KL-varaosat  Race.fi

740 wanna be SuperTurboDiesel

  • 29 Vastauksia
  • 18829 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ana740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • Hurjimmista myllydeekuista myllyin deeku.
740 wanna be SuperTurboDiesel
« : 15.02.2016, 09:21:46 »
Noniin terve, tämä foorumihomma on meikäläiselle aikamoinen muutoksen virstanpylväs kun siirryn tuolta teinihelvetistä (Facebook) tänne kirjottelemaan, ei sillä että VolvoGroupFinlandissa olisi jotain vikaa, siellä vaan ei tahdo saada aikaan kunnon keskustelua:) ja mää aattelin teille turinoia vähä tuosta mun 7kantista. Jos kiinnostaa kuunnella, ota hyvä asento, muutama törppö olutta ja ota kirjoitukset hilpeällä mielellä, koska niin minäkin teen, nämä volvot on vaan hauska harrastus, ja pidetään se sellaisena. Että älkää niin tosissaan ottako. Kaikkihan lähti siitä että erään nimeltämainitsemattoman Esan kanssa kännipäissään tuumailtiin pellolla seisovaa jumalan hylkäämää 740 raatoa ja tuumattiin että "tuostapa me juhannuspirssi kalajoelle tehdään" ja ei mennyt ku viikko ja tylsyydessä kylänraittia rassatessa tämän Esan kanssa tuumattiin että "meillä on olutta>volvo odottaa lumihangessa>meillä on moottorin luovuttaja>talli on tyhjillään>juhannukseen enää 4 kuukautta" päätimme mennä repimään raadon lumihangesta ja alkaa ruuvailemaan vaparideekua vähäpäästöisen välijäähdytetyn turbodeekun tieltä pois. No sehän alko vähä miten alko. Olin hädin tuskin 15v ja autoista en paljon ollut perillä, mutta niin se moottori vaan irti saatiin, ja päätettiin säilyttää 740 oma M47 koska tämä turbodeekun perässä oleva M46 ei vaikuttanut jostain syystä kiinnostavalta. ;D no siinä sitten meni aikaa kun moottoria asenneltiin, koska autossa oli niin paljon ajan haurastamaa osaa. No moottori saatiin loppujen lopuksi paikoilleen, ja pienten vastoinkäymisten takaa myös käyntiin ja kokeiluun. Kaikki saatiin toimimaan ja tilattiin maahantuojalta turbotuslaput, paikattiin pohjasta pari reikää, massailtiin pohjaa ja kaaria ja vietiin katsastukseen, kaikki meni kerralla nappiin, 8 vuotta pellolla ja inssi vaan kehu ;D no volvo saatiin ajoon reilusti etuajassa, myllyteltiin sitä ja myös poppivehkeitä tuli asenneltua. Ja tämän jälkeen tämä homma lähti hiukan lapasesta... mutta ei tämän enempää tälläerää alle laitoin muutaman kuvan näistä vaiheista.. ja tältä ajalta.:)





















« Viimeksi muokattu: 20.02.2016, 17:13:10 kirjoittanut ana740 »

Poissa ana740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • Hurjimmista myllydeekuista myllyin deeku.
Vs: 740 wanna be SuperTurboDiesel
« Vastaus #1 : 15.02.2016, 10:48:13 »
Ja sitten kesän rientojen jälkeen(kalajoen juhannus, HTS, ACS) alko taas syksy painaa päälle ja suunnitelmia autolle oli suoraan sanottuna riittävästi, katto ja ovet piti verhoilla, kabiiniin lisää kaijutinta ja pohja ja katto oli tarkoitus vaimentaa, bassoille suurempi kotelo, pakoputkisto oli tarkoitus vetää alusta loppuun 2.5" sinisen putkella. Ja kaikki tämä kyllä toteutettiin mutta kun aloin purkamaan autosta sisustaa pois hyppäsi kuskin lattialta ylläri silmille. Se oli aivan puurolaho, samaten oli myös kuljettajan puolen takalattia, ja myöhemmin tuumailtuani tajusin että tuulilasi oli vuotanut koko 8 vuoden seisomisen ajan ja aiheuttanut kyseisen korroosiovaurion. No siinä sitä pohjaa esan kanssa hitsailtiin ja kun saumat oli suojattu ja pohja jälleen massattu, alkoi ankara vaimennusurakka. Pohjasta saatiin lähes äänetön. Rengasäänet katosi jäljettömiin ja sitten oliki aika ruveta verhoilemaan kattopahvia ja ovia, niistä kyllä tuliki todella härskit :2funny: punainen 1cm pitkä karva.. ja kyllä on jakanut mielipiteitä ääripäihin mutta itse tykkään ja itselle näitä kyllä tehdäänki:) ja sitten tuli kuvioon koko projektin kruunu.. USA keula, kaveri soitti mulle ja ilmotti että hänen tutullaan on myytävänä 740 volvon USA keula ja kromimaski turbodiesel merkinnällä. (tuhannet kiitokset Teemu Rautiola) 110 euroa siitä maksoin ja kävin ruuvailemassa irti ja hissukseen sen omaan autooni ruuvailin. Ja kyllä se vaan piruvie tekee heti autosta auton näkösen:) Mutta minäpä kirjottelen taas lisää juttua kunhan tässä hommiltani joudan.. kuvia tulee illalla:)













« Viimeksi muokattu: 20.02.2016, 16:45:20 kirjoittanut ana740 »

Poissa ana740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • Hurjimmista myllydeekuista myllyin deeku.
Vs: 740 wanna be SuperTurboDiesel
« Vastaus #2 : 15.02.2016, 11:44:14 »
Taas vähän tylsä hetki niin ehtii kirjottamaan, niin tosiaan jenkkikeula oli paikallaan ja auton alustaan kajottiin seuraavaksi, eli suomeksisanottuna etuvietereistä 2.5 kierrosta pois ja taakse madallusjouset, tuli ihan näppärän näkönen. Talvella 2014-2015 ei juuri moottoriin kajottu, bleed venttiili ja vapaavirtaussuodatin taidettiin laittaa, ja ahtokaralle näytimme viilaa mutta eipä siitä sen enempää ;D deeku on deeku ei se siitä muutu... joo ja tosiaan tänä kyseisenä talvena poltin noin 1000euroa rahaa kun tuli osteltua erillissarjoja ja vahvistimia :nohnoh, päämerkkeinä toimi MDS ja Pioneer, taakse tuli kaksi sarjaa pioneerin koaksiaaleja, oviin ja hattuhyllylle, lisäksi oviin asenettiin myös Alpinen pikkuset diskantit, eteen asensin Ficherin kotiteatterista lainatut midbassot, alpinen pienemmät midit vakiopaikoille ja MDS highend diskantit (maksoi maltaita) näitä mölytoosia ohjaa MDS fanatic X4 180w vahvari. Ja kyllä ääni kuuluu. Bassoina toimii jo ensimmäiseltä kesältä kaksi MDS fanatic fr12 12" bassoa pioneerin 2.4kw vahvarin kautta, kyllähän ne siinä humppaa mutta eihän ne ikinä tarpeeksi :2funny: ulkonäköön tuona talvena satsattiin myös tummennussprayllä ja muutamalla takalasitarralla, mittaristoon ja sisustan valoihin asenneltiin punaista polttimoa ja sitä rataa.. mutta taas kirjoitan lisää kunhan hommilta joutaa  ;D











« Viimeksi muokattu: 20.02.2016, 16:51:36 kirjoittanut ana740 »

Poissa 244Markus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
Vs: 740 wanna be SuperTurboDiesel
« Vastaus #3 : 15.02.2016, 13:21:32 »
Rennon oloista rakentamista ja mukavaa luettavaa. Jatka vaan kirjoittelua  8) seurantaan :)
240 '85 T5

