Autoracing  KL-varaosat

Ilmastoinnin kompuran limunpoisto (välyksen säätö / säätölevyn poisto)

  • 201 Vastauksia
  • 135611 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vool

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Mitäs sitten kun magneettikytkimen shimmaukset on shimmattu, mistä uusi kytkin tai kitkapinnat? Shimmasin omasta V70 mk1 magneettikytkimen kuutisen vuotta sitten, joku oli jo aiemmin ottanut kaksi prikkaa pois ja silloin lähti se viimeinenkin.

Poissa Taky

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 289
  • www.vrcf.fi
Mitäs sitten kun magneettikytkimen shimmaukset on shimmattu, mistä uusi kytkin tai kitkapinnat?

Voisiko siitä kytkimen vastinpinnasta sorvata 1mm pois ja laittaa sopivasti shimmejä väliin?
Audi Q4 40

Poissa Aplaja

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Onko kellään katkennut magneettikytkimeltä nastoja? Huomasin tänään, että omastani kompura käy aina pari sek päällä, mutta ei jää päälle. Kun aloin purkaan laitosta, niin huomasin, että yksi niiteistä (kuvassa) oli katkennut, jonka takia ei varmaan ilmastointi toimikaan. Saako tuota niitattua jotenkin takaisin kiinni? Autona V70 D5 '02.

E: Välystä oli 0,7mm. Onko liikaa?


free photo upload

Poissa Sebastian1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
Mulla oli alkukesästä sama ongelma. Liikaa välystä, tuossa V70 mk2 B5244S on ihan älyttömän ahdas väli ottaa se irti. En alkanut sen kanssa edes yrittämään. Laitoin LT-massalla kolme taivutettua peltiliparetta niiden kolmen pyöreän lenkin alle.

Tämä konsti kesti noin vajaa 2kk.

Sitten laitoin 6kpl nippusiteitä siten että ne kaaret ovat hieman jännityksellä, 3kpl ensin noista tuossa kuvassa olevista reiistä. Ne eivät ole nastat, vaan kumia. Sitten 3kpl noiden isojen lenkkien alta niin että tukeutuvat niihin toisiin nippareihin.

Hienosti pelaa, lykkäsi kylmää vaikka ulkona +31 ja paljon joutui kaupungissa ajamaan.

Eihän tämä auta loputtomiin mutta ihan kätevä pikaratkaisu. Nippareiden laittoon meni n. 15min.
V40 R-Design & VW GOLF & F20 LCI Xdrive

Poissa Taky

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 289
  • www.vrcf.fi
Nippareiden laittoon meni n. 15min.

S40:ssä shimmin poistoon meni 29min... :buck2:
Audi Q4 40

Poissa Sebastian1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
Niin, siinä kun on vähän enemmän tilaa hommaa.
V40 R-Design & VW GOLF & F20 LCI Xdrive

Poissa Taky

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 289
  • www.vrcf.fi
Niin, siinä kun on vähän enemmän tilaa hommaa.

Ehkä, luulin että sama 5-pyttyinen kone olisi molemmissa.
Audi Q4 40

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8853
  • Teiden tukko
Ehkä, luulin että sama 5-pyttyinen kone olisi molemmissa.

Moottoreiden eroista en osaa sanoa, mutta 5-sylinterisiä molemmat. Seitenkymppisessä on runkopalkki kompuraa vastapäätä, S40/V50 ei ole.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
tuossa V70 mk2 B5244S on ihan älyttömän ahdas väli ottaa se irti.

Sama oli S60 2.4T koneen kanssa, sillä kuten V70 Volvossa:

Seitenkymppisessä on runkopalkki kompuraa vastapäätä

Tismalleen sama juttu tietenkin myös S60 kanssa.

Mutta kyllä se sieltä tuli äheltämällä. Toki siinä aikaa paloi varttituntia kauemmin ja aika reilustikin. Pieni räikkälenkki ja sopivan mittaiset pultit on ihan ehdoton.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8853
  • Teiden tukko
Sama oli S60 2.4T koneen kanssa, sillä kuten V70 Volvossa:

Tismalleen sama juttu tietenkin myös S60 kanssa.

Mutta kyllä se sieltä tuli äheltämällä. Toki siinä aikaa paloi varttituntia kauemmin ja aika reilustikin. Pieni räikkälenkki ja sopivan mittaiset pultit on ihan ehdoton.

Hyvä tietää, että on tehtävissä ilman komputan irroittamista. Omassa seitenkymppisessä kuitenkin edessä.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Sebastian1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
Joo, kyllä se onnistuu paikallaankin. Räikkälenkki ja sopivan mittaiset pultit vaan kehiin.

Tilaa on tosi vähän enkä itse jaksanut sen kanssa kikkailla tämän enempää kun näinkin toimii. Pelotti sen segerin työntäminen pois paikaltaan. Sinne kun ei ilman peiliä näe mitenkään.

Ensi keväänä tuo kuitenkin lienee edessä mutta taidan kyllä tehdä yläkautta.
V40 R-Design & VW GOLF & F20 LCI Xdrive

Poissa Jallukola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Rouvan autosta (XC60) pitäisi saada kompuran välyksiä säädettyä, mutta kolmituntisen röhkimisen jälkeen kytkimen kiinnityspultti ei ole hievahtanutkaan. Kompura mukavasti palkin takana jemmassa, ettei oikein kunnolla pääse käsiksi.  Laitoin irrotusöljyt muhimaan, josko auttaisi, mutta oletteko jostain löytänyt tai minkälaista tylkalua olette käyttänyt tuon kytkinpyörän paikallaan pitämiseksi? Tein itse yhden version, mutta ei oikein saanut voimaa taakse tuon tilan takia, eikä oikein viitsi väkivalloin yrittää, koska lopputulos on silloin selvä.

Jotain kaupallisia versioita tyäkalusta löysin, mutta maksaa 70e ja ylöspäin, niin sillä hinnalla saa jo kylmäaineet, että voi vaikka kompuran irrottaa pöydälle tutkittavaksi.

Poissa artisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Itsellä kolmoskoppanen V70 jossa oli magneettikytkimen keskiruuvi lukittu n.desillä lukitetta. Paikallaan ollessa ei lähtenyt irti.
Kompura pöydälle ja pulttikoneella varovasti nitkuttelemalla aukesi. Lukitetta niin paljon että samalla nousi
koko magneettikytkin paikaltaan. Ei siis tarvinnut mitään ulosvetoja erikseen. Muutenkin sovitteet niin sopivia että
hihnapyöräkin lähti meisselillä nitkuttelemalla ilman ulosvetäjää.

Poissa ile2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 210
  • Life's a bitch and then you fucking die.
"Vasta" 172tkm ajetusta S40 II:sta loppui nyt kunnon helteillä kylmän tulo ja onneksi muistin tämän topicin.
 Välystä hieman vaikea mitata, mutta varmaan lähemmäs milli noin käsituntumalla. Ei ollut aikaa eikä jaksamista alkaa shimmejä poistelemaan, joten tein sen nippuside pikafiksauksen. Eli laitoin 3,2 mm paksusta nippusitteestä lenkit siihen magneettikytkimen korvakoihin, niin magneettikytkimen välys pieneni sen verran että jaksaa vetää  myös konehuone kuumana. Välystä jäi sen verran että 0,4 liuskan sai juuri survottua väliin, eli kaiketi riittävästi.
Melko ranetus tietysti tollainen  ns.korjaus, mutta ainakin lämpöhalvauksen tulo hetkeksi aikaa torjuttu.

Poissa VolvoClassic

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • 855 2.0 T-5R
Eli laitoin 3,2 mm paksusta nippusitteestä lenkit siihen magneettikytkimen korvakoihin, niin magneettikytkimen välys pieneni sen verran että jaksaa vetää  myös konehuone kuumana.

Ite tein saman 850 noin 3v sitten ja hyvin pelasi viime viikolle saakka kunnes huomasin outoa hajua ajaessa ja että nippusiteet ovat sulaneet siihen kiekkoon. Vähän näytti siltä että kompuran rulla oli kiero kun mittailin välyksiä taas, liekkö pääsee hankaamaan sen verran siihen kiekkoon että kuumia niin kovin. Taitaa helpoimmalla päästä tässä tilanteessa kun laittaa kompuran vaihtoon?  :-\

 

Elekma  Autoracing