Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 760 GLE 1987

  • 16 Vastauksia
  • 7151 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa anshelmvonweltheim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Volvo 760 GLE 1987
« : 07.04.2014, 23:13:22 »
Joulukuussa 2013 tuli taas palattua volvokantaan ja kerralla komeasti. 80-luvun lopun siisti ökyauto moninaisine varusteineen kiinnitti huomioni nettiautossa joten kävin noutamassa itkumuurilta tukun seteleitä ja lähdin ostosreissulle. Auto pelasi mainiosti sen 5000 kilometriä, kunnes huolet alkoivat. Tehot häviävät lämpimänä ja sitä tässä nyt selvitellään. Tarkoituksena on laittaa auto hienoon kuntoon. Aikoinaan paikallinen yritysjohtaja kruisaili tällä yksilöllä pitkin Suomea ja auto sai arvoistaan huolenpitoa merkkiliikkeessä. Itse aion tosin tehdä huollot ja remontit, mutta huolella. Mitään en aio jättää "vähän repsottamaan". Murheita, rahanmenoa ja harmaita hiuksia on siis edessä tämän projektin vuoksi, mutta onhan se autojen ropaaminen ihan kivaa ajoittain.

Koneena PRV B280E ja laatikkona luultavasti AW72L. Ajettu mittarin mukaan 207tkm, todellinen lukema huoltohistoriasta ja päivämääristä päätellen n. 215tkm. Mittaristo mitä luultavimmin vaihdettu.

Katsastettu 12/2013, huomautus käsijarrusta.

2/2014 tulpat tulpanjohdot ja nakutusanturi
2/2014 ilmanputsari
3/2014 bensansuodatin


öljyt moottoriin, lootaan ja perään
venttiilien säätö ja venttiilikopantiivisteet (tiivisteet tilattu Saksasta 7.4.2014)
virranjakajan kansi ja pyörijä
käsijarru kuntoon
jarrujen tarkistus
ilmastointihuolto
kartturin penkinlämmittimen korjaus
uudet iskarit
vesipumppu
hihnat
myllytys
lukkoperä


Nykyiset: 740 GL '89 B200F + M47, S40 '00 B4184S2 + AW50-42LE

Entiset: 760 GLE '87 B280E + AW71, 850 GLT '93 B5254F + AW50-42LE

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8939
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo 760 GLE 1987
« Vastaus #1 : 07.04.2014, 23:58:48 »
Onnea matkaan. Hienot kilvet tässäkin yksilössä  :)

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: Volvo 760 GLE 1987
« Vastaus #2 : 08.04.2014, 17:37:53 »
Siistin näköinen. Tekniikka on hyvää ja toimii huollettuna kuin Sveitsiläinen kello :). Laatikko lienee kuitenkin AW70/71.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Vs: Volvo 760 GLE 1987
« Vastaus #3 : 08.04.2014, 18:25:45 »
Tännehän kokoontuu kaikki PeRVot. Koneen osissa vois perustaa jonkun kimpparingin hankintoja varten--> jonnekkin tänne foorumiin. Saatavuus osissa vähenee koko ajan ja kaikki Volvo V6 harrastajat tuskailee samojen ongelmien/ saatavuuksien kanssa.
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8939
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo 760 GLE 1987
« Vastaus #4 : 08.04.2014, 19:03:50 »
Ei muuta kuin kimppatilaustopikkia pystyyn kierrätyskeskukseen, niillehän on oma osio siellä.

Poissa anshelmvonweltheim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE 1987
« Vastaus #5 : 08.04.2014, 19:32:51 »
Laatikko lienee kuitenkin AW70/71.

Voit olla oikeassa, eräs edellinen omistaja kyllä väitti muuta. Pitänee selvittää tämä asia piakkoin, että saa nukuttua yönsä rauhassa.
Nykyiset: 740 GL '89 B200F + M47, S40 '00 B4184S2 + AW50-42LE

Entiset: 760 GLE '87 B280E + AW71, 850 GLT '93 B5254F + AW50-42LE

Poissa anshelmvonweltheim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE 1987
« Vastaus #6 : 09.04.2014, 19:35:24 »
Seitsemän tuntia hommia Volvon kimpussa tänään. Vasen venakoppa irti, lähti todella vähällä vaivalla, mutta sitten tuo oikea... Ilmastoinnin kompura oli kiinni ns. keljun hyvin ja pultit olivat tosi mukavissa paikkaa. Pitää varmaan kokoonpanovaihetta ajatellen investoida räikkälenkkeihin. Ei ole mitään herkkua ruuvata 1/6 kierros kerrallaan pultteja hankalassa asennossa.

Säätö jäänee huomiselle. Meinasin väleiksi laittaa imupuolelle 0,2 ja pako 0,4. Eräs tuon homman ennen tehnyt suositteli noita arvoja kylmälle koneelle, toiminut itsellään jo 100tkm moitteetta säädön jälkeen. Mitenköhän tuon moottorinpyörittämisen järjestäisi? Varmaan alakautta olisi fiksuinta pyörittää räikän kanssa, ylhäältä on potkuri pahasti edessä, eikä se suostunut lähtemään nätisti irti.

Hihnatkin voisi laittaa samalla uusiksi.