Poissa ana740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • Hurjimmista myllydeekuista myllyin deeku.
Ja taasen lisää:)
« Vastaus #4 : 15.02.2016, 22:14:49 »
No talvi alkokin sitte olla aikalailla taputeltu, bassoille kotelo, vaimennukset, hifit, verhoilut, putkisto, hitsaukset jne. No kevät paino päälle ja katsastettavahan se oli, vikalistalle pääsi puoltavat jarrut, jarruputket oli vänkäriltä eestä aivan śa lut, jotenka vaihtoonhan ne meni. :-[ mutta onneksi päästiin jo seuraavana päivänä katsurin tykö ja leima saatiin. Kesällä ei oikeestaan autolle sen kummempia tehty, jokunen lisämittari ilmesty kojelaudalle ei sen kummempaa, mutta putkistoa jouduttiin hiukan korjailemaan ja uuden laturin laitoin ku alko popit syömään laturinremmejä. Muuten kesä meni oikein mallikkaasti. Voisin mainita kalajoen juhannuksesta pienen tarinan kun eräs voimakkaassa humalassa vastaan kävellyt mies pysäytti tielle kun piti päästä volvon väriä ja ulkonäköä muutenkin kehumaan ;D no väkisinhä sitä köyhästä mukavalle tuntuu ku kehutaan ;D mutta juu. Huomenna pitempää turinaa tästä talvesta, joka on ollut ehkä merkittävin koko projektin aikana.. kuvia laitan kunhan tietokoneelle pääsen kun tämä älyluuri ei taho toimia ???

Poissa ana740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • Hurjimmista myllydeekuista myllyin deeku.
Talvi 2015-2016
« Vastaus #5 : 16.02.2016, 10:20:03 »
No taas oli syksy ja auto ajettiin talliin, taas oli suunnitelmia autolle, G80 perän vaihto ja muokkaus, isomman ahtimen asennus, pumpun säätäminen, tuulilasin vaihto, 3" downpipen teko, takapenkin selkänojan verhoilu amerikan lipulla, paikkamaalausta, täydellinen usiminen jarruosiin, ahtoputkien tekoa, ynnä muuta pikkuhommaa, näistä kaikista tövaiheista (myös edellämainutut) aijon kirjoittaa ja tuoda kuvin esille kuinka minä olen ne toteuttanut, olen tosi tyytyväinen jos ees yhelle epätoivoselle on niistä neuvoista apua koska itse jouduin käyttämään lähinnä omaa päätä. Talvi alko näppärästi perän huoltamisella, kulutusosia vaiheltiin, laakereita, puslia, stefoja, öljyt jne. G80 kakikellosta tuli tehtyä "kitkalukko" (tästä operaatiosta myöhemmin lisää) perä laitettiin nippuun ja pulttailtiin kiinni. Seuraavaksi uusittiin joka nurkkaan levyt, palat ja jarruhihnat, ja luulisi pysähtyvän.. Vänkärin etujarrusatulan kanssa oli lievästi sanottuna ongelmia.. se oli aivan jumissa (myös sen korjauksesta myöhemmin). Se kuitenkin saatiin täällä kotikylän autopuolella toimimaan moitteitta (kiitos Samu Rytkönen) kun itellä ei ollut vehkeitä sen purkamiseen. Jarrurempan jälkeen alko olla aika ruveta irrottelemaan tuulilasia (myös tuulilasihommasta myöhemmin) se lähtikin suhtkoht helpolla irti (kiitos avusta Mika Mäkikangas). Tuulilasin poka putsattiin, hiottiin ja maalattiin uudelleen ruostevaurioiden takia, ( vuotokohdassa) myös konepeltiä paikkamaalattiin samalla. Niin ja se ahtimen asennus, sain ostettua halvalla facebookryhmän kautta (volvo d24 suomi) tuommosen ar70/32 ahtimen, ja sen asentelin paikalleen (suurin työ oli se downpipe). Vaki öljyputket meni heittämällä tähän ahtimeen koska pakopesän rakenne on sama (garretin ar/32 pakopesä) kuin vakiossa, itse pesä ja turbiini ovat vain vähän isomat. ::) ahtoputket tein budjetilla, vakio osia hyödyntäen, 8). Downpipen teosta teen myös pienen erillisen jutun kuvien kera kunhan tässä joutaa. Mutta työt kutsuu kirjottelen taas kun aikaa on  : :-*

