Autodiagnoosi  Carcom Oy

Tappikoneen viritys

  • 1467 Vastauksia
  • 543711 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #510 : 25.08.2013, 23:52:46 »
Niin joo niissähän taitaa olla ainakin pitkä kierre. Pikkupoikana mopoon tein sorvissa sellasen holkin tulpan kierteen päälle, joka lyhensi kanteen menevää kierrematkaa, sinne vielä kuparitiiviste väliin ja hyvin toimi platinatulppa, kiersi ihan eritavalla, ja korkealle. Kylmänä ei sitten lähtenyt kirveelläkään käyntiin  :D mjoo. En tiedä voisikohan soveltaa autoon tuota kikkaa.
Taidan hakea nuo NGK:t nyt aluksi ja kokeilla josko toimisi. Eipä tässä nyt mailia kiihdytellä vasta kun ensikesän alussa seuraavan kerran, josko sitte pääsis kokeilemaan huippujakin.

Vielä mainittakoon että vaihdoin vanhat tulpat noiden sulaneiden tilalle ja ne on Boschit 7 arvolla. Tuntuu nuo nyt toimivan, antaa kierrostakin mukavasti, nekin on tosin jo loppuunajetut niin uudet pitää laittaa joka tapauksessa.

E. Löytyi sivu jossa annettiin vaihtoehtoisia tulppia tuolle NGK BP6HS. Ja siellä oli listattu myös Boschin WR7BC+ ja W7BC, ja nyt tosiaan nuo WR7BC+:t kiinni.
« Viimeksi muokattu: 26.08.2013, 00:08:23 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa J.V

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 270
  • Volvo 142DL -73, 164-73, & 240 GLI -87
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #511 : 26.08.2013, 00:00:07 »
Tosiaan mullakin oli Boschilta tommoset 7 lämpöarvon tulpat kii ja pelas hyvin kunnes sitten meni kaupungilla cruisatessa pilalle kun ei ollut kaasarit alakierroksilla oikeen sääjöissä (kävi pirun rikkaalla). Tuo 7 Bosch:lla muistaakseen vastas NGK:n 6 lämpöarvoa. Tosta holkkiviritelmästä en kyllä osaa mitään sanoa että onko autossa kuin toimiva.
Volvo 142 DL -73
Volvo 164 -73
Volvo 240 GLI -87

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #512 : 26.08.2013, 00:15:33 »
Niin että se rikas seos voi tehdä tulpille hallaa ? Kun kone oireili valmiiksi jo pitkän aikaa että kun antoin poljinta ihan kunnolla vaikka kiihdyttäessä, niin se jossain 6000-7000rpm kohdilla alkoi vaan röpeltämään, veto loppui siihen paikkaan, ja sitte vaihteenvaihdon aikana savutti. Kyllä se taitaa saada ihan liikaa ainetta. Neulat tosiaan sellaset että kun kurkut aukenee kokonaan auki, niin neulat tulee pari milliä kokonaan suutinputkesta ulos. Koneen oon saanut kiertämään sen 9500rpm (ihan vedon kanssa, eikä vaan paikallaan). Niin jotain on kyllä nyt pielessä.

http://www.youtube.com/watch?v=dVUerRbEufY  Tuosta voi itse katsoa, kuulee hyvin miten alkaa röpöttämään ennen vaihteiden vaihtoa. Tehoa olisi jos ne saisi ulos vaan kaikki. (Lähtö meni pieleen aika nätisti kun jäi sutimaan). Taisi äänistä päätellen tulppa kosahtaa jo kolmosvaihteen loppupuolella, itse huomasin vasta kun piti himmata että käy vajailla pytyillä. Ihmettelin vaan miksi ei enää kiihtynytkään mihinkään.
« Viimeksi muokattu: 26.08.2013, 00:23:00 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa J.V

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 270
  • Volvo 142DL -73, 164-73, & 240 GLI -87
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #513 : 26.08.2013, 00:25:36 »
Kyllähän reilu rikas seos voi tulpat "hukuttaa" jos pitemmän aikaa käy aivan reippaasti rikkaalla. Mitkäs ne sun moottorin speksit nyt olikaan?  Vähän ontumalla ainakin mun mielestä tossa videolla kävi. Videossa tuo savu näyttäs enemmän sinertävältä kuin mustalta että vois jostain vuotaa öljyä palotilaan? Mahdollisesti vanhat ohjurinkumet? Jos kaiken voiman tosta koneesta haluat irti niin joudut nuo SU:t kyllä sitten vaihtamaan joihinki 45mm tai 48mm tupliin.
« Viimeksi muokattu: 26.08.2013, 00:40:42 kirjoittanut J.V »
Volvo 142 DL -73
Volvo 164 -73
Volvo 240 GLI -87

