Elekma  Autoracing

VRCF:n tietotekniikka-topic

  • 1843 Vastauksia
  • 823850 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: VRCF:n tietotekniikka-topic
« Vastaus #180 : 15.01.2015, 19:30:00 »
Ristus tais tarkoittaa, että suosii vain sitä Ubuntun "täysversiota", ei noita kevytversioita...

Vanha kone on vanha kone, lisäksi noi miniläppärit on alunperinkin olleet aika vaatimattomia tehoiltaan. Mutta jotain vikaahan siinä seiska-asennuksessa on varmaan ollut, kyllä seiskan saa toimimaan varsin kevyestikin.

Mutta silti minä itse laittaisin tuollaiseen koneeseen jonkun kevytlinuxin...
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8904
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: VRCF:n tietotekniikka-topic
« Vastaus #181 : 15.01.2015, 19:59:05 »
Harmi kun et kuuhun päässyt, itsellä tosiaan tavoite vain saada käytettävä kone tuosta.

No siinä sulla kalahtaakin kirves kiveen. Jos nettiselaimen täytyy joku sivu näytölle piirtää niin sillä on tietty määrä työtä kun se räknäilee elementit paikoilleen ja piirtää ne. Prossussa kun ei ole tehoa, niin homma kestää. Ei tuota perusongelmaa poista se että käyttöjärjestelmä ei aktiivisesti haittaa sovelluksen pyörimistä.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF:n tietotekniikka-topic
« Vastaus #182 : 15.01.2015, 20:04:56 »
Voihan se toki olla, että siellä on jotain kärähtänytkin. Ihme vain, kun toimi yllättävän nopeasti "aktiivikäytössä" (eli tolla koneella hoidin kaikki nettijutut) parivuotta sitten. Silloin siinä oli XP. Nyt seiskalla ajaessa menee oikeasti mozillan aukeamiseenkin minuutti-kaksi ja sama homma melkein kaiken kanssa. XP:llä prossun käyttö "tyhjäkäynnillä" oli jotain 20-25%, muisti ~400-500kb ja selailemalla nettiä piikkaili prossu siellä 85% maksimissaan. HD-video sitten nakitti sen yli 95% ja kone kaatui.

Nyt seiskalla pyörii prossun käyttö tyhjäkäynnillä siellä yli 85% ja muisti yli 850kb. Kone ei ole missään välissä kuumennut tms. mutta eipä olisi eka kerta kun elektroniikka vain ottaa ja kuolee.

Poissa Aukki

  • Master (evp)
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1773
Vs: VRCF:n tietotekniikka-topic
« Vastaus #183 : 15.01.2015, 20:13:47 »
Ah niitä aikoja, OS/2 Warpin asennus 3,5" levykkeiltä.... S*

Mulla olis tossa jossain täydellinen wirallinen setti. Kuka haluaa?
Aikuisten mopoautoilua jo vuodesta 2022

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13389
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: VRCF:n tietotekniikka-topic
« Vastaus #184 : 15.01.2015, 21:55:22 »
Tämä ei nyt minulle auennut? ???
Taavi arvasi mitä piti sanoa, pahoittelen huonoa artikulointia näpyttelin viestin puhelimesta... Mutta siis joo mulla on täys versio ubuntu 12.0.1 vanhalla IBM:n T40 läppärillä ja pelittää hyvin ja kaikki toimii... uudempaa ei voi asentaa kun prossu ei tue mutta sinulla kin voisi toimia joku vähän vanhemoi tuettu ubunttu.

Mutta olen ihan ammatin puolesta sitä mieltä että xp pitää heittää hevon vittuun tai jos on pakko se pitää eristää ulkomaailmasta, lisäksi samoilla koneilla on ajettu seiskaa paremmin kuin xp:tä joten kuten taavi jo mainitsi jotain vikaa on ollu siinä seiskan asennuksessa...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF:n tietotekniikka-topic
« Vastaus #185 : 15.01.2015, 22:35:23 »
Noni, nyt on asenneltu Lubuntu ja tällä pikkukoneella nyt kirjoittelen tässä. Kyllä tämä huomattavasti kevyemmin pyörii nyt, ei töki ihan niin perkeleesti kuin ennen (=voi jopa käyttää, FB, Youtube ja vrcf yhtäaikaa auki mikä ei seiskalla onnistunut ikinä).

Vähän vielä välillä jökittelee, mutta nyt tämän kanssa voi jo elää. Pitää tuo Ristuksen vinkki vanhemmasta Ubuntun versiosta pitää mielessä.

Tällähetkellä olen kuitenkin jo kokenut onnistumisen tunteen tässä projektissa. Itse asetin tikun boottaavaksi, itse boottasin jne. Nyt minulla on läppäri, jolla voi maksaa laskuja, selailla nettiä ja jos ei muuta tekemistä ole, niin ottaa vaikka mökille leluksi mukaan. Tämä riittää minulle, eikä tämä ole yhtään sen ihmeellisempi käyttää kuin winukka. Joskus muinoin minulle joku dataaja sanoi, että linux vaatii aina koodaajan taidot. Enpä tiedä, minusta ihan tasan samanlainen peruskäyttää kuin winukka (näin parin tunnin kokeilun jälkeen).

Kiitos kaikille jotka jaksoi tyhmää opettaa ja neuvoa.

edit: uijuma, jopa hymiöt "pyörii" näytöllä normaalisti!! *taavih->

Poissa Jakkefp

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: VRCF:n tietotekniikka-topic
« Vastaus #186 : 15.01.2015, 22:37:19 »
Joskus muinoin minulle joku dataaja sanoi, että linux vaatii aina koodaajan taidot. Enpä tiedä, minusta ihan tasan samanlainen peruskäyttää kuin winukka (näin parin tunnin kokeilun jälkeen).
Ei nyt kannata ihan sokeasti uskoa kaikkea, mitä nämä "dataajat" sanovat. Mutta juu, Ubuntua(kin) käyttäneenä täytyy todeta, että se on tosiaan ihan sieltä helpoimmasta päästä :)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF:n tietotekniikka-topic
« Vastaus #187 : 15.01.2015, 22:51:42 »
Ei nyt kannata ihan sokeasti uskoa kaikkea, mitä nämä "dataajat" sanovat. Mutta juu, Ubuntua(kin) käyttäneenä täytyy todeta, että se on tosiaan ihan sieltä helpoimmasta päästä :)
Niinpä. Tästäkin on jo joku 6-8v aikaa.

Ja monesti muutoinkin tullut huomattua, että toiselle sopivasti on toiselle aivan liian vähän. Esimerkiksi kaveri harmittelee kun ei voi jotain peliä pelata täysillä grafiikoilla, joten kone on vain välttävä. Mulle on jo erinomainen jos pyörii 720p videot.

Kaikki on suhteellista.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13389
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: VRCF:n tietotekniikka-topic
« Vastaus #188 : 16.01.2015, 08:05:12 »
Hyvä vaan että sait koneen toimimaan.

Linuxithan on ollu jo kohta 10 (jos ei jo paljoon aikaisemminkin) vuotta jo sellaisia että tavan tauno saa toimimaan ja voi käyttää. On vain ihmisten uskomuksia ettei se onnistu... Paketinhallinta asennuksissa on ollut pitkään windowsin kaltaista ja käyttöliittymistä ei tavan taunot edes tiedä mitä käyttävät... no joo ubuntun valikot on ylhäällä... Koodaamista tarvitaan vasta kun aletaan tehdä sillä koneella jotain mitä joku toinen ei ole tehnyt tai jotain mitä sen koneen ei pitäs pystyä tekemään jne. ja yleensäkkin nämä koodaus tarpeet on neuvottu miljoonalla saitilla kuinka tehdä niin senkuin apinoi...

Tosin silloin on syytä ainakin ymmärtää ojeistajan kertomus eli puhua edes vähän englantia....
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: VRCF:n tietotekniikka-topic
« Vastaus #189 : 16.01.2015, 08:27:32 »
Hyvä vaan että sait koneen toimimaan.

Linuxithan on ollu jo kohta 10 (jos ei jo paljoon aikaisemminkin) vuotta jo sellaisia että tavan tauno saa toimimaan ja voi käyttää. On vain ihmisten uskomuksia ettei se onnistu... Paketinhallinta asennuksissa on ollut pitkään windowsin kaltaista ja käyttöliittymistä ei tavan taunot edes tiedä mitä käyttävät... no joo ubuntun valikot on ylhäällä... Koodaamista tarvitaan vasta kun aletaan tehdä sillä koneella jotain mitä joku toinen ei ole tehnyt tai jotain mitä sen koneen ei pitäs pystyä tekemään jne. ja yleensäkkin nämä koodaus tarpeet on neuvottu miljoonalla saitilla kuinka tehdä niin senkuin apinoi...

Tosin silloin on syytä ainakin ymmärtää ojeistajan kertomus eli puhua edes vähän englantia....

No periaatteesahan tilanne on näin, mutta valitettavan usein tullut tilannetta vastaan että esimerkiksi ajureiden kanssa on isoa murhetta, varsinkin kannettavien puolella ja vaatii enemmän ja vähemmän säätöä.
Monille ominaisuuksille ei vieläkään ole tukea linux puolella, valitettavasti.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: VRCF:n tietotekniikka-topic
« Vastaus #190 : 16.01.2015, 08:42:12 »
No periaatteesahan tilanne on näin, mutta valitettavan usein tullut tilannetta vastaan että esimerkiksi ajureiden kanssa on isoa murhetta, varsinkin kannettavien puolella ja vaatii enemmän ja vähemmän säätöä.
Monille ominaisuuksille ei vieläkään ole tukea linux puolella, valitettavasti.

Totta.

Mutta jos annetaan "pihtiputaan mummolle" joku valmiiksi asennettu nykylinux tai valmiiksi asennettu nykywindows, niin ihan yhtä pihalla tai ihan yhtä hyvin se mummo käyttää niitä molempia. Tämä lienee asian pointti.

Ja käyttiksen asentamisessa voi olla isoa murhetta myös seiskan kanssa, kaseissa tilanne vähän parempi mutta kyllä sitä ajurijumppaa saa sielläkin harrastaa.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Puavo

  • Riimittelevä konsultti
  • Administrator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1609
  • Mafia Connections
Vs: VRCF:n tietotekniikka-topic
« Vastaus #191 : 16.01.2015, 09:32:29 »
Hieman vielä hämmennän soppaa (L)ubuntu vs. Windows asiaa. Windowsissa käyttöliittymä on ruuvattu kiinni taustalla tapahtuviin asioihin. Linuxin kanssa voi melko pienellä vaivalla vaihtaa työpöytää. Jos Lubuntun LXDE ei miellytä voi esimerkiksi asentaa Xubuntussa käytetyn XFCE-työpöydän ilman käyttiksen uudelleen asennusta. Koko työpöytäpaketti on melko iso, koska se sisältää lukuisia apuohjelmia, joten ei ihan ajattelematta niitä kannata asennella. Ja työpöytien välillä voi vaihdella melko helposti.

Volvo 244 DL -84 -> Volvo 245 GLi -87 -> Volvo 244 Turbo -81 -> Volvo V70 I Classic ->  Toistaiseksi Volvotta

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13389
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: VRCF:n tietotekniikka-topic
« Vastaus #192 : 16.01.2015, 10:46:29 »
No periaatteesahan tilanne on näin, mutta valitettavan usein tullut tilannetta vastaan että esimerkiksi ajureiden kanssa on isoa murhetta, varsinkin kannettavien puolella ja vaatii enemmän ja vähemmän säätöä.
Monille ominaisuuksille ei vieläkään ole tukea linux puolella, valitettavasti.
Niin kyllä, kun kerran saa paketin toimimaan niin alkaa jo unohtaa että kuinka vaikeaa se itsellekkin oli  :-[

Ajurit on universaali ongelma.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: VRCF:n tietotekniikka-topic
« Vastaus #193 : 16.01.2015, 10:57:12 »
Hieman vielä hämmennän soppaa (L)ubuntu vs. Windows asiaa. Windowsissa käyttöliittymä on ruuvattu kiinni taustalla tapahtuviin asioihin. Linuxin kanssa voi melko pienellä vaivalla vaihtaa työpöytää. Jos Lubuntun LXDE ei miellytä voi esimerkiksi ...

Mää kans hämmennän lisää. Ubuntu, xubuntu, lubuntu eivät ole ollenkaan sieltä kevyemmästä päästä. Oletusasennuksena niistä tulee kullä mukavia käyttää, mutta asentelevat oletuksena paljon ylimääräisiä ohjelmia
Varsin moni ubuntun käyttäjä on vaihtanut "Mint Linuxiin". Siitä löytyy ubuntuun pohjautuva versio ja debianiin pohjautuva versio. Ubuntu siis myöskin pohjautuu debianiin, muttei ole oikein yhteensopiva.

Usein olen kokeillut erilaisia linuxjakeluja, mutta aina olen palannut debian linuksiin ja tehnyt siitä miellyttävän kokonaisuuden.

Tuttavien koneista olen hävittänyt windows 8:n monesti. Tilalle olen laittanut esim mint linuxin ja sitten olen asentanut vaikkapa virtualbox:illa windows 7:n jos on tarvittu. Ovat aina olleet tyytyväisiä kun koneella pystyy taas tekemään jotain.

Niinkin yksinkertaiset asiat kuin pokkarikameran kuvien synkronointi exif-tietojen perusteella omiin kansioihin ei windowsilla onnisti oikein millään. Linuxien ohjelmissa se on usein oletuksena :).

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF:n tietotekniikka-topic
« Vastaus #194 : 16.01.2015, 16:45:08 »
Sekokupulla pointti, wifi ei toimi. :D
Tosin ei syty edes merkkivalo ko. härpäkkeen omasta napista. Onneksi asia ei minulle ole ongelma.

Nyt on "tyhjäkäynnillä" prossu 1-2% ja muisti noin 160kb. "Pieni" ero ;D

 

Kulkukoira  Proturbo