Nykyiset: 740 GL '89 B200F + M47, S40 '00 B4184S2 + AW50-42LE

Entiset: 760 GLE '87 B280E + AW71, 850 GLT '93 B5254F + AW50-42LE

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: Volvo 760 GLE 1987
« Vastaus #7 : 09.04.2014, 19:56:05 »
Venttilivälykset ovat imu 0,10-0,15, pako 0,25-0,30 kylmänä, jos kuuma kone 0,05 lisää välystä. Itsellä noilla välyksillä on hiljainen ja toimii. Alakautta on helpompi pyörittää konetta ( kampiakselia :D). U-malliset lenkkiavaimet ovat oiva apu kompuran irrotuksessa.
Esim. tuollaiset http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Muut/Kaynnistysmoottoriavain-5-kpl-191496/
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa anshelmvonweltheim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE 1987
« Vastaus #8 : 15.04.2014, 16:34:59 »
Homma kääntyi samaan suuntaan mihin Jeesuksen pääsiäinen. USP:n poika toi tiivisteet tänään ovelle, mutta väärähän se oikeanpuoleinen oli. Eihän tuota tunnu mistään löytyvän, taidan laittaa vanhan paikalleen, hyvässä kunnossa sekin on. Vai innostuisiko jopa jostain metritavarasta leikkelemään itse. Kyllähän tuo laitos nyt on kuntoon laitettava, mutta ei silti tarvitsisi näin paljon vastustaa.
Nykyiset: 740 GL '89 B200F + M47, S40 '00 B4184S2 + AW50-42LE

Entiset: 760 GLE '87 B280E + AW71, 850 GLT '93 B5254F + AW50-42LE

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: Volvo 760 GLE 1987
« Vastaus #9 : 16.04.2014, 08:55:48 »
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa anshelmvonweltheim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE 1987
« Vastaus #10 : 16.04.2014, 12:25:19 »
Tuolta löytyy molemmanpuolen tiivisteet. http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/gaskets/rocker-covers/gasket-valve-cover-right/1019992/

Kiitoksia. Löysinkin jo useammastakin paikasta, mutta jokseenkin ottaa päähän maksaa toimituskuluineen kymppejä jostain muutaman euron tiivisteestä. No, itsepä tämän projektin valitsin. Eniten harmittaa kuitenkin se kun on oikea auto poissa liikenteestä ja joutuu S40:llä ajelemaan  :D Mutta joo, voisi tässä ajankuluksi lähteä katselemaan josko tuolta löytyisi subbarille sellainen paikka josta se ei näy, mutta kuitenkin kuulostaisi joltain.
Nykyiset: 740 GL '89 B200F + M47, S40 '00 B4184S2 + AW50-42LE

Entiset: 760 GLE '87 B280E + AW71, 850 GLT '93 B5254F + AW50-42LE

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: Volvo 760 GLE 1987
« Vastaus #11 : 16.04.2014, 18:18:29 »
Ole hyvä. Varaosanumerot venakopantiivisteille ovat, oikea 1271486, vasen 1271483, jos meinaat ostaa genuinet joskus ;)
Omasta 1988 765:sta on tarinaa tuolla http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=25022.0
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Vs: Volvo 760 GLE 1987
« Vastaus #12 : 21.04.2014, 20:49:03 »
Itse mulla on tommoset odottamassa hyllyssä (B280F koneeseen). Toivottavasti on oikeat...



Ostettu Vantaalaisesta Auto-artikkelista. Ranskalaisiin keskittynyt lafka, jolla on jotain omaa tuontia Ranskasta.

Tonnehan vois tehdä jonkun kimppatilauksen, harmi kun ei tiedä mitkä osat noissa ranskiksissa sopii päittäin.
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa anshelmvonweltheim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE 1987
« Vastaus #13 : 05.05.2014, 19:20:34 »
No niin, edistystä. Venttiilit säädettyinä, taas käy ja kukkuu hyvin, itseasiassa erittäin hyvin. Seuraavaksi on pureuduttava jäähdytinnesteen häviämiseen, näyttäisi vesipumpun päästä holvaavan koneen päälle. Ei mitään älyttömiä, mutta kuitenkin huomattava määrä. Sama kai se on laittaa uusi vesipumppu ja letkut kun kerran alkaa räpeltämään. Onko muuten B28E-koneessa eri vesipumppu kuin tässä B280E-versiossa, olisi mukavan edukas nimittäin Motonetissä se, jotain alle 60e. Siniseltä en edes viitsi kysyä, Fixuksella satasen luokkaa.

Nyt vasta hiljalleen alkaa päästä kärryille tuosta pervon sielunelämästä kun on netistä ja korjausoppaista lueskellut kovasti, ja tutkinut itse konetta. Aika veijari nimittäin tuo ranskanihme. Erityiskiitokset vielä foorumin väelle, apunne on ollut suuri. Jospa sitä jatkossa voisi täältä saatua tietoa jakaa eteenpäin.
Nykyiset: 740 GL '89 B200F + M47, S40 '00 B4184S2 + AW50-42LE

Entiset: 760 GLE '87 B280E + AW71, 850 GLT '93 B5254F + AW50-42LE

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8939
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo 760 GLE 1987
« Vastaus #14 : 05.05.2014, 20:13:14 »
Luulisin että sama vesipumppu, muistelen että näyttää samalta päällepäin.

Ja onnea matkaan jos saat Motonetistä pervon vesipumpun, oli jo pitkä tappelu pari vuotta sitten että sain Vantaalta viimesen jossa oli sentti pölyä päällä  :D  Useempi tukkuri ilmoitti silloin ei-oota. Näissä käy liian usein niin, että osalle löytyy hinta mutta osaa ei löydy.

 

KL-varaosat  Race.fi