RallyBaron  Samppasport

Moottorin vikavalo palaa

  • 18 Vastauksia
  • 8236 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Turbovaanari69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Moottorin vikavalo palaa
« : 20.04.2020, 16:18:46 »
Morjens
Auto Volvo V70 vm-03 ja moottorina 2.5T sekä ajettu 350 tkm.
Moottorin vikavalo syttyi viime viikolla ja sen sain kuitattua käyttämällä vartin akun johtoja irti.
Nyt sitten vika palautui ja kun testerillä katsoin niin tuli 2 koodia.
P0016 ja P0017 eli molemmat viittaa kampiakseli tai enempi epäilen nokka-akselin asentotunnistimeen.
Viime vuonna vaihdatin jakopään ja asentaja oli joutunut jumppaamaan sen säädön kanssa ettei olisi tullut tuota vikaa. Muussa tapauksessa olisi pitänyt uusia ne hydraulisäätöiset nokkapyörät jos oikein ymmärsin.
Maksoko ne 600€ kpl. En tiedä onko hinta sinisen tiskiltä mutta löysin netistä tällaiset https://www.autodoc.fi/ina/13680098
Käykö nämä niihin pyöriin ja korjaantusko se näillä tuo vika.
Olis ainakin puolet halvempia kun uusia koko pyörät.
Vai ajelenko menemään ja katsastukseen teen tuon akkutempun.
Ei viittis enempää laittaa näin vanhaa piiskaan jonka arvo taitaa olla 3500 € ??

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #1 : 20.04.2020, 23:33:16 »
Vaikuttaisi väärältä nokan asennolta tai sitten VVT:n ohjaussolenoidin vialta. Testerillä livedatana näkee nokkien asennon ja minkä verran heittää oletettuun arvoon nähden.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Turbovaanari69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #2 : 21.04.2020, 19:24:50 »
Vaikuttaisi väärältä nokan asennolta tai sitten VVT:n ohjaussolenoidin vialta. Testerillä livedatana näkee nokkien asennon ja minkä verran heittää oletettuun arvoon nähden.
Ja jos heittää niin pitäs uusia nuo pyörät eli 600€/kpl.
Mutta jos ostan nuo autodocin vermeet niin sais säästettyä yhden pyörän verran..?
Onkos kellään kokemusta käykö nuo noihin pyöriin vai olenko ihan pihalla asiasta?.

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #3 : 21.04.2020, 22:56:49 »
Käsittääkseni ne on erilaiset imu- ja pakonokassa ja niitä on käytetty montaa mallia vuosien varrella.

Ota jakopäänkopan yläosa irti, niin näet niiden varaosanumerot. Samalla pääsee koittamaan onko niissä välystä akselin suunnassa. 2-3 milliä kun on niin alkaa olla vaihtokunnossa. Rupeaa olemaan riski että tulee öljyt jakopäähän, kun pyörä tulee stefasta yli. Välyksen kasvaessa ajoitus kääntyy hieman pieleen.

Näkee sen myös siitä että hihna kulkee pyörän sisäreunassa tai jopa ylikin ja seilaa kun antaa kierroksia.

Ostopaikalla ei ole merkitystä, kun kaikki on INA:n tekemiä. Autodocilla tuota ei tosin taida olla koskaan varastossa. 380 eurolla näyttäisi saavan Suomesta.

Täällä on tarinaa ja kuvia, kun purin ehjän ja rikkinäisen (2.5 mm välys) pyörän. Sekä  kunnostuksesta.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=59392.60

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #4 : 21.04.2020, 23:03:05 »
Tähän mennessä ei ole tullut kertaakaan nokan ajoituksesta vikakoodia vaikka VVT olisi niin väljä, että öljyt tulee suoraan pihalle koneesta. Koodi on tullut ainoastaan sen takia, että nokka on ajoitettu pieleen tai ohjaussolenoidi viallinen. Voihan se olla mahdollista, että nokan ajoitus on aiemmin ollut aivan siinä vikakoodin rajoilla ja väljistymisen myötä mene rajan yli.

Ja kyllä, imu- ja pakonokilla on eri VVT:t.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2226
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #5 : 22.04.2020, 08:37:04 »
Kato ensiksi että ne solenoidien tiivisteissä olevat sihdit ei ole tukkeessa.

Poissa Turbovaanari69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #6 : 22.04.2020, 10:04:06 »
Kiitos vastauksista.
Kuten tuolla kirjoitin niin asentaja oli joutunut muuttamaan 5 eri kertaa pyörän asentoa ettei olisi tullut tuota moottorivika valo herjaa. Nyt se on varmaan väljistynyt niin että sytyttää tuon valon.
kiitos jamseil tuosta linkistä. Luen jahka kerkiän.
Kysyn tässä samassa threadissä että mikähän mahtaa olla se MAF anturin reikä torxin koko??
Eilen antoi uuden vikakoodin noiden muiden jatkoksi ja viittaa laihaan seokseen.
Ajattelin puhdistaa sen langan suihkeella mutta eihän mulla ollut sarjassa moista nokkaa. Torxeja varmaan kourallinen mutta ei tuollasta reikämallia.

T:Juha

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 448
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #7 : 22.04.2020, 17:40:30 »
Hei
Hyvinhän nuo vvt pyörät on kestäneet kun vasta noilla kilsoilla rupeaa tökkimään,omassa ei Turbo versiossa kesti tuo imupuolen vvt ainostaan 170 tkm ( siinä on vain imupuolella vvt )
syyksi paljastui erittäin pitkät öljynvaihtovälit+huonolaatuinen öljy,,,nyt koneessa on Mobil Ow-40 tavaraa ja pysyy paikat puhtaana.
,,,Sitten jos ja kun nuo kärrysi vvt pyörät vaihdetaan niin ehdottomasti kannattaa tarkistaa
ne vvt säätösolenoidien öljykanavassa olevat sihdit,ilneisesti tuossa ne ovat,mutta ei kaikissa
tietenkin myös solenoidin tiiviste pitää uusia.
,,,ja myöskin huohotinjärjestemän kunto kannattaa tarkistaa,sekin on vaihto osa nikä pitää uusia niin öljyt ei pilaannu ym.
,,,vähän tsemppiä tähän lisäksi,mutta jos näiden Volvo 5syl moottoreiden huolto ym hieman maksaa niin kyllä mielestäni kannattaa maksaa koska näitä ei enää saa ja nämä kestävät Liian kauan uusiin masinoihin verrattuana.
mutt
S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa Turbovaanari69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #8 : 22.04.2020, 19:34:45 »
Hei
Hyvinhän nuo vvt pyörät on kestäneet kun vasta noilla kilsoilla rupeaa tökkimään,omassa ei Turbo versiossa kesti tuo imupuolen vvt ainostaan 170 tkm ( siinä on vain imupuolella vvt )
syyksi paljastui erittäin pitkät öljynvaihtovälit+huonolaatuinen öljy,,,nyt koneessa on Mobil Ow-40 tavaraa ja pysyy paikat puhtaana.
,,,Sitten jos ja kun nuo kärrysi vvt pyörät vaihdetaan niin ehdottomasti kannattaa tarkistaa
ne vvt säätösolenoidien öljykanavassa olevat sihdit,ilneisesti tuossa ne ovat,mutta ei kaikissa
tietenkin myös solenoidin tiiviste pitää uusia.
,,,ja myöskin huohotinjärjestemän kunto kannattaa tarkistaa,sekin on vaihto osa nikä pitää uusia niin öljyt ei pilaannu ym.
,,,vähän tsemppiä tähän lisäksi,mutta jos näiden Volvo 5syl moottoreiden huolto ym hieman maksaa niin kyllä mielestäni kannattaa maksaa koska näitä ei enää saa ja nämä kestävät Liian kauan uusiin masinoihin verrattuana.
mutt

Erittäin hyviä juttuja listattu. Sielu on kasvanut jo kiinni tähän ikiratsuun kun olen tämän kanssa ajellu jo vuodesta 2012 lähtien.
Moottorilla kai ajelee jos jollain lailla on hoidettu yli 500 tkm. Tätä on onneksi huollettu ja hyvillä Castrolin öljyillä ajettu niin voisi kuvitella että sinne pääsis. Tosin olen vaihtanut tähän mennessä turbon 240 tkm,alustan osia ämpärillisen ja nyt on ohjaus tehostin alkanut hävittää hiemän nestettä. Sen vaihto maksanee 1000 € . Seuraavaksi varmaan menee ilmastoinnin kompura.. ja sitten se automaatti.. 240 tkm vaihdatin automaatin öljyt huuhtelulla eli jospa se lisäisi km ettei tarvitse korjata.Tässä eletään silleen tasapaino vaalla milloin alkaa nuppi kääntyy romutuksen/myynnin puolelle.
Moottori sinällään on kerpeleen tehokas omiin ajoihin ja automaatin jälkeen en manuaalia huoli.
Ja kun titanium väri ja mk2 korimuoto vieläkin miellyttää silmää niin ollaan vaikean paikan edessä..  ;) ELK
« Viimeksi muokattu: 22.04.2020, 19:37:47 kirjoittanut Turbovaanari69 »

