RallyBaron  Samppasport

480 Turbo -89 blakk, museoon?

  • 73 Vastauksia
  • 18969 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #45 : 17.10.2019, 01:20:25 »
Auto kyllä starttaa kylmänä ihan ok (eli ei tarvitse sahailla), mutta käytännössä sammuu aina heti käynnistyksen jälkeen n 2-3 sek sisällä. Toisen kerran kun lyö käyntiin, niin pysyy käynnissä. Alkuunsa kierrokset on jossain 1200—1300 rpm (tasaisesti, ilman humppausta) ja laskee noin 30 sek kuluessa tuohon 900 rpm tuntumaan, jolloin myös tuo humppaus alkaa. Olettaisin että ecu siirtyy tuossa kohtaa käynnistysrikastuksesta closed looppiin ja siirtyy ihmettelemään lambdan arvoja. Voisihan senkin arvoja tosiaan tarkastella, vaikka vika tuskin sillä suunnalla on.

Voihan tuo closed looppiin siirtyminen olla kyllä sama hetki, kun ecu ryhtyy tyhjäkäyntimoottorilla annostelemaa ilmaa koneeseen.

Voisin koittaa käynnistää autoa ilman imm:a ja tuota kaasuläppäanturia ja katsoa pysyykö käynnissä.


Edit:
Tässä kylmäkäynnistys aamulta. En irroitellut vielä osia tähän yritykseen.

https://youtu.be/dMF636lkni4

Ei sammunut tällä kertaa, kun käytin sytytysvirran päällä pari kertaa ennen starttia. Eli olisikohan bensalinjassa vuoto vai onko tuossa joku takaiskuventtiili matkalla että linja pääsee tyhjäksi kun hetken seisoo. Sen takia sammuisi sitten kun seuraavan kerran kylmänä käynnistää?

Melko pitkään kierrokset pysyy korkeana tässä, olettaisin että aiemmin pitäisi kierrosten laskea.
« Viimeksi muokattu: 17.10.2019, 13:32:04 kirjoittanut DaKyy »

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #46 : 17.10.2019, 19:05:02 »
Ei 460 turbo nosta kierroksia muistaakseni missään vaiheessa, edes kylmänä. Samantien käy 950rpm suunnilleen kun käynnistää. Niin ja onhan näissä bensalinjassa se joku mötikkä muistaakseni välissä.

Onko tästä mitattu onko moottorinlämpöanturi ehjä, ettei ole siinä vika ?

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #47 : 17.10.2019, 19:30:50 »
Tuli se tänään mitattua, joskin kone oli siinä vaiheessa noin 50 asteinen. Kilo-ohmin luokkaa oli vastus ja se ainakin osuu tuohon anturin haarukkaan. Voisin testata paria muutakin anturia ja verrata.

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #48 : 17.10.2019, 20:28:01 »
Testasin anturin 4,9 kohmia näytti tuossa 6 asteen ulkolämpötilassa. 5,8 pitäisi olla 0 asteessa, eli lienee kunnossa. Kaksi vara-anturia kyllä näyttivät molemmat hieman alle 10 kohmia, eli en nyt ihan mene vannomaan mikä sen pitäisi olla...

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #49 : 20.10.2019, 11:53:43 »
Uusin varmuudeksi lämpöanturin, mutta mitään suurempaa apua siitä ei ainakaan tuohon starttiin ollut. Lisäksi tuokin selvisi, ettei bensapumppu käynnisty ennen kuin kone pyörii.

Starttispraylla koitin vielä muita imuvuotoja etsiskellä, mutta vaikutuksia ei oikein ollut käyntiin suihkuttelusta huolimatta. Tässä moottorissa on vielä suuttimille oma jäähdytys, joten ne on hieman paremmin koteloitu. Jos suuttimien tiivisteet vuotaa, niin tuo kotelointi voisi estää sen imuvuodon paljastumisen. Täytynee tuo mahdollisuus vielä tutkailla. Imusarjan tiiviste on vielä yksi mahdollisuus, mutta eipä tuonne suunnalle puhallettu spray vaikuttanut käyntiin...



Tuli ihmetelty varastojen aarteita, nämäkin eksynee keulalle oranssien sivuvilkkujen kanssa. Keltaiset lisäpitkien linssit on myös olemassa, mutta yhtä harvinaisia kuten nämä sumareiden linssitkin. Orkkisnäköön kuuluisi vielä punainen raita puskureihin ja sivulistoihin, mutta enpä tiedä tuleeko sekin toteutettua.

