RallyBaron  Samppasport

Tappikoneen viritys

  • 1467 Vastauksia
  • 543902 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #495 : 06.08.2013, 19:41:41 »
Itellä kun alipainesäätö tukittuna ennakko menee kierroksilla yli 45 astetta kun tyhjäkäynnillä ennakko on alta 20 asteen..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #496 : 06.08.2013, 20:36:38 »
Ok. Ihan liikaa kierroksilla. Mulla toimi tyhjäkäynnillä 18ast ja kerroksilla max 35ast parhaiten kone. Pura jakajan akseli limppuineen esille ja kavenna sitä liikevaraa jotenkin sieltä mihin se jousen tappi nojaa siihen peltiin. Eli se liike pienemmäksi, kun otat pyörijästä kiinni ja käännät mikä tuntuu jousen avulla 'joustavan' kun keskipakolimput leviää ulospäin

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6348
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #497 : 06.08.2013, 20:45:51 »
Eikä sitä liikettä tarvitse edes summissa rajoittaa, vaan hommaan on oiva apuväline ihan tavallinen pyöreä astelevy. Astelevy vaan vaikka teipillä kiinni pyörijään, niin siitä on helppo tarkastaa keskipakoennakon suuruus. Pitää vaan muistaa jakaa mitattu tulos kahdella, niin saadaan oikea luku kampiakselin asteina.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #498 : 07.08.2013, 00:43:56 »
Ei tuo nyt niin tarkkaa ole, kunhan saisi nyt ainaki hieman tota kavennettua ettei nyt ala ennakko olemaan kohta 50 astetta.. Pitää yrittää tossa tutkailla.. Mites kun mulla tossa b20e:n jakaja jossa on kahdet eri jouset ja levyt? Onko alipainesäädöllä omat jouset ja levyt? Toinen jakaja kun on niin ei ole kun yhdet jouset ja levyt kun on ilman alipainetta..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #499 : 12.08.2013, 22:02:52 »
Voiko teräsjakopää kalkattaa tyhjäkäynnillä vai onko alakerta korkkaamassa? Nokan ja säätöjen (puutteen) takia tyhjäkäynti on hieman ontuvaa niin jotenkin sitä kautta ajattelin että voiko tuo pitää kolkotusta.
Kolkotus ei kuulu aina ja häipyy heti kun antaa hieman kierroksia ja käynti tasoittuu.

Pessimistinä oletan että tulee kampikoneistosta...

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #500 : 12.08.2013, 22:27:03 »
Ei mulla ainakaan teräsjakopää millään tapaa kolise. Onko öljynpaineet ihan ok matalilla kierroksilla?

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #501 : 12.08.2013, 22:43:41 »
Ei o mittari kiinni mut ainakaa valo ei pala. Täytyy pikaseen laittaa mittari kuntoon niin näkee mitä sillä osastolla tapahtuu.
On tota konetta sen verran kiristetty et epäilen kyllä vahvasti tota alapään kuntoa kun en ole sille itse tehnyt vielä mitään. Ostohetkellä oli rempattu 20 000km sitten. Noita remonttejakin on vaan niin moneen lähtöön...

Oli toi jakopään kolina vähän kaukaa haettu mutta pakko oli kysyä.

Poissa Ralli B 20

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #502 : 25.08.2013, 00:02:29 »
Aika hyvä säätö on suht jyrkällä nokalla on rajoittaa perusennekkoa alapäästä eli perusennakko 20 asteen paikkeilla ja max ennakko jossain 36-38 astetta.Korkea perusennakko kompensoi alipainesäädön puutetta ja rajumpaa nokkaa alakierroksilla.Dynossa selviää moottorikohtainen ennakon tarve johon tietty vaikuttaa nokka,puristussuhde,palotilan muoto ja jossain määrin myös pakosarja.Kilpamoottorissa toiminut em kombinaatiossa hyvin Lumenition kärjetön systeemi.Tässä järjestelmässä plussaa ettei jakajan väljyys vaikuta ennakkoon käytännössä ollenkaan.
Aika erikoista on jos joku hullu laittaa moottoriin nokka ja kampiakselin pyörimään samaan suuntaan!

Poissa Joni145

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #503 : 25.08.2013, 09:36:36 »
Muutaman tikkukoneen käyny penkittämässä ja kaikissa ollu max ennakko n32. Ja vaparivehkeitä. Yli 34 menny, niin on ruvennu nakuttamaan.
145 B20a+M41 -73, 244 B19e+M47 -80, PV B18+M40 -64 projekti. PV 544 JM B22+M40, 142 jm B230+M40 Plus muutama varaosa-auto.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #504 : 25.08.2013, 14:49:52 »
Ite käytin penkissä oman b20 amazonin, nykysellä väljällä jakajalla ilman alipainetta ennakko nousee yli 45 asteen kierroksilla, mutta ei alkanut nakuttamaan.. Tuohon kyllä on tulossa muutos kun tulee kärjetön jakaja missä säädetty kapeammaksi ennakkoaluetta..

Penkin jälkeen käänsin perusennakon 20:stä 10 asteeseen jotta ei menis niin pitkälle tuo ennakko..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #505 : 25.08.2013, 22:11:05 »
Minkälaisia syttytulppia olette käyttänyt noissa kovin viritetyissä tappikoneissa ? Oli koneessa jotkut Denson tulpat (en muista nyt mallia), niin tähän asti toiminut oikein mallikkaasti, mutta eilen tuolla Lpr Standing Mile:ssa päätti 4. tulppa ottaa ja sulaa ihan täysin piloille. Ei kulkenu 3:lla pytyllä kivasti  >:(


1. tulppakin oli viittä vaille samassa kunnossa. Boscheja oon kanssa käyttänyt paljon. Mutta nyt kun tuli tulppakauppaan keikka niin haluaisin kerralla kunnon tulpat, jos on hyviä vinkkejä niin otan vastaan  :) Merkistä ja mallista.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa J.V

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 270
  • Volvo 142DL -73, 164-73, & 240 GLI -87
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #506 : 25.08.2013, 23:14:06 »
Näyttäis vähän siltä että sulla käy sitten 1 ja 4 laihalla jos kärki on noin sulanu tai mahdollisesti tulpissa liian kuuma lämpöarvo?. Tulppina oon itte käyttäny Ihan alkuperäsellä lämpöarvolla NGK:ta ja paikallaan kannessa ostaessa oli astetta lämpimämmät NGK:t mitä alkuperäinen suositus B20A moottorille on. Kokeilin alkuun astetta viileämpiä tulppia mutta ei halunnu ees niillä lähteä käymään niin laitoin nuo vakio lämpöarvolla olevat ja ihan hyvin on toiminu mitä nyt vähän reilumman kaupunki körryyttelyn jälkeen on ollu aika nokiset. Muistaakseen NGK:n tulpissa B20:lle alkuperäinen suositus lämpöarvo on 6 ja ylemmäs numeroita mentäessa lämpöarvo viilenee ja alaspäin mentäessä luonnollisesti lämpenee. Boschilla tais mennä juurikin toisinpäin nuo lämpöarvot jos nyt oikeen muistan. Just nyt en muista tarkkaa tulpan malleja mutta ihan varaosaliikkessä kun olen sanonu että B20 koneeseen sopivat tulpat niin ei ole täälläpäin yleensä ole ollutkaan muita kun nuita yhdenlaisia NGK:ta mitkä sopii ja sitten Boschilta tais olla paria erinlaista mallia. Yleensähän tuo testaamalla selviää että mitkä ne parhaat tulpat on.

PS. On tullut itse huomattua että kannattaa pitää aina varsinkin näitten vanhojen viritettyjen kaasari koneiden kans ainakin yhdet varatulpat mukana.
Volvo 142 DL -73
Volvo 164 -73
Volvo 240 GLI -87

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #507 : 25.08.2013, 23:22:03 »
Omassa ollu NGK:n BP6HS ja ei oo mitää ongelmia ollu.. Tai no kerran jotenkin tulppa katkesi posliinin keskikohdasta, sille en kyllä tiedä mitää syytä..

E: myös jotkut NGK:n Super plussat 7 lämpöarvolla on ollu jossaki vaiheessa omassa..
« Viimeksi muokattu: 25.08.2013, 23:24:27 kirjoittanut Zebe »
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #508 : 25.08.2013, 23:27:46 »
Joo, ei kyl ennen ole koskaan käynyt vastaavaa. Ja tosiaan 2. ja 3. pyttyjen tulpat olivat kunnossa ja vielä hyvän väriset (seos kunnossa). Kaasareina on tupla SU:t, joten oletan seoksen olevan kunnossa myös 1. ja 4. pytyissäkin(imusarjan huomioonottaen). Jos jotain niin enemmänkin se tulvii bensaa kun jää laihaksi, on sen verran rajut neulat kiinni. Nuo densot on ollut jo tosin aika kauan koneessa, ne on toiminut aina tosi nätisti. Nyt varmaan vaan kun pitkä matka piti huudattaa urku auki niin otti vähän tavallista enemmin lämpöä, en keksi muuta. Kaitpa sitä NGK:ta pitää kokeilla nyt sitten seuraavana. On se ainakin laatumerkki.

Vielä noista kaikenmaailman monikärkisistä tulpista, ja mitä niitä onkaan iridium- ja titaanikärkisiä ? Onko ne vaan rahastusta vai olisiko niistä oikeasti hyötyä ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa J.V

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 270
  • Volvo 142DL -73, 164-73, & 240 GLI -87
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #509 : 25.08.2013, 23:36:10 »
Zebeltähän se tulppamalli tuliki. Juurikin nuita oon itekki käyttäny ja hyvin on rokannu. Mulla on muuten kans ainaki kerran käyny samallalailla uuden NGK:n tulpan kans eli suunnilleen keskeltä sitä posliini osaa tulppa poikki kiristäessä eikä kerenny edes vielä kunnolla kiristää :o. No tuo vois selittää että jos oot kauemman aikaa vetäny urut selällään niin ei oo välttämättä enää nuilla SU:lla riittäny sopanmäärä tai sitte sulla ei oo kunnollista bensapumppua?. Ainakin mulle sanottiin kun joskus kyselin nuita hienoja erikoistulppia varaosaliikkestä  niin ei ainakaan täältäpäin löytyny sopivalla kierteellä eli ei oo päässy semmosilla testaan että onko niistä oikeesti jotaki hyötyäki.
Volvo 142 DL -73
Volvo 164 -73
Volvo 240 GLI -87

 

Elekma  Autoracing