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 448
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #9 : 22.04.2020, 22:06:15 »
Jep
Olen miettinyt ihan samaa jos pitää hävittää tämä Volvon ikiliikkuja  ja tullut siihen tulokseen,että seuraava kärry on käytetty Nissan Qashqai,halpaa tekoa mutta mukava
muuten,kuskin paikalta näkee paljon pidemmälle kuin näillä meidän vehkeillä,eikä varaosatkaan maksa läheskään samaa mitä meidän vehkeistä joutuu pulittamaan.
S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa Turbovaanari69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #10 : 23.04.2020, 07:45:33 »
Ja jotta homma ei menisi liian helpoksi niin sain kuulla että olisi toinenkin vika paikka mitä tuota seoksen laihuutta aiheuttaa.
Eli huohotin laatikko voisi olla rikki. Selailin you tubea mutta äkkiseltään ei löytynyt. Kellään mitään neuvoa kummalta puolen lohkoa se löytyy.?
Vai löytyykö se kun seuraa venttiilikopalta lähtevää letkua.?
Edit:Nyt löyty video ja onpahan melkonen homma tehtäväksi ...
Tietääkö kukaan mistä tämä löytysi lähempää lähes samaan hintaan. Wetterin hinta ei taida olla lähelläkään tuota.
https://www.ipdusa.com/products/4990/115030-pcv-breather-system-kit-2003-2004-c70-s60-v70-xc70-xc90-turbo-5-cylinder-genuine-volvo-115030
« Viimeksi muokattu: 23.04.2020, 08:54:15 kirjoittanut Turbovaanari69 »

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2226
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #11 : 23.04.2020, 08:39:30 »
Katoitko jo ne sihdit? Yleensä ne on tukkeessa.

Poissa Turbovaanari69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #12 : 23.04.2020, 08:55:26 »
Katoitko jo ne sihdit? Yleensä ne on tukkeessa.
Enpä ole vielä päässy katsomaan kun auto on ajossa koko ajan.
Yritän viikonloppuna jaksaa aukaista ne sihdit. Käykö siihen tiivisteeksi mikä tahansa tiivistepaperi.?

Poissa Kraft

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #13 : 23.04.2020, 09:25:59 »
Ei käy, pitää olla ihan oikea alkuperäinen tiiviste koska siinä on se sihti.
Tässäpä kuva osanumeron kanssa:
https://www.volvopartswebstore.com/products/Volvo/2003/V70-5DRS-WO-SR-25l-5-cylinder-Turbo/Gasket/1153222/30731212.html

Kun nuo sihdit tarkastaa niin ne solenoidit voi ihan huoletta nostaa pois siitä päältä, tiputtaa alle desin öljyä sieltä sisältä mutta muuten ei mitään erikoista.

Tässä kuvaa huohotinjärjestelmästä turbo malleihin:
https://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=240397&ukey_make=865&ukey_model=12011&modelYear=2003&ukey_category=7072&ukey_driveLine=11324&ukey_trimLevel=24677

Muistaakseni maksaa Wetterillä n. 350€ koko satsi. Kannattaa muistaa että jos tuo järjestelmä ei ole kunnossa, moottori alkaa pullauttelemaan stefoja pihalle alkaen nokka-akseleista josta siirtyy pikkuhiljaa kohti kampiakselin stefoja. Jos ei ole 350tkm aikana ikinä tuolle mitään tehty, niin voit olla varma että se pitää vaihtaa koska huolto/tarkistusväli tuolle järjestelmälle on 150tkm.

Huohottimen testaus kotikonstein, kone pitää olla täysin lämmennyt ennenkuin tämän tekee!
https://www.youtube.com/watch?v=-nfLL5GpgxQ
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #14 : 23.04.2020, 10:51:25 »
Ja jotta homma ei menisi liian helpoksi niin sain kuulla että olisi toinenkin vika paikka mitä tuota seoksen laihuutta aiheuttaa.
Eli huohotin laatikko voisi olla rikki. Selailin you tubea mutta äkkiseltään ei löytynyt. Kellään mitään neuvoa kummalta puolen lohkoa se löytyy.?
Vai löytyykö se kun seuraa venttiilikopalta lähtevää letkua.?
Edit:Nyt löyty video ja onpahan melkonen homma tehtäväksi ...
Tietääkö kukaan mistä tämä löytysi lähempää lähes samaan hintaan. Wetterin hinta ei taida olla lähelläkään tuota.
https://www.ipdusa.com/products/4990/115030-pcv-breather-system-kit-2003-2004-c70-s60-v70-xc70-xc90-turbo-5-cylinder-genuine-volvo-115030

Ainakin saksalaisilta saa huohottimeen apuja:

https://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/engine-repair/crankcase-breathing/2099/

Vanhempaan versioon sai täydellisempää settiä, tuossa "loukku" on erikseen. Imusarjan tiivistekin kannattaa tilata samaan pakettiin. Ed China vaihtoi kasipätkään korjaussarjan tuossa tuokiossa, minulta siihen hupeni useampi tunti :) Järjestelmä oli yllättävän puhdas yli 300 tuhannen jälkeen, mutta pikkuletkut olivat jo kehnossa kunnossa ja avomurtuma aiheutti vikavalon "long term idle speed".

Yleensä, jos kauempaa jotain tilaan, otan samaan toimitukseen suodattimia ym kulutusosia, menee rahtikulut pienemmiksi.

 

KL-varaosat  Race.fi