Elekma  Autoracing

Tappikoneen viritys

  • 1467 Vastauksia
  • 536871 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #930 : 26.09.2016, 17:24:41 »
http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?page=article&artno=290032

Laitettiin kyseinen putkisto perus katuviritys B20 PV:seen ja oli todella positiivinen yllätys, hiljaiset äänet ja näyttää alkuperäiseltä nopeasti katsottuna mutta ei kuitenkaan ahdista menoa. Moottoritie nopeuksissa tuulen suhina häiritsee enemmän, pakoääniä hädin tuskin huomaa. Ehkä tuo "perus katuviritys" ja hiljaiset äänet ei mahdu samaan lauseeseen yleensä. :D

Asennus oli aika helppo, keskimmäistä putkea piti lyhentää noin 5cm ja tehdä lattaraudasta kiinnityspanta etupöntölle. On aika tärkeää että moottorin tukikorvakkeet on oikein päin asennettu että etuputkella ja vaimentimella on tarpeeksi tilaa. Eli korvake jonka ulkoreunassa on lovi tulee kuljettajan puolelle. Pienenä yllärinä pakoputken loppumutka olikin rosteria joka tietenkin kiillotettiin. 8)

Hinta-laatu suhde 4/5, halpa, sopii melko kivuttomasti paikoilleen, laadukkaan ja järeän tuntuiset osat jos vertaa esim. Walkerin skeidaan mitä tässäkin vehkeessä aiemmin oli.
Pöntöt on varmaan villalla vaimennettu niin saa nähdä kauan kestävät. Jos joku harkitsee tuollaista niin suosittelen.

Poissa fender

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
HiPerformance header B20 moottoriin
« Vastaus #931 : 07.10.2016, 21:05:30 »
Old school B20 motti pitäis loppuun saattaa talven iloksi. Vinkit toimivasta pakosarjasta otetaan kiitollisena vastaan. Korimalli AZ .92x85. +12:1. 2x48. kanttakin kevennelty monesta kohtaa ja imuventtiili sulkeutuu todennäköisesti liian myöhään. Jos toi max teho asettautuisi tonne 6500-7000 väliin.
Tg motor 4-1, onko kukaan ajanut jarrussa? Onko etu vain huipputehossa vai tuottaako myös momenttia käyttöalueella? Vintage performance development kauppaa hienon näköistä 4-2-1 sarjaa merge kollektorilla ja keraamisella pinnalla. Onko noille maahantuojaa Suomessa?
Martelius/Kormu? Joku ostomallinen olisi kiva kun en peukalon virhesijoittelun vuoksi tuollaista osaa tehdäkään.

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #932 : 15.02.2017, 20:32:57 »
Moro. Viestiketju tuli luettua läpi, mutta heräsi silti kysymyksiä. Mulla on isoventtiilikansi lähdössä huomenna laittoon, pakoventtiileihin tulee seetirenkaat jotta voi ajella lyijyttömällä, ohjureihin tulee K-linerit, venttileihin vissiin toinen kulma. Kansi on vakiokorkeudessa ilmeisesti, mittasin 86.9mm ja sain saman tuloksen jokapuolelta. Mikä on tommosen kannen vakio palotilan koko? Paljonko uskaltaa sipasta kannesta pois puristussuhteen kasvattamiseksi sillain sopivasti mukavan käyttökoneen aikaansaamiseksi, jos nyt oletetaan, että alakerta on stanukoossa (en tiedä kun en ole purkanut)? Nokaksi tulee todennäköisesti "K", ruiskun pakosarja, 2" Simons ja 32/36 Weber dgv on jo nykyisessä setupissa ja jatkavat uuteen. Nyt vakio B20A kansi hieman siistittynä ja A nokka ilmeisesti kun vetää tonnista 4500:aan rpm kuin turbodiesel, mutta siihen toppaa kuin seinään meno. Alakerta on hyvä, eikä ole sitä tarkoitus purkaa, vaikka järkevämpää oliskin ottaa lohkosta kuin kannesta. Samoin mitä kansipahvia kannattais käyttää, paksuudeltaan, riippuu tietty siitäkin paljonko kannesta sipaistaan? Nyt ei siis haeta mitään huipputehoja/korkealta kiekuvaa moottoria, vaan sellaista mikä toimii hienosti alhaalta, mutta vetäis vähän pidemmälle kuin nykyinen 4500rpm.
Sytkänä toimii 123ignition, ihan se perusmalli.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2017, 20:35:20 kirjoittanut Ville K »
Volvo PV&Duett

