Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: kynnys - 11.06.2020, 17:02:17
-
V70 2005 etuveto , pitäisi saada jarrukilpi vaihdettua, miten tuo pyöränlaakeri irtoaa , 4 pulttia on irroitettu mutta on tiukasti kolossaan enkä haluaisi laakeria liikaa murjoa koska on tarkoitus laittaa takaisin.
-
Kyllä sen pitäisi ihan vetämällä irrota. Kokeile varovasti kopsutella joka kantilta. ABS:n nopeudentunnistin kannattaa irrottaa ennen napa-asetelman irrottamista.
-
Eikö kilpi mahdu pois ilman että navan ottaa irti?
-
Ei sovi kilpi tulemaan ilman navan irroitusta
-
Sitä ei voi silleen kuin etupyörän napaa ahdistaa pyöränpultilla pultinreiästä kiertämällä jotain kiinteää vasten ulos kolostaan?
-
On se mahdollista , ei tosin mahdu senttiä leveämpää palikkaa väliin, hyvä huomio!
-
Ei muuta kun lekalla koputtelua sisäpuolelta päin voimalla kun kaveri pitää etutolpasta kiinni. Tilaa tai sopivaa alustaa ei tahdo löytyä että voisi pyöränpultilla työnnättää sen irti. Kaksi kertaa tehnyt näin.
-
Itsellä vaati kumpikin puoli vasaraa, että napa lähti irti. Muistaakseni kumpaisenkin puolen irroituksessa se laakerissa kiinni oleva peltinen suojus jäi itse tukivarsihässäkkään kiinni. Katso että peltinen suojus on uudelleenasentaessa tiiviisti navassa. Jos asennat uuden navan, niin poista toinen peltisuoja (itse poistin tukivarsihässäkkään kiinni jääneet). Muutoin abs voi alkaa ilmoitteleen vikakoodia.
Jonkinsorttista ylimääräistä puuhaa aiheutti absin antureiden irrotus.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=69472.msg1061481680#msg1061481680
Jarrukilpi ei tosiaan tule ilman väkivaltaa pois navan takaa. Sen verran kuitenkin järkeilin, että tarvittaessa sen voi sieltä murjoa pois, tosin paikalleen laitto siististi kärsii. Tiiviiksi sitä ei enää saa väkivaltaisen irrotusoperaation jälkeen.
Vaihdoin kummankin puolen navan, kun käsin kiertäessä tuntui pientä rahinaa ja takertelua. Samalla suosittelen laittamaan jarrukenkiin sääädettävät "väliraudat", löytyy esimerkiksi Motonetistä.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/222003/Jarrukenkasaato-Volvo8070-II-1-kpl
Jos asennat uudet jarrukilvet, niin esiasenna jarrulevy paikalleen heti navan asennuksen jälkeen ja kokeile pyöriikö ottamatta kiinni. Jouduin vasaran ja puukapulan kanssa säätämään Motonetin kilpiin lisää välystä. Motonetin kilpiin joutui myös jarrukenkien kiinnitysjousien uraa levittämään, jotta jousen sai mahtumaan.
-
Kiitokset hyvistä neuvoista. napa irtosi pyöränpultilla ja sopivalla välikappaleella hienosti, tosin alinta pulttia en saanut kokonaan pois vaan se jäi sinne alumiinisen " tukivarren" taakse pitää huomenna katsoa mahtuuko se tulemaan pois jos tarvitsee ostaa vielä uusi laakeri ( uudet pultit sisältääkö SKF ?), kuinka herkästi tuo napalaakerin kuuluisi pyöriä? jos tuota kovasti käsissä pyöräyttää niin välittömästi lakkaa pyörintä kun päästää käden irti laakerista, muuten ei tunnu tai kuulu mitään rahinaa mutta ei ole ollenkaan liukkaan tuntuinen pyörimään.
-
Se yksi pultti jää sinne jumiin,.
Minulla toisessa napapaketissa tuli uudet pultit, toisessa ei. Mihin lie tippuneet matkalla.
Uusi ja vanha pyörii kuin täi tervassa, ei rullaa pätkääkään.
-
Se yksi pultti jää sinne jumiin,.
Minulla toisessa napapaketissa tuli uudet pultit, toisessa ei. Mihin lie tippuneet matkalla.
Uusi ja vanha pyörii kuin täi tervassa, ei rullaa pätkääkään.
Jos napaanpäin katsoessa kyse on oikeesta alanurkasta, niin sen saa pois kun vähän tunkkaa napaa ylös ja sillon mahtuu 3/8 hylsykin jatkon kanssa
-
Takapyörän laakerin vaihto on mielenkiintoista hommaa, varsinkin AWDssa. Mutta, ensin kaikki pultit löysään kiintoavimella vaikkapa. Uhraa sopiva 3/8 hylsy, rälläköi siitä turhat pois, hylsyyn kiinni ristinivel ja jatko. Avaa sen mitä lähtee noileesti, ja kaikkia saman verran. Sen jälkeen sopivalla tangon pätkällä ja vasaralla suostuttelee tasasesti ristikkäisiä pultteja vuoron perään antautumaan. Näillä eväillä laakeri irtoaa ihan kivasti. Voimaa ei tarvita, ainoastaan tasaista suostuttelua. Laakeripesä kannattaa hioa hienolla hiekkapaperilla ennen takaisin asennusta, ynnä laittaa hiukan vaseliinia. Jos pois otettu laakeri hiukankin haiskahtaa palaneelle, kannattaa se vaihtaa uuteen. Yleensä laakerin mukana tulee uudet pultit, vaikkakin yksi niistä on hankala vaihtaa, tiedä sitten mikä niitten pulttien päälle käy.
-
Ei sovi kilpi tulemaan ilman navan irroitusta
Vaikka on vanha aihe, niin laiskoille vinkkinä, että takajarrukilven voi vaihtaa uuteen ottamatta napaa irti. Se on ihan siinä ja siinä, että saako kääntelemällä uuden kilven navan yli, itse jouduin vähän taivuttamaan yhtä kulmaa, mutta sen sai painettua hienosti takaisin.
Autona V70 -05 2.5T etuveto.