Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: Kaldonia1 - 28.07.2020, 09:11:14

Otsikko: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 28.07.2020, 09:11:14
Nyt on (taas) tullut vastaan aika uusia - vuosimallin 2011 ja 2012 - autoja, joissa on vaihdettu automaattilaatikko. Kilometrejä ei ole kertynyt vielä kuin vähän päälle 200 tkm. Se on aika vähän.

Millä pidät Volvosi automaattilaatikon kunnossa: varovaisella ajolla, normaalilla vai rasakalla ajolla + säännöllisellä öljynvaihdolla? Vai kuinka?

Onko olemassa joitakin erityiskeinoja? Mitä?

Uudemmat laatikot vaativat tiheämpää 60 tkm:n välein hoidettavaa öljynvaihtoa. Aiemmat AW:t selviävät 80 tkm:n vaihtovälillä Sinisen mukaan.

Onko kuitenkin syytä vaihtaa automaattiöljyt reilusti suosituksia tiheämmin, ettei matka katkea?

Entä uskaltaako edes harkita 200-250 tkm ajettua vaihtoautoa, johon on vaihdettu automaattiöljyt vain kerran?
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: Dave - 28.07.2020, 09:18:11
Öljy on pieni mutta todella tärkeä asia. Ikuisesti kestävät litkut ovat markkinamiesten ja fantasiamaailman juttuja. Varmasti myös ajotapa, miten usein vedetään ymv. vaikuttavat ajan kanssa.

Jos edes kerran vaihdettu, ehkä voisin uskaltaa ostaa. Jos ei tietoa yhdestäkään vaihdosta niin jäisi heti ostamatta. Keppivaihteisiinkin kannattaa joskus öljyt vaihtaa...
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 28.07.2020, 09:45:02
Noilla laatikkovaivaisilla autoilla on todennäköisesti vedetty raskasta taakkaa ja paljon.

Yksi hyvä tuttu korjaamomies sanoi jo kymmenisen vuotta sitten, että henkilöautolla ei pitäisi vetää juuri mitään ja että varsinkaan automaattivaihteisella ei ollenkaan! Saattoi olla mies oikeassa.
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: Gazza - 28.07.2020, 10:12:27
Tuskinpa tuolla ajotyylillä (pl. vetohommat) on normalissa liikennekäytössä vaikutusta automaattilaatikon kestoon. Itselläni ei ole ainakaan missään Volvossa ollut ikinä laatikon kanssa ongelmia, kun on vaan vaihdattanut öljyt ajallaan.
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 28.07.2020, 10:55:26
Tuskinpa tuolla ajotyylillä (pl. vetohommat) on normalissa liikennekäytössä vaikutusta automaattilaatikon kestoon. Itselläni ei ole ainakaan missään Volvossa ollut ikinä laatikon kanssa ongelmia, kun on vaan vaihdattanut öljyt ajallaan.

OK.

Mutta tuo "öljynvaihto ajallaan" taitaa edelleenkin olla ongelma Volvojen kanssa.

Mistä sofistikoitunut, uudella tai uudehkolla luxuskärryllään cruisaileva, mittaristoon ja merkkihuoltoon luottava (city)ihminen tietää milloin on oikea öljynvaihtoaika? Hän kun ei yleensä muilta mitään kysele.  :)

Rasvanäpit kyllä sen tietävät, samoin tällaiset puoliurbaanit tontunpuoleiset kyselijät. Ehkä Sinisen pitäisi lisätä yleistä tietämystä automaattilaatikoiden huollosta eli tiheämmästä öljynvaihdosta... 8) 8)
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: tuomaril - 28.07.2020, 13:17:54
Itselläni on XC70:ssä täysin uusi loota, niin sitä tulee nyt varjeltua kaikin keinoin.

- Öljynvaihto laatikkoon kerran vuodessa. Käytännössä siis 30-40tkm välein nykyisellä ajovauhdilla.

- Annan laatikon lämmetä aina hiukan, ennenkun lähden liikkeelle. Ehdoton alaraja on laatikon öljyille 20 astetta, että lähden liikkeelle. Ajan myös korostetun rauhallisesti, ennen kuin laatikko on lämmennyt normaaliin lämpötilaan.

- En anna laatikon lämmetä turhan paljoa. 100 astetta on ehdoton yläraja, jos öljyn lämpötila uhkaa kohota tuosta hellesäillä kaupunkiajossa, niin mieluusti pysähdyn muutamiksi minuuteiksi jäähdyttelemään. Lämpöhän on tunnetusti laatikon pahin vihollinen.

- Jos ajan hiukan sahaavaa nopeutta, jossa laatikko joutuisi jatkuvasti vaihtelemaan vaihdetta tai avaamaan/lukitsemaan turbiinilukkoa, niin laitan manuaalipuolelta pykälän pienempää vaihdetta silmään, jolloinka laatikko pysyy kiltisti lukossa. Luulisi, että pitkällä aikavälillä päästää laatikkoa helpommalla.

- En vedä kärryä autolla ja yleisestikkin ajotyyli on melko rauhallinen.

Tässä nyt muutamia keinoja. Taisin saada itselleni taas autismin leiman.  :D :D
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 28.07.2020, 13:33:00
Ajotottumuksesi vaikuttavat järkeviltä, vaikka kaikki eivät ehkä täällä niitä allekirjoitakaan.

Hmm. Tarkoittaako "Itselläni on XC70:ssä täysin uusi loota, niin sitä tulee nyt varjeltua kaikin keinoin" että olet vaihtanut tai vaihdattanut autoosi uuden laatikon?

Miksi?

Paljonko autolla oli ajettu, kun se vaihdettiin?

 
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: tuomaril - 28.07.2020, 14:01:38
Vaihdatin viime syksynä autoon tehdaskunnostetun laatikon. Kilometrejä oli silloin noin 370 000km. Laatikko toimi normaalissa ajossa täysin OK, mutta vähänkin rivakammassa kiihdytyksessä 2-3-4-5-6 väliset ylösvaihdot tapahtuivat ns. vapaan kautta. Vaihtohetkellä kierrokset karkasivat täysin vapaasti sekunnin tai pari ja sitten lopulta vaihde kytkeytyi järkyttävän pamauksen kera. Toki tämän oppi hyvin nopeasti ja sitten osasi vapauttaa kaasun, jos huomasi että kierrokset karkaavat. Oli vähän siinä ja siinä, että olisiko vika korjaantunut pelkällä venttiilipöydän vaihtamisella. Tulin kuitenkin lopputulokseen, että laitetaan varmuuden vuoksi koko laatikko uusiksi, niin toivottavasti kestää maailman tappiin asti sitten. Vanhan laatikon huoltohistoria ei ainakaan ollut mairitteleva. Ensimmäinen öljynvaihto oli tehty 180 000km lukemalla ja siitä eteenpäin sitten 70-100tkm välein.
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: Leo - 28.07.2020, 15:12:49
Onko kukaan näihin V70:iin laittanut lisälauhdutinta laatikkoöljylle syylärilauhduttimen kaveriksi tai jättänyt syylärikierron kokonaan pois? Vanhempiin ysisatkuihin noita ilmeisesti enempi tehty kun niissä lämmöt nousee varsinkin piristyksen jälkeen. Sillä ainakin elinikää saisi lisää kun laatikko pysyisi hieman viileämpänä.
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: Kakspuoltee - 28.07.2020, 15:32:34
Huh kieltämättä oireet viittaa mainitsemasi leiman mahdollisuuteen. Miksi hankkia laitteita joihin ei ole varaa? Tarkoitan sitä, että ajaa ja käyttää autoja niinkuin on suunniteltu ja vaihtaa jos hajoaa? Toivottavasti tuo rauhallinen ajotapa ei tarkoita sentään tientukkona olemista, muullahan ei sitten olekaan merkitystä muille kanssakulkijoille eli varjella kannattaa jos tuo mielenrauhaa. Olisi kyllä kieltämättä erikoinen fiilis olla kyydissä "Nyt nousi laatikkoöljyn lämpötila liikaa, mennäämpäs hetkeksi tiensivuun jäähdyttelemään". Tai jos liikkeelle lähtöä pitäisi talvella vaikkapa odotella 10 minuuttia.

Öljyt taidat vaihtaa itse? Jos tuolla laatikolla ja autolla nyt sattuisi pääsemään vielä toiset 370tkm niin olisit käyttänyt liikkeessä öljynvaihtoihin sellaiset 2500e.

Mutta meille Pertti Perusautoijoille hyvä neuvo on öljyn vaihto 60tkm ja jätä softaaminen välistä. Sitten ei muutakun normaalia ajoa.
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 28.07.2020, 16:30:21

Tässä taitaa olla ainakin osaselitys aiemmin todettuihin laatikkovaivoihin - tuomaril: "Vanhan laatikon huoltohistoria ei ainakaan ollut mairitteleva. Ensimmäinen öljynvaihto oli tehty 180 000km lukemalla ja siitä eteenpäin sitten 70-100tkm välein."

Onneksi on niitäkin, jotka vaihdattavat laatikkoöljyt jopa tiheämmin kuin Sininen suosittelee. Liekö sitten niin suurta merkitystä? Uskoa laatikon kestoon se ainakin parantaa.

Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: gubbe - 28.07.2020, 20:12:04
Onkohan mitään vaikutusta kestävyyteen, tai juurikin kovaan nykäisyyn jos esim. aikaisempi omistaja on tehnyt vaihdot R-->D tai toisin päin, kun auto hieman liikkuu esm. parkkiin laitettaessa tai kun muuten käännellään ahtaissa tiloissa.  Käyttöohjekirjassa lukee ihan nyky Volvoissakin, että auton oltava paikallaan kun tehdään vaihto asennosta R asentoon D tai toisin päin.

Vai heitäääkö joku sensori turvamoodin päälle ja suojelee vaihdelaatikkoa, vaikka vauhdissa heittä D-- >R kuten linkissä olevassa videossa kokeillaan, tosin kyseessä ei ole Volvo.


https://www.kauppalehti.fi/uutiset/katso-mita-tapahtuu-kun-kuski-laittaa-pakin-paalle-vauhdissa/b5ddaf8e-5e69-380f-aca9-82579f6ceddb
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: tuomaril - 28.07.2020, 20:21:33
Onkohan mitään vaikutusta kestävyyteen, tai juurikin kovaan nykäisyyn jos esim. aikaisempi omistaja on tehnyt vaihdot R-->D tai toisin päin, kun auto hieman liikkuu esm. parkkiin laitettaessa tai kun muuten käännellään ahtaissa tiloissa.  Käyttöohjekirjassa lukee ihan nyky Volvoissakin, että auton oltava paikallaan kun tehdään vaihto asennosta R asentoon D tai toisin päin.

Vai heitäääkö joku sensori turvamoodin päälle ja suojelee vaihdelaatikkoa, vaikka vauhdissa heittä D-- >R kuten linkissä olevassa videossa kokeillaan, tosin kyseessä ei ole Volvo.


https://www.kauppalehti.fi/uutiset/katso-mita-tapahtuu-kun-kuski-laittaa-pakin-paalle-vauhdissa/b5ddaf8e-5e69-380f-aca9-82579f6ceddb
Tämä kiinnostaisi itseänikin, että mikä on vaikutus lootan kestävyyteen tällä. Itse liikuttelen keppiä vain, kun auto on paikallaan. Mitä tulee tuohon turvamoodiin, niin jopa P2 Volvot ovat sen verran fiksuja, että eivät anna kytkeä R-vaihdetta kun auto liikkuu vauhdilla eteenpäin. Villi veikkaus, että tuon suojatoiminnon raja menee jossain 20km/h paikkeilla.
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: Dee_Vitone - 28.07.2020, 20:23:06
Itselläni on XC70:ssä täysin uusi loota, niin sitä tulee nyt varjeltua kaikin keinoin.

- Öljynvaihto laatikkoon kerran vuodessa. Käytännössä siis 30-40tkm välein nykyisellä ajovauhdilla.

- Annan laatikon lämmetä aina hiukan, ennenkun lähden liikkeelle. Ehdoton alaraja on laatikon öljyille 20 astetta, että lähden liikkeelle. Ajan myös korostetun rauhallisesti, ennen kuin laatikko on lämmennyt normaaliin lämpötilaan.

- En anna laatikon lämmetä turhan paljoa. 100 astetta on ehdoton yläraja, jos öljyn lämpötila uhkaa kohota tuosta hellesäillä kaupunkiajossa, niin mieluusti pysähdyn muutamiksi minuuteiksi jäähdyttelemään. Lämpöhän on tunnetusti laatikon pahin vihollinen.

- Jos ajan hiukan sahaavaa nopeutta, jossa laatikko joutuisi jatkuvasti vaihtelemaan vaihdetta tai avaamaan/lukitsemaan turbiinilukkoa, niin laitan manuaalipuolelta pykälän pienempää vaihdetta silmään, jolloinka laatikko pysyy kiltisti lukossa. Luulisi, että pitkällä aikavälillä päästää laatikkoa helpommalla.

- En vedä kärryä autolla ja yleisestikkin ajotyyli on melko rauhallinen.

Tässä nyt muutamia keinoja. Taisin saada itselleni taas autismin leiman.  :D :D

Milläs sitten vedät kärryä, jos et autolla?
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: Dee_Vitone - 28.07.2020, 20:25:43
Jaahas jäi pois vastaukseni jatko. Olen vetänyt d5:lla vaunua kesäisin n. 1000-2000 km. Autossa kilsoja 253 tkm. Laatikon öljyt vaihdettu kolmesti. Eiköhän sitä voi luottaa laatikon kestävän kun vaihtaa öljyt 60-80 tkm välein ja vetää sellaista kuormaa joka tulee ilman suurta vaivaa perässä.
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: tuomaril - 28.07.2020, 20:29:10
Milläs sitten vedät kärryä, jos et autolla?
Ei ole tarvetta koko kärryn vetämiselle. :)
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: jaskajokunen - 28.07.2020, 20:42:42
3-vaihteella , kun on neliportainen automaattilaatikko. Öljypisteen huuhtelun oon teettänyt viimeksi vajaan 40tkm sitten
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 28.07.2020, 20:46:10
Tuo pienen pienessä vauhdissa vaihteiden survominen päälle voi olla kohtalokasta.

En ole edes harkinnut kokeilua. Olen aina siirtänyt vaihdekeppiä vasta kun auto on todella pysähtynyt. Niin ainakin luulen.

Naurettavaa todeta, mutta työntelen vaihdekeppiä rauhallisesti - en lainkaan rallityyliin.  8) 8)
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: jaskajokunen - 28.07.2020, 20:56:44
Tuo oli siis kommenttini kärryn vetämiseen laatikon kunnossapidon suhteen
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 28.07.2020, 21:05:48
Jaska Jokunen - en kommentoinut Sinun vastaustasi.

Aiemmat pohdinnat vähäisessä liikkeessä olevan automaatin vaihteiden vaihdosta saivat kielenkantani eli näppäimet laulamaan.

Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: Kojontti - 28.07.2020, 21:22:36
Vaihtamalla öljyt. Ei siihen käytöllä voi juurikaan vaikuttaa, poislukien ylisuuren perävaunun vetäminen automaattipuolella.

Ja kärryjä vedetään silloin kun tarvitsee. 380tkm alkaa olla, hieman oireilee vaihtovälin loppupuolella vaihdot kun alkaa venttiililohko olla kulunut, eli viivettä vaihdoissa ja joskus on jäänyt vaihtamatta isompaa kovan kiihdytyksen jälkeen. Jälkimmäisestä epäilen että voi olla softassakin että jää odottelemaan polkemisen jatkuvan... 
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 28.07.2020, 21:33:33
Oletko Kojontti ollut tyytyväinen neliveto D5:n?

Olen noita 2008-2012 malleja katsellut sekä D3 ja D5-koneisia.
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: juho82 - 29.07.2020, 00:10:05
Onkohan mitään vaikutusta kestävyyteen, tai juurikin kovaan nykäisyyn jos esim. aikaisempi omistaja on tehnyt vaihdot R-->D tai toisin päin, kun auto hieman liikkuu esm. parkkiin laitettaessa tai kun muuten käännellään ahtaissa tiloissa.  Käyttöohjekirjassa lukee ihan nyky Volvoissakin, että auton oltava paikallaan kun tehdään vaihto asennosta R asentoon D tai toisin päin.

Vai heitäääkö joku sensori turvamoodin päälle ja suojelee vaihdelaatikkoa, vaikka vauhdissa heittä D-- >R kuten linkissä olevassa videossa kokeillaan, tosin kyseessä ei ole Volvo.


https://www.kauppalehti.fi/uutiset/katso-mita-tapahtuu-kun-kuski-laittaa-pakin-paalle-vauhdissa/b5ddaf8e-5e69-380f-aca9-82579f6ceddb

Jos se automaatti siitä särkyy et vaihteet laitellaan reilusti esim. ahtaissa tiloissa vekslatessa nopeesti niin on kyllä paska  keksintö ;D
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: mulugren - 29.07.2020, 01:59:33
Se laatikon öljynsuodatin olis hyvä joskus vaihtaa. Minulla vaihtui samalla kun tiivisteet vaihtoivat. 750Eur ”suodattimenvaihto” ;)
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: mulugren - 29.07.2020, 02:05:24
Entä uskaltaako edes harkita 200-250 tkm ajettua vaihtoautoa, johon on vaihdettu automaattiöljyt vain kerran?

Vaikka öljyt on säntillisesti vaihdettu niin laatikko voi noilla kilsoilla silti porsia. Neljännesmiljoona kilometriä ei ole ihan vähän.

Ainut huoleton peli on polkupyörä..eikä nekään nykyään ole niin huolettomia kuin ennenmuinoin :-\
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: tuomaril - 29.07.2020, 02:07:44
Se laatikon öljynsuodatin olis hyvä joskus vaihtaa. Minulla vaihtui samalla kun tiivisteet vaihtoivat. 750Eur ”suodattimenvaihto” ;)
Ainoa ongelma on se, että sen suodattimen/sihdin vaihto vaatii koko laatikon pudottamisen autosta. :D Säännöllinen öljynvaihto on kai paras tapa ennaltaehkäistä tuon tukkeutuminen.
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: Ristus - 29.07.2020, 08:03:23
En lie tainnut kommentoida tähän keskusteluun mutta sääli on sairautta. mikä ei kestä se hajoaa ja korjataan. autot tykkää kun niillä ajetaan.
ne normaalit viart mitä aisinin lootaan tulee saa korjattua noin ~3500€ remontilla ja tämä on 350tkm-600tkm välein eli kerran kaksi auton elin ikänä... tuomaril tuossa kuvaillut ne laatikon ikää lyhentävät asiat mutta käyttöä varten nämä kaikki on rakennettu tehtaalla.
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: Kojontti - 29.07.2020, 09:25:00
Oletko Kojontti ollut tyytyväinen neliveto D5:n?

Olen noita 2008-2012 malleja katsellut sekä D3 ja D5-koneisia.

Joo, kyllähän tuo on toiminut kohtuudella. Huollot tehty ja nekin öljyt vaihdeltu mitkä ei ohjelmiin kuulu(uudesta asti on vaihdeltu laatikkoöljyt säännöllisesti).

Ohjaustehostimen pumppu on vaihtokunnossa ja pyörreläppäakseli on poistettu käytöstä. Kuskin oven johtosarja on pitänyt korjata, webasto vaihtui Evo malliin, ei vanhassakaan varmaan olisi ollut muuta kuin pakoputki poikki mutta purkuosana sain evon niin halvalla että vaihdoin. Pitkittäistukivarsien etuhelat vaihdettu, suutinten korjausarvot on pitänyt käydä nollaamassa kertaalleen. Viimeiseksi vaihdoin kaikki iskarit viime viikonloppuna.

Tuossa remppaa mitä muistan viimeisen reilun sadan tonnin matkalta.
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: JiiV70 - 29.07.2020, 10:42:49
Oikeestaan ainoo keino mitä käytän laatikon suojeluun on pakkovitonen maantiellä sillon kun on vene perässä. Oli sitten kyse tomaatista tai manuaalista niin kärryn vedossa pahin vihollinen taitaa olla matalat kierrokset ja vääntö.
Öljynvaihtoväleistäkään en osaa sanoo, vasta reilun vuoden oon automaatin omistanu. Öljyt vaihettiin sillon ostaessa ilmeisesti ekan kerran koko auton historian aikana, ikää oli 11 vuotta ja kilometrejä 260tkm
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 29.07.2020, 10:55:14
Kojontti: mitä suuttimien korjausarvojen nollauksella saavutettiin?

Omassa nyt 340tkm ajettu 5-vaihteinen laatikko. Arvon vaihdanko öljyt vielä tänä kesänä, jolloin niillä olisi ajettu ehkä 45tkm vai jätänkö ensi kesään. Laatikko toimii kuin uusi tai ainakin on 200tkm pysynyt samanlaisena. Öljyt on vaihdettu alusta asti vähintään 100tkm ja sittemmin 60tkm välein. Kun vaihdan öljyt itse, vaihdan reippaalla määrällä öljyä(viimeksi 16l Mannoil).

Omat niksit öljynvaihtojen lisäksi on myös tuo että auto on paikallaan kun keppiä liikutellaan, kun laitetaan vaihde päälle odotetaan että se kytkeytyy ennenkuin nostetaan jalka jarrulta. Rajuja kiihdytyksiä kaupunkipyörittelyssä ja kylmänä välttelen, softausta tuo 5-vaihteinen tuntuu kestävän ja voi sillä muutaman kerran vuodessa venettäkin vetää, mäissä pienemmillä vaihteilla.
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: Ribbe - 29.07.2020, 12:37:35
Vaikka öljyt on säntillisesti vaihdettu niin laatikko voi noilla kilsoilla silti porsia. Neljännesmiljoona kilometriä ei ole ihan vähän.

Ainut huoleton peli on polkupyörä..eikä nekään nykyään ole niin huolettomia kuin ennenmuinoin :-\
Tämä. 200tkm on jo sen verta paljon että alustassakin on mennyt nuppi jos toinekin vaihtoon. Iskarit alkaa olemaan ehtoo puolella, jne... Laatikko on yks kalleimmista osista mitä voi mennä, mutta kannattaako siitä panikoida. Yhtälailla volvoissa ollut tapana porsia remmejä jolloin moottori tai pelkkä kansi on entinen. Itsellä meni edelliseen S80 viimeisen 6kk aikana kaikkeen pieneen kuluvaan osaan melkein uuden laatikon verran rahaa. Mm. turbon säätö alkoi jänkkyilemään. Sitä arvottiin tonnilla. Yhden korjaamon mukaan turbo entinen, turbo huolto sanoi että ahdin on kunnossa. Itse insinöörinä päättelin että silloin säätimessä vikaa. Itse osa ei olisi pahan hintainen netistä tilattuna, mutta työt päälle.
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: Kojontti - 29.07.2020, 13:49:50
Kojontti: mitä suuttimien korjausarvojen nollauksella saavutettiin?

Harmaakoppaisissa Deevitosissa on jonkinlaisena tyypillisenä oireena esiintynyt epätasaista /rynkyttävää tyhjäkäyntiä varsinkin kun ilmastointi eikä laturi kuormita moottoria. Siihen auttaa tuo nollaus. Toisaalla keskusteluissa on volvon varaosanumerokin tuolle koodinpätkälle. Kulutus laski jonkun verran tuon jälkeen meillä.

E: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=95396.0 tuolla juttua siitä.
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: mulugren - 29.07.2020, 14:32:33
Tämä. 200tkm on jo sen verta paljon että alustassakin on mennyt nuppi jos toinekin vaihtoon. Iskarit alkaa olemaan ehtoo puolella, jne... Laatikko on yks kalleimmista osista mitä voi mennä, mutta kannattaako siitä panikoida. Yhtälailla volvoissa ollut tapana porsia remmejä jolloin moottori tai pelkkä kansi on entinen. Itsellä meni edelliseen S80 viimeisen 6kk aikana kaikkeen pieneen kuluvaan osaan melkein uuden laatikon verran rahaa. Mm. turbon säätö alkoi jänkkyilemään. Sitä arvottiin tonnilla. Yhden korjaamon mukaan turbo entinen, turbo huolto sanoi että ahdin on kunnossa. Itse insinöörinä päättelin että silloin säätimessä vikaa. Itse osa ei olisi pahan hintainen netistä tilattuna, mutta työt päälle.

Joo. Hölmöintä mitä voi tehdä on ostaa käytetty auto ilman minkäänlaista korjausbudgettia. 200tkm ajetulle olisi syytä varata pari tonnia IMHO. Siis heti eka vuodelle
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: Ribbe - 29.07.2020, 15:08:25
Joo. Hölmöintä mitä voi tehdä on ostaa käytetty auto ilman minkäänlaista korjausbudgettia. 200tkm ajetulle olisi syytä varata pari tonnia IMHO. Siis heti eka vuodelle
Mulla meni 3 vuodessa reilu 10t siihen S80 Volvoon. Tietty osa oli semmoista ei niin järkevää kuten uusi ratti ja uusi vaihdekepin nuppi. Myös iskarit ko. autossa oli kalliit. Auton ostin 199tkm ajettuna ja vaihtoon taisi mennä 270tkm ajettuna.
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 29.07.2020, 16:11:12
Joo. Hölmöintä mitä voi tehdä on ostaa käytetty auto ilman minkäänlaista korjausbudgettia. 200tkm ajetulle olisi syytä varata pari tonnia IMHO. Siis heti eka vuodelle

Juuri näin, touhutonneja menee alussa ja uudet renkaatkin yleensä joutuu hankkimaan. Toki asiantuntemus autoa valitessa ja varsinkin useamman samanmallisen kokeileminen auttaa löytämään ehjän yksilön.

Kojontti: kiitos, mielenkiintoista.
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 29.07.2020, 16:40:20
Kieltämättä 200-250 tkm ovat melkoisia kilometrimääriä.

Sitä on vaan Volvojen kanssa tottunut, että eipä tuo ole paljon mitään.  8) 8)
Toki pitää näköjään muistaa onko automaatti- vai manuaalivaihteinen.

Nyt on alla 223 tkm ajettu, ajolleen lähes uudelta (?!) tuntuva V70 bensavapari vm. 2006. Automaatti vaihtaa hienosti, tasaiseen eikä paikallaan ollessa isommin rytkähtele vaihdekeppiä siirreltäessä.

Edellinen oli S80 bensavapari oli 2005 ja muistaakseni 228 tkm ajettu ostaessa.
Ensimmäinen automaatti-Volvo oli vm. -03 S80 2,4 D jolla oli 289 tkm mittarissa, kun sen 9 vuotta sitten ostin.

Tuolla dieselillä ajettiin meillä yli 200 tkm ja hyvin pelasi. Automaattilaatikon öljyt vaihdettiin 3-4 kertaa. Ja mikä parasta, niin niitä oli vaihdettu tasaisesti noin 80 tkm:n välein ennen kuin auton ostin.

Alkupään öljynvaihto näyttää olevan todella merkittävä keston kannalta - samoin kuin kaikki alkupään, keskivaiheen ja loppupään huollot!  :) :)
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: mulugren - 29.07.2020, 20:45:10
Alkupään öljynvaihto näyttää olevan todella merkittävä keston kannalta

Juuri ne on yleensä (tai liki aina) jätetty tekemättä. Uuden auton ostajaa ei kiinnosta / ei tiedä kun ei vaikuta auton vaihtoarvoon ja leasing autoilijaa asia ei voisi vähempää kiinnostaa. Sitten kolmen tai neljän vuoden iässä auto vaihtaa omistajaa ja öljyt vaihdetaan kiireen vilkkaa..

En ole koskaan ostanut 200tkm tai sitä enemmän ajettua autoa. Aiemmalla jyristelin mittariin yli 300tkm ja jokainen murheeton päivä oli lahja. 200tkm kohdalla olin liki varma että laatikko ei kauaa kestä kunnes tajusin että se toimiikin normaalisti -H- 6v geartronic kun on mikä on. Monenlaista ihmettelyä mahtui yhteiseen taipaleeseen mutta niin vain nitkutettiin mittariin jotain 330tkm. Nykyinen XC60 parempi mutta laatikkohan on sama töksijä..eikä sitä enää tule ihmeteltyä.

Kyllähän se on niin että ainut tapa autoilla huolettomasti on ostaa mahdollisimman vähän ajettu, mielellään uusi. Kaikkein huolettomin on liisari. Silloin koko auto on EVVK :D
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 29.07.2020, 21:28:58
Nojoo omilla vanhoilla autoilla en ole jäänyt tielle mut lapsena vanhempien uusissa autoissa tämä tapahtui monesti vaikkei he niin paljon ajaneetkaan. Osasyy kyllä että ostivat Saabeja mut oli mukana myös yksi Volvo 740 josta jakohihna petti puolen vuoden ajon ja 8tkm jälkeen ja Mazda 626 jonka akku petti koeajolla. Autoharrastaminen kyllä opettaa huoltamaan autoaan ennakoivasti niin monesti osaa vaihtaa osat jotka taviksella hajoaisivat pian tien päällä. Tää vm. 2003 D5 on kyllä enimmäkseen itse huoltavalle ollut halvin hyvä auto pitää 200tkm ajan. Jos pitäisi vaihtaa niin katsoisin mielelläni nimenomaan autoharrastajien myymiä autoja.
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: Ribbe - 30.07.2020, 11:20:25
Juuri ne on yleensä (tai liki aina) jätetty tekemättä. Uuden auton ostajaa ei kiinnosta / ei tiedä kun ei vaikuta auton vaihtoarvoon ja leasing autoilijaa asia ei voisi vähempää kiinnostaa. Sitten kolmen tai neljän vuoden iässä auto vaihtaa omistajaa ja öljyt vaihdetaan kiireen vilkkaa..

En ole koskaan ostanut 200tkm tai sitä enemmän ajettua autoa. Aiemmalla jyristelin mittariin yli 300tkm ja jokainen murheeton päivä oli lahja. 200tkm kohdalla olin liki varma että laatikko ei kauaa kestä kunnes tajusin että se toimiikin normaalisti -H- 6v geartronic kun on mikä on. Monenlaista ihmettelyä mahtui yhteiseen taipaleeseen mutta niin vain nitkutettiin mittariin jotain 330tkm. Nykyinen XC60 parempi mutta laatikkohan on sama töksijä..eikä sitä enää tule ihmeteltyä.

Kyllähän se on niin että ainut tapa autoilla huolettomasti on ostaa mahdollisimman vähän ajettu, mielellään uusi. Kaikkein huolettomin on liisari. Silloin koko auto on EVVK :D
Jos miettii että autolla ajettaisi keskimäärin 25tkm vuodessa ja pari ekaa omistajaa vaihtaa 3v välein autoa niin kahta ekaa omistajaa ei voi vähempää kiinnostaa tehdä mitään extra huoltoja jotta auto olisi luotettavampi +200tkm kilsoilla.

Itse olen yhden S60 Volvon ajanut 96tkm -> 250tkm lukemaan 6 vuodessa. Silloinkaan en mitenkään erikoisemmin teetättänyt huoltoja. Kaikki meni Volvon suositusten mukaan. Öljyt vaihtui kerran vuoteen, jne... Tuolla välillä ei ollut mitään semmoista joka olisi voitu välttää tiheämmällä huoltamisella.  Viimeisenä vuotena autosta porsi nokka-akselin stefat ja kun autoa ajoin viemään Wetterille vaihtoon syttyi vikavalo. Seuraava omistaja oli joutunut myös heti vaihdattamaan VVT pyörät. Laatikkoon vaihdoin suosituksen mukaan öljyt. Auto oli softattu, vedin satunnaisesti jarrutonta kuomukärryä sillä ja auto sai todella paljon sikaa eli kaikki virityksen tuomat tehot oli käytössä.
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: Volv0 S80 - 30.07.2020, 13:05:04
Mulla menee auton käynnistys yleensä näin:

Kun tiedän milloin olen lähdössä liikkeelle niin viittä tuntia ennen nostan autotallin sisälämpöä viidellä asteella.

Kahta tuntia ennen kytken lohkolämmittimen ja öljypohjan säteilylämmittimen päälle.
Lohkolämmitin lämmittää nestettä ja säteilylämmitin lämmittää öljyt valmiiksi.

Puoli tuntia ennen lähtöä laitan webaston päälle.

Varttia ennen lähtöä käynnistän moottorin ja ajan auton ulos tallista.
Samalla notkistelen vaihteistoöljyjä kokeilemalla vaihteita läpi.

Pari kertaa lievästi kokeilen miten auto ottaa kierroksia vapaalla.

Kun moottorin lämpötila on 90 astetta ja sisätilat ovat lämmenneet ja automaatti-ilmastoinnin puhallus on tasaantunut lähden varovasti liikkeelle ensin pienillä vaihteilla pienillä kierroksilla iskunvaimentimia herkistellen ja loivia mutkia tehden että öhjaustehostimen öljyt lämpenevät.

Noin puolen tunnin ajon jälkeen kytken automaatin D-asentoon ja nostan maantielläkin nopeuden 80-km/h -tasoon.

Näillä toimilla olen autoilla selvinnyt ilman että on tarvinnut sylinterejä porailla ylikokoihin.
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: Volv0 S80 - 30.07.2020, 16:06:21
Jos pitäisi vaihtaa niin katsoisin mielelläni nimenomaan autoharrastajien myymiä autoja.

Autoharrastajiakin on monenlaisia...

Olen läheltä seurannut aikoinaan autoharrastajalta ostettua helmeä joka oli täynnä purkkapatentteja ja rautalankavirityksiä. Aluksi ne kuulemma nauratti, mutta ei kuulemma enää muutaman löydön jälkeen.
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 30.07.2020, 16:28:50
Mulla menee auton käynnistys yleensä näin:

Kun tiedän milloin olen lähdössä liikkeelle niin viittä tuntia ennen nostan autotallin sisälämpöä viidellä asteella.

Kahta tuntia ennen kytken lohkolämmittimen ja öljypohjan säteilylämmittimen päälle.
Lohkolämmitin lämmittää nestettä ja säteilylämmitin lämmittää öljyt valmiiksi.

Puoli tuntia ennen lähtöä laitan webaston päälle.

Varttia ennen lähtöä käynnistän moottorin ja ajan auton ulos tallista.
Samalla notkistelen vaihteistoöljyjä kokeilemalla vaihteita läpi.

Pari kertaa lievästi kokeilen miten auto ottaa kierroksia vapaalla.

Kun moottorin lämpötila on 90 astetta ja sisätilat ovat lämmenneet ja automaatti-ilmastoinnin puhallus on tasaantunut lähden varovasti liikkeelle ensin pienillä vaihteilla pienillä kierroksilla iskunvaimentimia herkistellen ja loivia mutkia tehden että öhjaustehostimen öljyt lämpenevät.

Noin puolen tunnin ajon jälkeen kytken automaatin D-asentoon ja nostan maantielläkin nopeuden 80-km/h -tasoon.

Näillä toimilla olen autoilla selvinnyt ilman että on tarvinnut sylinterejä porailla ylikokoihin.

Kuulostaa rolls roycen käynnistämiseltä, ei sovi työmatkalaiselle :)

Ja harrastajia tosiaan on monenlaista
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: Ribbe - 30.07.2020, 16:58:29
Autoharrastajiakin on monenlaisia...

Olen läheltä seurannut aikoinaan autoharrastajalta ostettua helmeä joka oli täynnä purkkapatentteja ja rautalankavirityksiä. Aluksi ne kuulemma nauratti, mutta ei kuulemma enää muutaman löydön jälkeen.
Tätä kun miettii niin moni harrastaja tekee itse eikä vie ammattilaiselle. Eli ei aina ole takuita miten hoidettu. Tottakai on harrastajia jotka oikeasti peittoaa mekaanikot, mutta ei aina.
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: mulugren - 30.07.2020, 17:49:56
Tätä kun miettii niin moni harrastaja tekee itse eikä vie ammattilaiselle. Eli ei aina ole takuita miten hoidettu. Tottakai on harrastajia jotka oikeasti peittoaa mekaanikot, mutta ei aina.

Harrastajille oem varaosa on kirosana. Mutta minä -ja varmaan 99.9% kaikista autonostajista- ostaa mieluiten käytetyn jossa käytetty vain oem varaosia. Autoharrastaminen on kivaa ja tykkää itsekin rassailla. Mutta valtaosaksi touhu on nuukailua samoin kuin se että tykätään enemmän niistä wanhoista kunnon autoista kuin uusista ::)
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: Huikkoster - 30.07.2020, 18:27:47
Mulla menee auton käynnistys yleensä näin:

Kun tiedän milloin olen lähdössä liikkeelle niin viittä tuntia ennen nostan autotallin sisälämpöä viidellä asteella.

Kahta tuntia ennen kytken lohkolämmittimen ja öljypohjan säteilylämmittimen päälle.
Lohkolämmitin lämmittää nestettä ja säteilylämmitin lämmittää öljyt valmiiksi.

Puoli tuntia ennen lähtöä laitan webaston päälle.

Varttia ennen lähtöä käynnistän moottorin ja ajan auton ulos tallista.
Samalla notkistelen vaihteistoöljyjä kokeilemalla vaihteita läpi.

Pari kertaa lievästi kokeilen miten auto ottaa kierroksia vapaalla.

Kun moottorin lämpötila on 90 astetta ja sisätilat ovat lämmenneet ja automaatti-ilmastoinnin puhallus on tasaantunut lähden varovasti liikkeelle ensin pienillä vaihteilla pienillä kierroksilla iskunvaimentimia herkistellen ja loivia mutkia tehden että öhjaustehostimen öljyt lämpenevät.

Noin puolen tunnin ajon jälkeen kytken automaatin D-asentoon ja nostan maantielläkin nopeuden 80-km/h -tasoon.

Näillä toimilla olen autoilla selvinnyt ilman että on tarvinnut sylinterejä porailla ylikokoihin.
Onko sulla Ferrari :o? Ihan hyvä että pidät autosta huolta mutta on hieman liioittelua. Lähinnä tuo vaiheittainen lämmittäminen.

Ja toisaalta jos varttia ennen lähtöä laitat webaston pöhisemään, lopputulos on sama. Kone ei kulu käynnistyksessä.

Tuo autotallin lämpötila. Onko siellä riittävän lämmin että talvella kaikki lumi ja jää kuivuu pois? Kaikkein pahin mitä voit tehdä auton korille, on pitää se haaleassa tallissa talvella. Jatkuvasti paikat märkänä vaikka ulkona olisi pakkasta.
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: TOK - 30.07.2020, 18:39:20
Kaikkein pahin mitä voit tehdä auton korille, on pitää se haaleassa tallissa talvella. Jatkuvasti paikat märkänä vaikka ulkona olisi pakkasta.

Kaupungissa saman saa ilman talliakin kun vähän käy suolaravassa ajamassa.
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 30.07.2020, 20:12:39
Kaupungissa saman saa ilman talliakin kun vähän käy suolaravassa ajamassa.
Ei saa. Kun lumi sulaa tallin lattialle vedeksi nousee ilmankosteus reilusti. Koska auto on vielä kylmä, niin kosteus tiivistyy kylmille pinnoille ihan joka paikkaan.
Eli myös koteloiden ja luukkujen sisälle. Ulkona tai kylmässä tallissa säilöessä ilmiö on harvinainen.
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: mulugren - 30.07.2020, 20:14:52
Onko sulla Ferrari :o? Ihan hyvä että pidät autosta huolta mutta on hieman liioittelua.

No vitsihän se oli..
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: Volv0 S80 - 31.07.2020, 08:47:47
Onko sulla Ferrari :o? Ihan hyvä että pidät autosta huolta mutta on hieman liioittelua. Lähinnä tuo vaiheittainen lämmittäminen.

Ja toisaalta jos varttia ennen lähtöä laitat webaston pöhisemään, lopputulos on sama. Kone ei kulu käynnistyksessä.

Tuo autotallin lämpötila. Onko siellä riittävän lämmin että talvella kaikki lumi ja jää kuivuu pois? Kaikkein pahin mitä voit tehdä auton korille, on pitää se haaleassa tallissa talvella. Jatkuvasti paikat märkänä vaikka ulkona olisi pakkasta.

No vitsihän se oli..

Joo, kyllä, ihan itseironiaa tässä tavoittelin...

Tosiasia on että kylmillä ilmoilla (lämpötila alle nollan) pyrin jo lämmittämään auton moottorin jollakin tavalla ennen starttia ja käynnistyksen jälkeen yleensä koetan oikeasti autoa hieman verrytellä ennen kovempaa kuormittamista.

Mutta tuohon kirjoitukseen jo kokeilin ajatusleikkinä että miten tuo lämmittely pitäisi tehdä hi-fi -menetelmänä.

Vain yhdessä autoistani on webasto ja niinpä yleensä lämmitys tapahtuu sähköllä.
Sähkölämmityksessä etuna webastoon on että lähtöhetki ei ole niin tarkka, ei haittaa vaikka lähtö menisi puolella tunnilla yli suunnitellun.
Huono puoli on että pitää muistaa käydä laittamassa johto paikoilleen tai jos on ollut niin fiksu että johdon laittoi jo etukäteen niin kuitenkin napsauttamassa katkaisijasta päälle.
Toinen huono puoli on että teho on paljon webastoa heikompi.

Webasto lämmittää nopeasti ja tehokkaasti, toisaalta kun lämmitysaika on käytetty niin jäähtyykin nopeasti, pitää lähteä silloin kun suunnittelikin.
Toisaalta myös kuluttaa akkua ja yleensä pitää pitää kotona laturissa ja siitä taas päästään edellisen kohdan piuhasulkeisiin...

Ja siksi siis useinkin varsinkin kovemmilla pakkasilla on lohkolämmitin ja akkulaturi toiminnassa ja niiden vaikutuksen viimeistelen vartin webaston käytöllä ennen lähtöä.
Muuten lämmittäisin tuon webastollisen auton pelkästään webastolla mutta akkulaturi ja sähkölämmitin on kytketty samaan pistokkeeseen niin en ole viitsinyt erotellakaan toisistaan.

...joo, taidan olla hifistelijä, ainakin autoharrastajaksi itseni luokittelisin.
Pyrin pitämään autoni moitteettomassa kunnossa koko ajan.
Nykyisin en enää osta uusia autoja, käytettyyn autoon tullut pienikin virhe ei kaivele niin paljoa kuin virheettomään autoon tullut roso. Siis: niin paljoa...

Edit:
Autotallini on ilmatilaltaan varsin suuri ja n.s. puolilämmin.
Vesi ei siellä seiso lätäkköinä eikä muutenkaan, siitä pitää huolen tehokas ilmanvaihto.
Jos auto on tallista lähdössä niin sitä ei tarvitse lämmitellä, nuo lämmitykset jne. tulee kysymykseen jos auto on ulkosalla.

Muutenkin korjailin tekstiä mielestäni paremmin luettavaksi.


Meni paljon ohi alkuperäisen aiheen, bannia on luvassa...
Otsikko: Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 31.07.2020, 09:45:14
Joo, kyllä, ihan itseironiaa tässä tavoittelin...

Tosiasia on että kylmillä ilmoilla (lämpötila alle nollan) pyrin jo lämmittämään auton moottorin jollakin tavalla ennen starttia ja käynnistyksen jälkeen yleensä koetan oikeasti autoa hieman verrytellä ennen kovempaa kuormittamista mutta tuohon kirjoitukseen jo kokeilin että miten tuo lämmittely pitäisi tehdä hi-fi -menetelmänä.

Vain yhdessä autoistani on webasto ja niinpä yleensä lämmitys tapahtuu sähköllä.
Etuna webastoon on että lähtöhetki ei ole niin tarkka, ei haittaa vaikka lähtö menisi puolella tunnilla yli suunnitellun, toisaalta pitää muistaa käydä laittamassa johto paikoilleen tai jos on ollut niin fiksu että johdon laittoi jo etukäteen niin kuitenkin napsauttamassa katkaisijasta päälle. Toinen huono puoli on että teho on paljon webastoa heikompi.

Webasto lämmittää nopeasti ja tehokkaasti, toisaalta kun lämmitysaika on käytetty niin jäähtyykin nopeasti, pitää lähteä silloin kun suunnittelikin. Toisaalta myös kuluttaa akkua ja yleensä pitää pitää kotona laturissa ja päästään edellisen kohdan piuhasulkeisiin taas...

Ja siksi siis useinkin varsinkin kovemmilla pakkasilla on lohkolämmitin ja akkulaturi toiminnassa ja niiden vaikutuksen viimeistelen vartin webaston käytöllä ennen lähtöä.

...joo, taidan olla hifistelijä, ainakin autoharrastajaksi itseni luokittelisin.
Pyrin pitämään autoni moitteettomassa kunnossa koko ajan.
Nykyisin en enää osta uusia autoja, käytettyyn autoon tullut pienikin virhe ei kaivele niin paljoa kuin virheettomään autoon tullut roso. Siis: niin paljoa...

Meni paljon ohi alkuperäisen aiheen, bannia on luvassa...

Toivottavasti ei tule bannia!

Mielenkiintoisia kommentteja - vaikka se ensimmäisesi oli mukavasti yliampuvaa vinoilua. Aluksi luin, että ei helvetti kukaan tee noin... Ehkä kolmannella tai neljännellä rivillä ymmärsin vitsisi. Reginan vangit ehkä huomaavat tsoukin.  8) 8)