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2171
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #933 : 16.02.2017, 19:54:33 »
Itsellä oli sama homma hieman eri kokoonpanolla, mutta c nokalla. Eli meno loppui 4500-5000 paikkeella.. R-nokan itselle vaihdoin ja onnistuu hienosti kaupunkiajo, mutta myös vetoja on ainakin 7000 asti.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa jorma567

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #934 : 16.02.2017, 20:02:32 »
suurinpiirtein tämmöstä on täälläkin tulossa.

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #935 : 17.02.2017, 07:23:35 »
Itsellä myös samantyylinen kokoonpano tulossa: B20, DGV 32/36, K-Nokka.
Kantta ois tarkoitus siistiä ja hieman laskea.

Kysymykseni kuuluu että minkäverran palotilat pienenee jos tuosta isoventtiili(44/35)kannesta otetaan esim -1mm? Suuntaa-antava tietokin riittää..

Minkäs verran kantta kärsii laskea että keinujen säätövara riittää vielä vakio tönäreille?
« Viimeksi muokattu: 17.02.2017, 07:25:34 kirjoittanut 1st »
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #936 : 17.02.2017, 10:16:43 »
Minulla taisi olla 84mm kansi, aika reilusti otettu, siinä R-nokka mukana. Kaasarit SU hs6:t. Jos kone kestäisi lämmöissään, ja kaasarit ei olisi niin kuluneet niin sanoisin varsin miellyttäväksi ja ajettavaksi paketiksi, kaasareita ei enää saa oikein mitenkään edes siedettävin säätöihin, mutta sillon kun sai, toimi upeasti. kärjetön sytty-yksikkö vääntää/vetää 2000rpm:stä eteenpäin kuin panssarivaunu 2000-7000rpm, 123-jakaja aloitti saman jo 1300rpm. 6kg vauhtipyörä. Alakerta 92mm.

Varastossa on 45 dcoe pari, jotka vaihtunee kesällä kiinni. Ja nokka vaihtuu jos pudjetti joustaa.

Tuolla kannella jo pitää osata auto sammuttaa oikein, muuten ykkösellä lähdetään taaksepäin joka kerta :idiot2: Mutta se onkin ainut huono puoli, vääntöä riittää ja ajettavuus on hyvä. Itse olen ajanut 85 kannella ihan huoletta vakio tönäreillä. Tuossa 84 kannessa on jo vähän lyhennetyt, koska sellaiset käsiini sain.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa sopanja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #937 : 17.02.2017, 13:47:43 »
Mulla pitäisi olla B30 työntötangot, jotka ovat 2mm lyhyemmät kuin B20 ja käyvät suoraan niiden tilalle. Voisin myydä pois. Jos tarvetta niin pistää viestiä.

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #938 : 17.02.2017, 19:34:57 »
Laskeskelin että vakiokannesta 2mm höyläämällä pääsisin n.9.4 puristuksiin.

K-nokkaa tutkittuani huomasin sen perusympyrän olevan parisen milliä pienempi kuin A:ssa, onko tämä normaalistikin vai onko tuota nokkaa hiottu?

