Ateho  Elekma

Duett 65 entisöintiprojekti

  • 120 Vastauksia
  • 53452 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Duett 65 entisöintiprojekti
« : 08.11.2013, 12:44:57 »
Morjesta vaan.
Ajattelin jakaa tämän projektikertomuksen, auto on siis 65 mallivuoden Duett, joka on 64 vuoden puolella rekisteröity, ensimmäinen käyttöönotto silti vasta 65 kesäkuussa.
Isoisäni on ostanut tämän auton uutena, ja ajoi sillä vuoteen 2000 asti, mutta harmittavasti myi auton sen kummempia kyselemättä ja nyt parisen kuukautta sitten ostin sen takaisin, olen siis kolmas omistaja. Autosta tulee jossain vaiheessa myös vanhoja kuvia, kunhan sukulaiset ehtii perkaamaan arkistojaan ja skannaamaan niitä, tai toimittaa mulle paperikuvia. Paljon on ajettu ja paljon on kokenut elämänsä aikana, mutta ei kolaroitu koskaan, lommoja ja käytönjälkeä kyllä löytyy, kun ei tätä varsinaisesti ole koskaan pidetty, käyttöautohan tämä on ollut.
Viimeiset 13 vuotta auto on ollut projektina, eikä ollut juuri edennyt, helmat ja lattiat on väliomistaja ehtinyt hitsailemaan. Ihan tuon historiansa takia ei ole kuin yksi vaihtoehto, auto palautetaan alkuperäiseen asuunsa, tosin ensimmäinen etappi on kilpien saanti, autossa kun on ollut elämänsä aikana vain yksi tunnus, joka nyt sattuu olemaan vapaana, en uskalla ottaa riskiä että jos vaikka projekti venyy useammalle vuodelle, niin tunnus olisikin jossain mopossa.

Tuon näköinen peli kyseessä, ostin ihan näkemättä takaisin, kun viimeiset 13 vuotta on auton myynti suvun ulkopuolelle harmittanut ja itselläkin on autosta paljon muistoja lapsesta asti.

« Viimeksi muokattu: 09.04.2014, 09:00:08 kirjoittanut Ville K »
Volvo PV&Duett

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: Duett 65 entisöintiprojekti
« Vastaus #1 : 08.11.2013, 13:00:47 »
Auto saatiin kotiin, laitettiin talliin ja alettiin ihmettelemään, käyntiinkin se lähti huikkabensalla 13 vuoden seisonnan jäljiltä, ei edes virranjakajan kantta tarvinnut aukoa..
Väliomistaja on ihan asiallisesti lattiat jo tehnyt, helmatkin on hitsattu uusiksi, mutta niiden kanssa on vielä pientä säätöä luvassa.

Kone vuoti öljyä, joten oli luontevaa nostaa se konehuoneesta tiivisteremonttiin ja siistittäväksi, samalla vaihdelaatikkoon vaihtuu tiivistesarja.
Etuakselia ei pitänyt irroitella, mutta jousitorneista löytyi mätää, joten se tipahti samalla kun konekin irtosi..


Samallahan sen etuakselin sitten purkaa, puhalluttaa, korjaa ja maalaa, kasaa tarvittavilla uusilla osilla, puslat ja olkatapit nyt ainakin.
Ja kun konehuone kerran oli tyhjä, niin tulipellin siivous, konehuoneen maalaus ja niputus siistityillä osilla ja uusilla kumitulpilla yms.

Kone tuntui ihan toimivalta muuten, mutta tosiaan vuotaa öljyä vähän joka välistä. Kaasuttimeksi on isäukko joskus 80 luvulla vaihtanut weberin korvauskaasuttimen, joka on ihan toimiva, mutta ei alkuperäinen. Ostin jo korjatun Zenith vn36 kaasuttimen ja alkuperäisen ilmanputsarin.
Kone on viimeksi ollut irti 70-luvun puolivälissä, jolloin se on porattu ja kunnostettu muutenkin, sen jälkeen kilometrejä on tullut n. 100tkm.

