Ateho  Elekma

Ajovalopesurit

  • 23 Vastauksia
  • 8678 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 272
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajovalopesurit
« Vastaus #15 : 11.01.2018, 13:50:38 »
Vanha topicci, mutta kysytään. Tuolla varaosanumerolla ei Fixus-myyjä enää löytänyt mitään tuotetta, onkohan tuo mistä automallista jos löytäisi sillä tiedolla.

Edit: Laitoin siniseltä orkkispumpun tilaukseen, 76€.
Ehdit jo tilata, mutta jos haluat perua, niin Konalan Fixukselta kysyin originaalipumpun varaosanumerolla (30699674) tarvikeosaa, niin löysivät kyllä jonkunlaisen pumpun, joka näyttää about oikealta. En ole vielä vaihtanut, joten sopivuutta en voi vielä varmistaa. 18 e oli hintana.

Poissa Voimarauta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • Recycle Racing
Vs: Ajovalopesurit
« Vastaus #16 : 11.01.2018, 14:00:45 »
XC90 mallissa muuten taitaa olla erilainen pumppu, ainakin on eri numerolla 30663273. Googlaamalla näyttäisi sähköliitin ainakin erilaiselta.
Volvo Amazon B20T -71
Volvo XC90 D5 -06

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: Ajovalopesurit
« Vastaus #17 : 11.01.2018, 14:57:43 »
Ihan vaan pikkusen ohi aiheen, missähän on takalasinpesurin pumppu autossa V70 2002? Kun varaosaliikkeiden sivut sanoo, että olisi takaluukussa. :)
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Ajovalopesurit
« Vastaus #18 : 11.01.2018, 15:22:54 »
Ihan vaan pikkusen ohi aiheen, missähän on takalasinpesurin pumppu autossa V70 2002? Kun varaosaliikkeiden sivut sanoo, että olisi takaluukussa. :)

Taitaa löytyä oikean etupyörän etupuolelta:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=17065.0
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: Ajovalopesurit
« Vastaus #19 : 11.01.2018, 15:25:42 »
Taitaa löytyä oikean etupyörän etupuolelta:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=17065.0

Kiitos. Noinhan se oli Citroen C5 farkussakin, eli sama moottori eteen ja taakse, vain suunta vaihtuu. Noissa varaosanettisivuissa lukee mitä sattuu, kun väittää sen olevan takaluukussa.  ;D
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: Ajovalopesurit
« Vastaus #20 : 11.01.2018, 20:26:56 »
Mitäs tuo vaatisi muutokseen että hajonneiden pyyhkimien tilalle asentaisin suuttimet? Nythän sieltä pienistä letkuista nestettä tulee mutta ei kovinkaan rivakasti..

Poissa Mustalaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajovalopesurit
« Vastaus #21 : 14.01.2018, 15:47:39 »
Onkos näissä pesurit halogeenien kanssa? Puskurissa on kyllä suuttimet, mutta ei sieltä ikinä ole mitään tullut? Voisi laitella kuntoon, jos ei kovin iso urakka olisi...

Edit: siis facelift v70, -05
Oli V70 D5 aut 2005


Poissa Swolle60

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 298
  • Enemmän on vähemmän!
Vs: Ajovalopesurit
« Vastaus #22 : 14.01.2018, 18:02:51 »
En viitsi uutta ketjua aloittaa, niin kyselen tässä. Löytyykö jostain varaosanumeroa sille metalliselle klipsille joka pitää niitä suuttimia kiinni siinä pesurin varressa? Onnistuin hävittämään sen toisenpuolen pesurista. Siis sellainen u:n muotoinen rautalangan pätkä.
S60 2,4D ja V60

Poissa sevye

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajovalopesurit
« Vastaus #23 : 25.09.2019, 14:58:48 »
No, sitten vaan ihmettelemään noita muutamia paikkoja annetussa järjestyksessä. Pesurihan ei ruuttaa joka kerta viiksestä vedettäessä, mutta omassani (V70 -07) huomasin että kun käyttää avaimesta virrat pois ja päälle niin ekan kerran viiksestä vedettäessä pyörähtää aina pesuri lampuillekin. Helpottaa vian etsimistä ja korjauksen jälkeista "testaamista".

Minulla V70 D5 2007 ei ruiskuta ellei auto ole käynnissä. Virta-avaimen kakkosasennossa vain tuulilasiin ruiskuaa pesuainetta, ei ajovaloille. Eli korjauksen jälkeinen testaaminen edellyttää joko runsaita turhia ruiskutuksia tuulilasille tai lukuisia käynnistyksiä. Äkkiähän sen tietysti testaa, että toimiiko se ylipäätään, mutta jos haluaa varmistaa, että liitokset eivät vuoda, niin muutaman kerran sitä haluaa ruiskia, jotta saa varmuuden.

Hain AD:sta tarvikepumpun, Meyle merkiltään. Vanhassa luki Valeo. Ennen uuden paikalleen laittamista vertailin moottoreita syöttämällä sähköä napoihin. Vanha oli kuin olikin sökö, enkä ihmettele, sillä löin sen uteliaisuuttani auki remontin päätteeksi ja sisuskalut olivat pelkkää ruosteista murua.

Uuteen on integroitu kumiletkuun menevä liitos, joten originaaliletkusta joutuu poistamaan sen muovisen "pikaliittimen" letkun päästä, vanhan moottorin poistamisen jälkeen. Lähtee pyörittämällä ja vetämällä (lujaa). Lisäksi säiliön puoleinen moottorin kara on Meylen mallissa tyvestään hieman erilainen. Siinä on säteittäisiä tyvivahvikkeita tukemassa karan ja moottorin liitosta, joten moottorin ja suppilotiivisteen/suodattimen kauluksen väliin jää vajaa millin rako. Mutta se ei haittaa tiiveyttä, sillä moottori painaa (niillä tyvivahvikkeillaan) tiivisteen säiliötä vasten, kun laite napsahtaa paikoilleen. Tiivisteen kauluksen ja moottorin väli ei siis ole tiivistettävä pinta. 

Muuten tarvikepumppu oli täysin vastaava, enkä joutunut modifioimaan viilaamalla mitenkään, kuten luin jonkun joutuneen. Ja vaikka kyseiselle Meylen osalle ei listata sopivuutta Volvoon (Meyle 313 067 0001). Ehkä pumppu on erilainen alkupään MK2-malleissa. Tässä facelift-mallissa (2006-2007) eroja on yllättävissäkin kohdissa verrattuna vuosimalleihin 2002-2005.

Samalla irrotin sumuvalot ja ehostin niiden linssit. Tuli aika hyvät, noista voi jopa olla jotain hyötyä nyt. Vietin pitkän tovin, kun yritin avata korkeapaineletkun liitosta, joka autossa on kohdassa, jossa letku siirtyy puskurin kuoren puolelle. Jonkunlainen pikaliitos sekin, mutta ei irronnut millään. Osasin onneksi lopettaa ennen kuin rikoin liittimen. Samanlaiselta näyttää kuin poistettava pikaliitos moottorin luona, mutta väriltään kokomusta, kun taas moottorin liittimessä kynnet ovat keltaiset. Moottorin liitos irtosi helposti ja ilman voimaa pienellä talttapäisellä meisselillä niitä kynsiä painamalla.

Pelkkä pesurin pumpun vaihto ei vaadi puskurin irrotusta, vaan pelkkä raottaminen apukuskin puolelta riittänee, jos haluaa optimoida homman. Lisätilaa tarvitaan noin 10-15 cm puskurin ja auton väliin ja uskon puskurin kuoren joustavan helposti sen verran. Minä halusin puskurin kokonaan irti sumuvalohomman vuoksi, halusin auton ulos tallista siksi aikaa. Laitoin lopulta puskurin takaisin autoon ilman sumuvaloja ja peruutin ulos tallista. Pienessä tallissa ei juuri mahdu auton etupuolella työskentelemään, puskurinkin irrotin ajamalla auton vain puoliksi talliin, auton persus yhä tihkusateessa. Letkusto olisi tietysti ollut irti kokonaisuudessaan, kun irrotin vanhan pesurin moottorin, mutta tässä vaiheessa en vielä ollut kiinnostunut irrottamaan puskuria. Uuden moottorin asennuksen ja vuototestausten jälkeen en halunnut samantien purkaa tuota liitosta.

Ja kannattaa jättää täyttämättä se säiliö, mikäli tämä homma on edessä tai keksiä näppärä keino tyhjentää säiliö täyttöreiän kautta. Kuvittelin, että saan uuden moottorin paikoilleen "lennossa", mutta runsas vuoto alkaa heti, kun moottorin nykäisee hieman irti säiliöstä. Ja tämän jälkeen moottori ei vieläkään irtoa autosta, sillä sitä pitää ymmärtää pyörittää noin 90 astetta vastapäivään (auton edestä katsottuna), kunnes letkuliitos sojottaa alaspäin. Jos tiiviste/sihti irtoaa moottorin mukana, niin sen siirto uuteen moottoriin tai säiliöön kestää sen verran, että autotallin lattialle ehtii hulahtaa ainakin puolet täyden säiliön sisällöstä. Säiliön reikäkin on tiivisteen poiston jälkeen noin 20-25 mm, joten virtauma on aika paljon suurempi kuin arvelisi pelkästään uutta osaa katsomalla (moottorin kara max 10 mm). Tässä vaiheessa on tietysti hyvä alkaa etsimään keräilyastiaa, johon loput nesteet valuvat. No, pesuainettahan se vain on. 

En kovin pitkää palvelusaikaa odota Meylen pumpulta. Kovin muovisen oloinen. Käyntiäänikin semmoinen rääkäisy, että ei istu Volvon maltilliseen tyyliin ollenkaan. Tämäkin taisi olla se kohta, jossa varaosa olisi pitänyt hakea Siniseltä. Viidenkympin säästö (20 eur vs 70 eur) hupenee, jos tuota joutuu usein vaihtamaan, vaikka nythän sen osaa tehdä nopeasti.

Kaiken kaikkiaan tuo ajovalopesuri on uskoakseni melko turha. Ainoa motiivi vaihdolle oli katsastusmiehen huomautus edellisessä katsastuksessa. Minusta tuntuu, että tuo ei ole toiminut moneen vuoteen, ja jotenkin vain on tiellä pysytty silti. Aiemmilla katsastusmiehillä vain on sattunut parempi aamun avaus. Tai sitten on toiminut, mutta on vain ollut huomattavasti hiljaisempi se Valeo.

Ensimmäinen katsastushuomautus kyseiselle autolle ikinä, muuten, eikä autolle ole erityisiä katsastushuoltoja tehty. Koukattu konttorin kautta, kun muistutus katsastuksesta on tullut. Aika hyvin lähes 300 000 km ajetulle 12-vuotiaalle, mielestäni. Iso selitys sille, että ei ole tarvinnut autoliikkeeseen mennä käymään. Tokkopa se vaihtamalla paranee.

 

Ateho  Elekma