Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Diesel-osio => Viritys => TDI => Aiheen aloitti: tdi5-r - 23.06.2015, 21:55:37
-
Eli talouteen tuli tuommoinen 850 volvo tdi ja syöttöpumpun ajoitus pitäisi saada säädettyä pitkän startin takia, akku yms... on katottu ja pyörii nopeasti startilla.
koitettiin saada sitä syöttö pumppua säädettyä mutta kun siellä on 2kohtaa missä on merkit eli: -siinä mihin syöttöpumppu tulee kiinni siinä on päällä viiva jä pyörässä myös ei käynnisty, viiva ja pyörän "kolo" ei käynnisty.
-syöttöpumpun rungossa oleva viiva ja pyörässä oleva "kolo" kohdikkain ei käynnisty, rungossa oleva viiva ja pyörässä oleva viiva ei käynnisty.
?
mikäköhän tossa mahtais olla kun edellisessä volvossa sai päällä olevalla ja pyörässä olevalla merkillä kohdilleen ja heittokellolla katottuu 0.30eykk ongelmitta ja laakista käyntiin hyvä että moottori edes pyörähti.
Voisiko olla mahdollista, että vaikka pyörä on kiilalla pumpun päässä niin se on päässy pyörähtää.
Ainut millä auton sai käyntiin oli säätää pumppua hammas kerrallaan ja koittaa milloin lähtee käymään eli nyt olisi se pumpun nolla kohta häveyksissä, kiitoksia etu käteen
-
Ja toinen juttu mikä varmaan liittyy tuohon kun pumppu ei ole kohdillaan niin välillä ei vastaa kaasuun tai jos vastaa ni tuntuu kuin 70% tehoista olisi hukassa
-
Noihin pumpun pyörässä ja rungossa oleviin merkkeihin ei voi kovin tarkkaan luottaa. Jos heittokellolla on ajoitus laitettu oikein kohdalleen (ensimmäinen ja tärkein asia) eikä edelleenkään käynnisty kunnolla niin vika on muualla kuin ajoituksessa.
-
Tarkennusta vielä tohon ylempään että tänään taas katottiin, otettiin pumpun hihna pois ni siinä tuntuu sellainen "tyhjä" alue +-2 hammasta kumpaankin suuntaan eli kun kellolla kattoo ni mviisari ei liiku mutta pumppu pyörii.
olisiko tuo pumppu jo kulunut vai mikäköhän lie.
kulutus on noin 7.5-8sekalaisessa ajossa kun edellisessä oli n. Litran pienempi
-
Tarkennusta vielä tohon ylempään että tänään taas katottiin, otettiin pumpun hihna pois ni siinä tuntuu sellainen "tyhjä" alue +-2 hammasta kumpaankin suuntaan eli kun kellolla kattoo ni mviisari ei liiku mutta pumppu pyörii.
olisiko tuo pumppu jo kulunut vai mikäköhän lie.
kulutus on noin 7.5-8sekalaisessa ajossa kun edellisessä oli n. Litran pienempi
Se tyhjä alue kuuluu asiaan, aina ruuttausten välilä syöttöpumppu käy nollilla täyttymässä, vähän sama kuin nokka -akselin perusympyrä.
Nyt, jos sulla on pumpun ajoitus täysin hukassa, mutta sulla on heittokello pumpun ajoitukseen niin tee näin:
- etsi/hanki tietoosi oikea ruiskutusennakko, esim. 0,90 mm YKK
- nollaat heittokellon siihen pumpun "tyhjään " kohtaan (eli pumpun perusympyrälle)
- käännä syöttöpumpun hihnapyörää normi pyörimissuuntaansa kunnes kello näyttää oikeaa männän liikettä (esimerkissä 0.90) ja tee oma merkki hihnapyörään ja pumppuun
- nyt voit näppärästi jakaa pumpun hihnapyörän hampaat viiteen osaan jolloin saat ainakin hampaan tarkkudella kaikki viisi ruiskutuskohtaa selville => eli sulla on viisi merkkiä hihnapyörällä tasavälein
-nyt sun tarvitsee vain kokeilla mikä niistä pumpun merkeistä natsaa vauhtipyörän YKK-merkin kanssa eli mikä niistä on ykkösen merkki
Jos et ymmärtäny niin vika voi olla minussakin, sit kehitellään paremmat ohjeet ;)
-
Tai vie pajalle joka ajottaa sen tietokoneen avulla, on kohallaan eikä maksa paljoa.
-
Kiitoksia pitää kokeilla tota heittokellolla ja pajalle en vie ainakaan vielä sen verran oon itsepäinen että ite pitää saaha ku on leikkiin ryhdytty 8)
-
No jos sen niin tarkasti saa kotikonstein laitettua ni miksei..
-
No jos sen niin tarkasti saa kotikonstein laitettua ni miksei..
Kyllä sen saa. Harva vaan omaa heittokelloo, niin jää tekemättä.
-
Voisiko olla mahdollista, että vaikka pyörä on kiilalla pumpun päässä niin se on päässy pyörähtää.
Nokka-akselissa ei taida olla kiilaa edes olemassakaan, eli jos sinne on vaikka stefa vaihdettu niin voi olla hyvinkin pielessä tehtaan merkit.
-
Nokka-akselissa ei taida olla kiilaa edes olemassakaan, eli jos sinne on vaikka stefa vaihdettu niin voi olla hyvinkin pielessä tehtaan merkit.
Nokka-akselin kummassakaan pyörässä ei ole kiilaa eikä merkkejä. Kampiakseli kohdistetaan vauhtipyörällä olevaan merrkkin, nokka-akselin takapäästä pumpun hihnapyörä irti jossa on hahlo jolla nokka kohdistetaan ja syöttöpumpun pyörässä on merkki jolla ajoituksen saa suurinpiirtein paikoilleen mutta heitokellolla ajoitus kohdalleen.
-
joo noi oli tiedossa että ei ole kiiloja nokka-akselissa, nokka-akseliin on laitettu lukitus työkalu(original vw) ja 0,25 rakotulkit molemmille puolille, vauhti pyörän tappi on kohdallaan, mutta mitkään pumpun merkit ei ole kohdallaan, eli voisiko pumpun pyörä olla pyörähtänyt vaikka siellä on kiila?
-
voi mutta sitte siellä on pyörä tai pumpunakseli tai kiila palasina. ei mullakaan osu pyörän merkki ihan kohileen sillon ku purin oman moottorin ku laittoin transportterin keulalle sen.
muistaakseni hampaan verran se oli aikasemalla.
pumpun merkki on sellanen suuntaa antava merkki.
-
Joko vitosessa on kampuralla kiila TDI versiossa? Wanhassa WV 5D ei tainnut olla sielläkään? Joka tapauksessa se oli ihan piru ajoittaa.
-
On käyny useinki niin että pumpun remmi on päässy hyppään johtuen kuluneista pumpun hihnapyörän hampaista. Mulla pariki kertaa, kummallaki kerralla penkissä just kun veto lopetettiin ja löysäs jalan kaasulta.
-
Kiitoksia avuista volvo pääsi onneliseen uuteen kotiin ja meille tuli samalla koneella oleva pulleakylkinen v70 siitä kuntarkistin ajoitukset ni onnistu helposti.