Kulkukoira  Proturbo

D5 moottori "papattaa"

  • 334 Vastauksia
  • 139338 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #30 : 23.01.2014, 19:23:35 »
https://www.youtube.com/watch?v=mRzVPypW0lk&feature=youtube_gdata_player


Olisko tuollainen testaus mahdollinen tehdä: alipaineletku irti ensin, öljyntäyttökorkki auki. Ja sitten kuunnella muuttuuko ääni, kun sormen laittaa alipaibeputken päähän, jolloin pumppu joutuu tekemään töitä. Äänen muuttuminen voi kuullostaa samalta kuin se papatus, jos vika on alipainepumpun kuluneisuudessa.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6355
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #31 : 23.01.2014, 19:36:11 »
Meidän -07 V70:ssä se ääni tulee mielestäni selvästi siitä ilmansuodattimen imutötteröstä ja tosiaan vain tyhjäkäynnillä. Välillä loppuu kuin seinään ja sitten taas seuraavassa hetkessä jatkuu. Tässä yksilössä ääni on muihin vastaaviin autoihin verrattuna omasta mielestäni huomattavasti keskimääräistä voimakkaampi. Kilometrejä toki takana reilu 400tkm.

Tämä ko. puputus on vain uudempien, "kaasuläpällä" varustettujen D5 moottoreiden ominaisuus. Olisiko läpällä ja erilaisella egr systeemillä jotain tekemistä asian kanssa?


Poissa Cloacamaxim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #32 : 23.01.2014, 19:59:05 »
Meidän -07 V70:ssä se ääni tulee mielestäni selvästi siitä ilmansuodattimen imutötteröstä ja tosiaan vain tyhjäkäynnillä. Välillä loppuu kuin seinään ja sitten taas seuraavassa hetkessä jatkuu. Tässä yksilössä ääni on muihin vastaaviin autoihin verrattuna omasta mielestäni huomattavasti keskimääräistä voimakkaampi. Kilometrejä toki takana reilu 400tkm.

Tämä ko. puputus on vain uudempien, "kaasuläpällä" varustettujen D5 moottoreiden ominaisuus. Olisiko läpällä ja erilaisella egr systeemillä jotain tekemistä asian kanssa?
Nyt kun kuullostelen tuota lataamaani videota kunnon kuulokkeilla kumea papatus alkaa kuulumaan heti kun astun autosta ulos. Se kieltämättä kuuluu epäilyttävän voimakkaalta ilmansuodattimen kohdalla nyt kun kuuntelee. Tarkoitus olisi vaihtaa se vielä kun jäi öljynvaihdon yhteydessä vaihtamatta. Voin samalla tutkailla josko sieltä löytyisi mitään mikä selittäisi papatuksen..

Tässä vielä yksi video aiheesta ja papatus kuuluu 0:20 siitä koneen oikealta puolelta ilmansuodattimen lähettyviltä...
https://www.youtube.com/watch?v=j2w4yWH1wt0
« Viimeksi muokattu: 23.01.2014, 20:09:29 kirjoittanut Cloacamaxim »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6355
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #33 : 26.01.2014, 15:16:03 »
Tällä hetkellä ainakin näyttäisi siltä, että venttiilinnostinremontti olisi poistanut tämän humputuksen. Täytyy vielä tarkkailla tilannetta, mutta todella lupaavalta vaikuttaa :)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #34 : 26.01.2014, 22:16:06 »
Tällä hetkellä ainakin näyttäisi siltä, että venttiilinnostinremontti olisi poistanut tämän humputuksen. Täytyy vielä tarkkailla tilannetta, mutta todella lupaavalta vaikuttaa :)

Onko selvyyttä millälailla kuluneet nostajat saa aikaan tuo papatuksen ja miks se välillä tyhjäkäynnillä katkeaa? Eikö öljynpaine ole tyhjäkäynnillä aika tasainen vaimitenseoli;-)

Edit: ja paljonko remppa maksaa? Tuo papatus ääni on aika tympeä
« Viimeksi muokattu: 26.01.2014, 22:18:24 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6355
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #35 : 27.01.2014, 08:25:30 »
Onko selvyyttä millälailla kuluneet nostajat saa aikaan tuo papatuksen ja miks se välillä tyhjäkäynnillä katkeaa? Eikö öljynpaine ole tyhjäkäynnillä aika tasainen vaimitenseoli;-)

Edit: ja paljonko remppa maksaa? Tuo papatus ääni on aika tympeä

En ymmärrä, että mitä tämä remppa voi siihen vaikuttaa, mutta niin Miksukin tuossa jossain aiemmin tuumasi. Samalla toki vaihdoin myös pyörreläpät ja puhdistin kaikki karstat imusarjasta ja ahtoputkista, joten saattaa sekin vaikuttaa, mutta en ole varma.

Kaikki välttämättömät osat maksaa merkkiliikkeessä noin 1004e. Samalla toki kannattaa vaihtaa monen moista muutakin, mutta tuo on minimi määrä mitä menee osiin. Työt siihen sitten tietysti päälle.

Poissa wolmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #36 : 27.01.2014, 20:46:15 »
Oma -07 D5 kyllä "papattaa" öljykorkista kuunnellessa. Aikaisemmin ollut video ja oma tutkinta mielestäni kohdistaa äänen alipainepumppuun.
Voisiko alkuperäinen topicin aihe(jonkin verran erilainen ääni kuin "öljykorkkiääni") aiheutua esim kampikammion huohottimesta? Ääni kaikaa suodattimelle asti..
Sininen sanoi, että huohotuskin on erilainen joka moottorityypissä.
Jos ei Volvolla, ni sit kävelen..
XC90 -11 155tkm

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #37 : 04.02.2014, 14:07:32 »
Lotkotus loppuu kun vaihtaa tarvikemallin ilmanputsarin alkuperäiseen..

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #38 : 04.02.2014, 14:36:16 »
Onko siis vielä selvinnyt onko tämä ääni merkki jostakin viasta?

Itse tuossa poistin egr tulpan ja ahtoletku jäi takapuolelta huonosti ja jäi vuotamaan. Tuolloin papatus kuului selvästi auton ulkopuolelle.

V70 D5

Poissa Swolle60

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 298
  • Enemmän on vähemmän!
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #39 : 04.02.2014, 14:55:15 »
Melkein kallistuisin siihen, että joku venttiili avautuu ja sulkeutuu ja vaikuttaa tuohon ääneen. (ei imu/pako)
S60 2,4D ja V60

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #40 : 04.02.2014, 19:05:59 »
Lotkotus loppuu kun vaihtaa tarvikemallin ilmanputsarin alkuperäiseen..

Käytän aina oem suodattimia vaikka varmaan on hyviä tarvikesuodattimiakin. Autossa oli tarvikesuodatin kun sen ostin ja nyt siis oem. Ei vaikutusta ääniin.

Tuossa joku aprikoi että ahtoputki huonosti paikoillaan. Itsekin tuota joskus miettinä. Viime aikoina ei oo pahasti papattanu ja kävi mielessä että oisko laatikkoöljyn vaihdon yhteydessä mekaanikko fixannu putken tms. Samassa liikkeessä pyysin papatusta tutkimaan aikoinaan mutta päättyi "ratkaisemattomaan". Laskua tutkimuksesta silti syntyi, lisätyön muodossa. Oisko tämä toinen asentaja tutkaillu huoltohistoriaa ja korjannu vaivihkaa. Vai oisko ihan vaan pakkanen syypää ja kohta taas pa-pa-pa-pa..
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6355
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #41 : 04.02.2014, 19:12:04 »
Meillä ei ole vieläkään papatus tullut takaisin. Auto kulkee niin hienosti ja tasaisesti, että ei ikinä uskoisi, että mittarissa on 410tkm.

Rempan yhteydessä vaihdettiin/kojattiin siis:

- nostimet
- keinuvivut
- pyörreläpät
- ilmansuodatin
- polttoainesuodatin
- jakopää
- vesipumppu
- karstojen puhdistus imusarjasta, ahtoputkista ja egr:stä

Joku/jotkut noista edellä mainituista korjauksista poisti papatuksen 100% varmuudella, mutta tekivätkö sen kaikki yhdessä, vai jokin yksittäinen osa, niin siihen en osaa vastata.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #42 : 04.02.2014, 20:35:27 »
Meillä ei ole vieläkään papatus tullut takaisin. Auto kulkee niin hienosti ja tasaisesti, että ei ikinä uskoisi, että mittarissa on 410tkm.

Rempan yhteydessä vaihdettiin/kojattiin siis:

- nostimet
- keinuvivut
- pyörreläpät
- ilmansuodatin
- polttoainesuodatin
- jakopää
- vesipumppu
- karstojen puhdistus imusarjasta, ahtoputkista ja egr:stä

Joku/jotkut noista edellä mainituista korjauksista poisti papatuksen 100% varmuudella, mutta tekivätkö sen kaikki yhdessä, vai jokin yksittäinen osa, niin siihen en osaa vastata.

Mikä muuten on noiden pyörreläppien tehtävä? Ei oo dieseleiden sielunelämä mulle tuttu :pomo:

Edit: kävin täsä välillä autopesulla ja käyttelin sen jälkeen hartaasti. We no hear papatus. Ihme hommaa
« Viimeksi muokattu: 04.02.2014, 21:36:05 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6355
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #43 : 05.02.2014, 08:48:44 »
Mikä muuten on noiden pyörreläppien tehtävä? Ei oo dieseleiden sielunelämä mulle tuttu :pomo:

Edit: kävin täsä välillä autopesulla ja käyttelin sen jälkeen hartaasti. We no hear papatus. Ihme hommaa

En mäkään ihan tarkkaan tiedä, mutta liittynee jotenkin päästöjenhallintaan ja alaväännön parantamiseen.

Oliko moottori normaalissa käyntilämpötilassa? Sellainen se meilläkin vähän oli, että kylmänä ei papattanut niin pahasti, mutta kun rouva tuli kotiin pidemmältä reissulta, niin papatus kuului sisälle asti.

Nyt rempan jälkeen kuulee juuri ja juuri, kun egr aukeaa ja sulkeutuu, niin moottorin ääni muuttuu pikkuisen, mutta sitä voimakasta papatusta ei tule enää missään tilanteessa.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #44 : 05.02.2014, 11:07:45 »
Tää on kyllä jännä keskustelu kun arvaillaan papatuksen syitä ;). Alipainepumppu tosiaan pitää jonkinverran ääntä.

Kuluneen venttiilikoneiston arvelen aiheuttavan papatusta sen takia että  rikkinäiset tukitapit saattavat aiheuttaa viivettä venttiilien liikkeeseen ja mahdollisesti imuventtiilit sulkeutuvat vasta kun mäntä lähtee ylöspäin. Tuokin teoria varmaan olisi testattavissa ennen korjausta ;).

Jo tuo 5-sylinteriä aiheuttaa tietyn soundin käyntiin ja senkin joku voi kuulla "papatuksena".
« Viimeksi muokattu: 05.02.2014, 11:09:59 kirjoittanut Nortti »

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy