Futurez  Kulkukoira

Volvo 960 B6304S + ZF 260Z

  • 81 Vastauksia
  • 35252 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z // Volvo 240
« Vastaus #30 : 09.09.2019, 23:31:08 »
Joo kun askartelee vaan tytärkortin siihen syttyboksiin, eihän se ole sen kummallisempi asia se rajotin, toki en oo vaparin syttykoodia edes kahtellu, mutta samahan se on lyödä turbon koodi ja vakoilla siihen vaparin kartat alkuun pohjaks.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z // Volvo 240
« Vastaus #31 : 10.09.2019, 16:56:13 »
Laiton yv.



Vaikka tuossa lukee "ei muutoksia", niin yks aika merkittävä muutos oli toki lämpötila.
Nyt oli n. 16C sijasta 24C ulkolämpömittarin mukaan.

Käppyrä tasoittunut huomattavasti ja lähtee vetämään ilman nykimistä jo 2500rpm, kun tuon jälkeen vielä kokeilin.

Ajettavuus isolla tiellä ihan ok, kun pitää 4. vaihteen @ 100km/h (mittarinopeus) eli karkeesti 3000rpm.
Kulutusta koitettava seurailla kun saan ajettua tankin mahdollisimman kuivaksi.

Edit:

Laitoin 0,80->1,20mm kärkivälit. Huonosti toimiva alue sai tekohengitystä sillä..

Näköjään edelleen tätä vaivaa vähän omituinen tehojen katoaminen.
Nyt kun testasin, niin ei tahtonut kiertää mitenkään.
Ennen vetojen ottamista ei ollut kyllä mutulla heitettynä samanlaista puutumista.


Aavistuksen paremmin lähti vetämään kun hetken ajeli koneessa 4000rpm ennen kuin lähti kierrättämään.

Mittasin kuitenkin tuossa samalla heittokellon kanssa (kun onnistuin sen viimein taiteilemaan tuonne paininkupille, ilman pidempää mittapäätä).
Nokan ajoitus 5,5mm @ YKK (ohjearvo 5,4mm +/-0,30mm) eli tuurilla sattunut niin kohdilleen kuin kiinteällä nokkapyörällä on mahdollista. :D
 Imuventtiilin ajoitusta täydellä nostolla en nyt viittiny mitata kun alkoi vettä satamaan, myöhemmin sitten.
Pitäisi kuitenkin olla 105º luokkaa senkin.

Samalla voisi vielä heittää tässä nokan speksit, kun tuli nokkakortti löydettyä (kuitenkin häviää uudestaan):
'Mainosasteet': 310º   | 282º @1mm
Nokkien välinen kulma: 105º
« Viimeksi muokattu: 11.09.2019, 20:11:53 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z // Volvo 240
« Vastaus #32 : 15.09.2019, 19:26:26 »
Pyöräytin B6254 hattuun 35mm kupeille pesät.
N. 400g lähti alumiinia hatusta, kai se kevennys näinkin onnistuu. :D
 Varmaan toiset 400g tulee lähtemään kun porttaa kanavat viimeiseen muotoonsa, ja kannesta lähtee reilumpi siivu tasopinnasta.



Keskeneräinen palotila ja kanavat. Venttiileitä taidan upottaa vielä millin verran, että saa enemmän otettua tasopinnasta pois ilman et menee turhan lähelle imuventtiilin pitopintaa.
 1mm pitopinta imuventtiilillä, 2mm pako (tosin tarkoituksena kaventaa se 2->1.5mm).

Jonkunlainen malli pitäis tehdä palotilaa varten, että olisi helpompi tehdä symmetriset ja keskenään samanlaiset noista.

Ennen tuota seetien lopullista koneistusta, pitää vanhat ohjaimet painaa pois, mitata pesät ja asentaa BMW pronssiohjaimet.. kunhan ensin tilaan ne. :P
Venttiilien varretkin pitäis mitata, ettei myös ne ole liian kuluneet.

___________

Mittasin hyvin karkeesti tuon 240 kiinni olevan imusarjan (alkuperäinen f koneen) runnerin pituuden.
N. 260mm ja imukanava irrallaa olevasta hatusta ~100mm, eli imukanavan pituudeksi sain näillä karkeilla mittailuilla 360mm.
 Pipemaxilla sit ihmettelemään, ja näyttäis osuvan 4. aalto siihen kohdalle @ ~5300rpm, mikä selittäisi tuon miksi vääntöpiikki tulee noilla kierroksilla.

Mikäli haluaisin mitoittaa imusarjan vaikkapa 7500rpm huipputeholle, pitäisi tuon vastaavan mitan olla 460mm jos 2. aallolle sen mitoittaa (mikä on kaikista paras vaihtoehto, mikäli tila riittää).
Samalla saisi huippuväännön (oletettavasti) korkeammaksi, kun 3. aalto osuisi sopivasti pyöreesti sinne 5200rpm alueelle.

A nokalla sattu 2600-3000-3600-4400-5500rpm.. 7-3. aalloille.

Yks aika oleellinen kohta mitä tuossa Pipemaxissa sen antamien lukemien tulkinnan kannalta on aika-ala.. tai näin ainakin ite oon huomannut/todennut. :buck2:

Isolla nokalla ja 46mm imuventtiilillä:
Lainaus
Intake Valve Close RPM = 7804       Exhaust Valve Open RPM = 7179
Intake System RPM = 7674       Exhaust System RPM = 7485
Intake Time-Area RPM = 7515       Exhaust Time-Area RPM = 7503

A-nokka ja vakio venttiilit:
Lainaus
Intake Valve Close RPM = 5096       Exhaust Valve Open RPM = 4492
Intake System RPM = 5238       Exhaust System RPM = 5190
Intake Time-Area RPM = 4273       Exhaust Time-Area RPM = 4575

... pitäis hönkiä. ::)

Heitetään vielä tuon ysin B6304 vastaavat reippaammilla nokilla ja noilla 33/29,6mm venttiileillä.
Lainaus
Intake Valve Close RPM = 11713       Exhaust Valve Open RPM = 10779
Intake System RPM = 9713       Exhaust System RPM = 10059
Intake Time-Area RPM = 8566       Exhaust Time-Area RPM = 10063
Ei tarvii tosiaan mitään ihan älyttömiä nostoja (11,4mm), aukioloaikoja tai venttiileitä et alkaa (teoriassa) riittämään kunnon kierroksille. :D

Muista kuin "time-area rpm" ei oikeastaan 4v kanssa tarvii välittää, kun tuo pipemax taitaa muut luvut ampua ylös.. 2 venttiili hatuilla näyttää järkevimmiltä.

Vakio B6304:
Lainaus
Intake Valve Close RPM = 8969       Exhaust Valve Open RPM = 8955
Intake System RPM = 6886       Exhaust System RPM = 7365
Intake Time-Area RPM = 5352       Exhaust Time-Area RPM = 6426
33/29,6mm venttiilit:
Lainaus
Intake Valve Close RPM = 8452       Exhaust Valve Open RPM = 6021
Intake System RPM = 7320       Exhaust System RPM = 7011
Intake Time-Area RPM = 5597       Exhaust Time-Area RPM = 6501

Toki kannen virtaus muuttaa sit asiat vähän parempaan suuntaan, kuten tuli tuon ysin koneen kanssa todettua.
Jaksaa aika kevyesti hönkiä +8000rpm, ja tehot pysyy ainakin 7500rpm asti. :buck2:

_________________________

Tein pienen vertailun 960 tehokäppyröistä, mitä koneelta löytyy.


Kansi vertailu: portattu b6254s vs. koskematon b6304f hattu, sama kone yms. speksit

Periaatteessa vakiotekniikka, pienillä muutoksilla vs. nykyisellä 24-08-2019 otettu 3. vaihteen veto. Antaa aika hyvän kuvan tehoerosta.. puhumattakaan siitä mitä 4. vaihteella näkyi olevan. :D


Ei vaan oo tullut otettua täysin vakio 960:llä vetoa 98 bensalla.
E85 joo, mut uskaltaisin väittää että siinä on vähän tehohävikkiä jo kun lukemat olleet jotain 132hp/175nm luokkaa.
 Ehkä voisi mutuilla olevan lähempänä 150hp/190nm bensalla...

Vertailun vuoksi: täysin vakio (jos ei vaihdettua takapönttöä lasketa) 325i E36 (M50B25 vanos) manuaali 149-151hp ja 190nm. Lukemat oli toistettavissa parhaimmillaan n. 1hp sisään kun ei huudattanut konetta just ennen vetoa.
 Tarkoittaen sitä, että esim. pienemmällä vaihteella nopea kiihdytys vaikka 80-90% huippukierroksista ja sit veto pykälän isommalla vaihteella.


____________________

"Uudet" männät tuli 960 koneeseen.
Mittasin ne (tosin yks oli näköjään sökönä.. varmaan ollut jo irroittaessa jäljistä päätellen) ja olikin paremmat kuin ykskään kiinni ollut. :D
82,96-82,97mm ja totta kai se romu mäntä 82,98mm. :D

Koneessa pyörineet männät oli 82,94-82,95mm kaikki paitsi 1syl jota en mitannut (halkaistu mittailujen vuoksi).

Saa siis muokata kaikki kolme mäntää sopiviksi ja laittaa niillä sit kasaan.
_____________________

Edit:

Näyttäisi siltä että onnistuin ratkaisemaan mistä kiikastaa 240 tehojen epämääräisyys.
Eli ecun tempuista johtuu.



Tuli kokeiltua vaikka jos mitä kikkaa, millä selvittää vetääkö laihalle/rikkaalle, ennakoita pois vai onko ns. mekaanista "vikaa" jarruttamassa tehoja.
Esim. imuventtiilien jousipaineita tuli epäiltyä, pakosarjan huonoa? virtaavuutta vai imusarjan epäsopivuutta kannen ja nokan toimivuuteen.

Nollasin sitte lopulta ecun siinä yhteydessä kun tulpat vaihdoin ngk bpr6es->ngk bpr7es.
Bpr6es tulpat näytti olevan pykälän liian kuumat omien tulkintojen mukaan.

Nyt on tilauksessa Yamaha YZF-R1 läppärungot, mitkä olis tarkoitus jossain vaiheessa sovittaa (irtokansi auttaa tässä merkittävästi).
Asia erikseen pystynkö hankkimaan muita tarpeellisia palikoita että voi tuolla alkuperäisellä imusarjalla heittää vesilintua (vielä kun niitäkin näkyy).
« Viimeksi muokattu: 18.09.2019, 19:05:36 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z // Volvo 240
« Vastaus #33 : 29.09.2019, 17:37:04 »


Läppärungot tuli ja muokkasin ne suutintukkia vaille valmiiksi.
Läpät on 45mm, suuttimet denson 12 reikäiset 320cc/min@3bar (ainakin yhden lähteen mukaan).
Jako on aika paljon kapeampi, joten ei saa suoria imukanavia läppärungoilta, mut sen tiesinkin jo ennen tilaustakin.

TPS pitää vaihtaa 3 napaiseen, vivusto jumittaa vaijerirullaan ja suutintukkia jatkaa sekä toinen lähtö tehtävä lisäksi.
Läppärungot alunperin sähkömoottorilla ohjattavat, ja käytännössä siis kaasuvaijeri on ohjannut vain toista TPS.

Päätin pitkän harkinnan jälkeen tilata edullisen ac/dc tigin Saksasta.
Joten sitä odotellessa.. jospa se olisi ihan toimiva laite - ainakin joidenkin kokemuksien mukaan ihan pätevä kone.
 Sitten pääseekin täyttämään kuvassa näkyvän 530 kannen palotiloja, ja tekemään imusarjaa läppärungoille. :P
Toivottavasti.

Tuo kuvassa näkyvä 530 hattu nyt on semmoinen minkä uhraan vähän reippaammin muokattavaksi.
Seetirenkaat jo irroitettu ja palotilat putsattu.
Tuosta niin sanotusti kaikki uusiksi.. kuten nyt 240 paikoillaan olevalle hatulla oli tarkoitus tehdä mut sattuneista syistä ei onnistunut.

Tulihan sitä lankkua myös vähän madallettua, että sai ajo-omituisuuksia vähän rauhoitettua. :D

Samalla kyllä tuli vähän katottua mitä tuon massan alta löytyy ja takavasen iskari kun piti ottaa yläpäästään myös irti, niin joutui kaivamaan isomman massakökön irti jota jo viime talvena tuli ihmeteltyä et mitenhän iso reikä täältä löytyykään.. tuulilasiliimasta tehty hieno korjaus. :D


Massan paksuus vaihtelee millistä jopa 3 milliin pelkästään tuolla takapyöränkaaressa.
Vaikuttaisi massaus olevan tehty kun koppa lähtenyt jo ruostumaan.
Alatukivarretkin kun saaneet saman massauksen, niin nekin pahasti ruostuneet ja massa osittain tippunut.

Tuolla oli myös ainakin yks "korjaus" tehty pellin palasta ruuvien kera, vieressä sit toinen pelti missä palloja joiden voisi kuvitella olevan hitsitäppejä. Muut "korjaukset" kun taisi olla pop niiteillä tehtyjä.

Keväällä/kesällä sitten perehtyy noihin.
« Viimeksi muokattu: 29.09.2019, 21:40:21 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z // Volvo 240
« Vastaus #34 : 29.09.2019, 19:56:58 »
Minkäs merkkisen tigin?
Itsekkin harkinnut hommaamista, mm. tommosta parin tonnin Everlastia katellut.
Vain halvin on kyllin hyvää.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z // Volvo 240
« Vastaus #35 : 29.09.2019, 20:08:13 »
Stahlwerk, Saksan ebaysta.
Valmistaja myy niitä ebayn kautta, ja taitaa niillä edelleen olla omat verkkosivutkin missä myös myyvät.

Everlastin koneet ainakin olleet ihan toimivia laitteita ja varaosien saanti sekä huolto taitaa toimia aika hyvin, mitä oon kuullut.
1150€ tais olla niiden halvin ac/dc malli.

Laitoin tuon esabin buddy tig 160 jo myyntiin nettikone/tori.fi.
Sen verran kuitenkin luottamusta löytyy ainakin tässä vaiheessa tuohon stahlwerkiin. :D
 Ei hirveesti oo tarvetta tuolle pikkukoneelle sitte enään, kun ei ole tarpeen siirrellä sitä juurikaan tai kuljettaa auton kyydissä.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z // Volvo 240
« Vastaus #36 : 06.10.2019, 16:51:34 »
Stahlwerkin kone tuli ja sen verran pystyin testaamaan, et sekä ac että dc puoli toimii.
Lisäainetta ei löytyny alumiinille, ja suojakaasupullon painemittari näytti jo nollaa.

Pullon käyn vaihtamassa heti kun mahdollista (eli toivottavasti alkuviikosta) ja lisäainetta alumiinille sekä kaasulinssin yms. 1,6-2,4-3,2mm elektrodeilla ja muutaman erilaisen elektrodin että pääsee kunnolla hitsailemaan.

Siitä enemmän sitten kun on ihan kunnollisia kokemuksia kertoa.

Sain käsiini T -mitan, jonka avulla sain mitattua B6254 hatusta paininkuppien pesät.
Meni uusiks, pesät liian isot (tönäri näyttää vaivaiset 0,2mm liian pieniä lukemia). :buck2:
 Onneks löytyi B6304 hattu, minkä ostin sit pois matkahuollon kautta.
Paininkuppien pesät 34,97mm (pitää hoonata pakkohoonilla lopulliseen mittaan) ja seetit koneistettu silleen, että on vielä varaa pyyhkästä 45° kulmat uusiks = ei tarvitse varoa niin paljoo pitopintoja.




1 sylinterin kanavia ja palotilaa hinkannut "muutaman tunnin" ja imukanava olemaan lähellä - pitää muotti ottaa kunhan keksin miten siinä onnistun ilman ohjureiden asennusta.
 Sitten kun vaikuttaa hyvältä, voi viimeistellä ja pyöräyttää pitopinnan uusiks.
Kanavat on melko älyttömän kokoiset, mut ilmeisesti sitä se väkisin tahtoo vaatia jos meinaa saada huipputehon 8000-8500rpm alueelle ja volymetrisen hyötysuhteen yli 100% sinne (Pipemaxin arpomia mittoja, mitä soveltanut tässä).
Edellisessä oli imukanavat n. 26~27mm luokkaa, tässä 28,5mm.

Pakokanavat pitää vielä suurentaa tämän hetkisestä 23,5mm koosta -> 25~26mm.

Karkea arvio on, että 60h saa uppoamaan aika kevyesti töitä tähän kanteen... ilman kasausta.
Ehkä paljon enemmänkin.. nyt jo mennyt pyöreesti 10h, ja eihän tässä ole vielä paljoo mitään tehty. :D
 Sitte kun vielä viimeisenä hommana tän kannen saa madallettua jossain ilman et hinta karkaa ihan älyttömiin, niin hyvin menee.
________________________
En sit kuitekaa harjoitellu putkenpätkään. :D Hyvin toimii kone, ainakin toistaiseksi.

Vielä tarvii lisää täyttöä. Piti antaa kolvin jäähtyä (3 lisäainelankaa tuossa jo sulatettuna), ja sit alkoi 10A sulake paukkumaan.. pitää siis vaihtaa hitsauspaikkaa. ::)
Päälle 100A virralla vielä kesti hitsata, kun tuon jälkee vielä sit testasin yhtee aluputkeen hitsata, et millaista saumaa saa puhtaampaan aluseokseen. On tuo 530 kansikin aika puhdasta, kun ei pahemmin työnnä moskaa pinnalle vaikka joo putsaus jäi vähän huonoks kun rst harja oli vähä turhan kömpelö.


Nyt vähän vinguteltu, että näki tuliko miten huokosia.
Tosta on tarkotus ottaa n. 2-2,5mm pois tasopinnasta sitten, kunhan ennen sitä tarkastaa kannen suoruuden ja tarpeen vaatiessa kikkailee sen suoraks.

Käytännössä mitä tolle kannelle teen:
- Palotilojen kavennus 92 (94)mm -> 89mm
- Omien ajatuksien mukaan fiksumpaa muotoa palotilaan, mikä auttaa myös puristussuhteen nostossa (ei tarvii höylätä niin älyttömästi), sekä sytytystulpan "siirto" syvemmälle, että katoaa se 530 hatussa oleva tulpan "potero"
- Imu ja pakokanavien reilu nosto, pakokanava ainakin menee käytännössä kokonaan uusiksi.. sen ratkaisua miten vielä miten olisi paras tehdä.
Toki sittenhän se on ihan selvä jos jostain menee puhki -> jigi ja kanava reilumpaan kokoon ja sit putkittaa. :D

Sit pitää jossain vaiheessa hankkia vähän tarvikkeita ja rakentaa imusarja YZF-R1 läppärungoilla.
Myös AP110 alumiinipronssia pitäis jostain metsästää sitten edullisesti (J.Lunkka vinkkas ko. materiaalin, kiitokset hänelle).

Luulisi vinokoneen vetävän ihan toisella tavalla kun tekee kannen ilman suurempia kompromisseja, ja imusarjakin mallia hengittävä.
.. kunhan ensin tekee muutamat pikku muutokset.
« Viimeksi muokattu: 07.10.2019, 20:30:29 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z // Volvo 240
« Vastaus #37 : 02.11.2019, 17:39:25 »
Shimmasin lankun imuventtiilien jouset tiukemmalle (loppu venttiilien kelluminen) ja samalla vaihdoin uudet venttiilivarren kumit.
Mitkä tosin oli edelleen yhtä huonot mitä n. 2tkm sitten laitetut.. en tiedä valmistajaa, kun paikallisen autotarvikeliikkeen kautta tuli tilattua. Sisäreikä näissä n. 8mm eli ei juuri mitään tiivistä kuin sen hetken ajan.

Oisinko 300km ehtiny ajelemaan, ja vaihdoin nastarenkaat alle.
Sit alkoi kone pitämään kauheeta vinkumista kuin joku yrittäis leikata kiinni ja samalla sekunnilla pakoäänet muuttui tukkoisen oloiseksi, sit koneesta katos puristukset. :buck2:
 Rullailin jonkun asuinalueen parkkipaikalle samoilla vauhdeilla ja pelti auki: hihna on paikoillaan ja näyttää et kaikki ois abouttirallaa kunnossa ulkoisesti.
Eipä siinä mitään menetettävää ole, niin kokeilen vähä pyörittää startilla; ei yhtään puristuksia.

Onneks tuuri kääntyi ja löyty korvaava ajokki alle että pääsee kulkemaan muuten kuin kävellen. :D
Seuraavana päivänä kävin nyppäämässä venakopan, jakohihnan esiin ja tämmöinen löytyi:


Sain sit apua lankun hinaukseen, ja pihalla puhelimen tuottamassa valossa kansi irti:


2 imuventtiiliä jäi suoraksi.
Purin työpaikalla kannen ja lopulta löytyi hampaiden katoamiselle aiheuttaja.
1syl imuventtiili oli leikannu ohjuriin kiinni (oli vähän vasaroiminen siinä).

Tietysti ekana ajattelin et hihna joku maanantaikappale.. ehkä näin parempi että ihan oikea syy löytyi tuolle.

Jää vain 2 vaihtoehtoa miks on leikannut ihan kunnolla ohjuriin:
1) kromaus pettänyt/kulunut syystä x kokonaan ja sit ollut rst-rautaohjuri yhdistelmä, ja leikannu kiinni
2) syystä x 1syl imuventtiili lämmennyt kovasti ja sen takia leikannu kiinni.

Loput imuventtiilit näytti varsien osalta siltä, että on vähäistä kulumista havaittavissa mut ohjurit näyttää hyvältä.
Eli voisi olla mahdollista että kromaus vaan päässyt häviämään kokonaan.

Tarkoituksena on kuitenkin jokatapauksessa laittaa tuo kuntoon, kun alakertakin säilyi ehjänä.
Toinen 530 hattu on vielä vähän vaiheessa.. kattoo nyt laittaako sen vai kunnostaako romuks menneen kannen.


960 kone vaan kerää pölyä ja odottelee että saan puuttuvat osat hankittua.
Uusien m-renkaiden katkosvälykset sentään mitattu ja 1syl mäntäkin muokattu valmiiksi.


Takakelkan tiputin kopasta alas isompia suunnitelmia varten, ja samalla kertaa sitten saa vaihdettua tasauspyörästön 3.91+G80 -> 3.73+muokattu G80.
Pientä lisätilaa pitää tehdä, että saa nuo leveämmät vanteet laitettua taakse.. edessä ei pitäisi olla mitään ongelmia 0,5"(?) kapeampien kanssa kun laittaa coiloverit.
(heilahtanut kuva)


Oisko takavanteilla ollut leveyttä 9,5 vai peräti 10".
255/50R16 Toyo R888 tarkoitus laittaa noille jossain vaiheessa.

Varapyöräkotelo sai kans lähteä ja turvatankille (40-45L) pitää tehdä kotelo kiinnityksineen.
Aika painava möhkö tuo alkuperäinen tankki, kuvittelin vähän kevyemmäksi mitä todellisuudessa oli.
Paksua muovia. :D

Mikäli suunnitelmat etenee toivotulla tavalla (tuskin), voisi kaikki jarru/polttoaineputket ottaa pois ja poljinasetelman tehostimen sekä pääsylkkien kera.. sit pedal box ja uudet putket vetää.
 Jos ei muuta, niin ainakin sais tehtyä sen putsarikotelon konehuoneeseen sitten kun kone on löytänyt sinne takas.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z // Volvo 240
« Vastaus #38 : 29.12.2019, 20:41:59 »
Pikku päivittelyä.

240 löyty vähän aikaa sitten, taas, väliaikaiseksi ratkaisuksi ehjä 530 kansi.
Siihen 3 kulmaseetit, pientä muokkausta lähinnä imuventtiileihin ja kanaviin muutoksia aiempien kokemuksien perusteella.. pitää 3 ja 4syl pakoventtiilien välykset vielä säätää kunhan saan säätöpalat.
 Ei meinaa ihan tost noin vaan jostain syystä löytyä säätöpaloja, tilasin sit suosiolla Janicol Racingiltä.

Sit voipi ottaa vähän vetoja ja kattoa menikö parempaan vai huonompaan suuntaan.
M -nokka vaan nyt, kun ei muuta järkevää löytynyt. A tai sitä isomman nokan voisi ehkä laittaa jos halvalla löytyy.


