Carcom Oy  Ateho

850 TDI Paalaamiselta pelastus

  • 30 Vastauksia
  • 13333 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
« Vastaus #15 : 16.06.2017, 12:10:59 »
Hapertuneet takapuskurin kannatinraudat on kyllä kivat, itsekkin koitin ensin kääntää räikällä ja hylsyllä kiinnityspulttia auki mutta vastamutterin rapsahtaessa irti oli kaivettava rälläkkä esiin :D Mutta onneksi se ruoste tosiaan tarttuu vain niihin, runkopalkkien päät oli mullakin aivan ehyet :)

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
« Vastaus #16 : 16.06.2017, 15:53:13 »
eikös kuitenkin helpommalla pääsis kun tekniikan otais ala kautta pois ja varsinkin jos kori on grilliin on menossa   ???
kiitoos ja anteeks.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13517
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
« Vastaus #17 : 16.06.2017, 15:56:40 »
eikös kuitenkin helpommalla pääsis kun tekniikan otais ala kautta pois ja varsinkin jos kori on grilliin on menossa   ???
koko etukelkka irti niin on kaikki siistissä nipussa iskaritolpat ja neljä runko pulttia irti niin jää maahan... muistelisin näin.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
« Vastaus #18 : 16.06.2017, 16:00:39 »
koko etukelkka irti niin on kaikki siistissä nipussa iskaritolpat ja neljä runko pulttia irti niin jää maahan... muistelisin näin.
kyllä ei kovin montaa pulttia ole niin tippuu jo tuo olikin tyhmä kysymys rakentajalle ;)
ylä kautta kyllä aika väkertäminen 
kiitoos ja anteeks.

Poissa vaneju2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 138
Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
« Vastaus #19 : 16.06.2017, 16:08:23 »
eikös kuitenkin helpommalla pääsis kun tekniikan otais ala kautta pois ja varsinkin jos kori on grilliin on menossa   ???


Joo olis helpompi juu, mutta pitää vielä tekniikan irroituksen jälkeen haalata auto naapuriin, että saa nosturilla nostaa grilliin. Toisaalta voishan sen tekniikan siinä nosturillakin jättää maahan. Täytyy vielä vähän pohtia asiaa  :buck2:

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
« Vastaus #20 : 16.06.2017, 16:10:36 »
Toisaalta voishan sen tekniikan siinä nosturillakin jättää maahan.
näin toimit :D
kiitoos ja anteeks.

Poissa vaneju2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 138
Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
« Vastaus #21 : 26.06.2017, 23:02:01 »
Joo otin neuvoista vaarin ja pudotin koneen apurunkoineen nosturissa alas. Näppärä homma, ei mennyt kauaa kun olin sen hyvin purkanut ennen kuin nosturille mentiin. Sitten ei muuta kuin tekniikka alta pois ja grilliä tilalle. Mittaukset oli osunu aika hyvin ja ei ollut kuin pultata kiinni.



Vähän jännätti jo ennen kuin autoa rilliin laitoin, että miten napojen käy, kun olin ne aika huonosti suunnitellut ja toteuttanut.  :-\ Matkaa oli kotiin vain toista kilometriä, niin ajattelin kuitenkin kokeilla, että josko kotiin asti pääsisi. Eipä siis muuta kuin grilli portterin perään ja menoksi:



Kuten äskeisestä kuvastakin näkee, niin eturengas oli jo valmiiksi aika kenossa. Noh, kotiin kuitenkin päästiin, joskin vähän nilkuttaen. Kotona oli jo kämpperin kulmat kohdillaan:





Tuohon se nyt jäi odottelemaan aikaa ja tekijäänsä. Kerkesin jo vähän purkamaan etukelkasta voimansiirtoa ja pyöränripustuksia pois, kun oli sadepäivä eikä ulkona viitsinyt mitään tehdä. Muuta yllätyksiä sieltä ei vielä tullut kuin, että toinen koiranluu oli aivan horo. Varmaan siitä johtunut keulasta kuulunut kolina.  :idiot2: Seuraavaksi ois tarkoitus purkaa tankki, pakoputki, taka-akselisto ynnä muuta korista pois, niin pääsee pohjan kimppuun.  ::)
« Viimeksi muokattu: 23.07.2017, 20:15:35 kirjoittanut vaneju2 »

Poissa vaneju2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 138
Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
« Vastaus #22 : 25.07.2017, 10:51:23 »
Noniin tähänkin topicciin kuvalinkit korjailtu.

Tämä alkais olla nyt aikalailla purettu ja valmis työstettäväksi.

Aluksi purin koneen ja muut hilppeet irti apurungosta. Sieltä ei mitään ihmeellisyyksiä paljastunut.

Sitten lähti autosta kaikki penkit.



Sitten pudotin taka-akselin alas ja samaan syssyyn tankin. Tankin alta ei löytynyt yllätyksiä. Iskareiden suojat oli melko ruosteessa. Jännä, että iskareilla oli silti hyvät arvot tammikussa leimalla  ;D Myös takajousien ylälautaset olivat aika rapeassa kunnossa...





Sitten purin polttoainelinjat ja jarruputket. Tämän jälkeen siirryin konehuoneeseen ja irroitin mm. ABS-pumpun, pissapojan säiliön sekä nostin johtoniput syrjään tuulilasin alareunaan. Konehuoneesta maalaan näkyvät runkopalkit. Tulipeltiä en ala maalaamaan. Konehuoneessa oli yksi jännä ruostepaikka vänkärin puolen iskaritolpan maastossa.






Sitten pyöräytettiin auto kyljelleen. Ei mennyt ihan kuin strömsöössä - meinasi vähän karata pyöräyttäessä, mutta onneksi suuremmilta vahingoilta vältyttiin  ;D Ainoastaan takaluukun alla oleva pelti otti vähän damagea ja takavaloon tuli pari pientä naarmua. Ensi kerralla pitää köyttää talja tuohon, että saa sillä jarruttaa kaatumista.




Siihen se nyt jäi odottelemaan. Hellepäivänä olisi tarkoitus pesaista pohja. Sitten täytyisi käydä jostain leikkaamassa vähän peltiä ja hitsailla ne tähän. Myös apurunko, taka-akselin osat ja kaikki ripustuksen osat pitää maalata, että tämän saa pohjan laiton jälkeen takaisin renkaille. Maaliksi kävin jo hakemassa Tikkurilan Temacoat RM40 teollisuusmaalia. Vetelen sillä pohjan ja kaikki alustan osat. Pohjaan laitan vielä päälle Tectylin alustamassan.


Poissa vaneju2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 138
Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
« Vastaus #23 : 09.10.2017, 19:14:42 »
Jopas on viime päivityksestä vierähtänyt. Projekti on kuitenkin vielä hengissä, joskin tahti melko verkkainen.

Helmat alkaa olla tehtynä. Sai aika isot palat laittaa uutta peltiä. Toiseen helmaan kävin paikalliselta purkaamolta leikkaamassa korjauspalaa. Sen helman hitsattua totesin, että toiselle puolen väännän vaan suorasta pellistä. Purkuautosta ei nimittäin saanut leikattua tarpeeksi "alhaalta" asti, ja jouduin siksi hitsaamaan helman kahdesta palasta, joka tuotti paljon turhaa työtä. Toiselle puolen väänsin siis suorasta pellistä ruuvipenkissä sopivan kappaleen, onneksi nämä jäävät piiloon :D Monta päivää nuihin tuhrasin. Ei niistä kauniit tulleet, mutta asiansa ajaa. Toiselta puolen puuttuu vielä lokarin puolelta pikku pala ja molemmilta puolin helman kiinnikepaikat alhaalta. Tunkinpaikat jätin kokonaan pois, kun olivat aikaisemminkin vaan ruostuneen ja painaneet pohjaa sisään. Itse en niistä kovinkaan usein tunkkaa, mieluummin apurungon ja taka-akselin kiinnityskohdista. Koteloihin suihkuttelin reilusti kotelosuojaa. Kuvia askartelusta:



Hiekkapuhallettuna:







Toinen puoli oli vieläkin pahempi ja sieltä lähti peltiä aika pitkästi.





Lokaristakin paljastui massan alta yllätyksiä







Jonain sadepäivänä vaihdoin myös moottoriin termostaatin ja öljypohjan tiivisteen. Myös jarrusatulat olen purkanut ja ne odottavat hiekkapuhallusta ja maalia ja sisuksiinsa uusia tiivisteitä. Sen lisäksi purin kytkimen ja vauhtiksen irti. Kytkinlevy alkoi olla jo aika sileä ja tilalle tuleekin uusi paketti. Imusarjankin irroitin ja sinne oli EGR tehnyt tehtävänsä, se tulee nyt tulpatuksi:





Tällä viikolla olisi tarkoitus viettää pari kolme päivää tämän parissa. Jos saisi helmojen hitsaukset viimeisteltyä ja etuosan pohjasta putsattua ja maalattua. Mahdollisesti sama homma myös alustan osille. Toivottavasti kelit suosii.

Osia olen haalinut kasaan pikkuhiljaa, ja kaapista löytyykin jo aikalailla kaikki tarvittava. Purkuauton sain myös hommattua, tai no, ei se vielä pihassa ole mutta ostettuna kuitenkin :D Se näytti olevan hyväkorinen ja saankin siitä takajousien ylälautaset ja takapalkkien päät. Muuta hitsattavaa tässä ei niiden lisäksi enää olekkaan. Jotta tämän kanssa ei hommat loppuisi niin sovitan purkuautosta tähän automaatti-ilmastoinnin, kun tähänhän ei ilmastointia tehtaalla ole asennettu. Purkuautosta saan myös Ardicin, jonka joku on joskus tästä riisunut. Myös takalipan ja irroitettavan mallin vetokoukun ajattelin siitä tähän laittaa.

Suunnitelmia siis löytyy vaikka millä mitalla, kunhan vain olisi aikaa toteuttaa. Noh, ei tämän kanssa kiire ole onneksi. Jos ensi kesäksi, tai seuraavaksi. :D

Palataan asiaan kun saan jotain taas aikaan.

Poissa vaneju2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 138
Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
« Vastaus #24 : 25.10.2017, 16:18:57 »
Jotain taas.

Kävin siis pohjan kimppuun niinkuin viimeksi suunnittelin. Ensin kuitenkin hitsasin helmat loppuun. Niistä puuttui oikeastaan enään kiinnikkeet helmamuoville. Sitten ei muuta kuin hiekkapuhaltamaan.



Eniten puhaltamista oli etupalkkien tietämillä. Etenin tällä kertaa vain keulasta helmojen takapäähän asti. Tämä siksi, että siitä taaksepäin on vielä vähän hitsattavaa, mm. jousien ylälautaset. Kun aloin olla tyytyväinen, niin ei muuta kuin pohja puhtaaksi ja maaliruisku käteen. Maaliksi pohjaan tuli siis RM40 teollisuusmaali. Maalailua:



Seuraavana päivänä kävin alustan osien kimppuun, sillä tämä pitäisi pikkuhiljaa saada renkailleen, että saa sen tuosta pihalta pois ennen talvea. Hiekkapuhaltelin niistä pahimmat pois ja putsailin. Paransin myös vähän uusia takapuskurin kannakkeita. Pari kuvaa työn touhusta:





Sitten maalia pintaan. Onneksi kelit suosi, ja pystyin pihalla maalaamaan.



Nyt tuli siis maalattua apurunko, alatukivarret, uudet koiranluut, etunavat, takatukivarret, molemmat kallistuksenvakaajan tangot, taka-akselin uudet puslat, tankin kiinnitysraudat, pakoputkitunnelin suoja, etujarrukilvet, takapuskurin kiinnitysraudat ja jotain pikkuosia. Onpahan alusta ainaki hetken hienon näköinen, kun osat uudessa maalissa  ;D

Yhtenä iltana vaihdoin myös kampiakelin takastefan ja sen alle tulevan tiivisteen uusin samalla.



Seuraavaksi ois tarkoitus saada nuo takajousilautaset vaihdettua, nyt kun sain purkuauton vihdoin pihaan, niin voin siitä leikata korjauspalat. Sen jälkeen pohjaa voi vielä puhaltaa ja maalata vähän lisää, sen verran että saa taka-akselin paikoilleen. Kun pohja on maalattu, niin se saa pintaansa vielä alustamassan kauttaaltaan, jonka jälkeen tämän saa jo kasata siten, että saa renkailleen.

