Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

240 tehostettu ohjaus puoltaa, korjausohjeet

  • 0 Vastauksia
  • 8028 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
240 tehostettu ohjaus puoltaa, korjausohjeet
« : 28.10.2010, 21:39:57 »
Lainaus käyttäjältä: Jule
Kysymys: mitä voin tehdä kun 240:sen tehostettu ohjaus puoltaa?

HUOM !  koskee vaan *cam ei ZF.  (sitten on se volvo jälkiasennus joka eroaa molemmista)


1. Nosta auton etupää ylös ja poista moottorin alasuoja

2. Hammastangon alapuolella (alaetuviistoon) on luukku, joka on kahdella 13 mm:n pultilla kiinni. Avaa luukku. Muista kumminpäin luukku oli tai paremminkin sen luukun alla oleva iso tähtiprikka.

3. luukun alla on mutteri, joka on lukittu tähtiprikalla. Taivuta tähtiprikan sakara että saat mutterin pois. Mutterin koko on muistaakseni 16 mm.

4. Tähtiprikka lukitsee myös allaan olevan holkin. Ota prikka pois.

5. Käynnistä auto. Pyörät kääntyvät itsekseen vasemmalle. Ruuvaa nyt holkkia vastapäivään ja kokeile ohjausvastusta välillä ratista. Kun vastus on sama kumpaankin suuntaan on ohjaus balanssissa. Toinen vaihtoehtoinen tapa on hakea holkkia kiertelemällä ne pisteet jossa pyörät lähtevät kääntymään oikealle ja vasemmalle ja kiertää holkki näiden asentojen keskipisteeseen.

6. Kun säätö on valmis, sammuta auto. Laita tähtiprikka paikoilleen. Joudut oikaisemaan prikan holkin aiemmin lukinneen sakaran ja taivuttamaan jonkun uuden, sillä holkkihan ei ole enää samassa asennossa.

7. Ruuvaa mutteri paikoilleen ja lukitse se.

8. Laita kansi paikoilleen jonka otit kohdassa 2 irti. Huomaa, että tämä kansi (tai yleensä kannessa kiinnioleva toinen isompi tähtiprikka) lukitsee ohjauksen säädon. Siksi on tärkeää että prikka tulee samaan asentoon.

9. Sitten vain suoja paikoilleen ja etupää alas.
Itselläni säätöön kului aikaa n. 30 minuttia, joten homma ei ole hankala.
Huomaa kuitenkin että ohjausvaihdetyyppejä on erilaisia ja tämä sopii niistä CAM-vaihteeseen jota on käytetty ainakin 240-sarjassa vuosina 79-86, mutta lienee sovellettavissa muihinkin.


-----------------------------------------------------------------------------------------


Kysymys:Mistä tunnistaa mikä tehostin/ ohjausvaihde on kyseessä?
 
Vastaus: *CAM-ohjausvaihteissa suojakumi kiinnittyy suoraan raidetankoon kun tas ZF-ohjausvaihteissa suojakumi kiinittyy raidetangon päällä olevaan kumiseen kiekkoon.

_______________________________________
Kopioitu wanhasta Volvolandian foorumista: http://www2.volvolandia.com/landia/index.php?board=17;action=display;threadid=10307
Alkuperäinen ohje (kohdat 1-9) on jonkun mua fiksumman kirjoittama, mutta en tiedä enää kenen, olen napannut vain itse ohjeen joskus talteen. ZF/CAM erot lisännyt Jerry tai joku muu.
« Viimeksi muokattu: 03.11.2010, 00:48:48 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy