Ateho  Elekma

X70 Mk1 IRS perän sovittaminen muuhun autoon

  • 0 Vastauksia
  • 1866 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V70T5AWD

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
X70 Mk1 IRS perän sovittaminen muuhun autoon
« : 26.12.2014, 14:59:22 »
Tallissa makaa jouten tuollainen täydellinen perä, ilman viskoa tosin, se nyt nimimerkin käyttiksen alla. Autoharrastamista jo kohta parinkymmenen vuoden ajalta ja nälkä kasvaa syödessä. Tuli mieleen, että tuollaisen perän voisi istuttaa johonkin ihan muuhun autoon. IRS houkuttaisi, kohteena oleva mahdollinen "raato" kun on tehtaalta lähtöjään jäykällä akselilla. Menemättä tarkemmin akselin sovittamiseen ja lujuuslaskelmiin jne., voisi ensin pohtia porukalla kahta asiaa:

1: Viskon pois jättäminen

Pelkässä takavetosovelluksessa ei liene mitään ongelmaa. Välitys 3,31:1 olisi aika passeli ja levylukko ajaisi asiansa riittävästi. Onko tiedossa, onko kukaan tuollaista akselia sovittanut mihinkään classic ikäiseen harrasteautoon? En muuten huomannut googlata ennen tämän topicin aloittamista.

2: Vetoakseleiden kestävyys

Tämä mietityttää, sillä askelihan on alunperin tarkoitettu maksimissaan 50% voiman siirtämiseen. Onko kellään tästä mitään kokemusta? En muista koskaan lukeneeni tältä foorumilta, että takavetareiden kanssa olisi ollut kestävyyden kanssa mitään ongelmaa. Se nyt ei todista vielä mitään, en täällä riesaksi asti roiku. Kohteena oleva auto painaa vähintään 500kg vähemmän kuin mitä auto, missä akselin alunperin kiinni.

Mitä sitä tuossa tallin lattialla katsellut, niin voisi olla varsin oiva akseli muunkin auton alla kuin x70 korissa.

Edit: kirjoitusvirheiden korjauksia

Kommentit ja palaute tervetullutta.
« Viimeksi muokattu: 26.12.2014, 16:06:08 kirjoittanut V70T5AWD »

 

RallyBaron  Samppasport