Samppasport  Futurez

Tappikoneen viritys

  • 1467 Vastauksia
  • 541276 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #375 : 17.03.2013, 19:36:15 »
Aivan joo. Sama asia mainittuna eri sanoilla. Oikosulku oli, kattoin tuolta nimittäin. No, kuinka paljon sitten lohkon pinnasta voi höylätä ? Tai saisiko tuonne laittaneen sitten pidemmät kammet ? On kyllä 6.4mm aika paljon. Taitaa jäädä tekemättä  :buck2:
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #376 : 17.03.2013, 19:53:35 »
Saa törkeesti iskua sopivilla tuotantoauton kiertareilla noilla 34pk männillä niin että mahtuu takuulla vielä pyörimään  ;)
Ainyt miinus että kys. kankiin valmistetaan enään stanukokosia laakereita, eli jos jostain
syystä tulee jotain öljyongelmia, on kampura heti käyttökelvoton  :-\
Tai no kai sitäki vois kokeilla täyttöhitsata sillä ruiskutusmenetelmällä ja hioa uusiks  :-\
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #377 : 17.03.2013, 20:09:23 »
Olisi ihan siisti kyllä vähän pidempi iskuinen alakerta, ja sopivalla porauksella vielä. Joutuuko siinä koneistamaan kampiakselia ? Ei ole kauheasti varaa noihin koneistushommiin tällä hetkellä. Mutta houkutus on niin kova että kyllä se suunnitelmissa on, odotetaan sopivaa tilaisuutta vaan :D

Olenko siis ymmärtänyt oikein että noista b19-b23 koneista voi kankien lisäksi ottaa myös männät, mikäli poraa lohkon, siis että niissä käy muuten mitat kohdilleen ? Eihän siinä toki iskupituus muutu mutta tulisihan siitä vähän tilavuutta.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #378 : 17.03.2013, 20:10:13 »
Mulla on tappikoneessa 85 mm akseli, 158 mm h-profiilit ja 31 mm pk:lla olevat männät. Hienosti mahtuu pyörimään, eikä lohkoakaan ole modattu.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #379 : 17.03.2013, 20:12:28 »
Jos otat B19 koneesta akselin, kanget ja männät B20 tappikoneeseen, niin ei siinä muutu mikään. Aivan sama tilavuus kuin ennenkin.
B23 mäntiä ei saa sopimaan, kun taitaa loppua sylinteriputken seinämä ennen.

Ainut järkevä tapa suurentaa tilavuutta on hioa akseli epäkeskeisesti ja suurentaa porausta. Tämä siis vain jos tarkoitus on pitää laite vaparina.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #380 : 17.03.2013, 20:38:51 »
Vaparina on tarkoitus pitää joo. En noista vinokoneista tiedä juurikaan mitään, muuta kun sen että b19 on 2 litranen, mutta onko b21 myös vaan 2.0 litraa sitten ?

Ja siis B19-23:stako käy kampiakseli tappikoneen lohkoon ihan suoraan ?
Tuleeko siis tilavuutta minkä verran jos lyö autoon 92mm männät (jos yhtälössä ei mikään muu muutu kuin poraus) ? Onko se sen 2.1L suunnilleen ?

Kysymystulva, mutta kiitoksia vastauksistanne !
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #381 : 17.03.2013, 20:42:58 »
Vaparina on tarkoitus pitää joo. En noista vinokoneista tiedä juurikaan mitään, muuta kun sen että b19 on 2 litranen, mutta onko b21 myös vaan 2.0 litraa sitten ?

Ja siis B19-23:stako käy kampiakseli tappikoneen lohkoon ihan suoraan ?
Tuleeko siis tilavuutta minkä verran jos lyö autoon 92mm männät (jos yhtälössä ei mikään muu muutu kuin poraus) ? Onko se sen 2.1L suunnilleen ?

Kysymystulva, mutta kiitoksia vastauksistanne !

B21 on 2.1 litraa.