« Viimeksi muokattu: 20.02.2016, 17:31:50 kirjoittanut ana740 »

Poissa ana740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • Hurjimmista myllydeekuista myllyin deeku.
Tuulilasin Irrotuspuuhaan ryhtyessä
« Vastaus #6 : 17.02.2016, 00:21:03 »
On mietittävä, haluatko sen irti ehjänä vai onko vanha lasi ennestään pillunpäreinä. Jos vaihtoehto on jälkimmäinen or irrotus suhteellisen helppo..
A.irrota listat tuulilasin ympäriltä (lähtevät työntämällä vänkärin puolelta kuskin puolta kohti, vänkärin puolen pystylista ylös jne).
B.Tee liimaukseen reikä ja pujota tästä läpi esim rautalanka, mopon kaasuvaijeri tms, ja sido päihin esim 13mm listalenkit, ja ala hinkuttaa liimausta rikki lasia vasten
C.kun liima on käyty ympäriasti läpi, käske eukko tai jotain siihen suuntaan istumaan haarat auki jaloilla painamaan tuulilasia ulospäin, pikkuhiljaa tämä purukumiliima antaa periksi ja lasi on kädessäsi.. helppo
D. Liima on hyvä rapata pois mattopuukon terällä, mutta maalipintaa kannattaa varoa (jos et, olet typerä ja joudut maalaamaan pokan uudelleen kuten minä) :2funny:

Joitain kuvi ilmestyy myös tästä hommasta

« Viimeksi muokattu: 20.02.2016, 16:53:36 kirjoittanut ana740 »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 wanna be SuperTurboDiesel
« Vastaus #7 : 17.02.2016, 01:42:06 »
Ja samalla butyyliliimalla(tai nauhalla)uusi kiinni(kannakkeiden varaan soviteltuna), ettei halkea uusi lasi :)

Irroittamisessa auttaa, jos joku ruiskii saippuavettä leikkaukseen, imee muuten heti uudestaan kiinni :D eikä haittaa jos olisi lämmin paikka irroitella/kiinnitellä
« Viimeksi muokattu: 17.02.2016, 01:46:47 kirjoittanut Orlov »

Poissa ana740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • Hurjimmista myllydeekuista myllyin deeku.
Vähän Downpipehommasta
« Vastaus #8 : 17.02.2016, 22:15:05 »
Lähdetäänpä tytöt ja pojat siitä että downpipeä, ja muutenki pakoputkea tehtäessä pitää muistaa ajatella kuten pakokaasu. Sinun on vaikea tehdä jyrkkiä mutkia, kuten pakokaasunkin, sinä et pidä ahtaista käytävistä, no eipä taida tykätä pakokaasukaan joten lähdemme siitä että putki on avaraa, ja mutkat loivia.minä tein oman DP.n 3" rosteriputkesta, rosteri ei ruostu, se ei karstoitu pahoin, ja se alkaa elää korkeammassa lämpötilassa kuin rauta, rosteri myös haihduttaa nopeammin lämpöä kuin rauta, rosteri onkin siis ihanteellista pakoputkitavaraa. Pakoputkisto voi siis käytännössä koostua 3" downpipestä ja jatkua siitä 2.5" putkella. Ajatellaampa fysiikkaa, kuuma pakokaasu vaatii paljon enemmän tilaa kuin kylmä pakokaasu, joten 150cm pitkä downpipe jäähdyttää pakokaasun niin pieneksi, että on aivan se ja sama tuleeko se 2.5" rööristä vaiko 3" rööristä pihalle. Mitä vähemmän pakoputkisto ahdistaa sitä paremmin se pikkuahdin siellä alkaa heräilemään.

