iskarit ja jouset? Ja paljo on auton matalimmasta kohdasta maahan matkaa? Pirun siisti kulkine!  :hello:

Takaata löytyy Spaxin iskarit, Lesjön laikatut jouset ja säädettävä panhardi. Jousista ei ole muistikuvaa kuinka paljon on lyhennetty (tänä kesänä taisi lähteä vielä puoli kierrosta).

Pakoputki taitaa olla matalin kohta, on sieltä varmaan viitisen senttiä.. Ei ole ikinä tullut mitattua. Vähän pääsisi vielä alaspäin, koska edestä löytyy vielä katsastuksen jäljiltä apujouset. Takaa nyt saisi laskea vielä vähän näillä vannespekseillä. 
Otsikko: Vs: BerBerin Kaksneljäkantti
Kirjoitti: Gyrde - 02.10.2015, 10:22:11
Onpa kyllä hyvännäkönen volvo. :smitten: Itelläki tarkotus tehhä samaan tyyliin vielä kun samanvärinen. Saisi olla enenpi tämän värisiä 240 :)
Otsikko: Vs: BerBerin Kaksneljäkantti
Kirjoitti: Beris - 10.10.2015, 21:09:51
Kiitoksia! Turusta löytyy mielestäni ainakin toinen vastaava  :P Ei nämäkään vielä kesken lopu..