70 luvun kymppisarjan koneista sopii akseli tappikoneeseen, kun niissä on se irroitettava holkki etupäässä. Uudemmistä pitää etupää modata.
Kymppisarjan vinokoneissa on siiten vp aina 8 pultilla. Osassa tappikoneita on 6 pulttinen akseli.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #382 : 17.03.2013, 20:54:03 »
Joo no ittellä on myös 8 pulttinen kiinni. Tarkennatko vähän tuota kymppisarjaa ? Tehtiinkö b21 koneita sillä aikahaarukalla, josta kävisi palikat sitten suoraan tuohon tappimasiinaan ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2191
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #383 : 17.03.2013, 20:54:39 »
Mitenkäs paljon kampiakselin kaulasta hiotaan tavaraa pois että saadaan esim. tuo 5mm lisää iskunpituutta? Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #384 : 17.03.2013, 20:59:33 »
Ohuesti liittyen viritykseen.

Mulle on kulkeutunut 3kpl 8-pulttista moottoria.
Lähinnä mietin kannattaako noita 8-pulttisia akseleita uhrata  ???
Vai onko noille kysyntää, ja kannattaa ennemmin hankkia uhrattavaksi 6-pulttisia akseleita  ???

Toisaalta, 6-pulttista vetolevyä en ole vielä löytänyt, 8-pulttinen mulla olis, johon sais sitten
hyvonejun:kin käyttämän buttonin modattua kiinni
« Viimeksi muokattu: 17.03.2013, 21:07:38 kirjoittanut InlineFour »
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #385 : 17.03.2013, 21:00:41 »
Uteliaisuuttani vielä haluan kysyä että kumpi olisi järkevämpi tai halvempi tapa lisätä palotilan kokoa, iskun pidennys vai sylinterin poraus ? Ja kiinnostaa kovasti molemmista vaihtoehdoista edut ja miten koneen luonne, puristus- ja teholukemat muuttuu kussakin muutoksessa ? Siis nimenomaan jompikumpi, ei molemmat toimet yhdessä.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #386 : 17.03.2013, 21:06:45 »
Mitenkäs paljon kampiakselin kaulasta hiotaan tavaraa pois että saadaan esim. tuo 5mm lisää iskunpituutta? Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn..

5mm


Ohuesti liittyen viritykseen.

Mulle on kulkeutunut 3kpl 8-pulttista moottoria.
Lähinnä mietin kannattaako noita 8-pulttisia akseleita uhrata  ???
Vai onko noille kysyntää, ja kannattaa ennemmin hankkia uhrattavaksi 8-pulttisia akseleita  ???

Toisaalta, 6-pulttista vetolevyä en ole vielä löytänyt, 8-pulttinen mulla olis, johon sais sitten
hyvonejun:kin käyttämän buttonin modattua kiinni

Mitä uhraamista se on? Käyttöön se tulee siitä huolimatta ja vieläpä entistä ehompana.

Mulla olis 6-pulttinen vetolevy ;)

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #387 : 17.03.2013, 21:14:20 »
Niin en sitten tiedä ???

Sillä vaan kun nuita ei paljoa ole, ja 6-pulttisia taas löytyy paljon enemmän oleellisesta syystä että niitä on valmistettu enemmän.

Kai nuitakin sitten voisi käyttää. Ei ole kyllä nyt heti ajankohtaista, kun on jo tuo yksi kasaamista vaille oleva, muuten täysin
valmis kone, ja 144 on ensi kesän projekti joka ei ajoa näje.

Toisaalta uudesta on jo suunitelmat, ennenkuin ekaakaan versiota on edes koekäytetty  :(
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #388 : 17.03.2013, 21:20:43 »
Toisaalta uudesta on jo suunitelmat, ennenkuin ekaakaan versiota on edes koekäytetty  :(

Mulle tuli sellanen dejavu fiilis tästä viestistä. Useampi tappikone tullut tehtyä, mutta itselle ei ole vielä saanut yhtään nostettua paikoilleen tai käyntiin saakka.
Jos nyt tämä seuraava sentään pörähtäisi käyntiinkin omassa autossa.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #389 : 17.03.2013, 21:25:02 »
85mm iskulla ja 92 porauksella sylinteritilavuus olisi jo 2260cm3  ??? Huomioimatta kannen tilavuutta ja tiivistettä. Siinäpä jo tappikoneelle kokoa.. Jos kansi on 50cm3 tilavuuksilla ja 0,8 tiiviste niin siitähän tulee 2480 jo  :o

Olisiko tollanen tilavuus sitten käytännössä mahdollista, edes keston kannalta tappikoneessa ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron