Autoracing  KL-varaosat

D5 hehkujen mittausta

  • 4 Vastauksia
  • 4069 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ralliantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
    • Atakyselyt
D5 hehkujen mittausta
« : 09.03.2016, 20:06:27 »
Tämä ei nyt ole vielä mitään akuuttia ongelmaa mutta kuitenkin jotain. Eli viikon aikana ruvennut käynnistyminen vähän venymään. Saattaa kestää 2-3 sekuntia ennen kuin käynnistyy, entisen 1 sekunnin sijaan. Ei joka kerta mutta ehkä joka toinen kylmäkäynnistys, eli hehkuttaen.

Vikamuisteja ei ole(BSR). Hehkut ovat viime kesänä vaihdettu kaikki. Hehkureleen kun ottaa irti niin syöttöjännite tulee suurempaan liittimeen, samoin ohjauksen +12 tulee. Mutta sitten kysymyksiin.
Voisiko joku ystävällinen taho mitata omasta vastaavasta että paljonko jännite näyttää kun mittaa sen ohjauksen "maa"-liittimen ja korin välillä. Eli siis maata vasten. Minulla näyttää 3,6v. En tiedä miksi, koska ei sen pitäisi näyttää mitään jännitettä, koska mitataan kahta "maata". Siis korin ja ecm maaohjauksen väliä.
Toinen mitä voisi samalla tarkistaa että paljonko on hehkun releen ohjauspiirin vastus, siis releen pienten liittimien väli. Minulla on 73ohmia. En tiedä onko se oikein.
Mitattaessa jännitettä yleismittarilla suoraan hehkuvastuksen liittimestä, niin jokin siellä vilahtaa mutta mittari ei kerkiä sitä kunnolla näyttämään, jokin jännite kuitenkin. Lisäksi rele tuntuu naksahtavan. Noo, täytyy vissiin laittaa oskilloskoopin A-mittaus kiinni hehkun päähän ja hehkuttaa. Näkee liikkuuko riittävä määrä amppeereita.
Mutta jospa ecm ei ohjaakaan joka kerta hehkua vaikka pitäisi. Se onkin jo työläämpi sanoa ???
Entinen 850 2,5 10v -93 kartanowagon
Nykyinen V70 mk2 D5 -2002

Poissa tjahonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 hehkujen mittausta
« Vastaus #1 : 09.03.2016, 20:46:50 »
Mulla temppuili lämpötilanaturi jonka vaihdolla alko hehkuttaa niin kuin pitääkin.

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 hehkujen mittausta
« Vastaus #2 : 09.03.2016, 20:56:27 »
Muistaakseni hehku on pwm ohjattu joten hankala mitata jännitettä. Samasta syystä ei saa kytkeä suoraan 12v lähteeseen kokeilumielessä tai kärähtää. Samasta syystä hehkun releen phjauspiiri tuskin on ihan kela joka ohjaa kärkiä, joten senkin mittaamisessa voi olla jotain "outoa".

Tuossa releessä on jotain diagnostiikaakin, omituiset jännitetasot voi liittyä siihen. Vida ainakin kaivaa ecm:ssä hehkun diagnoosit, ja ymmärtääkseni se on nimenomaan tuo rele joka diagnoosin tekee ja välittää ecm:ääni. Erottaa viallisen hehkun, johdin katkoksen ja oikarin sekä "fault signal" kuten mulla: olisiko virta ei sallitulla alueella.  Mulla tuo koodi tulee joka hehkutuksella takas, mut ei ole vaikuttanut mitenkään starttiin. Oletko mitannut itse hehkujen vastuksen?
Vida Pohjois-Savossa

Poissa Buster

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 hehkujen mittausta
« Vastaus #3 : 06.09.2016, 20:59:41 »
D5 2002 410tkm, mittailin hehkujen vastusarvoja.
1. sylinterissä taitaa olla ainoa toimiva hehku kun vastus arvon 1,4 ohm.

Motonet tarjoaa tuohon kulkineeseen tätä 26-1989.
Onko kokemuksia tuosta Boschin hehkusta? Alkuperäinen on BERU

Mitä raati osaa sanoa kuvan perusteella suuttimien kunnosta? Hehkut lähti helposti irti. Kärjet nokiset mutta muuten ei karstaa.



Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 hehkujen mittausta
« Vastaus #4 : 07.09.2016, 08:42:31 »
Jos oli jo neljä hehkua rikki, niin vaihtaisin kyllä kaikki samointein. Viiminenkin laukee sit sopivasti pakkasille kumminkin. Minä taisin vaihtaa pari vuotta sitten yhden rikkinäisen tilalla motonetin Boschin. Käynnistyminen ainakin parani, joten eiköhän ne ole ok.

Itse vaihtasin vaan hehkut ja kovaa ajoa, mun käsittääkseni noissa hehkuissa ei näy mitään kummosta.

 

RallyBaron  Samppasport