Proturbo  Autodiagnoosi

Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)

  • 737 Vastauksia
  • 140279 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2890
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #345 : 02.10.2020, 22:11:49 »
Noni, kerkesihän tässä jo peräti muutama viikko menemään fiiliksellä, että kaikki on autossa kutakuinkin mallillaan... :D Tämä auto sai jo tänään alleen nastarenkaat, siinä sitten autoa alas laskettaessa aloin huomaamaan, että matkustajan puoleinen eturengas tulee hiukan enemmän ulos kuin kuljettajan puoleinen. Ero ei ollut iso, mutta sellainen että tarkalla silmällä huomasi. Ensiksi tietenkin epäilin, että rengas ei kiristynyt kunnolla navalle tai jotain vastaavaa, mutta kyllä se siellä oli. Mitan kanssa sitten sai katsottua, että matkustajan puoleinen rengas tulee ehkä vajaan sentin ulommas kuin toisen puolen rengas. Syy taitaa olla se, että edellisen omistajan toimesta jokaiseen nurkkaan oli vaihdettu pyöränlaakerit ja ilmeisesti eivät ole olleet OEM-osia. Silloin kuukausi kaksi sitten kuljettajan puolelle vaihdettiin eteen OEM-laakeri. Ainoa selitys mitä itse keksin tässä on, että tuo renkaiden välinen ero johtuu siitä, että toisella puolella on (oletettavasti) tarvikemallinen pyöränlaakeri ja toisella puolella OEM-laakeri.

Tätä selitystä tukee myös se, että kun tuo kuljettajan nurkan laakeri vaihdettiin, niin olin huomaavinani että aivan kun auto ei reagoisi enää tasapuolisesti ohjausliikkeisiin. Tarkoitan, että auto tuntuu reagoivan esim. 5 asteen ohjausliikkeeseen hiukan eri tavalla riippuen siitä, että käännäkö oikealle vai vasemmalle. Unohdin tämän kuitenkin melko nopeasti, kun ratti vaikutti kuitenkin olevan suorassa ja auto kulki vakaasti. Kesärenkailla en huomannut tuota, kun ne vanteet istuvat niin syvällä kaaressa. Nuo talvivanteet tulee melko ulos.

Hain tässä illalla nyt kuitenkin Motonetistä uuden laakerin ja huomenna se menee vaihtoon. Katsotaan istuuko renkaat sitten samalla tavalla.

Mitähän seuraavaksi tulee.... :2funny:

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #346 : 03.10.2020, 00:44:31 »
Ei selity sentin ero pyöränlaakerilla. Eikä tarvikelaakerin kiinnityspintojen etäisyyskään voi olla eri verrattuna alkuperäiseen, muuten ei mene paketti kasaan.
Jarrulevy tulee nimittäin pyöränlaakeriin ja jarrusatulan kannatin olka-akseliin ja siinä ei kyllä ihan noin paljon varaa ole   ::)

Enemmän siihen paikoitukseen voisi vaikuttaa apurungon sijainti koriin nähden ja alatukivarret tai tarkemmin ottaen niiden kiinnitys.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2890
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #347 : 03.10.2020, 01:51:03 »
Tarkemmin muisteltuna, se ero oli noin 5 milliä. Voiko se selittyä tarvikelaakerilla? Jotenkin nyt tahtoisin uskoa tuohon laakeriin, varsinkin kun en ole huomannut että viime talvena olisi ollut talvivanteilla tota efektiä, että toinen puoli tulee ulommas. Ja yritän olla melko tarkka, niin kuvittelisin että olisin eron huomannut noilla vanteilla jo aiemmin. :idiot2:

EDIT: Ei tässä tiedä enää itsekkään, onko tuo ero ollut jo aiemmin vai tuliko vasta tuon äskettäisen laakerin vaihtamisen jälkeen. Vaihdetaan nyt tuo laakeri tuonne ja katsotaan mitä tapahtuu, vai tapahtuuko mitään. Onpahan sitten ainakin edessä molemmilla puolilla tasalaatuiset laakerit. :uglystupid2:
« Viimeksi muokattu: 03.10.2020, 02:42:57 kirjoittanut tuomaril »

Poissa PeeMtee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #348 : 03.10.2020, 11:18:37 »
Ei tuolle löydy laakereista selitystä, väittäisin että vaikka otat summittaisesti mistä vaan autosta vastaavia mittoja niin eripuolet ei ole identtiset. Ei kummassakaan päässä..

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #349 : 03.10.2020, 11:40:11 »
Oliko mittaero heti alaslaskun jälkeen? Mitenkäs ajelun jälkeen?

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2164
  • Näillä mennään
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #350 : 03.10.2020, 12:00:05 »
Onko ero sama ylä ja alapuolella rengasta. Jotkut firmat ei jaksa säätää camberia jos on vihreällä, niin äkkiä yläreuna heittää paljonkin
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2890
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #351 : 04.10.2020, 03:21:08 »
Kiitos vastauksistanne, raati oli oikeassa. Ei tuo ero laakerista tule tosiaan, niin se jäi suosiolla vaihtamatta. Säästyypähän ne rahat. :D Tuo renkaiden välinen ero ei ole muuttunut miksikään alaslaskun jälkeen, vaikka kävin äsken 6 tunnin huviajelullakin. :D Camberit ovat myös kunnossa, ne säädettiin vartavasten kuukausi pari sitten. Koko rengas tulee kaaresta ulos siis, eikä vain yläosa.

Kaveri alkoi sitten mittailemaan, että mistä se ero voisi tulla ja syyksi taisi paljastua vinksallaan oleva apurunko. Apurungon takaosa on ihan mallillaan, mutta etuosa ilmeisesti juuri sen 0,5cm-1cm vinossa. ??? Kai tuo on viimeksi tiputettu sillon reilu vuosi sitten vaihteistoremontissa, eli olisko sielä mennyt ketuiksi. En tosin tiedä, että kuinka herkästi apurungon edes saa vinoon? Vaatiiko se tarkkaavaisuutta, että sen saa suoraan? Tai kuka tietää, onko se ollut vinossa jo ennen sitäkin. 

Anyways, mitä mieltä olette? Kannattaako tästä menettää yöuniaan, jos se apurunko on sen vajaan sentin vinossa? Mahtaakohan olla kuinka yleistä tällänen? ??? Olen kuitenkin auton nykyisiin ajo-ominaisuuksiin hyvin tyytyväinen, niin vähän mietin jos asian antaisi vain olla. Olettaen, että tästä ei aiheudu autolle mitään haittaa/rasitusta. Toisaalta taas, tekisi mieli korjauttaa tuo. Tosin siinä tulee sitten ohjauskulmien säätöineen hintaa sille senttimetrille. Lähinnä mietin, että kuinka paljon tuo about sentin muita ulompana pyörivä rengas vaikuttaa auton ajo-ominaisuuksiin. No, vastailkaa ken osaa. Pähkäilen sitten lisää...

Huono kuva, kun ei näy vertailukohtaa toiselle puolelle, mutta aikas tyrkylle tuo rengas tuolta kaaresta tulee omaan silmään.

Jotta ei mene vain marisemiseksi, niin hehkutetaan sitä, että kyllä muuten näyttää auto nyt hyvältä talvirenkailla kun maavara nousi noilla renkailla sen 2,5cm. O0


Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #352 : 04.10.2020, 09:20:50 »
Ei ole kolaroitu aiemmin kumminkaan? Apurungon puslat kunnossa?  En tiedä aiheuttaako tuo muuta rasitusta mutta voipi oikea kylki kuraantua enemmän..
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #353 : 04.10.2020, 10:39:51 »
Kuljettajan puolella apurungon puslien holkin sisään menee auton runkopalkista ohjainnatsat. Näistä taaempi puslan holkki, eli lähempänä kuljettajaa, on sivusuunnassa soikea. Apukuskin puolella runkopalkissa on vain kierteet.

Sanoisin, että senttiä ei anna apurunko laittaa vinoon, ei ainakaan etuosasta koska sivuttaissäätö on nimenomaan takaosassa.

Vaikka asioita ei saisi olettaa, oletan että XC:ssä on sama rakenne apurungon kiinnittämisessä kuin tavallisessa seitenkymppisessä.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa PeeMtee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #354 : 04.10.2020, 13:43:39 »
Tuo on aivan normaalia ei kannata menettää yöuniaan..harvassa on ne paikat jossa apurunko keskitetään huollon/remontin jälkeen. Tuota apurunkoa käytetään "löysällä" monestakin syystä wetterillä/bilialla ym. Ardicin huolto mm.yks syy pudottaa nelikossa apurunkoa ja takuulla se ei aivan samaan paikkaan mene takasi.
Mittaapa piruuttas tuosta kuvan v70 samat paikat ja huomaat että ei siinäkään ole kaikki keskellä.
Yleensä nuo erot huomaa helpoiten kun ottaa renkaat aivan kaarelle, ei raavi tasasesti molemmat puolet.
Puhumattakaan takapotkujen akseleista, 240 taka-akselin esim.näkee sokea reettakin kuinka toispuoleinen se on..näin se vaan menee

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2890
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #355 : 04.10.2020, 18:04:36 »
Ei pitäisi harrastella näitä 15 vuotta vanhoja autoja, jos on näin sairaalloisen tarkka autosta kuten minä. >:( Tiedän, että kyseessä on alle sentin heitto, mutta häiritsee ajatuksena. :D Vielä enemmän häiritsee, että mistä tuo vinossa oleva apurunko voi johtua, jos Turbo 242 sanoi ettei sen pitäisi edes olla mahdollista. :idiot2:

Pitänee antaa asian vain olla, kerta tuosta ei nyt aiheudu mitään oikeaa haittaa autolle?

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #356 : 04.10.2020, 18:21:48 »
Ei tullut otettua kuvia auton runkopalkista kun apurunko oli irti. Mutta, Vidasta kun katsoo apurungon irroittaminen/takaisin asentaminen, niin siitä näkee mitä tarkoitin niillä ohjaavilla natsoilla runkopalkissa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #357 : 04.10.2020, 20:58:33 »
Onko kaikissa vanteissa sama ET?

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2890
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #358 : 04.10.2020, 21:12:19 »
Onko kaikissa vanteissa sama ET?
Juu,. kaikki tälläiset asiat on tarkistettu tietenkin.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #359 : 04.10.2020, 21:27:27 »
Itsellä kun vaihtui et 1.4 cm verran, akseliväli pieneni niin yllättävän iso muutos oli silmään ja käännönrajoittimet tuli vastaan vaikka palasin kai etuvetoisten standardi-et:hen.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Futurez  Kulkukoira