Samppasport  Futurez

Tappikoneen viritys

  • 1467 Vastauksia
  • 536865 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 620
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #525 : 26.08.2013, 22:05:45 »
Hyviä kokemuksia NGK:n tulpista ,HC sarjan tulpat on toimineet kovemmassakin tappikoneessa luotettavasti.



Joskus sai B-77HC tulppia ,lämpöarvo normaalitulpan ,NGK, 7-8 välistä.
Nyt on B-7HC ja B-7HCS jolla voi ajaa kohtuullisen kovapuristeisella koneella.
Itsellä oli käytössä kuvan mukaiset 8 HC ja 8HCS
tässä koneessa


Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #526 : 26.08.2013, 22:20:40 »
Vieläkö tuollaisella lämpöarvolla saa koneen käyntiin ? Kylmällä koneella, tai talvella ?

Hyvoneju: Onko tuolla litratilavuudella vaikutusta sitten ? Kattoin niin tuo K23 nokkakulma on 108, R:ssä on vaan 102. Tuo se varmaan vääntöä, mutta tiputtaa noita huippukierroksia ? vai olenko ihan hakoteillä  ???  KG5 vaikuttaisi sinällään fiksulta omaan pakettiin, epäilyttää silti edelleen tuo hurja astemäärä. Ja nosto on jo 12.9mm. KG5 tai tuo enemin K23 olis varmaan hyvät vaihtoehdot.

Onko kellään tietoa kuinka suurella nostolla alkaa jo ottaa mäntään kiinni ? Tai no se varmaan riippuu jo niin monesta tekijästä ettei kai voi oikein sanoa.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa J.V

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 270
  • Volvo 142DL -73, 164-73, & 240 GLI -87
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #527 : 26.08.2013, 22:40:47 »
Ei mulla ainakaan mäntiin ota kiinni tolla KG5 nokalla. Lohkosta on plaanattu noin 1mm ja männät tulee 0,4mm yli dekin. Kantta on laskettu muistaakseni noin 3,5mm. Männät on tasalakiset Mahlet. Noista tulpista niin mulla ei ainakaan meinannu lähtä käymään tolla 7 lämpöarvolla. Puristus suhde on tossa mun koneessa n.11:1.

Näyttää tuo eke:n moottori kyllä aika mielenkiintoselta :o Paljos tuosta on saatu voimaa? Ainakin näyttäs että imukanavat on siirretty ylemmäs?  :o
Volvo 142 DL -73
Volvo 164 -73
Volvo 240 GLI -87

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #528 : 26.08.2013, 23:52:55 »
Enpä tajunnut sillon konetta roplatessa tutkia onko tuosta omasta lohkosta otettu tasopinnasta pois  :( Kansi on 84mm korkea, paljonko siitä on sitten höylätty pois, sitä en muista. Kyllä tuo KG5 on vähän houkutellut jo pitkän aikaa, sen varmaan testaankin seuraavaksi.

Tänään (virtalukkoa korjatessa) kaasutellessa kun annoin kovempaa kierrosta, niin ilmeni ihan uusi ongelma >:( Peräpäänpuoleinen SU sylki ihan suihkuna bensaa ulos sieltä kohokammion ilmareijästä. Bensaa tuli sillon kun kovan kierroksen annon jälkeen nosti kaasun pois. Eli heti kun läpät meni kiinni, joka kerta. Kattelin kammioiden neulaventtiilejä ja ovat kunnossa, en keksi muuta kun (alkuperäinen) bensapumppu sotkee niin tiuhaan vielä että ne kohojen neulat ei jaksa sitä bensavirtaa stopata ennenkun kierrokset laskee. Mikä avuksi ? Olisiko paineensäätimestä apua tohon ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 620
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #529 : 27.08.2013, 17:08:34 »

Vieläkö tuollaisella lämpöarvolla saa koneen käyntiin ? Kylmällä koneella, tai talvella ? (lainaus)

Tuo moottori ei ole ollut kuin "kesäkäytössä",mutta käynnistyksen kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa ,ruisku ja kunnon sytytys ,toimii kun "vakiomoottori".


Näyttää tuo eke:n moottori kyllä aika mielenkiintoselta :o Paljos tuosta on saatu voimaa? Ainakin näyttäs että imukanavat on siirretty ylemmäs?  :o (lainaus)

Vanha (v.2002 volvolandia) juttu missä on tarinaa ja kuvia moottorista ja autosta mihin sen tein , (aika on hävittänyt jutusta Ä ja Ö:t  tekstistä ??)
http://www.volvolandia.com/volvomekka/projektit/240rs_projekti.htm

Viimeisin versio koneesta on 2,4L ,siitä on jarrutettu Harisella 226Hp 6960RPM , 252Nm 4570RPM.


Autoa ei enää ole ,mutta moottori on ,päivitettynä ,tämän päivän tiedoilla kansi paranee aika paljon,vähän työtä jäljellä , jonain päivänä se käy vielä.

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #530 : 27.08.2013, 21:02:29 »

Hyvoneju: Onko tuolla litratilavuudella vaikutusta sitten ? Kattoin niin tuo K23 nokkakulma on 108, R:ssä on vaan 102. Tuo se varmaan vääntöä, mutta tiputtaa noita huippukierroksia ? vai olenko ihan hakoteillä  ???  KG5 vaikuttaisi sinällään fiksulta omaan pakettiin, epäilyttää silti edelleen tuo hurja astemäärä. Ja nosto on jo 12.9mm. KG5 tai tuo enemin K23 olis varmaan hyvät vaihtoehdot.