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #514 : 26.08.2013, 00:43:56 »
Alakerta on tasapainotettu ja kevennetty, 030" ylikoko, epäselväksi jäi onko isku pidennetty 2.1L kokoon vai ei. Äänet viittaisi ainakin että on. Kantena on siis KG:n listan mukaan steg6 kansi (kanavat on maximaxi, 46/40venat, tuplajouset, aluretainerit, lyhennetyt tönärit, kantta madallettu en nyt muista paljon, mutta paljon silti), SU HS6:t, peltisarja ja 2" putkisto. Sähköflekti.

Luulin että edellinen kansi tuotti kovat puristukset, tämä on vielä matalampi, ja palotila kannessa on ihan erimuotonen.

E. Joo ei se toiminu läheskään niinkun pitäisi. Ohjurikumit on uudet, juuri kesällä vaihdettu. Puristuspainetesti näytti 1. pytylle paljon vähemmän kun lopuille. Melkein tiedän että vika on lohkossa sylinterissä. Hoonaus on luvassa. mutta se ei ole se pääongelma tässä nyt kuitenkaan. Kyllä suunnitelmissa olisi lortot tai weberit, SU:tkin riittää sinne 170-180hp asti, niin saisi sen 200hp kyllä kevyesti rikki.

E2. Nokkana on R (joka on uutena laitettu kesällä kiinni)

Kuveja: http://s1351.photobucket.com/user/luchadore__/library/Amazon
« Viimeksi muokattu: 26.08.2013, 00:50:53 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa J.V

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 270
  • Volvo 142DL -73, 164-73, & 240 GLI -87
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #515 : 26.08.2013, 00:47:03 »
Joo hyvältähän tuo näyttää eteenkin kansi 8) Tuo pöläyttely voi sitten johtua siittä että vuotaa sieltä ykkösen männänrenkaiden välistä öljyä palotilaan. Kuitenkin mulla on semmonen epäilys että vois käydä laihalla ainakin siellä yläkierroksilla. Ei meinaan muuten yleensä nuo tulpat sula. Jos sulla on vakio bensapumppu niin sitten ainakaan vedättäessä reilummin ei saa tarpeeks bensaa. Vaikka täälläkin on mullekkin sanottu että vakio pumppu kyllä riittää tommoseen perus ajoon jos ei kilpaa lähe ajamaan ihan 45mm tuplillekkin. Kuitenkaan se minullakaan ei saa tarpeeks bensaa enää edes 2 vaihteen lopulla kun on urut auki vaan alkaa just ennen rajotinta vedot katoaan ja 3:lle vaihtaessa ei vedä kuin hetken ja alkaa nykimään(mulla kylläkin on ne 45mm weberit 40mm sisäkurkuilla)

PS. Laitat siihen paikalleen ainakin 45mm tuplat sitten kunnon nokan vaikka TG motor:lta tai KG:lta ja tietenkin sen kunnon bensapumpun niin alkaa vetoja löytyyn vielä ihan eri malliin  :pomo: Unohtamatta että se alakerta on kunnostettu.
« Viimeksi muokattu: 26.08.2013, 01:23:49 kirjoittanut J.V »
Volvo 142 DL -73
Volvo 164 -73
Volvo 240 GLI -87

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #516 : 26.08.2013, 00:53:11 »
Pitää yrittää talven aikana hamstrata palikoita kasaan. Nokkaa olisi tarkoitus päivittää vähän fiksumpaan, tosin tuokin toimii kyllä ihmeen hyvin, edellisessä koneessa oli k, ja 2.5mm madallettu vakiokansi (väänsi tosi hyvin, kiersi johonkin 6000rpm max), luulin että tuo R veisi kaiken alaväännön pois, mutta se toikin sitä ainakin 2x lisää, tosin konekin vaihtui samalla. Sanoisin että vetoa löytyy ihan alhaalta ihan tappiin ja rajusti, kun vaan nuo muut sittemmin ilmestyneet ongelmat saisi kuntoon. Kaasarit olisi jo ellei ne olisi niin hitsin kalliita.

Kunhan tässä rikastuu niin otan koneen ylös ja koneistamolle mars. Samantien tulee 2.3L poraus. Sitte seuraavaks varmaan tulee jo rakennustelineetkin (turvakaaret ;D) sisälle.
« Viimeksi muokattu: 26.08.2013, 01:27:40 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa J.V

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 270
  • Volvo 142DL -73, 164-73, & 240 GLI -87
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #517 : 26.08.2013, 01:48:43 »
Hyvältä kuullostaa! 8) Nyt vaan ostat ne uudet tulpat ja tarkkailet niiden väriä niin niistä näät vähän suuntaa että onko ne seokset laihalla tai sitten rikkaalla. Mulla on tällä hetkellä nokkana KG5 ja on kyllä ollut hyvä nokka. Voi ajaa kaupungissa ihan hyvin jopa alle 2000 kierroksella mutta kunnon tehoalue alkaa siinä 3500-4000rpm kohdilla jolloin kyllä 2 vaihteella saa olla mutkissa varuillaan lähtee meinaan aika herkästi avoin perä sutimaan vaikka on vauhtia n.60 km/h. Nyt mulla on rajotin kuitenkin vain 7000rpm kun on tuo vakio keinuvipupukki. Huipputehot voi olla vielä ylempänä kun tuo mun kone ei ole kuin 0.30" ylikoossa.
Volvo 142 DL -73
Volvo 164 -73
Volvo 240 GLI -87

Poissa Kivinjuh

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #518 : 26.08.2013, 08:20:39 »
Minulla alkoi joskus muinoin virikone syömään yhdestä sylinteristä tulppia, sai vaihdella muutaman päivän välein. :( syyksi selvisi pieni halkeama ventiilien välissä josta hieman tihkui jäähdytysnestettä koneen ollessa kuuma)  >:( Ei ollut volvomerkkinen auto. :)
Nyt XC70 D5 -06,+Esikoisen 850 sedan-95,kuopuksen 850 sedan-95 Joskus ollut 760GLE-86,960stw-95 V70-97,S80 T5-00, 242 R-sport-78, Amazon-70.

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #519 : 26.08.2013, 09:40:03 »
Tommosta tulppaa käytin joskus jossain "evoluutiossa" , ja toimi hyvin http://rb-aa.bosch.com/boaa-fi/Product.jsp?prod_id=76&ccat_id=26&language=fi-FI&publication=1 /vakio lämpöarvoa vastaava .
Seuraavaksi kun kansi on veks mittaa palotila , ja mun mielestä nokka-akseliksi löytyisi parempiakin vaihtoehtoja  :-[
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #520 : 26.08.2013, 13:20:08 »
No tuossa kannessa nimenomaanon halkeama venttiilien välissä, mutta tuo kyseinen pytty oli oireeton, ja tulppakin loistokunnossa, eli voi sulkea pois varmaan vuodon. Kyllä tuo KG5 nokka houkuttelisi, mutta jotenkin epäilen vaan tuota astelukua, että miten voi antaa vääntöä sitten niin paljon(kuin mainostetaan). Mitä suosittelet(te) ? Tuo R oli itelle positiivinen yllätys väännössä ja huipputehossa.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa J.V

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 270
  • Volvo 142DL -73, 164-73, & 240 GLI -87
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #521 : 26.08.2013, 13:40:45 »
Ainakin ruotsin-mies jolta kaasarit hain kehu että tuo KG5 vetää paljon paremmin alhaalta asti kuin R-nokka. Omasta kokemuksesta voin sanoa että kaverilla oli joskus amassa S-Nokka ja se ei ainakaan vetänyt lähellekkään niin hyvin kuin tuo KG5, Ei alhaalla eikä ylhäällä. Ainakin ruotsissa tuota Enem H3 Nokkaa pidetään parhaana tappikoneen nokkana ja KG Triminingiltä löytyy just samoilla arvoilla tuo KG6 mutta on vain halvempi.  TG motor:in nokilla ainakin ollaan saatu melkosia tehoja ainakin ruotsissa mutta en kyllä osaa sanoa että miten niissä on sitten vetoja alakierroksilla.
« Viimeksi muokattu: 26.08.2013, 14:00:26 kirjoittanut J.V »
Volvo 142 DL -73
Volvo 164 -73
Volvo 240 GLI -87

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #522 : 26.08.2013, 17:46:00 »
Enem:in K23 oli itsellä 2.2 litrasessa , ja toimi ! Kaverilla oli H3 , ja toimi ! Sitten esim: Agap tekee hyviä nokkia , jopa toiveiden mukaan . Myös Kylmäkosken Erikoismoottorista kannattaa kysyä .
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa jukka300

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 137
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #523 : 26.08.2013, 21:46:02 »
mistähän mahtaa saada ostettua/tilattua nuita "vahvistettuja" keinuvivustoja?

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #524 : 26.08.2013, 21:47:51 »
Esmes. KG-Trimningin katalogista löytyypi
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

 

Proturbo  Autodiagnoosi