Imukanavan muotti

Loput kuvat

Reinzin tai elringin venttiilivarren kumit tais olla mitkä tuohon meni.
6,5mm sisähalkaisija tönärillä mitattuna - toimii ehkä pikkusen paremmin mitä ne toiset kumit missä sisähalkaisija n. 8mm. :D
 Nää on myös huomattavasti tiukemmalla sovitteella ohjureihin.

Käytännössä suurin ero edelliseen 530 vakioventtiili -hattuun on minimi poikkipinta-alat kanavilla mitä nyt vähän enemmän kasvatettu.
Ja tosiaan 3 kulmaseetit nyt pyöräytetty, sekä imuventtiileitä muokattu vähän enemmän. :P

Ilmeisesti parhaat lukemat M -nokalla olleet ~112hp/170nm mitä pikaisesti kattelin.
Jos kaikki menee kuten omissa kuvitelmissa voisi mennä, niin realistiset lukemat vois olla ehkä 120..125hp/175nm tällä uudella hatulla. Tai sit vaikka 90hp/150nm jos ei toimi. :D

960 löyty uus lohko, tai pikemmin alakerta.
Oisko ollu 400tkm ajettu S80 -01 B6294S missä apulaitehihna karannu jakohihnan väliin ja jälki sen mukaista.
Kannen ostin sit kuitenkin, vaikka pelkkää alakertaa lähdin hakemaan.. ehkä siitä tulee myöhemmin uus hattu vielä.
 Pitää tarkastella sitä paremmin, ja ottaa muotit kanavista. Paininkuppeja (kiinteät) ja nokkia ei ollu kuitekaa mukana.

Tuo edellinen on mallia kiero pyttyjen osalta näköjään. Yläpäästä 83,10mm ja keskeltä 83,05mm.
Kansi käytetyn tiivisten kanssa momenttiin vedettynä ja toki lohkon alempi osa myös momenttiin kiristettynä.

Joko lähteny leviämään yläpäästä tai sit vaan kulunut (hoonausjäljet näkyy).

Onhan tuo uudempi kutonen huomattavasti erilainen.
Öljypaluut paljon fiksummat ja öljypumppukin erilainen. Kannessakin pakopuolella isommat öljypaluut.

Pitää purkaa osiksi, pestä ja tarkastella paremmin. Pytyt silmämääräisesti ja "näppituntumalla" hyvässä kunnossa.
Kiristin ja pikku pala lohkoa hävinnyt myös, mut se ei liene ongelma. ::)
Sylinterien välit ei oo myöskään kutistuneet kuten tuon edellisen lohkon kanssa oli jo käynyt ennen ku rakotulkit tuli laitettua.



Kuvan alakerta tuli myös punnittua. 103,5kg
Kansi ilman nokkia ja paininkuppeja, venttiilikopan kanssa 26,2kg.

Koriin on sähköjä tullut vedettyä uusiksi, koska en ollu oikein tyytyväinen siihen kesällä tehtyyn johtosarjaan.
Liian hankala purkaa tietyt paikat, niin laitoin nyt melkein koko johtosarjan uusiksi ja pari pussillista amp seal (?) liittimiä.
 Ja konehuoneeseen tulevat sähköt pois lukien ecun, tulee etuloksujen takaa.

Koppa kun on ollu pukkien päällä, niin siinä tullut pohjaa siistittyä aika reippaalla kädellä.
Massat sai lähteä ja nyt on pohjassa epoksipohjamaali (joku pintamaali vedettävä vielä päälle), ja tulipellistä peitetty turhia läpivientejä.
Samoin kattoluukun mekanismi sai lähteä ja ite pelti tuulilasiliimalla kiinni (tiiviste vuoti).

Kunhan koppa alkaa menemään oikeasti kasaan päin, niin tekee sitten isompaa päivitystä tuosta.
Onhan siinä hommaa paljon, mut jospa ei myöhemmin tarviis muuta tehdä kuin korjata/huoltaa, ja tietysti ajaa.

Uudeksi käyttöautoksi tuli hankittua sattumalta -02 V40 B4204T3+AW50-55.
Viikonlopussa leimakuntoon, repullinen polttimoita ja nyt siinä on sit vuoden leima.
 Toimiva ilmastointi, karvalakkisisusta, etulasit sähköllä toimivat ja kohtuullisen siistissä kunnossa käyttöautoksi.
N. 320tkm mittarissa ja huoltokirjan perusteella huollettukkin. Vetokoukkukin löytyy, niin on ihan hyödyllinen peli.

Totta kai piti hetken päästä jo nostaa ahtoja, kun eihän se nyt niin toimi että alle puolen bar paineilla ajettaisi:

0,87bar ahtoja. 8)
Paljon parempi. (kohta se hajoo)

Käyttöauto kun on kyseessä, niin kai se on kolmas poljin saatava ja pykälän isompi ahdin että saa lohkon halki, niin on jotain tekemistä.
Ihan mukava tuolla on ajaa. 300km kärsii ajella putkeen eikä tunnu missään.
 Vois jopa sanoa, et oon yllättynyt miten hyvä tuo on ajettavuudeltaan ja ajomukavuuskin varsin kiva.. vaikka mitsubishin alusta tuossa kaiketi on.
« Viimeksi muokattu: 29.12.2019, 20:44:27 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z // Volvo 240
« Vastaus #39 : 01.01.2020, 13:07:38 »
Tuli noista kulutuksista mieleen että 740 jossa B5234T ja GS6-37DZ menee kokemuksella maantiellä etanolilla 12-13litran kulutuksella. Tankkaamalla todettu.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z // Volvo 240
« Vastaus #40 : 01.01.2020, 13:49:12 »
No ihan kohtuullinen kulutushan tuo on.
Paljonko muuten siulla on ennakkoa maantielle sattuvilla kierroksilla?
Ja seokset ~stoikassa ? Kierrokset jotai 2500rpm 6. vaihteella @ 100km/h?

Jos tota kulutusta haluaa pudottaa, niin ennakkoa saa ilmeisesti aika reilusti laittaa ja seossuhdekkin saa olla jopa lambda 1.2. Kevyellä kuormituksella.
Ite en vaa enempiä ehtiny säätelemään osakaasualueita, et ois voinu kulutusta enemmän ihmetellä kun se ei ollut ihan siellä tärkeysjärjestyksen huipussa. :P
 E85:lla kun yleisesti pystyy ajamaan huomattavasti laihemmalla seossuhteella mitä bensalla ilman et seoksen syttymisen kanssa tulee ongelmia (ainakaan suorasytkällä).

Edit:


Öljyruiskut löytyy ja näköjään tuota huohotusta parannettu aika huomattavasti N versiosta.
Laitoin 1syl uuden ensimmäisen puristusrenkaan pyttyyn ja katkosvälys 0,30mm kun vanhalla lohkolla 0,45mm.
 Huomattavasti parempi. :D

Tosi karstanen tuo uus kone ainakin on/oli.
Esim. huohottimen öljypaluukanava lohkosta melkei kokonaan tukossa karstan vuoksi.

No eipä tuo mitään meinaa, kun sylinterit on hyvässä kunnossa ja laakeriliuskatkin näytti hyvältä.
________________



Tarkastin ja säädin (2 pakoventtiilin) venttiilivälykset, ja samalla ehjät jakopään muovit paikoilleen.
Siinä tulpanhattuja kiinni laitellessa huomasin et 4syl sytytystulpan kierrettävä nippa oli löystyny, niin se tuli tiukattua (oli muutaman kerran pätkässy nopeesti osakaasulla ajellessa) ja virranjakajan kansi katottua ja putsattua vähäiset hapettumat pinnoilta.

Tuntui vetävän tosi pirteästi, ja lähti siinä 5000rpm kieppeillä "kunnolla" vetämään. :P
Sitte kun piti ottaa gsf dynoa varten vetoja, niin tehot katos ja ei halunnu kiertää.
4. vaihteella hyytyminen korostui huomattavasti 4000rpm jälkeen ja tehot katos täysin jo 4500rpm ettei enempää kiertänytkään ja jyrkkä notko näkyi tehokäppyrässä.

Pitää varmaan heittää laajakaista kiinni, niin saa osviittaa mitä siellä mahdollisesti tapahtuisi.
Joko nakurikastukset+myöhäinen ennakko, tai vetää laihelle syystä x (siltä ainakin tuntuisi, kun veto vaan häviää).
« Viimeksi muokattu: 03.01.2020, 20:47:59 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z // Volvo 240
« Vastaus #41 : 01.03.2020, 21:19:58 »
Välipäivitystä, kun ei nyt vielä tässä vaiheessa kehtaa enempää kirjoitella keskeneräisistä.
Mie vaa pikkusen:



Muutama lisäainelanka myöhemmin oli palotilat täytetty ja sit kairasin auki viimeiseen mittaan.
Seetirenkaat Ap210 alumiinipronssia, ja asennusta varten kansi tuli lämmitettyä +110C (kuten myös hitsausta varten noin 100C) ja sai paikoilleen.. vaikka 6syl renkaat meni keturalleen, kun tuli liian kovasti alkuun lyötyä eikä hakeutunu "ihan" suorassa hankalan muotoiseen pesään. Loput meni paljon paremmin.
Joutuu ainakin nuo 6syl renkaat vielä uusimaan kun toisen alla näkyy toisessa laidassa 0,20mm rako.. joko se on vetäny seinämästä mujua alle, tai sit ite rengas oli kuiteki vinoon hiottu (näyttää vähän omituiselta se rako).
 Ei viitti tietoista riskiä ottaa, kun työtähän se vaan on.. huonolla säkällä joutuu pesän hitsaamaan ja koneistamaan uusiks ennen uusien renkaiden asennusta.

Mitattavaa heittoa hitsauksen jälkeen ei ollut kannen tasopinnassa.
Tässä kannessa on nokkalinjoissa heittoa (minkä takia venakoppakin tahto vuotaa takapäästä kovin herkästi), koska jommalla kummalla oikaisukerralla ei olekkaan kansi ollut enään suora.
Mut tasopinta oli ennen hitsausta suora, ja jälkeenkin (suoraksi koneistetun teräsprofiilin kanssa vaan tarkastettu).
 Ihmettelin sitä vinokoneen kantta kun ei heittoa tullut jos lämmitti ennen hitsausta n. 100C.. no eipä tullut pidempään kanteenkaan näköjään.

Jännityksien poisto sit pallopäävasaran kanssa. Tämmöistä menetelmää viisaammat käyttäneet, ja suositelleet.

Pitää joko rakentaa prässi mihin tuo kansi mahtuu tai toisella lohkolla vedättää suoraksi ja vähän yli (nokkalinjoista mitattuna), ja tigillä koittaa saada jämähtämään siihen asentoon.. ja sen jälkeen tasopinnan plaanaus.
 Tämäkin viisaampien käyttämä menetelmä.. riskejä on olemassa tietysti siinäkin.

Mikäli hommat luistaa edes jotenkin, niin kansi on valmis parin viikon päästä.
Pronssiohjurit, ap210 seetit myös pakopuolelle ja kanavat vingutettuna valmiiksi.. sekä venttiilien korkeudet säädettynä (toivottavasti) niin että voi käyttää renaultin 35mm kovia kuppeja.
 Varmaan pyörivät käytettävä tällä kertaa tasapainotettavana, niin sit voikin alkaa miettimään koneen kasausta. ::)

Tehdään nyt kaikki niin vaikeasti kuin mahdollista, niin on konerikko entistä todennäköisempi.
Onneks ei (vielä) ole jyrsintä, muuten varmaan olis hävinny nokkapukit kannesta ja venttiilien kulmakin muuttunu "siinä samalla". :D

240 pitää jossain välissä parsia kasaan (peltitöitä) ja hankkia uupuvat osat hitsattuun 530, ja heittää kiinni. :P
« Viimeksi muokattu: 01.03.2020, 21:21:30 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Vmax

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z // Volvo 240
« Vastaus #42 : 01.03.2020, 21:29:19 »
Mitkä on speksit tuolla ap210 kun en löydä mistään tuollaisesta alupronssista tietoa?

Paljoko alumiinia, kuparia, nikkeliä, rautaa jne?
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z // Volvo 240
« Vastaus #43 : 01.03.2020, 21:37:22 »
https://keskipakovalu.fi/wp-content/uploads/2018/09/MATERIAALITIEDOTE_CuAl10Fe5Ni5-C__NiAp210.pdf

Siinä on ainakin vähän enemmän rautaa mitä ap110, joka on hyvin lähellä ampco 18.
Suosittelivat keskipakovalulla ap210 kun kyselin seetirenkaiksi materiaalia (alunperin tosin suoraan jo ap110, Lunkan suosituksesta).

Hyvää työstettävää ainakin.
Toivottavasti kestää. Toki oon tyytyväinen jos kestää edes muutaman täyskaasuvedon.. sen verran monta "pikku juttua" tuossa kannessa jo mitkä voi tietää ongelmia.
 Hyvällä tuurilla kestää tietysti sen mitä loppu moottori tavoitelluilla kierroksilla ja tehoilla.

Varmaan hankittava jyrsintappi , tai yritettävä jostai poranterästä hioa terä millä tekee uran 10mm alumiinilevyyn.. kun ei ole nyt kun pylväsporakone käytettävissä. Pylväsporakone = asentajan jyrsinsorvikone

Pipemaxin mukaan jää pahasti pullonkaulaksi, oletettavasti, nuo 44mm läppärungot.
Eli sitte pitäis tehdä vähä isommat läppikset, eli giljotiiniläppärungot.

Luultavasti kokeilen silti noilla triumphin läppärungoilla miten toimii.
Pitää selvittää mitä toi kansi sitte oikeasti virtaa @ 28", niin sitte voi tarkemmin laskea Pipemaxilla.
 "Vähän" vaiheessa vielä oma diy virtauspenkki..
« Viimeksi muokattu: 01.03.2020, 22:33:59 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa J.Lunkka

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 238
Vs: Volvo 960 B6304S + ZF 260Z // Volvo 240
« Vastaus #44 : 02.03.2020, 08:55:48 »
Asiallista settiä pukkaa  ;)

Laitoitko paljon krymppiä seetirenkaille ?? 
Ohje teräsrenkaille on liian raju alupronssille [halkaisija/250=krymppi] eli 40mm seetirenkaalle 0.16mm
Aikoinaan löysin saksalaisen virittäjän artikkelin bemarin rallikannesta jossa oli myös jonkun sorttisesta pronssista tehdyt seetirenkaan ja siinä artikkelissa mainittiin juuri tuo sama laskentakaava mutta muutettuna  [halkaisija/300=krymppi] eli esim. 40mm seetirenkaalle 0.13mm.


Amazon -70  2.5T 16v, ZF, 83/4
Amazon -70  2.5T Evo, ZF, 83/4
142 -73 2.3T, ZF
240 -83 320Cdi (Black smoke setup)

 

Elekma  Autoracing