Kyllä tolla K23:lla kiersi puhtaasti 7500 , joten varmaankin kun on  oikeanlaiset venajouset koneessa , ei se kierroksista jää kiinni  :P
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #531 : 29.08.2013, 19:34:34 »
On siellä jäykät tuplajouset, ja aluretainerit, jykevä vivusto. Tosiaan tuon R:n kanssa laulatin 9500rpm. Veti vielä ihan mukavasti tonne asti. sitte alkoi jo kuskia pelottaa :) (koneen puolesta).

Mutta asiasta toiseen, kun kasasin koneen ja voimansiirron kesällä, kiinnitin ihan kunnolla huomiota siinä, kun ennen remppaakin kuului jatkuvasti kauheaa kolinaa, kilkutusta, kolkutusta, kilinää, pauketta, "hakkautumista", muljuamista, ja vaikka mitä, jostain päin voimansiirtoa (tai sitten koneesta). Osaako kukaan sanoa mistä tuo ärsyttävä pauke ja kaikki äänet ja muljailut voi tulla ?   Voiko vaihdelaatikko muljahdella. Aina vedon suunnan muuttuessa muljahtaa, välillä pelkästä moottorijarrutuksesta kaasulle niin muljahtaa. Ja vähänkään pienemmällä kierroksella ajaessa alkaa kuulua mitä omituisimpia ääniä konehuoneesta (kai?). Sen tiedän että yksi äänistä on jarrutehostimen se valkoinen venttiilimötikkä kun se kuula hakkaa edestakaisin(tämä siis pienillä kierroksilla aina).

Kytkinlevyssä oli parin millin välys, kun pyöritti kitkakehää ja piti keskeltä vastaan(motonetin tarvikeosa, viimonen sellanen omassa autossa, oli hajoamispisteessä vaikka kitkapinta oli vielä hyvä).
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2171
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #532 : 29.08.2013, 20:21:43 »
ITellä r-nokan kanssa pyörijällä rajotettu 6200 kierrokseen ;D Tosin ei itellä oo tuplajousiakaan.. On kyllä tulossa sit joskus kun on ylimäärästä rahaa..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 620
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #533 : 29.08.2013, 20:46:30 »
Noita ALURETAINEREITA kannatta seurata tarkasti ,jäykät jouset ja paljon kierroksia ,ei "ikuinen"  yhdistelmä !

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #534 : 29.08.2013, 21:17:43 »
Ok, kiitos tiedosta. Muutenkin varmaan ainakin nokan nopeaa kulumista odotettavissa  ???  Nyt kun tuli mieleen niiin kysäisempä tässä että onko mitään järkevää selitystä että vanha nokka (K) oli muuten ihan priiman näköinen irroittaessa, mutta olikohan nelos pytyn imunenä, oli kulahtanut ihan konkreettisesti, ja sellaiseksi kantikkaaksi, siihen oli muodostunut 3 selkeää kulmaa. Nostoa varmaan puolet enää jäljellä muihin verrattuna ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #535 : 29.08.2013, 22:00:41 »
Ok, kiitos tiedosta. Muutenkin varmaan ainakin nokan nopeaa kulumista odotettavissa  ???  Nyt kun tuli mieleen niiin kysäisempä tässä että onko mitään järkevää selitystä että vanha nokka (K) oli muuten ihan priiman näköinen irroittaessa, mutta olikohan nelos pytyn imunenä, oli kulahtanut ihan konkreettisesti, ja sellaiseksi kantikkaaksi, siihen oli muodostunut 3 selkeää kulmaa. Nostoa varmaan puolet enää jäljellä muihin verrattuna ?

Käytettyjen B20:n perusmurheita , huono öljynkierto lämpimänä , nostajat takeltelee yms.
Eli öljynpainetta kunnolla , laakerit kuntoon (myös nokkalaakerit) , kun on auki , lohkon kanavien kunnollinen putsaus  :P Kun kaikki on ok kyllä nokat kestää (lohkoja kyllä menee   :buck2:)
« Viimeksi muokattu: 29.08.2013, 22:08:21 kirjoittanut hyvoneju »
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #536 : 29.08.2013, 22:22:50 »
Öljypaine mittaria olisi tarkoitus laittaa autoon. Öljylämpömittari on jo autossa mutta anturia ei ole. Noillehan saisi kaiketi samasta paikasta lähetettyä sähköistä dataa, mutta mistä ? Olen kattonut niitä välipalikoita jotka tulevat öljysuodattimen ja lohkon väliin, siinä olisi useampikin paikka antureille, toinen on varmaan se öljyvalon aukko. Mikä kierre siinä reijässä oikein on ? Saako siihen jostain hommattua vaikka sellaista T-haaroitinta josta saisi kaikki kerralla. Täytyy tunnustaa ettei autossa ole nytkään nimittäin siinä mitään anturia  :-[ Eli tuurilla on ajettu. Enkä osaisi edes kytkeä sähköjä anturilta merkkivalolle :-[ Päästääkö anturi siis virran läpi sillon kun ei painetta ole ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #537 : 29.08.2013, 22:26:26 »
Taitaa maadoittaa kun painetta ei ole ? Välikappaleita löytyy kyllä , ja ainut todella merkittävä asia on paine :-\
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #538 : 29.08.2013, 23:10:44 »
Aiemmin kun entinen kone kävi todella kuumana jatkuvasti, keitteli vähän väliä kesällä ja talvelakin (vika oli surkea syyläri), sillon laitoin mittareita, öljyä en vaan koskaan saanut toimintaan asti. Painemittarin laitankin siksi että näkee onko siellä minkäänlaisia paineita. Mistähän tuollaisen välikappaleen voisi hommata ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #539 : 29.08.2013, 23:22:19 »
Mistähän tuollaisen välikappaleen voisi hommata ?

Käy hydrauliikkaliikkeessä. Tekevät sulle sopivan adapterin.

 

Kulkukoira  Proturbo