Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: VeeJii - 11.07.2019, 13:48:42
-
Onko foorumilla kokemuksia ko. moottorin kannentiivisteongelmista?
Meillä meni vaimon pirssistä (vm. -15) kansipahvi vaihtoon.
Oireet alkoivat n. 107 tkm kohdalla ja remontti tehtiin n. 8000km myöhemmin.
Itse piti tehdä kun korjaamolla kasvoi peukalo keskellä kämmentä.
Oireina jatkuva ilman kertyminen jäähdytysjärjestelmään mutta ei kuitenkaan tehnyt painetta eikä lämmöissä ollut ongelmaa.
Moottorikoneistamolla tuumasivat että Fordilta kansia käy painekokeessa ja tasohionnassa säännöllisesti.
Volvolla kiistivät kaikki ongelmat kun asiasta kyselin.
-
Osaatko tarkentaa vaivaa? Ilmaa kertyy, mutta ei painetta?
-
onko tämä 1.6 D2 moottori sama kuin fordissa? ei siis Volvon tekemä kuten olen olettanut..
-
Joo siis ilmaa kertyi, mutta ei painetta, eli ei puskenut nestettä ulos paisuntasäiliöstä.
Ensimmäisenä lakkasi webasto toimimasta kun tuli ilmalukko ja sähköinen pumppu ei jaksanut sitä kuplaa työntää eteenpäin.
Myöhemmin lakkasi tulemasta lämmintä ohjaamoon.
Ja moottori siis tosiaan on PSA/Ford tekele, Volvo D4162T / Ford-PSA DV6 (ko. moottorikoodilla ei muita olekaan)
-
Joo siis ilmaa kertyi, mutta ei painetta, eli ei puskenut nestettä ulos paisuntasäiliöstä.
Ensimmäisenä lakkasi webasto toimimasta kun tuli ilmalukko ja sähköinen pumppu ei jaksanut sitä kuplaa työntää eteenpäin.
Myöhemmin lakkasi tulemasta lämmintä ohjaamoon.
Ja moottori siis tosiaan on PSA/Ford tekele, Volvo D4162T / Ford-PSA DV6 (ko. moottorikoodilla ei muita olekaan)
DV6 = 2.7d tai 3.0d V6 ;)
-
DV6 = 2.7d tai 3.0d V6 ;)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ford_DLD_engine (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ford_DLD_engine)
DV6=1.6d
-
Ei ole ko. moottorista kokemusta, mutta:
Eihän ole jäähdytysjärjestelmässä vuotoja?
Ja onko lämppärin kennolle meneviin letkuihin asennettu T -haaroja tai muutettu niiden reittiä muuten merkittävästi?
Ne on omalla kohdalla aiheuttanut ongelmia, kun tipahtanut paisarissa jäähdytysnesteen taso liian alas (kansipahvi entinen).. eli ilmalukko tullut ja poistunut vasta ilmaruuvia avaamalla (letkuun oli sellainenkin asennettu).
Aika tyypillisesti on kyllä jäähdytysneste haissut pakokaasulle, tai värjäynyt tummaksi (tai jos kirkas paisuntasäiliö, niin se tummunut) diesel koneissa kun kannentiiviste vuotanut.
Myöskin paineistanut järjestelmää, paljonkin jos vuoto on merkittävä.
-
No ei kyllä nyt ollut missään muualla vikaa.
Kannentiiviste on vaihdettu ja tuli kuntoon. Tiivisteessä oli selvä vuotokohta.
Kuten kirjoitin niin puoli vuotta pöyhin aihetta ja konehuone tutkittiin omatoimisesti..
Tehtiin painekokeet jäähdytysjärjestelmään jne.
Lähetetty minun VOG-L29 laitteesta Tapatalkilla
-
Brittifoorumeilta ja muutamalta muulta niin näitä on ollut enemmänkin kyllä.
Jossain puhuivat että ajoittuisi -14 vuonna valmistettuihin koneisiin? Tiedä sitten:
Tässä hyvä topic johon koottu eri ketjujen aloituksia samasta ongelmasta.
Viesti 10:
https://www.volvov40club.com/threads/low-coolant-warning.31809/
-
Kumpi näistä 1,6 diesel moottoreista on parempi vanhempi 16v ja uudempi 8v d4162t? Uudemmassa ei ilmeisesti enää lisäaineita ruiskuteta hiukkaspönttöön. Onko noista karstoitus ja ahdinvioista päästy uudemmassa mallissa eroon?
-
Mulla v60 1.6d -12 moottorikoodi D4162T, paisunta säiliö haisee pakukaasulle ja neste tummaa, häviää ajossa nestettä mutta öljyn pinta ei nouse, voiko egr jäähdytim vuotaa että pääsee pakokaasua järjestelmään?
-
Mulla ei ole kertaakaan vielä mennyt jäähdytysneste öljyn sekaan, jos ei lasketa yhtä Linnavuorelaista dieseliä (joissa sekin ongelma on korjattu yli 20 vuotta takaperin).
Yleensä öljy tuppaa mieluummin jäähdytysnesteeseen, johtuen varmaan paine-erosta..
Jos ulkoista vuotoa ei ole, niin epäilisin vahvasti kansipahvia.
Toki EGR jäähdytin on aika helppo sulkea pois (huomattavasti helpompi kuin kansipahvi) ...
-
Viallinen egr jäähdytin voi aiheuttaa tuota ja vieläpä aika monestikkin.
-
Päivitystä tilanteeseen, auto koodin luvussa kävi, 1,3,4 suuttimet olisi rikki mutta auto lähtee hyvin käyntii mutta käy todella epätasaisesti ja sammuu hetken päästä, egr venttiilistä myös koodia että kokoajan auki olisi. Katsoin öljyt kun olivat korjaamolla tyhjä käyntiä käyttäneet vian etsimiseen ja öljyt ovat ny kermakahvin väriset, paisuntasäiliön korkki auki käynistin niin selvästi pakokaasua tulee säiliöstä, vähä niikun olisi pakoputki paisuntasäiliö. Voiko egrän kautta päästä nesteet koneeseen?!
-
Ei kyllä mun mielestä ole mahdollista. Pitäis jo uida oikein reilusti, koska ainoa reitti on melkeinpä männän päältä.
Suuttimet tohon läjään niin haiskahtais että kansipahvi on oikein kunnolla paskana tai sitten jopa kansi halki ja suuttimet saanu vettä myös, ehkä.
Toisinsanoen, mun mielestä vaikuttais siltä että käydessä vuotaa toiseen suuntaan ja sammuksissa toiseen.
-
Egr:n jäähdytin ehjä? Tuo on ollut syy monesti ja eikös noista ollut takaisin kutsukin joskus.
-
Egr jäähdytin todennäköisesti paskana. Tänään alan vaihtaan 54tkm ajetun jäähyttimen venttiileineen.
-
No se on helppo vaihtaa, mutta itse en usko että sillä kaikki ratkee.
-
Siltä itsestäki alkaa tuntumaan, mutta halvinmista aloitettava ennenku alkaa konetta aukoo
-
Tulin siien tulokseen ettö vaihto moottori tulee, nyt on hommattuna moottori ja nesteitä pitäisi ostella motonetistä, mitä öljyä nämä d2 kelpuuttaa ja minkä väristä jäähdytinnestettä? Ja laatikko öljyt 6v manuaali jatkeena?
-
Luokitukset on oleellinen juttu.
Katso esim. Totalin tai comman öljyvalitsimella mitä näyttää luokitukseksi ja sillä haet oikean.
Nekin tod.näköisesti tarjoaa väärää jäähdytysnestettä omasta kataloogista, ainakin total.
Vihreää se tuossakin alunperin pitäisi olla väriltään.
Vaihtomoottorin puristukset ois vähintään hyvä kattoa sit enne ku asentaa.
Aika paljon on ollut vaihtomoottoreita jotka osoittautuneet vaan aihioiksi kunnon vuoksi...