Kuinka valmistan rosterisen 150cm pitkän 3" downpipen?

A.hanki materiaalit. tarvitset kaksi 90 tai 45 asteen rosterimutkaa, reilun metrin 3" rosteriputkea, rosterisupistajan (2.5"-3") sekä 3" joustopalan(biltema) osat maksavat noin 70 euroa
B.mallaa osia paikoilleen, tee siistit leikot ja merkkaa osat hyvin.
C.hitsaa dp kasaan tig hitsillä
D.skadammmm DP on laippoja vaille valmis:)

Jos sinulla on jotain korjattavaa äskeiseen tekstiin, ja olen mielestäsi väärässä. sana on vapaa kommenttikentässä :D



« Viimeksi muokattu: 20.02.2016, 17:30:53 kirjoittanut ana740 »

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3439
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 740 wanna be SuperTurboDiesel
« Vastaus #9 : 20.02.2016, 00:45:36 »
Ja samalla butyyliliimalla(tai nauhalla)uusi kiinni(kannakkeiden varaan soviteltuna), ettei halkea uusi lasi :)

Ei halkea vaikka vetää tuulilasiliimalla kiinni jos on oikein tehty.
Nimerkillä 6 v sitten liimasin omaan seiskaan lasin kiinni ja mitään ongelmia ole ollut.
Myöskin useampaan 240 tullut liimattua tuulilasi kiinni tuulilasiliimalla ja niissäkään ole lasit halkeillut.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa sami_k

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 428
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 wanna be SuperTurboDiesel
« Vastaus #10 : 20.02.2016, 07:26:07 »
Ja jäykistää samalla koria kun ei ole sillä purukumilla kiinni :)

Poissa ana740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • Hurjimmista myllydeekuista myllyin deeku.
ja sitten siitä ahtamisesta
« Vastaus #11 : 20.02.2016, 17:04:46 »
Voisin alottaa sanomalla pari sanaa siitä kuinka hyvä tuuri sattui.. Volvo D24 suomi ryhmässä tuli vastaan Garrett t03 kopio ahdin ar/70 kompressorilla ja ar/32 pakopesällä. tämän ahtimen pakopesähän on ulkoisesti täysi kopio vakioahtimen pakopesästä, ja näin kävivät yksiin myös öljyletkut.. Downpipesta jutun jo kerroinki joten ei siitä töttöröstä sen pidempää saarnaa.. :P ahtoputket tein budjettien budjetilla.. ostin sinisen tiskiltä 2.5" silikoni liitoksen, 2.5" 90 asteen rautamutkan, sekä pakoputkisupistimen 2.5"-2.0" ja näin vakioahtoputket kävivät ahtimeen kuin isä äitiin.. ahtimen kompressori on niin suuri ettei sen kanssa välttämättä tarvitse hukkaporttia käyttää.. mutta 1.5bar on kyllä aika julma deekulle ja ajattelin ostaa siniseltä hukkaportin ja ajella vakioturbon maksimipaineilla (1.2 bar) ei ainakaan kansi tykkää kyttyrää:) alle laitan pari kuvaa toteutuksista:D ja muistakaa.. budjetilla tehty :)





« Viimeksi muokattu: 20.02.2016, 17:30:05 kirjoittanut ana740 »

Poissa ana740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • Hurjimmista myllydeekuista myllyin deeku.
Vs: 740 wanna be SuperTurboDiesel
« Vastaus #12 : 20.02.2016, 17:38:29 »
Noniin ja sitten se G80 juttu:D jotkut on tehny sen muokkauksen niin että tämän lukonlaukaisimen heiluria kevennetään niin rajusti että se ei voi vauhdissa väistyä lukonlaukaisimen tieltä.. mutta, minä olin vitun laiska elämänkoululainen ja tein sen näin..

