Carcom Oy  Ateho

Arposen seiskakantti '88 ÖRRi --- näpertelyosio

  • 3 Vastauksia
  • 2722 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
Vastoin alun luuloja (nyt alkaa olla jo itsestäänselvyys) autolle on koko ajan tapahtunu jotai, erotin sitten huolto- ja rakennuspuolen toisistaan.

Tälläsenä se siis tuli




Ensimmäine isompi tapahtuma oli kesällä 2012, kun meni kytkin





Vanha levy vs. uusi



Sitten mentiinkin pitkään ilman suurempia sätöstelyitä, jousia laikkailtu hetken mielijohteista, tupakkimuovit, tummennetut takalasit, ruutumaski ja pakoputkea paranneltu useempaan otteeseen.

Viime vuoden (2013) elokuussa tuli vihdoin aika nakertaa uutta vannetta alle







Tällä koosteella ja näillä eväillä on hyvä jatkaa kahen erikseen jaetun osion kanssa, showroomia en vielä käyny siivoomaan, mutta tästedes tänne tulee suuremmat muutokset ja rakentelukuvat ja showroom pysyy ns. huoltomuistiona ja fiilistelykuva paikkana.  :sundaydriver:

« Viimeksi muokattu: 28.01.2014, 19:12:51 kirjoittanut Arponen »
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
Vs: Arposen seiskakantti '88 ÖRRi --- näpertelyosio
« Vastaus #1 : 12.02.2014, 13:39:49 »
Ei nyt mitään kovin suurta eikä varsinkaan kaunista tullu tehtyä, mutta jotain kuitenkii.

Loskakeleille piti väkertää roiskeläpät "metritavarasta", meni vaan tuo takaläppien mitotus vähän v*tuiks, joten sen takia ne on kahesta palasta ja näyttää miltä näyttää.


Vetokoukun poistin ja nyt sai korvattua perässä olleen suoran putkenpätkän vaimentimella


Siellä ne xeenonit lisävaloissa pilkistää, pari viikkoa sitte kiinni laitettu, että näki hakea toisen auton keskisuomesta.


Kelien lämpenemistä odotellessa et pääsis purkamaan varaosa-autosta osia irti (johan tässä on vuos ooteltu  ::) ) ja sen alustan osia sais puhallukseen. Kone pitäis nostaa pois ja kattoa mitä sille kuuluu, ettei välttämättä tarviais tätä pitää pitkää seisomassa osia ootellessa.

Jatkakaa :)
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
Vs: Arposen seiskakantti '88 ÖRRi --- näpertelyosio
« Vastaus #2 : 25.02.2014, 13:09:59 »
Tuli sitten eilen haettua uudeks motivaattoriks B230F moottori, mikä pukitetaan ja käytetään auki, ihmetellään mitä se on syöny, uusitaan (vähintään tarvittaessa) laakereita ja tietenkin tehdään turbon öljykierrolle paikat. Kantta pitää vähän suunnitella mitä muutoksia sille tekis.

Tarkotus olis siis viimein kasata se keulille nostettava puhallinmoottori, joten tähän tulee vaihtumaan b230ft männät uusin renkain. Kankien vaihtotarpeen näkee kunhan avaa koneen (kone oli -95 945).

Vielä on auki pyöriikö aluks LH 2.4 vai ostaako suosiolla uuden megan, älhoohon olis kyllä periaatteessa kaikki tarvittava, tosin vaparin boksein.

Pitäis muistaa tarkistaa mitä välystä siinä vakio garretissa oli mikä tuli joskus jo aikasemmin hankittua ja sille tehä uus pakosarja, halkosarja vähän liian kantti vaikka kantti onkin kaunista :D

Hankintalistalle siis:

Suuttimet (vihreätkös ne oli turbon?)
B230ft männät
-renkaat
Mega
Putkea pakosarjaan
Cooleri (menikö 940 modellanpassad seiskaan?)
Ahtoputkisto tarvikkeet
Säädettävä bensapaineensäädin (?)
Ja tietenkin kesävanteille fiksummat kumit (ehkä 205/50/15 ja 215/50/15) ja maalata vanteet uusiks
« Viimeksi muokattu: 19.12.2014, 17:09:50 kirjoittanut Arponen »
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
Vs: Arposen seiskakantti '88 ÖRRi --- näpertelyosio
« Vastaus #3 : 19.12.2014, 17:28:41 »
No ei se motivaattori näillä taloustilanteilla toiminu sillä tavalla miten tuumailin, kuus kuukautta myöhemmin se purkumotivaatio vasta iski ku koneen sai hallille vietyä pukkiin ja nyt siitä nelisen kuukautta myöhemmin tulee tilannepäivitys :D

Kone vielä vanhempien tallissa just nostettuna pukkiin.


Ollaan jo hallilla lähes riisutulla koneella, kiertokanki, kanget ja vanhat männät loikoilee vielä koneen sisällä.


Onnekseni (tai olihan se tiedossa et tän ikäsessä pitäiskii olla) löyty 13mm kanget, ei siis vielä ainakaan vaihtotarvetta (tekosyytä ostaa H-profiileja)


Huonohkoa kuvaa miltä kakkosen ja kolmosen pinnoilla näyttää.


Öljysumutkin siellä näky olleen.


Siellä se nyt lepää (lähes) alastomana paitojen sisällä edelleen samassa tilanteessa.


Tämmönenkin pikkunen olis, nähtäväks jää kokeeko fyysisesti tätä moottoria ikinä vai jääkö suoraan hyllylle eläköitymään.



Palataan sitten lähemmäs nykyhetkeä.


Pitkään mieltä vaivannu poppivehkeitten sulakerasioitten sellaisenaan olo sai päätöksen viiden minuutin suunnittelutyöllä, nämä onneks saa siistittyä vielä paremmaks kun uuden koneen myötä akku näyttää vaihtavan paikkaa ja muutenkin akulle vedetyt johdot lyhenee parimetriä.


Mitähän tästä tulee?


No tietenkin hinauslenkki ku ei oo enää vetokoukkua! Samalla tuli vedettyä takajousien sisään ulosjoustonrajotus liinat.
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

 

RallyBaron  Samppasport