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #50 : 26.04.2020, 22:00:07 »
Pikkuhiljaa kaivettu autoa esille kevään koittaessa.

Oranssi ABS-valo tervehti ensimmäisen käynnistyksen jälkeen, jääden palamaan pysyvästi. Johan tämän kanssa tuli syksyllä tapeltuakin. Käyttäytyminen oli hieman outoa, ja se saattoi sammua jonkun käynnistyksen yhteydessä, mutta muutaman metrin ajon jälkeen se syttyi joka tapauksessa.

Ajatus oli, että ehkä joku toinen anturi olisi antautunut, mutta mittausten perusteella kaikki oli kunnossa. Pumppu myös tuntui toimivan normaalisti. Koitin pikaisesti toista ABS-ecua, ja nyt ABS-valo sammuikin normaalisti.

Samalla tuli huomattua, että oikea takanurkka merkkaa reviiriään. Ei haihdu, eli ei ole bensaa. Jarruputki antautui jarrupolkimen raivokkaasta polkemisesta johtuen. Hyvä että meni kotipihassa. Taidan kuitenkin viedä jonkun muun murheeksi putkien askartelun, kotipihalla ei hirveästi innosta putkien päitä ruveta tekemään.

Sisustan fiksailuja tullut myös jatkettua. Jossain vaiheessa ovipahvien verhoilulevyt oli kiinnitetty nahan läpi ruuveilla ovipahviin, ja molemmat muoviset ovitaskut olivat haljenneet. Lisäksi ovipahvin päälle liimattu harmaa nahkaverhoilu oli irronnut liimauksistaan. Varaosa-autosta ryöväsin ovipahvin, jossa verhoilulevy kiinnitysreiät olivat paremmassa kunnossa. Näin verhoilulevy pysyisi paremmin paikallaan. Nuo ehjät verhoilulevyt piti sitten puukenkä-ihmisiltä hommailla. Samalla kun ovet otetaan auki, tarjoutui tilaisuus päivitellä kaiuttimet uusiin, ja korjata äärimmäisen hidas ikkunahissi.


vanha verhoilulevy oli ovipahvissa kiinni sikalla ja ruuveilla.

Aloitin kuskin ovesta, ja purin verhoilut irti. Ihmettelin sähköikkunan mekanismia hetken, ja hain verrokiksi varaosa-auton mekanismin. Joku oli sitten hankkinut ehkä 440/460:n hissin ja laittanut sen tähän. Muuten hyvä, mutta kiinnitysrei'istä yksi neljästä osui kohdilleen, hetken aikaa tuota on paikalleen saanut askarrella. Kötöstys lähti mäkeen ja orkkista tilalle. Hissin kiinnityspaikat ikkunassa olivat myös pitänyt rikkoa, jotta tuo sopii paikalleen. Hain varaosa-autosta myös uuden ikkunan.


ovipahvi irti

Rasvailin varaosahissin läpikotaisin, ja toiminta näytti jo varsin hyvältä. Virittelyjen jälkeen toiminta oli muutoin mallikasta, mutta Ikkuna keikkuu oudosti suuntaa vaihtaessa. Tuohon ei oikein muita lääkkeitä liene kuin uusi hissi. Mennään nyt tällä.

url]https://photos.app.goo.gl/ZSpajPHxctcHqav17[/url]
Videolla sähköikkuna korjattuna.

Kaiuttimiksi pistin Focalin erillissarjan, jonka diskantin sovittelin alkuperäisen diskanttikaiuttimen tilalle.

Puukenkämaasta saapunut verhoilulevy vaati myös oikaisua ja siistimistä. Runkohan tuossa on jotain matkalaukkupahvin tapaista, joka kosteuden vuoksi menee soiroon. Kostutin pahvin samalla kun puhdistin sen, ja laitoin painoa päälle, jotta suoristuisi kuivuessaan.


3D-tulostetut oviklipsit paikallaan

Ovipahvin kiinnitystä varten oven alareunassa on muoviklipsut, jotka herkästi hajoavat. Onneksi joku oli mallintanut kyseiset klipsut, ja uudet sai tulostettua tilalle. Muovina PETG, joskin väärä väri.

Tänään sain vihdoin lyötyä oven kasaan. Harmi, ettei lähtötilanteesta ole kuvaa. Vielä pitäisi putsailla ovi paremmin, mutta kehtaa tuota jo katsella.






« Viimeksi muokattu: 26.04.2020, 22:34:27 kirjoittanut DaKyy »

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #51 : 01.05.2020, 23:12:44 »
Syksyllä jo ihmettelin ja metsästelin kadonnutta tyhjäkäyntiä. Kylmänä käynnistäessä - ja etenkin viileällä kelillä auton tyhjäkäynti nousee startissa yli 2000:n kierroksen. Hetken lämmettyään se asettuu 800-1100 välille seilaamaan. Lisäksi autoa saa kylmänä sahata melko pitkään ennen starttia (n. 3-4 sekuntia) ja nyt tuoreena ominaisuutena, lämpimänä saattaa hörähtää heti tulille, mutta sammua parin sekunnin päästä (tai käydä hetken todella huonosti).

Syksyllä tuli vikaa etsittyä imuvuodoista, lämpöanturista, imm:sta ja tyhjäkäyntiventtiilistä, mutta ratkaisua ei löytynyt.

Näin vappuna tuli päissään mietiskeltyä kyseistä käytöstä, omassa mielessä tuo käytös voisi johtua polttoainepuolesta, eli jossain olisi vuoto tai vika. Näkyviä vuotoja ei ole.

Epäillyt:
1. Suutin tai suuttimet - vuoto imusarjaan
2. Paineensäädin rikki
3. Takaiskuventtiili rikki
4. Polttoainepumppu rikki

Näistä itselle suutinvuoto tuntuisi todennäköisimmältä vaihtoehdolta. Kylmää konetta käynnistäessä suuttimen vuoto on kadottanut järjestelmän paineet ja mahdolliset imusarjaan vuotaneet polttoaineet ovat ehtineet haihtua. Kylmäkäynnistyksessä pitkään sahatessa pumppu pikkuhiljaa saa paineet kerättyä käynnistystä varten. Lämpimällä koneella suutin vuotaa imusarjaan polttoainetta, jonka jälkeen kone käynnistyykin parin pyöräytyksen jälkeen. Paineet ovat kuitenkin ehtineet järjestelmässä pudota, ja kone käy hetken huonosti, ennen kuin polttoainejärjestelmän paine nousee riittävälle tasolle.

2-4 kohtien osalta en osaa todennäköisyyksiä arpoa, mutta uusi polttoainepumppu on jo hommattu. Tarkistetaan kohta 1 kuitenkin ennen kuin muita osia vaihdellaan.

Toinen asia joka pitäisi vielä hoidella kuntoon on alkuperäiset nahkapenkit. Pitäisi saada joko uudet päälliset, tai mahdollisia korjauspalat nykyisiin. Kuskin penkin ja selkänojan reuna alkavat olla huonossa kunnossa. Istuinosassa on nahassa repeämä, muutoin noi olisivat varmaan helpostikin pelastettavissa. Onko jollakin heittää vinkkiä penkkien ehostajasta täällä Varsinais-Suomen alueella?


Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #52 : 02.05.2020, 11:18:03 »
En osaa neuvoa Volvosi käynnitysongelmien kanssa mutta vertaistukena mulla on vähän samansuuntaista ongelmaa tuon pikkuisen Roverin kanssa jossa koneen päälle nostettu ruisku. Ärsyttävän karjuva tyhjäkäynti ja aina aluksi tukkoinen tyhjäkäynti. Karjumisesta pääsin eroon kun tulppasin lisäilmakanavan kokonaan, kylmänä helposti tapahtuvasta stumppauksesta en ole päässyt eroon. Mikä on sen ärsyttävämpää kuin ruiskumoottori jota joutuu lämmittelemään kuten vanhaa kaasarikonetta ennen liikkeellelähtöä.  :buck2:
Tuo lisäilmakanavan tulppaaminen saattaa kuulostaa hullulta mutta tässä on sellainen kiusallinen piirre että ECU ajaa sen tyhjäkäynti venttiilin reilusti auki, eikä oikein osaa sulkea sitä -tyhjäkäynti rupeaa nousemaan ja nousemaan, erityisen ärsyttävää tämä on esimerkiksi tankkauskäynneillä kun uudelleen käynistäessä kone jää huutamaan 1500-2000rpm.

Mielenkiintoiseksi tilanteen tekee se että kaikki ruiskuun liittyvä on kokeiltu toisesta, toimivasta autosta. Virranjakajaa ja ECUa myöden.
Semmoinen epäilys on että ECU kaipaisi jotain anturitietoa, jota se ei tässä pikkuautossa saa. Tekee myös sitä että lyhyen hetken käytyään ikäänkuin sammahtaa hetkeksi, mutta ryhdistäytyy ennenkuin sammuu kokonaan ja sitten jatkaa käyntiään hyvin.