Irrotin perästä vetoakselit, jarruineen. ja avasin perämötkylän luukun, valutin sen kuivaksi öljystä, ja huuhtelin pöllärillä puhtaaksi.. irrotin mötkylän niinnikkeistä ja yksin kertaisesti hitsasin tämän heilurin jumiin. ja mitä nyt tässä päivällä olen testaillur niin hyvin lukottaa ja irrottaa lukon.. eli mielestäni tuo perän atomeiksi purkaminen tämän heilurin takia on aivan turhaa toimintaa.. se toimii hitsattunaki, en sitte tiiä onko se perälle terveellistä, mutta se toimii.. jos hitsaat g80 perästä heilurin lukkoon.. mulle on turha valittaa että olen antanu väärää tietoa jos se särkyy taikka ei toimi, en ota vastuuta.. mulla se toimii ja tuntuu kestävänki ja olen tyytyväinen :)


Poissa ana740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • Hurjimmista myllydeekuista myllyin deeku.
Vs: 740 wanna be SuperTurboDiesel
« Vastaus #13 : 21.02.2016, 14:52:43 »
heipähei taas ne joita vieläki mun jutut kiinnostaa:DD joo nyt tässä kahvikupposen äärellä sunnuntain kunniaksi aattelin kirjotella vähä 700/900 volvojen takapäästä (taka-akseli ja sen kiinnitys, jarrut, voimansiirto) minä kävin tämän henkisen sodan pääni sisällä kyseistä hommaa tehdessäni.. aloitetaan vaikka siitä kuinka taka-akselin saa irrotettua. Otetaan rengas/vanne paketti irti ja saadaan näkyville jarrulevy, irrota jarrusatula joka muistaakseni on kahdella kuusiokolopultilla LUJASTI kiinni... volvossa on yleensä jarrulevyn läpi tuleva vanteen kohdistustappi, irroita se.. kun tappi on irti voitkin irroittaa jarrulevyn.. naputtele vasaralla käsijarrurumpua kunes levy tipahtaa jarruhihnoista irti. näin pääset käsiksi jarruhihnoihin,

 pura käsijarrupaketti pois tieltä ja pääset vetoakselin kiinnityslaipan pultteihin käsiksi, .. kun olet saanut ne auki, vedä vetoakseli ulos.. myös jarrukilpi irrotetaan samojen pulttien takaa. näin on toinen puoli taka-akselista purettu:) toista työ toiselle puolelle, jos et tajunnut hölkäsen pöläystä tässä linkkii lontoonkieliseen viteoon jos osaat kieliä, toki kuvat kertoo kuinka se tulee menemään :) https://www.youtube.com/watch?v=AuR1kfqwH2o
ja sitten taka-akselin irrotus kiinnityksistään, ns peräkelkka on takaovien kohdilta kiini rungossa pulteilla, myös ylä ja alatukivarsi ja poikittais tukivarsi, irrota ne ja ja kardaani, jouset ja iskarit. perä tipahtaa syliin.


tässä demostroivia kuvia




ja niin olet irrottanut taka-akselin:) perään kannattaa irrottaessa uusia, napojen laakerit, kaikki puslat, öljyt, vetareiden stefat, jarruosat, (palat, hihnat, levyt.) toista työvaiheet päinvastoin ja takaakseli on taas paikallaan :)
« Viimeksi muokattu: 21.02.2016, 15:04:01 kirjoittanut ana740 »

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 740 wanna be SuperTurboDiesel
« Vastaus #14 : 22.02.2016, 00:19:01 »
Senverran pitää kommentoida, että laita toki kuvat suoraan isompina topicciin. Mukavampi lukea kun kuvat on valmiiksi isoina, eikä tarvitse klikkailla erikseen uudelle sivulle. :)

Ja jos yhtään tuntuu että deeku "loppuu kesken", voin erittäin lämpimästi suositella D5252T:tä. Muuttuu auto aivan järjettömästi parempaan suuntaan... ks. allekirjoituksen auto

« Viimeksi muokattu: 22.02.2016, 00:20:39 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

 

Carcom Oy  Ateho