Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Kantti - 09.05.2011, 14:37:25

Otsikko: 940 B230FT turbotraktori. [15g]
Kirjoitti: Kantti - 09.05.2011, 14:37:25
Laitetaas vähän tämmöstä tänne uudellekkin foorumille.


Autona siis 91 vuoden 944 9-satku, 2.3 litran vinoturbolla ja automaagilla. Eli siis b230ft ja aw71L

Moottorissa tällähetkellä ecomax lastu ja 1bar paineet. Kartio filtteri ja putkesta poistettu ylimääräisiä pönttöjä.

Turbon uusiminen on nyt tällähetkellä ajankohtainen kun katselin pellin alle niin pakopuolihan sieltä on halki. Ulospäin on puhallellut enimpiä. Semmoselta noin 5cm matkalta näyttäs olevan halki. Akselissa on myös välystä aika tuntuvasti akselin suuntaisesti.

Tuossa kyselin Seinäjoen turboihin erikoistuneelta korjaajalta vähän turboista niin meinas että vanhan 13c mitsun korjaus maksais siinä 900 euroa. Siis uusi pakopesä sen verran. Tottakai vielä vaihto päälle yms. Uutta mitsua jotain se siinä pyöritteli mutta meinasi että kiinnitys ei onnistu ihan helpolla.
T5 volvon turboa tämäkin kaveri ehdotteli että olis soppeli, mutta ei sattunut olemaan hyllyssä.
DP:n laipan kanssa tässä on nyt itellä vähän tiedot hukassa, että onko siellä nyt kartio laippa vai suora vai mitä vattua.
Semmonen turbo nyt olisi hakusessa joka menisi suht pienellä vaivalla paikalleen eikä tuottaisi vaikeuksia katsastuksessa. Eli ei mitään hx55:sta kannata ehdotella. En kuitenkaan mitään yli 300 hepan tehjoa ole hakemassa, käyttöauto kuitenkin on......Vähän lisää kuitenkin tekis mieli joten vakioa en sinne aio laittaa.

Kaverin kaverilla olisi kuulemma 3/4 garretti hybridi joka "kuulemma" menee suoraan paikalleen. Onko näin ja olisiko tuo soppeli?





Toinen onkelma tuli tuossa myös ilmi kun ajaessa kuuluu hirveä humina kiihdyttäessä. Viskohan siellä on vetäny jumiin jota vähän arvelinkin. Tähänkin kaipaisin vähän mielipiteitä ja ehdotuksia minkälainen sähköflekti kannattais laittaa. Imevä varmasti mutta minkä kokoinen jne... Samaten vähän kytkentää voisi joku valaista että miten se laitetaan toimintaan. Ilmeisesti ihan vakio 9satkun lämpötila-anturi käy tuohon paikkaan mikä syylärissä on jo valmiina. Mitä muuta tarttee??

Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
Kirjoitti: Laakeririkko - 09.05.2011, 15:27:35
Eikö kaikissa 940 ole sähköflekti valmiina, eikä vesipumpun akselilta toimivia?
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
Kirjoitti: Kantti - 09.05.2011, 15:28:33
En tiiä missä vaiheessa vaihtuu mutta vanhemmissa on vielä viskolla.
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
Kirjoitti: Fileman - 09.05.2011, 15:43:22
http://img.photobucket.com/albums/v408/arnagath/tekniikka/kaavio-3.jpg (http://img.photobucket.com/albums/v408/arnagath/tekniikka/kaavio-3.jpg)
Tuossa on linkki mitenkä itsellä on. ostin motonetistä 33cm kokoisen flektin ja hyvin toimi ei valittamista.. en tiedä onko 9-satasen syylärissä lämpötila-anturille paikkaa niinkuin omassa 7-satasen syylärissä.. muutenhan anturin voi laittaa vesiletkuun..

Virrat laitoin ite releelle noin:
30 jatkuva akulta (20A sulake)
85 anturin läpi maihin
87 flektille virta
86 ohjausvirta lukolta
flektin miinus runkoon
releen maa katkaisijan läpi runkoon, voi pakkokäyttää.  (85, samasta josta anturin läpi menevä.)
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
Kirjoitti: Likonen - 09.05.2011, 15:46:06
Mulla omassa 945 -91 B230FT yhdistelmässä oli kanssa viskolla, ja syylarissa oli kyllä valmis paikka lämpötila-anturille. Biltemasta ostin ja suoraan meni vakiosyylariin kiinni..
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
Kirjoitti: Kantti - 09.05.2011, 15:52:30
Omassakin joku tulpattu kohta on pakosarjan puolella autoa syylärin yläkulmassa. Kaippa se tuohon sopii  :)
On muuten hyvä tuo kaaviokuva. Tällähän mä pärjään...  :)
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
Kirjoitti: TopiK - 09.05.2011, 19:17:23
Mulla on vähän toisenlainen kytkentä tossa omassa kaks satkussa.
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC00035.jpg)
Eli flekti pyörii, vaikka auto olisi sammuksissa. On hyvä, vaikka auton sammuttaa, niin flekti voi pyöriä, eikä pääse veden lämmöt nousemaan..... ::) :D

Ja tossa mun kytkentä kaaviossahan flektin syötöllä on 25A sulake, ja ohjausvirralla 8A sulake.
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
Kirjoitti: Turbo 242 - 09.05.2011, 21:44:28
Mulla on vähän toisenlainen kytkentä tossa omassa kaks satkussa.

http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC00035.jpg

Eli flekti pyörii, vaikka auto olisi sammuksissa. On hyvä, vaikka auton sammuttaa, niin flekti voi pyöriä, eikä ei pääse veden lämmöt nousemaan..... ::) :D

Ja tossa mun kytkentä kaaviossahan flektin syötöllä on 25A sulake, ja ohjausvirralla 8A sulake.

Näin se taitaa meilläkin olla. Muistelisin että sen saa katkasijasta päälle vaikka auto ei kävisi ja kerran huomasin että flekti jäi päälle vaikka sammutin auton. Sammui hetken perästä itsestään. Meillä flekti on sellainen ja siten asennettu ettei sinne saa sormia mitenkään työnnettyä väliin.
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
Kirjoitti: Kantti - 10.05.2011, 18:20:01
Tuli vähän käytyä shoppailemassa Seinäjoen autokorvikkeella. Mukaan tarttu 33cm halkasijalla oleva imevä tuuletin ja asennustarviketta ripakopallinen. Sitten vielä anturi syyläriin meni tilaukseen kun ei ollut hyllyssä. 128e tuli ilman anturia maksamaan.
(http://i270.photobucket.com/albums/jj109/Kantti87/DSCN4942.jpg)
viikonloppuna pääsee asentelemaan
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
Kirjoitti: Kantti - 15.05.2011, 11:38:28
nonni. Flekti kiinni ja toimii... Pakkokäyttö katkaisijaa en vielä laittanu kun en jaksanut vetää piuhoja kabiiniin. Eipä tuo niin oleellinen kytkin ookkaan.
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
Kirjoitti: Turbo 242 - 16.05.2011, 12:27:59
nonni. Flekti kiinni ja toimii... Pakkokäyttö katkaisijaa en vielä laittanu kun en jaksanut vetää piuhoja kabiiniin. Eipä tuo niin oleellinen kytkin ookkaan.

O0

Ei se pakkokäyttö pakollinen ole mutta sitten se on hyvä olla jos meinaa leikkiä... Toisaalta, kyllä anturin pitäisi pystyä joka tilanteessa ajamaan flektiä niin ettei pääse keittämään.  :uglystupid2:
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
Kirjoitti: Kantti - 16.05.2011, 17:57:32
Jees tuli sekin tuossa eilen laiteltua sitten kuitenkin. Miksei tuo justiin kesäkuumalla oo aivan hyvä olla. Varsinkin jos sitä Jurvaan meinaa radalle mennä koittamaan  :)
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
Kirjoitti: Kisko - 16.05.2011, 23:17:05
Kaverin kaverilla olisi kuulemma 3/4 garretti hybridi joka "kuulemma" menee suoraan paikalleen.
Se asentui eilen 242:een.
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
Kirjoitti: Kantti - 17.05.2011, 18:32:29
Jees ei se mitään. Tuossa taitaa kaupat olla tulossa 15g mitsusta. Ilmeisesti JUHAU:n vanhassa 940 ollut hetken aikaa.
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
Kirjoitti: Kantti - 17.05.2011, 19:57:47
Jees ja kaupat tuossa lyötiinkin lukkoon äskettäin. Eli volleen näyttäs olevan tulossa 15g mitsu ja tuohon sopiva 3" DP. Eli aikalailla bolt-on meininkiä.
Sopii hyvin kun auto on ajossa kokoajan, että ei ole kovin kauaa aikaa pitää autoa telakalla.
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
Kirjoitti: JuHaU - 17.05.2011, 21:11:21
Jees ei se mitään. Tuossa taitaa kaupat olla tulossa 15g mitsusta. Ilmeisesti JUHAU:n vanhassa 940 ollut hetken aikaa.

Ehtikö se paikoilleen välillä lainkaan,vai onko suoraan legendaarisesta Arkkupakastimesta?

Mun laakeroinnin ja puntituksen jälkeen se ei ehtinyt olee montaa tuhatta paikoillaan.

Siinä on snurrattu pakopesä.
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
Kirjoitti: Kantti - 18.05.2011, 17:37:20
Ei ole vissiin ollut kiinni sun käytön jälkeen kiinni missään.
Onko tuos muuten mitään muutakun lyyä kiinni ja kovaa ajoa? Pelaako miten vakio suuttimilla ja lastulla.
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
Kirjoitti: Turbo 242 - 18.05.2011, 17:47:02
Jees ja kaupat tuossa lyötiinkin lukkoon äskettäin. Eli volleen näyttäs olevan tulossa 15g mitsu ja tuohon sopiva 3" DP. Eli aikalailla bolt-on meininkiä.
Sopii hyvin kun auto on ajossa kokoajan, että ei ole kovin kauaa aikaa pitää autoa telakalla.

Tuommoisen swapin tehneenä voin sanoa ettei se käy ihan käden käänteessä. :juhau: Kannattaa sitten käydä hakemassa valmiiksi öljynpaluuputkeen Siniseltä pari tiivistettä sinne lohkon juureen. Eikä olisi pahitteeksi vaikka katsois toiseenkin päähän öljynpaluuputkea tiivisteen valmiiksi. Itsellä kävi vielä niin että kyseessä oli ilmastoimattoman auton DP niin lambaadojen mutterit meni uusiksi kuivaimen takia.  ::) Hitsikone ja rälläkkä kannattaa varata tuohon pakoputkihommaan, itsellä se ei ainakaan mennyt ihan niinkuin elokuvissa.  ;D

Kuuluko kauppaan sopiva hukkaportin kello jalkoineen? Jos ei, niin taas menee sovittelemiseksi.  ;)
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
Kirjoitti: Kantti - 18.05.2011, 17:50:39
Juhaun 940pissä tuo ainakin on ollut ja pitäis olla bolt on kamaa. Joo noita tiivisteitä pitää kyllä hakea. Kannattaa varmaan pakosarjan ja turbon välinenki tiiviste uusia. Eikö sielä kuitenkin joku tiiviste oo?
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
Kirjoitti: JuHaU - 18.05.2011, 17:56:27
Pakosarjan ja turbon välissä ei ole tiivistettä. Tuo on bolt on setti ilmastoimattomaan autoon. Kello ja teline oli paikallaan täältä lähtiessä. Mulla oli vakiosuuttimet ja lastu tuon kanssa. Oli myös ilman kattia ja kiinacoolerilla.
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
Kirjoitti: Turbo 242 - 18.05.2011, 19:06:15
Pakosarjan ja turbon välissä ei ole tiivistettä. Tuo on bolt on setti ilmastoimattomaan autoon. Kello ja teline oli paikallaan täältä lähtiessä. Mulla oli vakiosuuttimet ja lastu tuon kanssa. Oli myös ilman kattia ja kiinacoolerilla.

Mites DP:n liittäminen loppuputkistoon? Muhvilla loppuputkistoon ja pakoputkiklemmari päälle? Omassa korjailtiin entisiä virityksiä niin teetti hieman lisätöitä.  :idiot2:
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
Kirjoitti: cad78 - 18.05.2011, 19:15:16
Ehtikö se paikoilleen välillä lainkaan,vai onko suoraan legendaarisesta Arkkupakastimesta?

Mun laakeroinnin ja puntituksen jälkeen se ei ehtinyt olee montaa tuhatta paikoillaan.

Siinä on snurrattu pakopesä.

Ei ehtinyt autoon kiinni, autot liikkui liian nopeasti pihasta. Kello ja teline turbossa kiinni edelleen. Saattaa muuten
jonkun aikaa antaa savua, kun on aika hyvin öljytty sisältä. Kävi Juhau:n aikana vähän oudossa asennossa tuo turbo....
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
Kirjoitti: Kantti - 19.05.2011, 19:37:04
Paljoko olis Juhaun tehoarvio tulle kokoonpanolle.
Eli viking racing ecomax, tuo turbo about baarin paineella ja sillä 3 tuuman lähdöllä. Kattikin ehkä lentää pois jossain vaiheesa, vakio kuuleri ja suuttimet sekä kartiofiltteri.

Jossain vaiheessa vois sovitella sitten 370cc suuttimia mitkä olis tuolla hyllyssä. Seosmittaria kyllä pitäis alkaa kans hommaamaan jos oikein alkaa virittelemään.
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
Kirjoitti: JuHaU - 19.05.2011, 20:25:07
Laita heti ne 370 suuttimet ja 1.2 - 1.3  bar ahtoa. Kyllä silla irtoaa 250 - 270 hv. Laajakaista on toki suositeltava. Nuo coolerit ja kissa allergia ovat myös pakolliset ennen noita tehoja.
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
Kirjoitti: JuHaU - 19.05.2011, 20:29:50
1 bar ja vakiorojut on varmaan noin 220 hv. Mulla tais olla vakioahtimella ja kiinacoolerilla ilman kattia 1 bar 228 hv.
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [15g]
Kirjoitti: Kantti - 20.05.2011, 20:33:06
(http://i270.photobucket.com/albums/jj109/Kantti87/2011-05-20154420.jpg)
Onko Juhis tutun näköstä rojua?
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
Kirjoitti: JuHaU - 20.05.2011, 20:40:00
Onko Juhis tutun näköstä rojua?

Näyttää olevan :juhau:
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
Kirjoitti: Kantti - 24.05.2011, 19:29:41
Pakosarjan ja turbon välissä ei ole tiivistettä. Tuo on bolt on setti ilmastoimattomaan autoon. Kello ja teline oli paikallaan täältä lähtiessä. Mulla oli vakiosuuttimet ja lastu tuon kanssa. Oli myös ilman kattia ja kiinacoolerilla.
Mites onko turbon ja dp:n välissä. JOS on niin noitaki kai on sitten kartiolle ja suoralle laipalle eri tiivisteet vaiko nou? Minkämallista sitä pitää lähteä kaupasta hakemaan sitte???
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [15g]
Kirjoitti: JuHaU - 24.05.2011, 22:33:56
Ei ollut sielläkään stefaa. Dp.n sovite on just passeli. Voit toki laittaa siihen pakiputkitahnaa.
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [15g]
Kirjoitti: Kantti - 02.06.2011, 20:25:09
Jep jep....



Ei menny ihan niinkun strömsöössä tuo turbon laitto, mutta melkein. Hienosti istu muuten paikalleen ja kaikki pultitkin aukesi ilman väkivaltaa.
Pientä onkelmaa aiheuttaa nyt vaan tuo DP. Maavaraa on nyt ehkä noin 5cm ja se on melko vähän....... :D Juhaun kanssa soiteltiin ja erimalliset moottorinkumit/madallusta arveltiin ongelmaksi. Vähän varmaan joutuisi rälläköimään mutta ei vaan ole hitsauskonetta nyt käsillä. En tiedä saisko jos lämmittäis jollain ja taittais aavistuksen?

Niin ja toinen onkelma on tuo öljynpaluu. Ilmeisesti kumitiiviste ei ole aivan kunnolla paikallaan kun suoltaa hienosti öljyt mäkeen. Tuo on onneksi helppo korjata. Uusi tiiviste vaan.
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [15g]
Kirjoitti: JuHaU - 02.06.2011, 20:30:08
Niin ja toinen onkelma on tuo öljynpaluu.

Vain litran 1 000 km vuotava öljynpaluu oli trendikästä vanhalla foorumilla - täällä löysät vanajouset on IN juttu.  :D
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [15g]
Kirjoitti: Kantti - 02.06.2011, 20:50:50
Aivan aivan... :D
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [15g]
Kirjoitti: Kantti - 03.06.2011, 16:03:12
Vähän edistyi tuo homma taas. öljyn lorotus loppui ja putkea saatiin aavistuksen paremmaksi. vieläkään maavaraa ei ole varmaan edes kymmentä senttiä.
Kotopuoleen kun tästä pääsen niin montunpäälle pääsee värkkäämään ja hitsauskoneetkin löytyy niin eiköhän se siitä. Tällähetkellä putki vuotaa aika tolkuttomasti.
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [15g]
Kirjoitti: Daywalker - 03.06.2011, 19:09:58
hyvä siitä tuli....oli loistava apumekaanikko.... *kahvia->
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [15g]
Kirjoitti: Kantti - 04.06.2011, 15:11:47
Jeespox
nyt tuo olis about säädöissä. ahdot siinä 1.1-1.2 pelkällä hukkaportin tangolla. Kyllä sekin näköjään riiitti noinkin ylös ettei tarvinnut turboruuvia väliin.
Turboruuvilla näppi välillä 1,4 vahingossa. Vähän pieni nakutuksen ääni käväisi siinä sekunnin murto-osan.

Aivan jämäkästihän tuo nyt vetää. Samanlainen räjähtävä tehopiikki ei ole kun vanhalla pikkuföönillä mutta varsinkin 80 jälkeen sen lisävoiman huomaa.
Vieläkun nuo suuttimet saa kiinni niin sitte...
Aloin vaan tuota kuuleria pelkäämään, jotta siitä muuten varmasti päädyt pian räjähtää jos vielä painetta nostaa. Eikös nuo vakiokennot ollu semmosia poksahdusalttiita.
Näinkö se virittäjän oravanpyörä alkaa? Uutta osaa tulee niin aina jostain jää pieneksi joku toinen jne.... Käy pian kun peetulle tämän kans... mikään ei riitä.... :D
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [15g]
Kirjoitti: Daywalker - 04.06.2011, 15:40:26
saikko db:n lyöntiin.....? :pomo:
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [15g]
Kirjoitti: Kantti - 04.06.2011, 16:05:39
Joo otin pätkän pois. Tuli paree. Ei ainakaan maahan oo enää ottanu. Vieläkin kyllä olis varaa nostaa ylemmäs, mutta eipä loppuputkistokaan sen ylempänä oo.
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [15g]
Kirjoitti: Kantti - 05.06.2011, 14:12:50
hyvä siitä tuli....oli loistava apumekaanikko.... *kahvia->
Kyl kyl... ;) Pitää tulla siinä loppuviikosta käymäs nii pääset kyyttii pelekäämää  8)
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [15g]
Kirjoitti: Kantti - 06.06.2011, 19:56:49
vähä aavistuksen laiskasti nousee nuo ahtopaineet, ainakin jos vertaa vanhaan fööniin. Auttaisko tuohon jäykempi jousi porttiin vai pitääkö sitä alkaa jyrkempää nokkaa ettimään.
Mistähän noita jousia vois metästää?
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [15g]
Kirjoitti: JuHaU - 06.06.2011, 21:29:05
vähä aavistuksen laiskasti nousee nuo ahtopaineet, ainakin jos vertaa vanhaan fööniin. Auttaisko tuohon jäykempi jousi porttiin vai pitääkö sitä alkaa jyrkempää nokkaa ettimään.
Mistähän noita jousia vois metästää?

Rajapaineventtiili auttaa hieman. Venttiili joka päästää vasta esim 1 bar jälkeen paineen kellolle nopeuttaa paineen nousemista.
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [15g]
Kirjoitti: Kantti - 22.06.2011, 20:27:18
Tuossa filmiä ahtojen nousun nopeudesta.
Testi oli jostain 60 vauhdista kaasu pohjaan ja ajo johonkin satasen likelle muistaakseni.
(http://i270.photobucket.com/albums/jj109/Kantti87/th_video-2011-06-21-15-13-52.jpg) (http://s270.photobucket.com/albums/jj109/Kantti87/?action=view&current=video-2011-06-21-15-13-52.mp4)
Klikkaa kuvaa niin näkyy video.
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [15g]
Kirjoitti: jkjh940 - 29.05.2012, 10:32:55
Missä kierrusluvussa tuo ahdin herää sinulla? Tai milloin mennään paineen puolelle?
Otsikko: Vs: 940 B230FT turbotraktori. [15g]
Kirjoitti: Kantti - 29.05.2012, 13:58:52
En kyllä yhtäkkiä enää muista. Meni kaupaksi tämä pirssi tuossa jokinaika sitten.