Tuossa nyt on kyse siitä, että jos poliisi huomaa törkeästi savuttavan uudehkon auton niin siitä voi koitua käynti tarkastuksella, missä todetaan onko DPF kiinni autossa vai ei. Ei muihin järjestelmiin ole pääsyä eikä resursseja. Näin tuttu poliisista minulle kertoi kun kun kysyin uudesta laitteesta millä todetaan DPF poisto tien päällä. Eli epäillä pitää syvästi ennenkuin tähän tarkastukseen määrätään. Koituu taas viranomaisille seuraamuksia jos noin vaan ehjiä autoja määräävät tarkistukseen. Siitä ei ole mitään hyötyä laittaa vakioksi jos DPF on poistettu, saa vain vikavalot palamaan tyhjän DPF:n vuoksi.
Näin se varmaan on joo ja toki resurssit kohdennetaan muutenkin pääasiassa raskaan kaluston valvontaan, mutta en ihmettelisi jos jossakin vaiheessa aletaan tutkimaan myös ohjelmallisesti että onko autossa kaikki pakolliset komponentit toiminnassa. Ei liene ihan mahdotonta selvittää esim. katsastuksessa OBD-portin kautta muiden toimien yhteydessä että onko EGR käytössä jne. Tällä hetkellä se ei varmaankaan onnistu, mutta jos tuollaista aletaan ajamaan hallituksen toimesta, niin siihen voisi kuvitella löytyvän siinä vaiheessa myös enemmän keinoja.
Jos esim. teiltä saisi tuollaisen iSoftloader-tyyppisen purkin, jolla saa mielenrauhan tällaisten varalta, niin tulisin kolkuttelemaan ovelle saman tien. Mikäli pitää paikkaansa, että Rican softa ei huomioi vaihteistoa, niin kyllä se laittaa väkisinkin pohtimaan, että aiheuttaako sillä pitkässä juoksussa vaihteistolle liian suuren kulutuksen ja sitä kautta kalliin remontin jossakin vaiheessa. On tämä vaikeaa.