Kulkukoira  Proturbo

Volvo 144 -71

  • 167 Vastauksia
  • 60017 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #15 : 02.06.2015, 18:25:09 »
Hienoa! Etenkin jos ulkopuoli pysyy tosiaan tuossa kuosissa ja H4 lisävalot kiinni keulassa  O0
Valot lähti jo pois, kesän ajaksi.  :)
144-70

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #16 : 12.06.2015, 23:51:54 »
Projekti on edennyt.
Valitettavasti Flickr -kuvapankki ei suostu ottamaan tällä hetkellä kuvia sisään niin menee pelkäksi selitykseksi.
Lisään kuvia kun tuo toimii...

Vaihdoin moottorin ja laatikon mutta lykkäsin tässä ensivaiheessa perus strömpän kylkeen.
Laitoin B20sen ja M410:n yhteen lattialla ja ujutin sairaan pitkän paketin yksin paikalleen.
Tämä ei mennyt onnettumuuksitta kun ei ollut helppoa yksin laittaa tuota jäätävän pitkää mönttiä paikalleen, lämppärin hana otti hittiä ja meni paskaksi...

Tästä toipuneena ja röökin jälkeen kiukulla homma jatkui.
Sain lopulta ähellettyä kaiken kasaan. Tässä autossa on se hyvä puoli että kaikki pultit on ruosteettomia ja aukeavat helposti.

Ensi reaktio kun käynnistin oli että kyllähän tämä pelittää, mutta pakoputkesta tulee ehkä vettä...
Kytkin ottaa todella aikaiseen ja pelkään että painelaakeri painaa nyt asetelmaan kiinni koko ajan.

Sitten kun ajoin auton kotiin tuli todella iso pettymys, vaihdelaatikko pitää helvetillistä ääntä 1. ja 2. vaihteella.
Saatanan muoviämpäri.
Eihän tämäkään sitten mennyt kuin elokuvissa.


Eli tekniikkana on nyt:
- Miljoonalohko B19et männillä
- kormun 717 nokka
- ruiskun f-kansi teetettynä 44/38
- rikkinäinen m410 pitkällä kepillä tietysti
- 164 kytkin
- 240 turbon kardaani
- B20A maanmainio Stromberg
- B20A kärjellinen virranjakaja

Sen mitä ehdin kokeilla 3. ja 4. vaihteella jotka eivät pitäneet meteliä, moottorissa on löylyä paljon enemmän.
« Viimeksi muokattu: 17.06.2015, 13:03:28 kirjoittanut leka »
144-70

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1394
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #17 : 13.06.2015, 09:52:33 »

Ensi reaktio kun käynnistin oli että kyllähän tämä pelittää, mutta pakoputkesta tulee ehkä vettä...
Kytkin ottaa todella aikaiseen ja pelkään että painelaakeri painaa nyt asetelmaan kiinni koko ajan.


Vesi putkesta kylmänä on normaalia noille tikkukoneille. Jos  kytkin ottaa todella ylhäällä, on mahdollista että painelaakeri painaa koko ajan. Jos taas kovin alhaalta jonka käsitän itse tarkoittavan aikaisin ottamista, niin painelaakeri on liian kaukana asetelmasta lepoasennossa.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #18 : 13.06.2015, 12:39:57 »
Hiljaisen kunnostamattoman M400/M410 lootan löytäminen voikin sitten olla melkoinen mahdottomuus. ;)
Yhtään sellaista en ainakaan minä oo tavannu joka ei ääntäs 1,2,3 vaihteilla(todennäköisesti sivuakselin laakerit syynä),jotta voipi olla helpoin saada hiljainen loota kun vaihdat tai vaihdatat laakerit siihen omaan lootaan ;)
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #19 : 13.06.2015, 13:53:29 »
B20/M400 kombinaatissa on hassu painelaakeri. Mikä asetelma sulla on? Sachs oder Borg&Beck?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa sopanja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #20 : 13.06.2015, 18:08:49 »
Mulla on muistaakseni B20/M410 kytkinhaarukka ja painelaakeri peräisin B20/M40. Asetelma taisi olla Sachs 200-sarjan turbosta.

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #21 : 15.06.2015, 08:29:32 »
B20/M400 kombinaatissa on hassu painelaakeri. Mikä asetelma sulla on? Sachs oder Borg&Beck?

Mielenkiintoista, minkälainen tuossa B20/M400 alunperin tuo painelaakeri on?
Onko haarukka sama kuin M40:ssä?

Asetelma on muistaakseni Borg&Berg.
Mulla on tuossa M40 haarukka 164:sen painelaakeri (korkea).
Haarukan painelaakeritappeja piti rälläköidä että mahtui tuo 164sen laakeri siihen.

Kytkin kyllä pelaa nätisti mutta se ottaa liian alhaalta ja laakeri ilmeisesti silti on koko ajan kiinni paineastelmassa kun haarukkaan ei jäänyt "tyhjää" liikettä.
Ihan kuin tuo liikerata ei riittäisi haarukassa?

Hiljaisen kunnostamattoman M400/M410 lootan löytäminen voikin sitten olla melkoinen mahdottomuus. ;)
Yhtään sellaista en ainakaan minä oo tavannu joka ei ääntäs 1,2,3 vaihteilla(todennäköisesti sivuakselin laakerit syynä),jotta voipi olla helpoin saada hiljainen loota kun vaihdat tai vaihdatat laakerit siihen omaan lootaan ;)

Ostin puretun M400sen ja kun saan sen niin aloitan laatikkoremontin.
Tämä projekti seisoo nyt siihen asti kunnes saan nämä laatikon varaosat.
Tietääkö joku saako noita M400/10 kytkinkopan tiivisteitä jostain?
144-70

Poissa sopanja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #22 : 15.06.2015, 20:08:08 »
Mä naputtelin kopan tiivisteen paperista.

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #23 : 16.06.2015, 22:23:45 »
Vihdoin kuvia saavutuksesta.


Tuosta varastosta pitäisi saada kaikki kaivettua, alku näyttää haastavalta.


Tässä tämä harvinainen NOS kytkinkoppa.


Alakerta B19et männillä, josta kakkosmännän renkaat vaihdettavat.


Tässähän tämä murheenkryyni. Kolmekymppiä maksoi ruotsista männänrenkaat kotiovelle tuotuna, ei paha.


Alkuperäinen motti B20A, 138tkm taulussa.
Öljyä vähän ruiskii sinne tänne, se on kumma kun ei kampurankaan huopatiivisteet kestä neljääkymmentä vuotta.


Vaihteiston palkin kun otin pois, olin positiivisesti yllättynyt korin kunnosta. Pultit kiiltäviä ja ruostetta ei missään. :)


Motti kasautuu...


Löysin varaston kätköistä kumisen venttiilikopan tiivisteen.
Onko joku nähnyt tällaista ennen?


B30 sorvattu vauhtipyörä ja kytkin kasassa.


Paketti kasassa, laatikkoon koppa vaihdettu ja kanteen anturi pyöräytetty. (M16 kierteet)


Hoplaa, tuosta se lähtee. Yksinään aika hankala käärme pujotettavaksi...



Siellä lepää...


Mutta ei ilman vahinkoja.
Ehjän lämmityslaitteen hanan sitten teutaroin yksin temutessani rikki.  :P

Saisikohan tuon vielä kuntoon, mitä sanoo raati?
« Viimeksi muokattu: 16.06.2015, 22:30:13 kirjoittanut leka »
144-70

Poissa Ilari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 494
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #24 : 17.06.2015, 09:56:12 »
Hyvää settiä, vaihda ne öljyt eka niin ehkä meteli vähän hiljenee ellei häviä. Noita kumitiivisteitä sai vielä 1994-95 ainakin mätänetistä. En ymmärrä miksi niiden myynti lopetettiin. Paras tiiviste mikä mulla on ollu, vieläkin käytössä. :D

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #25 : 19.06.2015, 23:05:26 »
Priimakuntoinen M400 osina saatu.
Puran tuon nykyisen ja vaihdan kaikki laakerit ja rattaat / shimmaan apuakselin kohdalleen.

Veikkaan että ongelmana on juuri apuakselin välyksen shimmaus kun vaihdoin kytkin kopan...

Katselin juutuubista ohjeita miten synchronisation mesh pelaa, nyt tiedän,  :)

Ensi viikolla homma etenee.

Hyvää juhannusta kaikille!!

t. Leka
144-70

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #26 : 03.07.2015, 09:43:05 »
Loota pudotettu lattialle ja vaihdettu takaisin M40:seen.

Koneesta kuuluu joku terävä kalkatus. :(
Joutuukohan tässä vielä purkamaan senkin uudestaan.

Ei mene tämä niinkuin elokuvissa...
144-70

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #27 : 04.07.2015, 20:00:24 »
Vaihdoin venttiilikoneiston eikä vaikuttanut ääneen, onpahan nyt parempikuntoinen koneisto paikallaan.

Kiertokangen laakerilta tuo nakutus vaikutttaa...
Pitää vaihtaa ne, onko joku tehnyt tuota hommaa kone paikallaan?
Onko palkkia laskettava vai riittääkö koneen nosto niin että öljypohjan saa irti?

Pesin rullavyöt ja ne pitäisi heittää paikalleen kun ovat kuivuneet.
144-70

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #28 : 04.07.2015, 20:03:01 »
Tulisiko ääni kenties jakopäästä? Onko tässä teräksiset pyörät, vai orkkikset?

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -71
« Vastaus #29 : 04.07.2015, 20:50:33 »
Tulisiko ääni kenties jakopäästä? Onko tässä teräksiset pyörät, vai orkkikset?
Jakopää on uusi teräksinen.

Ääni on sellainen "kal kal kal". Tein kämmin kun kasasin tuota ja epäilen että rikoin siinä liukulaakerin.
Kun vaihdoin kakkospytyn männänrenkaat, laitoin vahingossa kiertokangen laakeripukin väärinpäin.
Vedin momenttiin ja ihmettelin miksi kone ei pyöri ollenkaan.
Käänsin pukin sitten oikeinpäin ja epäilen nyt että se rikkoi kyseisen laakerin...
144-70

 

Carcom Oy  Ateho