Venttiili katkeaa, jos se vääntyy ja sen jälkeen alkaa nitkuttamaan itseään poikki, Jos on sellainen materiaali että ei siedä edestakaisin nitkuttamista, se katkeaa.
Yleinen turbokoneen ongelma että pako venttiilit menee hieman mutkalle, lämmöstä ne vääntyy ja itselläni oli viime huolossa pako seetitkin painuneet kannen sisään hieman.
Paljon ahtopainetta, ilokaasua ja luistoneston ennakon pudotukset yms. tekee lämpöä, vaikka EGT anturi näyttää että kaikki kunnossa.
Itse vaihdan kauden jälkeen, kun kone levällään, kaikki venttiilit kanteen, varmuuden vuoksi ja jos käy haaveri että saa pahemman iskun jonkin vaurion takia niin nostajat myös toisiin.
Minulla ollut käytössä Volvo Originel venttiilit noissa Tina moottoreissa. Pohjille ajettu noin 300t Hion itse venat ja tarkistan että ei ole mutkalla jo valmiiksi, jos vähäänkään vipottaa niin roskiin.
Rosteri venaa ei pitäisi käyttää ollenkaan, ainakaan pakopuolella. Ferreaa itse käyttäisin, jos pakko menna custom osaan.
Itselläni menossa seuraavaan koneeseen testiin Natrium täytteiset pakovenat niin saas nähdä lopettaisiko vääntymisen. Mutta nekin on TRW valmistamat Originel tyyppiset venat jostain toisesta automerkistä.
Tietyssä vaiheessa, kun moottorinteho on 200hv sylinteri ja enempikin, niin sanottu huoltoväli vaan lyhenee ja kannattaa miettiä mitkä osat on yleisesti niitä, jotka hajoaa ja sen mukaan miettiä vaihtaako, ennen kuin tulee täys katastrofi vai vetääkö koneen loppuun asti ja vaihtaa toisen reikään.
Yleisesti kansimiehet ei tajua että tuossa rajusti ahdetussa koneessa ei voi olla yhtään sinnepäin tehtyä juttua, sylinteripaine ja piikkilämpö on aivan eri kuin vapaastihengittävissä moottoreissa. Näiden syiden takia itse teen omiin moottoreihin lähes kaiken ja tarkistemittaan, joka osaalueen moneen kertaan, koska epäilen omiakin tekemisiäni.
Itse mittaan alipainetesterillä vielä venttiilien pitävyyden, kun kone kasassa.