Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 144 turbo projekti

  • 5 Vastauksia
  • 1378 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvo_144

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • Projekti päiväkirja: volvo 144 turbo projekti
Volvo 144 turbo projekti
« : 10.11.2023, 07:12:13 »
Kirjotellaampas vähän tännekin juttua volvosta.
Kesällä 23 tuli hommattua 144 volvo, alkuun ajatuksena oli vain hieman piristää vakio b20 mottia. Ajatukset lähti aika pian laukalle vähän isommasta projektista ja tehoista. Nyt volvoon ollaan sovittelemassa b230 moottoria holsetin hx40 superi kaverina.
Tämän hetken tilanne se että huomenna 11.11 olisi tarkoitus sovittaa vara lohkoa keulalle uusilla moottorin kannakkeilla edelliset kannakkeet jättivät moottorin liian eteen. viikolla 48 auto pitäisi viedä Kalajoella missä tehdään pakosarja ja downpipe. Hirvittävän paljon on tekemistä ja osia mitä pitää hankkia mutta pikkuhiljaa aina jotain yritän saada aikaan ja tännekkin jatkossa kirjoitella.
laitetaas tähän vielä listaa tulevan tekniikan osalta ja kaipaisin hyviä ehdotuksia nokka-akseliksi katukäyttöön tulevaan vehkeeseen.
Moottori:
B230 lohko öljysumuilla
531 kansi portattuna ja 46/38 venat + jäykät jouset
86mm iskulla oleva kampiakseli
h-kanget
takomännät 96,5mm
klr t3 nokka?
Moottorin ohjaukseksi tulossa maxxecu.
ja paljon muuta pikkuosaa.
Voimansiirto:
bmw zf gs6-37 laatikko
teräsvauhtipyörä 765-asetelma ja sintterikytkin
kardaani vielä auki ehkä 164 kardaani vahvistettuna?
vakio perälle pitäsi myös jotain keksiä että kestää tehoa.
tästä saa varmaan vähän kiinni mitä tulossa, näiden lisäksi toki paljon muutakin osaa!

Ennen projektin aloitusta

B20 nostettu pois konehuoneesta

Uusi turbomallin öljypumppu sovituksessa, joutuu syventämään öljypohjaa hieman.



B230 sovitusta


Poissa Läskihuuli_1974

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 turbo projekti
« Vastaus #1 : 10.11.2023, 13:13:08 »
Hienoa! Seurantaan mielenkiinnolla.

Poissa Jarska65

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 turbo projekti
« Vastaus #2 : 10.11.2023, 16:07:06 »
Hienoa.
Iteltä lähti 10v. sitten vähän samalla lailla "mopolapasesta" 142:sen kanssa. Yhen talaven rojektista tuli 3,5v rojekti. Itelle ei tullut kun vakio 230 ft vähän isommalla garretilla ja m47:lla ja "sekasikiö" perällä. (1031 murikka 140 akseliputkilla ja 3,54 G80). Korin kävin läpi ajatuksella että ei tarvii heti hitsata, eli raakasti meisseliä läpi.

Poissa Volvo_144

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • Projekti päiväkirja: volvo 144 turbo projekti
Vs: Volvo 144 turbo projekti
« Vastaus #3 : 11.11.2023, 09:47:04 »
Tänään laitoin uudet moottorinkannakkeet paikoilleen. Moottori on nyt 6cm lähempänä tulipeltiä mitä aijemmin. Nyt vaan odotellaan että pääsee viemään auton Kalajoelle pakosarjan tekoon. Alustava suunnitelma että veisin auton 1.12. Jos vaan saan sille päivälle trailerin vuokrattua.








Tästä näkee eron kuinka paljon edempänä moottori oli aijemmin.


Poissa Volvo_144

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • Projekti päiväkirja: volvo 144 turbo projekti
Vs: Volvo 144 turbo projekti
« Vastaus #4 : 03.12.2023, 20:07:02 »
Volvo viety Kalajoelle Botniaproductin talliin pakosarjan ja downpipen tekoon.
Meinasi tulla ongelmia käyttöauton virkaa toimittavan v70 mk3 kanssa, kun ei suostunut päivää ennen reissuun lähtöä enää käynnistymään. Syynä oli akun + navalta startille/laturille menevän kaapelin sulake. Onneksi auto saatiin kuntoon ja pääsi 144 viemään Kalajoelle. Vaikkakin reissuun lähtö myöhästyi reilu 4tuntia.
Matkaan lähdössä Kuusamon nesteeltä.


Turbon paikan mallailua.


Poissa Volvo_144

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • Projekti päiväkirja: volvo 144 turbo projekti
Vs: Volvo 144 turbo projekti
« Vastaus #5 : 12.12.2023, 10:17:46 »
Tässä muutamat kuvat pakosarjasta ja downpipestä, loppu hipistelyt niin alkaa olla valmista.
Näiden teosta kiitokset Botniaproductille.




 

Autodiagnoosi  Carcom Oy