Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: volmi - 01.06.2015, 09:03:35
-
Mulla on tuommoinen vm. 73 142:nen projekti auto ja siinä kone ravistaa, kun alkaa kierroksia nostamaan. Kone käy kohtuu mukavasti tyhjäkäynnillä nyt kun olen säätäny sytkän, seoksen, laittanu kaasariin ehyen kalvon yms. perusasiat kuntoon. Kun alkaa painamaan kaasua ja nostamaan kierroksia, niin kone ravistaa ja lähtee muutenkin hieman tahmeasti nostamaan kiekkoja, kun vertaa tuohon toiseen timmissä kunnossa olevaan samanlaiseen koneeseen. En ole vielä purkanu konetta, mutta ainakin epäilisin kannentiiviste vikaa, kun muutama kuplaa tulee aina välillä paisariin, kun on käynnissä. Sitten kun kone on nostanu kierrokset ylös, niin se asettuu taas käymään korkeammille kierroksille kohtuu tasaisesti. Riittääkö tuommoisen kierroksien ylösnostamis vaiheessa olevaan ravistukseen pelkästään viallinen kannentiiviste vai onko odotettavissa venttiilivikaa yms.?
-
Missä kunnossa sytytystulpat ja johdot on? Kuulostaa siltä ettei tule kipinää oikeaan aikaan mutta se voi johtua siitä että jäähdytinnestettä menee tulppaan.
-
Toimiihan jakajan keskipako- ja alipainesäätäjät?
-
Kuinkas nuo jakajan säätäjät on helpoiten testattavissa, että toimivat?
Jos alkaa lisäksi tutkimaan tuota kannen tiivistettä, niin siinähän joutuu irroittamaan pako- ja imusarjan.
Kone kun on kuitenkin käyntikuntoinen, niin kannattaako käyttää kone lämpimäksi ennen kuin alkaa irroittamaan pako- ja imusarjaa?
Ajattelin vain, että irtoaisiko pultit lämpöisenä helpommin, kun saattavat olla hieman jumissa. Sen näköiseltä ainakin näyttävät :)
-
Ottamalla se alipaine letku irti ja tulppaamalla letkulähtö, imaisemalla siitä letkusta alipaine ja kuuntelemalla muuttuuko käyntiääni. Keskipako säätäjän toiminnan voi varmistaa kokeilemalla liikkuuko painot herkästi
-
No niin kone alkoi käymään hyvin. Oli monen tekijän yhteissumma tuo ravistus. Sytkä pielessä, ilmanputsari tukossa, alipaine letku puuttui kaasarista, tulpat todella huonot ja kaasarin kalvossa reikä. Loppui tuo kuplien tulo paisariinkin eli oli ilmaa ilmeisesti jäähdytinjärjestelmässä. Nyt sitte jarrujen kimppuun puuh.
-
No niin kone alkoi käymään hyvin. Oli monen tekijän yhteissumma tuo ravistus. Sytkä pielessä, ilmanputsari tukossa, alipaine letku puuttui kaasarista, tulpat todella huonot ja kaasarin kalvossa reikä. Loppui tuo kuplien tulo paisariinkin eli oli ilmaa ilmeisesti jäähdytinjärjestelmässä. Nyt sitte jarrujen kimppuun puuh.
Vaikka nämä ovatkin maamoottoreita , niin perusasiat täytyy kuitenkin olla kunnossa , kuten missä vaan moottorissa :P
Lohkoon tulee reikä , kanget vääntyy nakuista yms kuten muissakin ;)
-
Kyllä tuossa koneessa vielä jotain häikkää on kun tulee sinistä savua putkesta jatkuvasti. No venttiilivarren kumethan mahtanevat olla siinä alkuperäiset eli siitä voisi lähteä liikenteeseen. Pystyykö B20A koneesta vaihtaa kumet käyttämättä kantta irti? Kannentiivisteessä ei ainakaan semmoista vikaa ole, että menisi jäähytin nesteet ja öljyt sekaisin. Ei kupli myöskään paisuntasäiliössäkään. Tyhjäkäyntiä käy kokolailla hyvin, mutta kierroksia nostaessa vaikuttaisi, että ei ihan kunnolla käy kaikilla pytyillä.
-
Onnistuu kumien vaihto ilman kannen irrotusta ,hyvistä jousen puristustyökaluista on apua .
(http://aijaa.com/img/b/00912/13899382.jpg)
Tässä yksi malli joka toimii vakiojousien kanssa hyvin .
-
Onnistuu kumien vaihto ilman kannen irrotusta ,hyvistä jousen puristustyökaluista on apua .
(http://aijaa.com/img/b/00912/13899382.jpg)
Tässä yksi malli joka toimii vakiojousien kanssa hyvin .
Mulla ei ainakaan näy tuo kuva niistä jousen puristimista
-
Kuva näkyy mulla. Itse tein kumien vaihtoon sysytystulpasta liittimen, jolla sain paineilman männän päälle. Sitten keinuvipuakselin paikalle tein pukin ja raudasta sellaisen vääntimen, jolla sai tuota pukkia vastaan väännettyä jousen kasaan ja kiilat irti. Mäntä ylhäällä, kiilat pyörin edessä, vaihdepäällä ja paineilma sylinterissä niin venttiilit pysyi ylhäällä.
-
Tämän linkin kautta kuva näkyy
http://aijaa.com/x6lm39