Onneksi on "kesäauto" niin ongelmaa voi etsiä silloin kun huvittaa.
« Viimeksi muokattu: 02.05.2020, 11:21:49 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #53 : 10.05.2020, 23:08:37 »
Öljyt poistettu koneesta ja laitettu tuoretta öljyä ja uusi filtteri vanhan tilalle. En kuitenkaan ottanut vaihto-operaation jälkeen ajoon. Lyhyt koekäyttö ja ihmettely ettei ihan tavallisesti kone taas vaihteeksi käy.

Tuntui että joku suutin ei olisi täysillä menossa mukana. Tarkoitus oli kuitenkin öljynvaihdon jälkeen ottaa imusarja pois ja suuttimet esille, joten ryhdyin siihen kaikesta huolimatta.


Imusarjasta maalit ovat lähteneet karkuun, kuva ylälaidassa osin näkyvissä suutinten jäähdytysjärjestelmä

Imusarja lähti melko helposti pois vanhasta muistista, mutta suutintukki on aina melkoinen savotta. Yleensä suuttimet ovat melko hyvin jumissa, ja varaosa-autossa samaa harjoitellessa osa suuttimista jäikin kiinni koneeseen, eivätkä suutintukkiin. Ja tukissa ne ovat kuitenkin vielä kiinni tuollaisella jousisokalla.

Varhaisissa Turbo-malleissa on suuttimilla vielä erillinen jäähdytyspuhallin, joka tosin poistui vuosimalliin 1990 mennessä. Puhallinta varten suutintukki ja suuttimet on koteloitu muovikoteloon. Tässä kyseinen vehje ihme kyllä edelleen toimii, niin en sitä tohtisi poistaakkaan.


Imusarjan yläosan irroittaminen riittää suutintukkiin käsiksi pääsemiseen

Imusarja on tämän sarjan konetyypeissä jaettu kahteen osaan. Yläpuolisen osan irroitus riittää, että pääsee käsiksi suuttimiin. Alaosa onkin kiinni sitten tuossa yhdistetyssä pako ja imusarjassa, joten sinne en ajatellut lähteä kopeloimaan. Ylempi osa kun oli irti, niin imupuoli peiton alle odottelemaan varaosia. Parin voimasanan saattelemana suutintukki irtosi odotettua helpommin. Johtosarja oli kyllä melko valmista tavaraa.



Kaksi neljästä suuttimen johdosta oli tämän näköisiä. Eikä ne kaksi muutakaan häävejä olleet

Vaikka ongelmat eivät välttämättä näistä johtuisikaan, pitää johtosarja rakentaa uusiksi - suuttimien liittimetkin olivat todella hauraita. Toivottavasti jostain löytyy pinnejä, jotka tuohon liitinrunkoon sopisivat. Muutoin täytynee vaihtaa molemmat liittimet johonkin geneeriseen tuotteeseen.

Sitten voidaankin ihmetellä näitä suuttimia, olen melko varma, ettei suuttimissa näkyvät vauriot syntyneet irrottamisen seurauksena, mutta varma en tietysti voi olla. Kuitenkin tummat jäljet noissa halkeamakohdissa viittaisivat, että ovat olleet pidemmän aikaa rikki. Nämä lähtevät seuraavaksi suutinhuoltoon, neljän varasuuttimen kera - josko saataisiin 4 toimivaa takaisin.



Kahdessa suuttimesta oli selkeä halkeama suuttimen kärjen vieressä. Tällä lienee jo vaikutusta katoaviin polttoainepaineisiin
« Viimeksi muokattu: 10.05.2020, 23:11:10 kirjoittanut DaKyy »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #54 : 10.05.2020, 23:45:39 »
Eikös nuo ole malliltaan Bosch EV1? Eli siis samanlaisia kuin vaikkapa vinokoneissa?