Jostain piti hitsaushommatkin aloitella, niin ajattelin korjata radion peitelevyn, johon on aikanaan asennettu törkeä bilteman lämpömittari kun alkuperäinen kapillaarimittari on lakannut toimimasta..
Lähtökohta

paikka

hitsattuna ja pakkeloituna

ja maalattuna kertatäytteisellä alakannuruiskulla :D

Volvo PV&Duett

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: Duett 65 entisöintiprojekti
« Vastaus #2 : 08.11.2013, 13:05:06 »
Uusia osiakin on tullut jo hommattua mm. Skandixilta ja V-palvelussa on tilaus myös sisällä.
Pakoputkistoa, puslia, niveliä, jarrukamat kaikki muu paitsi rummut jne..
Ja nämä hienot alkuperäisen tyyliset (uustuotantoa kun ei tämmöisetn peilien osalta ole) peilit brittiosasta


Tekemistä on vielä paljon, mm. sisusta ihan kokonaan, kaikki on olemassa mutta kattoverhoilua lukuunottamatta ei oikein mikään ole käyttökelpoista.
Myös peltikäsitöitä on luvassa takakylkien muodossa, ja ne perinteiset varapyöräkaukalot ja luukku..
Tavaratilan pohja on myös hitsattava, ja rungon ja korin väliset kannakkeet jotka on kadonneet tyystin..
Volvo PV&Duett

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Duett 65 entisöintiprojekti
« Vastaus #3 : 08.11.2013, 15:00:28 »
Tsemppiä projektiin ja seurantaan.

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: Duett 65 entisöintiprojekti
« Vastaus #4 : 09.11.2013, 22:49:35 »
Kiitos!
Volvo PV&Duett

Poissa Ilari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 494
  • www.vrcf.fi
Vs: Duett 65 entisöintiprojekti
« Vastaus #5 : 11.11.2013, 14:56:54 »
Hyvä aihiohan tuo näyttää olevan. :)

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: Duett 65 entisöintiprojekti
« Vastaus #6 : 11.11.2013, 15:08:24 »
Aihio ainakin! ;D

Kävin hakemassa hämeenkyröstä toisen B18 moottorin, ilmeisen vähän ajettu, kun näyttäs olevan STD koossa ja hoonin jäljet näkyy, kuulemma ostettu v-pisteestä 80-luvulla tuo vaihtomoottori.

Jotain ääntä se on varmaan pitänyt ja siksi nostettu keulilta, kytkinlevy nimittäin on ollut väärinpäin, ja jouset hinkannut vauhtipyörän pultteihin :lol:




Mutta näytti kyllä niin hyvältä tuo kone, että taidanpa sen siitä äkkiä tiivistesarjalla "rempata" nokille..
Koneen mukana tuli myös ihan uuden oloinen kaasutin, tarpeeseen tuli sekin.
Volvo PV&Duett

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Duett 65 entisöintiprojekti
« Vastaus #7 : 11.11.2013, 16:31:09 »
Ompas ollu fiksu remonttimies, kun ei ole kytkintä osannut vaihtaa oikein.

Hyvä projekti, tottakai seurataan täältäkin suunnalta. Hämeenkyröön on muuten matkaa tältä torpalta noin 30km. Tuttua seutua sanoisin.
V70 TDI

Poissa HTK-61

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • Amazon P220 vm. 1968, Duett 3 D stw vm. 1967
Vs: Duett 65 entisöintiprojekti
« Vastaus #8 : 11.11.2013, 18:12:21 »
Seurantaan laitetaan  :)
Mukava nähdä että Duetti pääsee taas elämänsä kuntoon  :)
Ollut joskus 940 Turbo, V70 2,5T. Nykyään käyttöautot volkkareita :)

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: Duett 65 entisöintiprojekti
« Vastaus #9 : 15.11.2013, 20:31:53 »
Kiits vaan!
Kaikenlaista palikkaa hommattu viimeaikoina, nyt on tuulilasista eteenpäin palikat käytännössä kasassa, paitsi etuloksut. Mutta yhdet aihiot on, joten ei kun mikki kauniiseen(?) käteen ja tekemään reunoja..
Uutta osaa asentumassa jollain aikataululla esim. jarruihin;
-jarrupääsylinteri
-jarruputket
-jarruletkut
-jarrukengät
-jarrusylinterit
-asennussarja
-säätöpalikat
rummut jää vanhaa.

Etuakselistoon on uutta
-kaikki puslat
-olkatapit
-ohjauksen keskitanko nivelineen
-kallistuksenvakaajan osat
muut täytyy puhallella ja maalailla

Koneeseen tulee uutta
-tiivistesarja
-venttiilit läpätään
-stefalliset kopat
-kaasari+paistinpannu-ilmanputsari
-pakoputkisto

Lisäks on tulipeltiin kaikki läpivientikumit ym. niin voi vetästä tulipellin väriin ja alkaa kasailemaan keulaa. Tuli myös haettua lokarinkaariin korjauspalat ja takapenkin selkänoja korjauspaloiksi takaluukun lattiaan.

Laitetaan kuvia kun käyn tallissa taas, loppuviikosta työt haitanneet harrastusta.
Volvo PV&Duett

Poissa TwistOla

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • www.vrcf.fi
Vs: Duett 65 entisöintiprojekti
« Vastaus #10 : 18.11.2013, 17:02:33 »
Seurantaan menee myös täältä. Sinänsä kiva kuvio, kun minunkin isoisälläni oli aikanaan uutena ostettu Duett, umpikylkinen tosin. Nassikkana tuli usein kyydissä oltua, kun ukki haki meidät linkkipysäkiltä maalle mennessämme  :)

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: Duett 65 entisöintiprojekti
« Vastaus #11 : 18.11.2013, 19:34:11 »
Kiva kun pienen alkukankeuden jälkeen löytyy kommentoijia 8)
Tänään ehdin vähän talliinkin, otin uuden pääsylkyn paketista ja purin sen, rasvasin jarruvaseliinilla kumit ja sylinterin, kasasin ja otin vanhasta puuttuvat osat, nuo kun eivät tule täydellisinä. jarruvalojen katkaisijan hommasin uuden, ei jää valojen palaminen ainakaan siitä kiinni.

Sain myös purettua vanhan pääsylkyn, mikä olikin alkuperäinen wagner-lockheed, eikä ollut edes pahasti syöpynyt, senkin saisi korjaussarjalla nippuun. Jumissahan se toki oli, ja pahasti, kun on muutaman viikon jo lionnut naftassa ja tänään vasta aukes liikkumaan niin että sai purettua.

Purin myös kaikki uudet jarrusylinterit ja tein saman tempun, eli rasvasin Ate:n jarruvaseliinilla ja hyvä niin, takajarrusylinterit oli tehtaan jäljiltä ihan kuivat. Tolla tempulla on tullut ennenkin pitkäikäiset jarrusylinterit, eikä mee jumiin vaikka tulis jostain syystä vähän pidempikin seisonta.

Koneeseen tuli hommattua tollaset stefoille koneistetut kopat, jos pysyis öljyt koneen sisäpuolella..


Tossa olis lohko putsattuna ja maalia vailla, laakerikannet aukasin ja tsekkasin laakerit, hyviltä näytti, eikun kasaan vaan. Ainoo mikä mietityttää, niin huomasin lohkon tasossa naarmun, joka ulottuu 4.sylinteristä lohkon ulkoreunaan saakka, tuntuu kynnellä ihan selvästi, mahtaako aiheuttaa ongelmia?
Nythän toi olis vielä helppo purkaa ihan tyhjäks ja koneistaa lohkon taso.
Ei kyllä mitään käsitystä mistä moinen naarmu olis tullut ???
« Viimeksi muokattu: 18.11.2013, 19:36:05 kirjoittanut Ville K »
Volvo PV&Duett

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: Duett 65 entisöintiprojekti
« Vastaus #12 : 20.11.2013, 19:34:32 »
Tämmöistä tänään, lohko väriin. On muuten sitten aika asiallisia maaleja moottoriin noi VHT:n engine enamelit, mussessa jo kolme vuotta pysynyt ja kiiltää aina vaan. Tuli kyllä ehkä jopa liian hieno :D
Resepti oli, ensin bräkleeniä, pyörivää teräsharjaa, bräkleeniä ja lopuksi vielä pyyhin ohenteella ja rätillä koko lohkon. Eiköhän pysy. Tosta on kiva lähtee niputtaan.




Etu- ja takakoppiin sain stefat paikoilleen.
Volvo PV&Duett

Poissa Jukkaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Duett 65 entisöintiprojekti
« Vastaus #13 : 21.11.2013, 09:03:44 »
Mielenkiintoinen projekti historioineen menossa.  O0

Pitäisi itsellä kanssa tuo lohko maalata kunhan pääsen sinne asti ja vähän ajatellut, että tuolla samalla maalilla maalaisi. Niin paljonko sait tuota maalia menemään?

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: Duett 65 entisöintiprojekti
« Vastaus #14 : 21.11.2013, 09:07:28 »
Puolisen purkkia sain menemään tuohon lohkoon, peittää todella hyvin noi engine enamelit. 2 purkkia ostin, niin ei jää ainakaan siitä kiinni, että jos menis vähän toisen purkin puolelle.
10e/purkki oli paikallisella jenkkikorjaamolla noi maalit.
Volvo PV&Duett

 

Futurez  Kulkukoira