Menin myös myymään äRrän pois, joten se hieman muuttaa suunnitelmia tämän kanssa, ja budjettia. Ajattelin, että laitan tähän kaikki humppavehkeet uusiksi samaan syssyyn. Suunnitelmissa 2-din soitin, 2-tie erkkasarjat eteen ja taakse ja niille oma vahvistin. Ja sitten varapyöräkoteloon 10" subi. Helppo tehdä ennen kuin kasaa sisustan, niin saa johdot hyvin piiloon. Suunnittelin myös jonkin sortin äänieristystä. Myös ärrän puskuria olen miettinyt  ::). Nämä asiat tosin vasta ajatuksen tasolla. Koitetaan nyt ensin saada autoa vähän enemmän kasaan.



Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
« Vastaus #25 : 25.10.2017, 17:16:48 »
No nyt on hienoa tekemistä!
Hyvä, että ruostekorjaukset tehdään ihan oikeesti kunnolla. O0
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa vaneju2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 138
Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
« Vastaus #26 : 25.10.2017, 17:35:23 »
Noo vähän tuo on vielä tuollaista harjoittelua nuo peltityöt. Mutta joo oon kuitenkin koittanut tehdä siten, että kestäis. Ajatuksena on pitää auto itsellä niin ei kannata huonosti tehdä.  :D

Poissa Borderline

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
« Vastaus #27 : 26.10.2017, 07:08:14 »
Lainaus aikaisemmista viesteistä: Myös ärrän puskuria olen miettinyt  ::)
R:n takapuskurin kuori löytyy tutusta osoitteesta 8), jos tarvit.
Mulla vois olla pienille pisteosille tarvista siitä sinun purkuautosta, ollaan kuulolla.

PS. On teillä virtaa aloittaa tuommoinen projekti taas. Täytyy hattua nostaa
Volvot: PV 444 -54, Amazon -61, 244 GL -81, 244 GL -85 , 745 TIC -89, 940GLT -91, V70 -98, S80 -08, XC90 -10
+ Buick Special 2dHT -57, Ford Mustang HT 64 1/2 , Ford Mustang GT -94
https://www.garaget.org/Buick57

Poissa vaneju2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 138
Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
« Vastaus #28 : 30.05.2018, 22:31:23 »
Joo ei kerennyt syksyllä renkailleen tämä. Niinpä auto vietti talven korigrillissä. Peitin sen hyvin pressuilla ja hyvin säilyi siinä talven yli.

Asiaan. Kirjoitan tähän viestiin mitä sain syksyllä aikaan mitä en ole vielä tänne kirjoitellut.

Pohjasta korjailin takapalkeista reijät jousilautasten tietämiltä. Samalla tuli myös huomattua, että nuo jousilautasethan on pultattu kiinni. Kuusiokolokannoista ei ollut oikein mitään jäljellä, joten vedin suosiolla rälläkällä poikki ja hitsasin mutterit, että sain pultit irti. Purkuautossa ei nämä olleet paljoa paremmat, joten kävin suosiolla tilaamassa uudet. Ennen paikalleen laittoa vedin vielä maalin niihinkin pintaan.







Sitten pääsinkin pohjan loppuun hiekkapuhaltamisen ja maalaamisen kimppuun. Maalasin sen vararengaskoteloon asti, sillä puskuripalkkeja ja “munapusseja” pitää vielä hitsata ja se ei korigrillissä onnistunut.  Maali kuivui viikon ja sen jälkeen vetelin kotelosuojan koko pohjaan, annoin taas kuivua ja siihen päälle alustamassaa reilulla kädellä. Kyläsepät internetissä tätä suosittelivat. Kuvia tuli syksyllä huonosti napsittua, varmaan sen takia kun koko ajan oli pimeä :D Meni muutenkin vähän turhan myöhälle nämä maalaamiset, mutta tein kunnon pressukatoksen ja lämpöpuhallin puhalsi siellä koko ajan, joten maali ja massa pääsivät kuivumaan. Tässä kuitenkin muutama huono otos:







Tässäpä kaikki mitä sain syksyllä aikaan.

Poissa vaneju2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 138
Vs: 850 TDI Paalaamiselta pelastus
« Vastaus #29 : 30.05.2018, 22:44:14 »
Sitten siirrytään lähemmäs nykyhetkeä ja tähän kevääseen.

Aloitin hommat jarrurempalla. Tuli tälle kevättä purkuun ärrä ja siitähän piti tietenkin napata etujarrut tätä varten. Levyjä löytyi hyvä kierros ja niitä ei tarvinut lähteä ostamaan. Satulat päätin kuitenkin restauroida perinpohjin. Purin satulat ja putsasin teräsharjalaikalla. Kaikkiin satuloihin laitoin korjaussarjat, eli tiivisteet, ilmausruuvvit yms. Suurin osa männistä oli hyvässä kunnossa, mutta taakse taisin yhden uudenkin laittaa. Sitten mustaa Hammeria pintaan pari-kolme kerrosta. Innostuin hifistelemään ja tein saman myös levyjen keskiöille :D Kun maali oli kuivunut kasasin satulat loppuun. Sitten uudet palat myös joka nurkkaan asennussarjoineen.












Kun satulat sain kasattua aloin kasaamaan taka-akselia. Sinne tuli kaikki uudet helat ja pultit. Olen muutenkin pyrkinyt tätä kasaamaan uusilla pulteilla pääasiassa. Toinen ulommista heloista vähän vastusti ja otti myös vähän itseensä asentaessa, mutta asennus vaikutti kuitenkin ihan tukevalta. Takajarrukilpiä en alkanut maalaamaan, kun en viitsinyt alkaa napaa purkamaan.

Taka-akselille tuli uudet jarruletkut molemmin puolin ja kaksi uutta jarruputkea, kun ei ehjänä lähteny irti. Uusia kannakkeita hain motonetistä. Alkuperäiset reijät oli niille liian isoja, mutta porasin viereen uudet.






Sitten tähän piti jostain keksiä jouset ja iskarit. Tuossa samaisessa purkuärrässä oli ympäriinsä kohtuu uuden näköiset Bilsteinit. Eteen tuli jouset Skruvatin 60/40 sarjasta. Laitoin myös uudet yläpään kumit vahvistettuna mallina. Taakse laitoin vielä orkkisjouset joista nappasin ¼ kiekan pois. Velipojalla omassa nuo skruvatin takajousetkin ja siinä vähän perä roikkuu. Joudun varmaan vielä vähän lyhentämään nuita orkkisjousia, mutta katsoo sitten mihin ne asettuu.




Etujouset, uusi ja vanha:



Valmis paketti:




Sitten vain taka-akselia paikoilleen. Tämän jälkeen etupään kimppuun. Sinne uutta osaa tuli koiranluut ja kallistuksenvakaajan korihelat. Hammastanko oli vähän vuotanut, ja purkuärrässä oli parempi ja puolet vähemmän ajettu, joten otin sen, pesasin painepesurilla ja laitoin paikoilleen. Siihen pitää vielä uudet suojakumit käydä hakemassa. Sitten ei muuta kuin renkaat alle ja autoa alas pudottelemaan. Päätettiin pudottaa se tuossa pihalla ja ei muutakun toiseen päähän moottorinostinta ja toiseen päähän Valmettia. Sievästi se sieltä alas tuli.





Kohta olikin jo auto piitkästä aikaa omilla jaloillaan. Ensimmäiseksi pesin enimmät hiekat ja pölyt ulkopinnalta pois ja putsailin enimmät hiekat sisältä. Kymmenisen litraa sieltä tuli :D



Enimmät putsattuna



Tämän jälkeen päätin purkaa sisustaa vielä vähän ja pudotella ovet, luukut yms pois. Tällaiseen kuntoon auto jäi viikonlopun jäljiltä.





Seuraavana olisi ohjelmassa nuo takapään viimeiset hitsaukset ja sinne myös maalit ja massat pintaan. Sen jälkeen saakin jo käydä korin kimppuun. Hitaasti tämä etenee, kun toisella paikkakunnalla tätä teen, kun missä asun, mutta eipä tämän kanssa mitään kiirettä :D

Joitain pieniä muutoksia on myös aiempiin suunnitelmiin tullut talven aikana. Syksyllä tarttui yksi tällainen samanmoinen matkaan ja se olisi tarkoitus myös purkaa. Siitä tulee tähän Ardicci kadonneen paikalle. Tarkoitus olisi myös siirtää siitä ilmastointi hilppeineen tähän. Ajatuksena olisi siirtää koko kojelauta, niin ei tarvitse erikseen jokaista pientä nippeliä. Jos joku tällaisen operaation tehnyt niin vinkkejä otetaan mielellään vastaan. Ainakin konehuoneen puolella näytti tarvittavat piuhat olevan valmiina.

 

Ateho  Elekma