Omassa 940:ssä oli tuo muoviosa karissut yhdestä suuttimesta pois, toisesta aivan päreinä mutta paikallaan ja kaksi oli ehjää mutta niistäkin toisen kärki tipahti irti irroittaessa suuttimia.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #55 : 10.05.2020, 23:48:39 »
Meinasin juuri kirjoitella samaa että pistokkeet lienee mallia AMP junior power timer & apu löytyy vaikka Motonetista;
https://www.motonet.fi/fi/tuote/487502/Pistokesarja-AMP-Junior-Power-timer-2-napainen

Ja jos on aikaa odotella niin ebaystä saa monta sarjaa motonetin hinnalla :)

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #56 : 10.05.2020, 23:48:56 »
Juu, EV1 suuttimia nämä ovat. 0280150741 koodilla.

Edit: Ja tosiaan, kirjoitin ehkä hieman epäselvästi, noita suuttimien liitinrunkoja kyllä löytyy monestakin paikkaa, mutta tarkoitin tuota liitintä millä tämä suuttimien johtosarja kiinnittyy ecun johtosarjaan. Kyseessä on 6-pinninen Delphin liitin.
« Viimeksi muokattu: 10.05.2020, 23:51:07 kirjoittanut DaKyy »

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #57 : 11.05.2020, 00:16:52 »
Ei tosiaan -91 460 turbossa ole tuota suuttimien jäähdytys-puhallusjärjestelmää. -89 moottorissa oli, mutta joku oli sen poistanut jäljistä päätellen.

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #58 : 17.05.2020, 23:36:29 »
Suuttimet saapuivat takaisin. Yhdessä suuttimesta oli tuotoista noin 10% kateissa, ja tihkui paineistettuna. Kaikissa oli viuhkan kuvio pistemäinen. Huollon jälkeen homma oli testien mukaan kunnossa. Kaikki tiivisteet olivat melko koppuroita.

Askartelin varaosa-auton parempikuntoisesta johtosarjasta vaihdokin tuohon, laitoin vain uudet liittimet suuttimille. Myöhemmin selvisi, että tämän tyyppinen liitin oli turhan isokokoinen tuohon suuttimien jäähdytyskotelolle, ja se piti jättää pois. Täytynee purkaa tuo viritys kokonaan pois autosta, mutta niin että sen voi vielä ottaa käyttöön.



Varaosa-auton johtosarja oli paremmassa kunnossa, joten siihen vaihdettiin vain suuttimien liittimet. Jossain vaiheessa crimppaus rupesi jo sujumaan


Vielä suojakumit johtoihin vanhojen murentuneiden tilalle. Toimiva kampe siitäkin tuli

Johtosarjan väkästelyn jälkeen otin työn alle imusarjan puhdistuksen. Imusarjan otin myös varaosa-autosta, koska oli alkujaan paremmassa kunnossa. Lisäksi tuosta vanhasta katkesi yksi letkunippa kokonaan. Vaimo kiittää kun kodinhoitohuoneen lavuaari sai toimia tiskialtaana.

lähtötilanne imusarjan kanssa

Puhtaasta imusarjasta en tullut ottaneeksi kuvia ennen kiinnitystä. Putsailin myös venttiilikopan samalla, kun otin sen irti tiivisteenvaihtoa varten. Vanha tiiviste ritsahteli poikki lun sitä taivutteli. Lisäksi tuo imusarjan välitiiviste tuli samalla vaihdettua.


Venttiilikoppa tuli päällisin puolin puhdistettua. Se kuitenkin jää imusarjan alle, joten mahdottomasti en nähnyt vaivaa

Suuttimien auton puoleisen johtosarjan liittimestä oli klipsu poikki, joten depinnasin varaosa-autosta ehjän liittimen ja laitoin sen paikalleen tuohon prokeltiautoon.



Putsailin vielä koneen etupuolen öljykuorrutuksesta lähinnä painepesurin voimin, näyttää se jo vähän paremmalta.



Lopputulos ja lähtökohta. Jotain on tehty.

Juuri muuta en homman paketoimisen jälkeen ehtinyt tekemään kuin ajaa 5 metriä autoa eteenpäin. Katsotaan huomenissa oliko vaikutusta käynnistymisiin, tyhjäkäynnin pieneen jumppaan ja korkeaan tyhjäkäyntiin kylmänä.


« Viimeksi muokattu: 17.05.2020, 23:58:52 kirjoittanut DaKyy »

Poissa ropaaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #59 : 18.05.2020, 09:30:03 »
Verhoomo Lunden Turku korjasi minulle kuskin nahkapenkin.
Hinta oli sopiva ja työn jälki hyvä.
Penkki irrallaan ilman muoviosia ie. sivumuovit jne. irroitettuna. Verhoiluun ei saanut koskea.
Soittele sinne.

 

Elekma  Autoracing