Tuo pienempi perusympyrähän jo mahdollistaa millin laskemisen, jos sitten säätövara riittäisi toiseen milliin vielä vakio tönäreillä ::)
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #939 : 18.02.2017, 11:10:50 »
B20 pitäisi lohkotasosta höylätä n 0.5 mm pois jotta saadaan jonkinlainen paljerako. B20E moottorin kansipahvi.

Mulla on jossain Kormu-vainaan ohjeet B20 kannen tekemiseen. Täytyypä kattella.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #940 : 18.02.2017, 15:54:02 »
B20 pitäisi lohkotasosta höylätä n 0.5 mm pois jotta saadaan jonkinlainen paljerako. B20E moottorin kansipahvi.

Mulla on jossain Kormu-vainaan ohjeet B20 kannen tekemiseen. Täytyypä kattella.

Mäntä jää tässä koneessa 0.9mm lohkotasoa alemmas, tultiin siihen tulokseen ettei kosketa lohkoon(ihan senkin takia että nuo kuluneet männät varmaan keikkuvat sylinterissä hieman, niin ei vedetä ihan minimiin) vaan höylätään kannesta ja laitan 0.8mm kannentiivisteen(miten paljon tuo kutistuu kiristettynä?)
« Viimeksi muokattu: 18.02.2017, 15:58:37 kirjoittanut 1st »
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 444
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #941 : 24.02.2017, 15:51:44 »

Mulla on jossain Kormu-vainaan ohjeet B20 kannen tekemiseen. Täytyypä kattella.

Vähän aiheen ohi mutta Timo Kormu taisi laitella Skandinavian nopeimmat Volvot eli sieltä saatu ei varmaan ole turhaa tietoa.
Käväisin hiljattain Kormun pajan osoitteessa mutta pihassa oli koskematon hanki.
Onkohan missään mitään tomintaa Kormun pojilla, jotka taisivat tomintaa pyörittää herran kuoleman jälkeen?
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #942 : 24.02.2017, 18:31:48 »
Kopioin mitat omasta projekti topikista

Tässä tulevaa puristus-suhdetta laskin, ettei tarvite hatusta vetää.
-Männät näyttää jäävän 0,5mm alle tason, koneistan 0,5mm pois (-3cc) niin saa männät lohkon tasolle
-0,8mm tiiviste tilattu, kuulemma 0,7mm puristettuna (4,4cc)
-Vakion (korkeus 87mm) b20a 140 sarjan 44/35 kannen palotilan mittasin 57cc. Palotilan pinta-ala noin 50cm2 (hankala ihan tarkasti mitata, mutta noin 1cm2 tarkkuudella)

Kantta kun laskee 2mm tulee noin 10,6 puristukset, eli tuon tiivisteen paksuus+47cc palotila. Tuonyt heittää aavistuksen suuntaan jos toiseen kun venttiilit tulee uudet, pakoventtiilit ainakin nousee hieman kannesta.

Laskeskele tuolla palotilan pinta-alalla paljonko madallaus vaikuttaa, tuo 50 cm2 aika lähelle, mutten vastuuta ota :D



Tuon tein viimekesänä 44/38,5 ja pääasissa pakokanavia kaiveltu, imut vain kohdistettu imusarjaan.

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 620
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #943 : 24.02.2017, 20:20:12 »
Vähän aiheen ohi mutta Timo Kormu taisi laitella Skandinavian nopeimmat Volvot eli sieltä saatu ei varmaan ole turhaa tietoa.
Käväisin hiljattain Kormun pajan osoitteessa mutta pihassa oli koskematon hanki.
Onkohan missään mitään tomintaa Kormun pojilla, jotka taisivat tomintaa pyörittää herran kuoleman jälkeen?

http://www.timosmotor.com/

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 444
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #944 : 25.02.2017, 10:55:25 »
http://www.timosmotor.com/

Vähän nihkeän oloista, kun eivät vastaa puhelimeen eikä s-postiin ainakaan mulle.
Nettisivut suojaamattomat niin ainakaan itse en viitsi sitä kautta laittaa omia tietojani. :(
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo